Europaudvalget 2005-06, 2005-06
EUU Alm.del Bilag 383, Alm.del Beretning 6
Offentligt
298798_0001.png
Beretning nr.
6
Folketinget 2005 - 06
Beretning afgivet af Europaudvalget den 23. juni 2006
Beretning
om
tidlig forelæggelse og åbenhed
Siden Danmark blev medlem af EF i 1973, er Rådet blev udvidet fra 9 medlemmer
til 25 medlemmer, hvilket har betydet en markant ændret arbejdsform i Rådet. Flere
sager bliver forhandlet i arbejdsgrupper og afsluttes uden egentlige politiske
forhandlinger i Rådet. Sideløbende hermed er der udviklet en uformel procedure
mellem Europa-Parlamentets store grupper, Kommissionen og formandskabet i Rådet,
der betyder, at mange store afgørelser træffes tidligt i processen (såkaldte
»førstelæsningsaftaler«). Derfor er der behov for, at Folketinget på et tidligere
tidspunkt end i dag bliver inddraget i beslutningsprocessen.
Europaudvalgets seneste beretning (af 10. december 2004) tager delvis højde for
denne politiske udvikling, idet regeringen bl.a. anmodes om at være særlig
opmærksom på at orientere Europaudvalget om Europa-Parlamentets synspunkter i
disse tilfælde og i øvrigt anmodes om at orientere Europaudvalget om væsentlige
ændringer i forslaget i de tilfælde, hvor der ikke kan opnås enighed mellem Rådet og
Parlamentet efter første læsning i Parlamentet.
Med henblik på at imødekomme det politisk udtrykte ønske om at præcisere og
skærpe kravene til forelæggelse for Europaudvalget foreslås følgende formuleringer,
der alene supplerer
og ikke erstatter
de grundlæggende bestemmelser fra 1973-
beretningen:
Regeringen forpligter sig til løbende og så tidligt som muligt mundtligt at orientere
Europaudvalget om behandlingen af forslag af større rækkevidde. Dette kan bl.a. ske
under et fast dagsordenspunkt, »Siden sidst«, på Europaudvalgets møder i forbindelse
med regeringens ordinære forelæggelser for Europaudvalget.
Forslag af større rækkevidde forelægges Europaudvalget med henblik på
forhandlingsoplæg,
inden den danske holdning fastlægges
(f.eks. i forbindelse med
førstelæsningsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet).
I de tilfælde, hvor der under forhandlingerne sker grundlæggende ændringer i
forslaget, kan det være nødvendigt, at regeringen forelægger et nyt
forhandlingsoplæg.
Ovennævnte formuleringer skal i øvrigt alene ses som et supplement til de
overvejelser, regeringen sædvanligvis foretager i forbindelse med
timingen
af,
hvornår en sag forelægges med henblik på forhandlingsoplæg i Europaudvalget.
Åbenhed
For at give offentligheden den bedst mulige adgang til information om Danmarks
europapolitik bør Europaudvalgets møder som udgangspunkt være åbne. Det ville
være ønskeligt med flere debatter om EU-forslag i Folketingssalen, men normalt vil
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 383: Beretning nr. 6 om tidlig forelæggelse og åbenhed afgivet 23/6 06
298798_0002.png
2
afklaringen af Folketingets holdning ske i Europaudvalget. Langt størstedelen af de
drøftelser, der finder sted i udvalget, har betydning for dansk lovgivning, og de er
sjældent af en sådan karakter, at de kræver en behandling bag lukkede døre. I tilfælde,
hvor hensynet til vigtige forhandlingsinteresser tilsiger det, bør udvalgets møder dog
være lukkede. Udvalget og regeringen beslutter i fællesskab, hvilke sager der skal
behandles bag lukkede døre.
Formanden vil få ansvar for at styre møderne. Om nødvendigt fastlægger formanden
regler for taletid. Udvalget opfordrer Præsidiet til at etablere radio/tv-transmission via
Folketingets hjemmeside fra de åbne møder i Europaudvalget.
P.u.v.
E
LISABETH
A
RNOLD
formand
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 383: Beretning nr. 6 om tidlig forelæggelse og åbenhed afgivet 23/6 06
298798_0003.png
3
Bilag 1
27. juni 2006
Kære formand
Tillykke med vedtagelsen af den nye beretning om forhandlingsoplæg og åbenhed. Det glæder
mig, at vi kunne nå frem til enighed i sagen mellem regeringen og udvalget, og at vi også er
enige om fortolkningen af teksten, særligt vedrørende forhandlingsoplæg. Her er det vores fælles
forståelse, at andet afsnit i boksen,
”Forslag
af større rækkevidde forelægges Europaudvalget med
henblik på forhandlingsoplæg, inden den danske holdning fastlægges (f.eks. i forbindelse med
førstelæsningsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet)”,
skal fortolkes som følger:
Regeringen søger at undgå kombinationen forhandlingsoplæg/a-pkt ved forelæggelse af et
rådsmøde, og regeringen vil i forbindelse med mulige førstelæsningsaftaler i sager af større
rækkevidde komme med sit forhandlingsoplæg, inden COREPER giver formandskabet mandat
til at indgå aftale med Europa-Parlamentet. Herudover søger regeringen i sager, hvor
Europaudvalget under den første
orientering (under ”siden sidst”) har tilkendegivet
særlig
interesse, at komme endnu tidligere med sit forhandlingsoplæg.
Jeg vil for den gode ordens skyld bede dig bekræfte denne forståelse.
Med venlig hilsen
Per Stig Møller
Formanden for Folketingets Europaudvalg,
Elisabeth Arnold, MF
Folketinget, Christiansborg
1240 København K