Â
                    Â
                                           Â
Notat til Folketingets Europaudvalg
om udkast til Kommissionens forordninger om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 51/2006 (TAC/kvoteforordningen) for så vidt angår brisling og sperling
Kommissionen har ved skrivelse af 7. august 2006 iværksat skriftlig procedure i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur for så vidt angår et forordningsudkast om ændring af TAC’en for brisling i ICES område IIa (EU-farvand) og IV (EU-farvand).
Tilsvarende forventes Kommissionen snarest at iværksætte en skriftlig procedure i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur vedrørende et forordningsudkast om ændring af TAC’en for sperling i ICES område IIa (EU-farvand), IIIa og IV (EU-farvand).
Forordningsudkastet vedrørende brisling er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 7, i Rådets forordning (EF) nr. 51/2006 af 22. december 2005 om fastsættelse af fiskerimulighederne for 2006 og de dertil knyttede betingelser. Samme hjemmel vil blive anvendt på det forventede udkast vedrørende sperling.
Udkastene behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur. Kommissionen kan udstede forordningerne, medmindre komitéen udtaler sig imod udkastene med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningerne.
Den skriftlige procedure er blevet iværksat, idet der først er planlagt møde i forvaltningskomitéen den 19.-20. september 2006. Fristen for bemærkninger til udkastet vedrørende brisling er den 21. august 2006.
Forordningsudkastet vedrørende brisling vedrører fastsættelse af kvoter for brisling pÃ¥ baggrund af videnskabelige oplysninger indsamlet i første halvÃ¥r 2006. Kommissionen følger med sit udkast udtalelsen fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), som anbefaler, at TAC’en for brisling i Nordsøen i 2006 begrænses til et niveau et godt stykke under 200.000 t, og følgelig anbefaler en TAC pÃ¥ omkring 150.000 t. En vedtagelse af forslaget om en TAC pÃ¥ 150.000 t indebærer, at den danske kvote for brisling reduceres fra 240.048 t til 118.574 t.Â
Det forventede forordningsudkast vedrørende sperling vedrører fastsættelse - i overensstemmelse med den biologiske rådgivning - af en TAC for 2006 for sperling i Nordsøen og Skagerrak på 95.000 t. (den foreløbige TAC er sat til en 0-TAC). Danmark har stort set hele EU-kvoten for sperling.
Forordningsudkastene har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom de ikke har administrative konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.
Fastsættelse af en TAC for sperling forventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvorimod reduktionen af TAC’en for brisling kan medføre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis den danske kvote bliver begrænsende for fiskeriet.
Danmark støtter STECF’s anbefaling om, at TAC’en for brisling i Nordsøen i 2006 begrænses til et niveau et godt stykke under 200.000 t (den foreløbige TAC er 282.700 t), men fra dansk side vurderer man samtidig, at en TAC pÃ¥ 150.000 t er for kraftig en reduktion. Der skønnes ikke at være biologiske betænkeligheder ved en højere TAC for brisling end 150.000 t.Â
Danmark kan støtte, at Kommissionen i overensstemmelse med den biologiske rådgivning vil fremsætte forslag om en TAC for sperling i Nordsøen og Skagerrak på 95.000 t.
Regeringen agter således principielt at støtte forordningsudkastene om ændring af TAC’erne for brisling og sperling, idet man dog vil arbejde for, at TAC-reduktionen for brisling bliver mindre end foreslået af Kommissionen. På denne baggrund vil Danmark modsætte sig, at forslaget om reduktion af TAC for brisling i Nordsøen til 150.000 t behandles i skriftlig procedure, og anmode om, at forslaget tages op på det førstkomne møde i forvaltningskomitéen.
2.4./2.1.
BDE/THFI
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om udkast til Kommissionens forordninger om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 51/2006 (TAC/kvoteforordningen) for så vidt angår brisling og sperling
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) anbefaler en TAC for brisling i Nordsøen i 2006 et godt stykke under 200.000 t. Under antagelse af uændrede fangstrater anslÃ¥s det, at de samlede fangster i 2006 vil udgøre ca. 150.000 t, hvilket Kommissionen følger i sit udkast. En vedtagelse af forordningsudkastet om en TAC pÃ¥ 150.000 t indebærer, at den danske kvote for brisling reduceres fra 240.048 t til 118.574 t.Â
Det forventes, at Kommissionen i overensstemmelse med den biologiske rådgivning vil fremsætte forordningsudkast om en TAC for sperling i Nordsøen og Skagerrak på 95.000 t. (den foreløbige TAC er sat til en 0-TAC). Danmark har stort set hele EU-kvoten for sperling.
Baggrund
Kommissionen har ved skrivelse af 7. august 2006 iværksat skriftlig procedure i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur med frist til den 21. august 2006 for så vidt angår et forordningsudkast om ændring af TAC’en for brisling i ICES område IIa (EU-farvand) og IV (EU-farvand).
Tilsvarende forventes Kommissionen snarest at iværksætte en skriftlig procedure i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur vedrørende et forordningsudkast om ændring af TAC’en for sperling i ICES område IIa (EU-farvand), IIIa og IV (EU-farvand).
Udkastene fremsættes med hjemmel i artikel 5, stk. 7, i Rådets forordning (EF) nr. 51/2006 af 22. december 2005 om fastsættelse af fiskerimulighederne for 2006 og de dertil knyttede betingelser. Herefter kan Kommissionen efter forvaltningsproceduren i artikel 30, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 revidere fangstbegrænsningerne for de to bestande på grundlag af de videnskabelige oplysninger, der indsamles i første halvdel af 2006. Kommissionen kan vedtage udkastene, såfremt der ved tidsfristen udløb for den skriftlige procedure ikke i forvaltningskomitéen er et kvalificeret flertal imod udkastene. Såfremt et medlemsland anmoder om det, kan den skriftlige procedure indstilles og sagen behandles på et møde i forvaltningskomitéen.
Den skriftlige procedure iværksættes, idet der først er planlagt møde i forvaltningskomitéen den 19.-20. september 2006.
Nærhedsprincippet
Forordningsudkastene fremsættes som led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Rådet blev i december 2005 enig om at fastsætte midlertidige TAC og kvoter for de korttids-levende bestande for brisling i Nordsøen og sperling i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat. De endelige kvoter skulle fastsættes på baggrund af videnskabelige oplysninger indsamlet i første halvår 2006.
Brisling
Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) vurderer, at hvor 2004-Ã¥rgangen var stærk, viser det sig, at rekrutteringen fra 2005-Ã¥rgangen er lav, hvilket medfører en reduceret bestand i 2006. STECF anbefaler derfor, at TAC’en for brisling i Nordsøen i 2006 begrænses til et niveau et godt stykke under 200.000 t (den foreløbige TAC er 282.700 t).Â
Ved at antage de samme fangstrater som tidligere, anslås det, at de samlede fangster for 2006 kan nå et niveau på 150.000 t. STECF anbefaler derfor en TAC for 2006 på omkring 150.000 t, hvilket Kommissionen gør til sit udkast.
En vedtagelse af forslaget om en TAC pÃ¥ 150.000 t indebærer, at den danske kvote for brisling reduceres fra 240.048 t til 118.574 t.Â
Sperling
Det forventes, at Kommissionen i overensstemmelse med den biologiske rådgivning vil fremsætte forordningsudkast om en TAC for sperling i Nordsøen og Skagerrak på 95.000 t. (den foreløbige TAC er sat til en 0-TAC).
Danmark har stort set hele EU-kvoten for sperling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forordningsudkastene har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom de ikke har administrative konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.
Fastsættelse af en TAC for sperling forventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvorimod reduktionen af TAC’en for brisling kan medføre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis den danske kvote bliver begrænsende for fiskeriet.
Høring
Fødevareministeriet har afholdt møde med erhvervet om sagen. Danmarks Fiskeriforening udtrykte stor modstand mod at TAC’en for brisling i Nordsøen skulle reduceres til 150.000 t, under henvisning til at danske fiskere allerede har fisket ca. 50.000 t og udsigten til, at fangstmulighederne vil væsentligt overstige de 150.000 t som STECF er nÃ¥et frem til.  Â
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter STECF’s anbefaling om, at TAC’en for brisling i Nordsøen i 2006 begrænses til et niveau et godt stykke under 200.000 t (den foreløbige TAC er 282.700 t), men fra dansk side vurderer man samtidig, at en TAC pÃ¥ 150.000 t er for kraftig en reduktion. Der skønnes ikke at være biologiske betænkeligheder ved en højere TAC for brisling end 150.000 t.Â
Danmark kan støtte at Kommissionen i overensstemmelse med den biologiske rådgivning vil fremsætte forslag om en TAC for sperling i Nordsøen og Skagerrak på 95.000 t.
Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det forventes, at forordningsudkastene kan vedtages med et kvalificeret flertal i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.