Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 410
Offentligt
304190_0001.png
Notat
EU-Koordination, SNS-land
Den
GRUNDNOTAT til FEU samt FMPU
Kommissionens forslag til afgørelse om det midlertidige forbud mod
brug og salg i Ungarn af genetisk modificeret majs (Zea
mays
L. linje
MON 810), som udtrykker Bt cryIA(b) genet, i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
Resumé
Artikel 23 i udsætningsdirektivet giver medlemslandene mulighed for midler-
tidigt at begrænse eller forbyde brug og/eller salg af GMO’er i det konkrete
medlemsland, hvis der fremkommer nye eller supplerende oplysninger, der
påvirker miljørisikovurderingen, efter tilladelsen er givet. Artikel 23 kan også
anvendes, hvis medlemslandet som følge af revurdering af eksisterende
oplysninger på baggrund af ny eller supplerende videnskabelig viden, har
begrundet formodning om, at en markedsføringsgodkendt GMO udgør en
risiko for menneskers sundhed eller miljøet. Et midlertidigt forbud efter arti-
kel 23 afgøres ved komitéprocedure.
Ungarn har nedlagt forbud mod anvendelse og salg af den genetisk modifi-
cerede majslinje MON 810 i henhold til artikel 23 i udsætningsdirektivet.
Kommissionen har den 17. august fremsendt forslag til kommissionsbeslut-
ning om Ungarns midlertidige forbud. Forslaget kommer til afstemning i for-
valtningskomiteen under udsætningsdirektivet den 18. september 2006.
Ifølge forslaget til beslutning pålægges Ungarn at ophæve sit forbud mod
den genetisk modificerede majslinje MON 810, der er godkendt til markeds-
føring i EU.
1. Status
Danmark modtog den 17. august 2006 indkaldelse til møde den 18. sep-
tember 2006 i forskriftskomiteen under direktiv 2001/18/EF om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF(udsætningsdirektivet). Europa-Kommissionen har sam-
tidigt fremsendt forslag til kommissionsbeslutning om Ungarns anvendelse
af beskyttelsesklausulen i artikel 23 i udsætningsdirektivet. Forslaget sættes
til afstemning i komiteen på mødet den 18. september 2006. Kommissionen
ønsker at pålægge Ungarn at ophæve deres forbud mod genetisk modifice-
ret majs af linjen MON810, som er godkendt til markedsføring i EU.
Artikel 23 i udsætningsdirektivet giver medlemslandene mulighed for midler-
tidigt at begrænse eller forbyde brug og/eller salg af GMO’er i det konkrete
medlemsland, hvis der fremkommer nye eller supplerende oplysninger, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
påvirker miljørisikovurderingen, efter tilladelsen er givet. Artikel 23 kan også
anvendes, hvis medlemslandet som følge af revurdering af eksisterende
oplysninger på baggrund af ny eller supplerende videnskabelig viden, har
begrundet formodning om, at en markedsføringsgodkendt GMO udgør en
risiko for menneskers sundhed eller miljøet. Et midlertidigt forbud efter arti-
kel 23 afgøres ved komitéprocedure.
Godkendelse til markedsføring af MON 810 (ansøgning C/F/95/12-02) blev
givet af Frankrig den 3. august 1998 efter Kommissionsbeslutning
98/294/EF af 22. april 1998. Danmark undlod at stemme ved afstemningen
om godkendelse til markedsføring, idet den danske holdning var, at der
skulle foreligge et moniteringsprogram for udvikling af resistens inden af-
stemningen fandt sted. Derudover havde Danmark ingen miljø- eller
sundhedsmæssige betænkeligheder.
Den 20. januar 2006 informerede Ungarn Kommissionen om beslutningen
om at forbyde anvendelse og salg af den genetisk modificerede majslinje
MON 810 i henhold til artikel 23 i udsætningsdirektivet.
Ungarns argumenter for at nedlægge forbud drejer sig primært om bekym-
ringer for den biologiske aktivitet i jorden, fordi der ophobes Bt-toksin og om
effekter på andre organismer herunder truede sommerfugle. Endvidere
fremfører Ungarn, at den oprindelige risikovurdering ikke tog hensyn til det
specielle miljø, der er i Ungarn, da vurderingen er gennemført inden Ungarn
blev medlem af EU. Som begrundelse for forbuddet har Ungarn vedlagt
dokumentation som består af relativt kortfattede konferencereferater og et
artikeludkast. Der er ikke fremlagt datamateriale eller egentlige videnskabe-
lige artikler.
Kommissionen har anmodet GMO-panelet under Den Europæiske Fødeva-
re Autoritet (EFSA) om at udtale sig om, hvorvidt det ungarske materiale er i
overensstemmelse med de krav der er stillet i artikel 23 og om, hvorvidt den
nye information påvirker den risikovurdering, der tidligere er gennemført set
i lyset af den eksisterende information og på basis af ny videnskabelig vi-
den.
EFSA udtalte sig om sagen den 8. juni 2005, og konkluderede, at der ikke
er ny viden, der ændrer på den tidligere gennemførte miljømæssige risiko-
vurdering, og at der ikke er nogen speciel videnskabelig begrundelse i for-
hold til risiko for menneskers sundhed og miljøet, der kan give anledning til
et forbud i Ungarn. Endvidere opfordrer EFSA til at medlemslandene, når de
nedlægger forbud efter artikel 23, skal ledsage forbuddet med en risikovur-
dering samt dokumentation for nye videnskabelige data af en kvalitet, der
egner sig til yderligere videnskabelig diskussion.
Østrig har også nedlagt forbud mod MON 810 men efter beskyttelsesklau-
sulen i det gamle udsætningsdirektiv (90/220/EØF). Østrigs forbud blev be-
handlet på Rådsmødet (miljø) den 24. juni 2005. Et kvalificeret flertal i Rå-
det gik imod forslaget om, at Østrig skulle ophæve sit midlertidige forbud
mod MON 810. Danmark stemte imod af rent proceduremæssige årsager,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
304190_0003.png
fordi det var uklart om Kommissionens fremgangsmåde i forbindelse med
overførelse af sagerne fra det gamle udsætningsdirektiv til det nye
(2001/18/EF) var korrekt.
I en deklaration fra mødet anmoder Rådet Kommissionen om at samle yder-
ligere information om den pågældende GMO og vurdere om det skridt, som
Østrig har taget ved – som en midlertidig forsigtighedsforanstaltning – at
nedlægge forbud mod markedsføring, kan retfærdiggøres og om hvorvidt
godkendelsen af den pågældende organisme stadig lever op til de sikker-
hedsmæssige krav i direktiv 2001/18/EF.
Kommissionen bad derfor EFSA om en udtalelse om, hvorvidt der er viden-
skabelige grunde til at tro, at en fortsat markedsføring af MON 810 vil have
uønskede konsekvenser for menneskers sundhed eller miljøet set i forhold
til vilkårene i godkendelsen og i forhold til yderligere videnskabelig informa-
tion, der er fremkommet siden de tidligere vurderinger.
EFSA konkluderede den 29. marts 2006, at der ikke er grund til at tro, at en
fortsat markedsføring af MON 810 vil have uønskede konsekvenser for
menneskers sundhed eller miljøet set i forhold til vilkårene i godkendelsen.
2. Formål og indhold
Ifølge forslaget til Kommissionens beslutning kan de foranstaltninger, som
Ungarn har taget om at forbyde anvendelse og salg af den genetisk modifi-
cerede majslinje MON 810, ikke begrundes efter artikel 23 i udsætningsdi-
rektivet. Ungarn skal derfor træffe de nødvendige foranstaltninger for at ef-
terkomme beslutningen senest 20 dage efter meddelelse af beslutningen.
3. Nærhedsprincippet
Beslutningen skal sikre, at Ungarn gennemfører en allerede vedtagen rets-
akt, som giver tilladelse til markedsføring i EU af den genetisk modificerede
majslinje MON 810. Det vurderes derfor, at nærheds- og proportionalitets-
princippet er opfyldt.
4. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
En godkendelse til markedsføring af en genetisk modificeret organisme kan
gives efter reglerne i udsætningsdirektivet (2001/18/EF), som er gennemført
i dansk ret i lov om miljø og genteknologi (lovbekendtgørelse nr. 981 af 3.
december 2002). Udsætningsdirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv og
en godkendelse til markedsføring gælder derfor i hele EU.
En vedtagelse af beslutningsforslaget vurderes ikke at få lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark, idet forslaget alene er rettet mod Ungarn.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
En vedtagelse af beslutningsforslaget vurderes ikke at få økonomiske og
erhvervsadministrative konsekvenser for Danmark, idet forslaget alene er
rettet mod Ungarn.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
304190_0004.png
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark.
5. Høring
Et rammenotat om Kommissionens udkast til beslutning har den 8. septem-
ber 2006 været sendt i høring i miljøspecialudvalget, hvor der er modtaget
følgende høringssvar:
Dansk Industri har ingen bemærkninger til forslaget. Fagligt Fælles Forbund
3F støtter den foreslåede indstilling. Forbrugerrådet mener, at Ungarn bør
have mulighed for at fastholde sit forbud mod den genetisk modificerede
majslinje MON 810 under henvisning til artikel 23 i udsætningsdirektivet.
Der er ikke modtaget yderligere høringssvar.
6. Forhandlingssituationen
Der er ingen oplysninger herom på nuværende tidspunkt.
7. Dansk holdning
Eksperter fra Danmarks Miljøundersøgelser, Plantedirektoratet og Dan-
marks Fødevareforskning er blevet hørt i sagen. De har forholdt sig til, om
det fremsendte materiale giver en begrundet formodning om, at MON 810
udgør en risiko for menneskers sundhed eller miljøet, således at Ungarn har
grund til at begrænse eller forbyde brug og/eller salg samt til om det materi-
ale, som Ungarn har fremsendt, giver anledning til kommentarer til eller æn-
dringer i den risikovurdering, som Danmark tidligere har gennemført af MON
810.
Eksperterne udtaler samstemmende, at det ungarske materiale ikke er til-
strækkelig vægtigt til at kunne begrunde et forbud mod MON 810 i Ungarn
ud fra kriterierne om risici for menneskers sundhed og miljøet. De vurderer
ligeledes, at det fremsendte materiale ikke giver grund til at ændre den tidli-
gere danske risikovurdering af MON 810.
Det er på den baggrund Danmarks holdning, at Ungarn bør opfordres til at
fremsende yderligere dokumentation for deres vurdering.
4