Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 422
Offentligt
2621361_0001.png
Europaudvalget
EUU aim. del - Bilag 422
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
15. Ø.
J. nr. 004-534
1220
M O
DTAG ET
2006
1 9
SEP. 2006
r.
Frederiksholms Kanal 27 F
København K
33 92 33 55
Den Centrale Indlevering
Telefon
Trafikudvalget har i brev af 18. august 2006 stillet mig følge
nde spørgsmål 451
og 452 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
.1. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål nr. 451:
Der ønskes en sammenfattende orientering om fremdriften
i oprettelsen af det
europæiske jernbaneagentur ("ERA"), jfr. Europaparlamente
ts og Rådets for-
ordning (EF) nr. 881/2004.
Svar:
I april 2004 blev forordningen om det Europæiske Jernbane
agentur (ERA)
vedtaget, og der blev umiddelbart truffet foranstaltninger til
udnævnelsen af
den i forordningen forudsatte bestyrelse, som afholdt sit først
e konstituerende
møde den 15. juli 2004 i Valenciennes, Frankrig. Vicegeneraldi
rektør i det fin-
ske Transportministerium, hr. Reino Lampinen, blev her udpe
get som bestyrel-
sesformand.
ERA's bestyrelse varetager normalt forekommende bestyrelse
sopgaver, dvs.
den udnævner den administrerende direktør, godkender årsra
pporter, og ved-
tager arbejdsprogrammer mm. Bestyrelsen udarbejder desuden
agenturets
budget indenfor de af EU-systemet afstukne regler og rammer
og har visse be-
føjelser overfor agenturets ledelse.
Bestyrelsen er sammensat af en repræsentant for hver medlems
stat, fire med-
lemmer fra Kommissionen og seks medlemmer uden stemmer
et fra paneuro-
pæiske jernbaneorganisationer.' Desuden deltager Norge og Islan
d med obser-
vatører.
- CER: Community of European Railways and Infrastructu
- EIM: European Rail Infrastructure Managers)
- UNIFE: Union of European Railway Industries
- ETF: (European Transport Workers' Federation (Railway
- EPF: (European Passengers' Federation
re Companies
section)
- UIRR: (International Union of Combined Rail-Road Trans
port Companies
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0002.png
I perioden fra
2.
halvår 2004 til udgangen af 2006, der udgør jernbaneagentu-
rets forudsatte opbygningsfase, har der foreløbig været afholdt otte bestyrel-
sesmøder, alle med deltagelse af det danske bestyrelsesmedlem. Fra primo
2005 blev direktør for internationale forhold i de belgiske jernbaner (SNCB),
hr. Marcel Verslype, ansat som administrerende direktør for
ERA. I
EU-
systemet refererer ERA til EU-Kommissionens Generaldirektorat for Transport
og Energi (DG TREN).
Med virkning fra 2006 har agenturet fra DG TREN overtaget det fulde ansvar
for egen økonomi. Hovedkvarteret er placeret i Valenciennes i Nordfrankrig —
men har desuden konferencefaciliteter i nabobyen Lille.
Siden det Europæiske Jernbaneagenturs etablering i 2004 har arbejdet hoved-
sagelig bestået i opbygning af Agenturet. Fuld kapacitet forventes nået her me-
dio 2006 med 95 medarbejdere — blandt disse pt. tre danskere.
Budget for 2005 var knap 13 mio. C mens regnskabet — hovedsagelig på grund
af en mere langvarig proces med personalerekruttering end forudsat - viste
samlede udgifter for ca. 8,i mio. C. Budgettet for 2006 er fastlagt til ca. 14,7
mio. C.
Organisatorisk er ERA opdelt i en række enheder svarende til de pålagte opga-
ver og under hensyn til særligt prioriterede delopgaver: Sikkerhedsenheden,
Interoperabilitetsenheden, ERTMS-enheden, Enheden for økonomisk evalue-
ring same en Administrativ enhed.
Agenturet
udarbejder løbende arbejdsprogrammer, som vedtages af bestyrel-
Side 2/9
sen. En væsentlig del af opgaverne, som danner grundlag for disse arbejdspro-
grammer er både med hensyn til indhold og terminer overordnet fastlagt ved
direktiverne om jernbanesikkerhed og interoperabilitet.
Agenturet løser sine opgaver dels ved ERA's egne medarbejdere, der for hoved-
partens vedkommende er ansat på femårige kontrakter, dels ved tilknyttede
ekspertarbejdsgrupper, hvori indgår eksperter udpeget af medlemsstaternes re-
levante myndigheder, dels af ni paneuropæiske jernbaneorganisationer.2 Eks-
pertarbejdsgrupperne består af ofte mere end en snes medlemmer, som forud-
sættes at kunne lægge en betydelig arbejdsindsats i arbejdet (op til halvdelen af
fuld arbejdstid har været nævnt). Det er ikke forudsat, at alle medlemsstater er
repræsenteret i disse ekspertarbejdsgrupper. Pt. har Danmark ingen eksperter
tilknyttet.
2) Til ekspertgrupperne kan de i note i nævnte organisationer, bortset fra — EPF (European Passengers'
Federation)— udpege eksperter. Desuden kan eksperter udpeges af:
UITP: International Association of Public Transport
UIP: International Union of Private Wagons
ERFA: European Rail Freight Association
ALE: Autonomen Lokomotivfiihrer-Gewerkschaften Europas.
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0003.png
Side 3/9
Netværk af hhv. medlemsstaternes jernbanesikkerhedsmyndigheder og - jern-
banehavarimyndigheder er etableret, og Trafikstyrelsen hhv. Havarikommissi-
onen deltager i de to netværk.
Arbejdet med udarbejdelsen af fælles sikkerhedsmålsætninger og fælles sikker-
hedsmetoder er påbegyndt med den nedsatte ekspertarbejdsgruppes deltagelse.
Første udgave af fælles sikkerhedsmetoder skal foreligge i 2008 og tilsvarende
for fælles sikkerhedsmålsætninger i 2009.
Arbejdet med harmonisering af sikkerhedsgodkendelser og sikkerhedscertifika-
ter i samarbejde med de nationale myndigheder er påbegyndt. Retningslinjer
for arbejdet er udsendt fra ERA i foråret 2006. Som første resultat er et fælles
format for sikkerhedscertifikater forelagt og vedtaget denne sommer i 'Artikel
21-udvalget' under Kommissionen.
Udviklingen af statistik og anden måling af sikkerhedsniveauerne i medlems-
staterne er påbegyndt og første rapportering kan ses på ERA's hjemmeside.3
Retningslinjer og formater for indberetninger i fremtiden skal foreligge i første
udkast i løbet af 2006.
De sikkerhedsregler, der i dag er gældende i medlemsstaterne, skal indsamles,
klassificeres og notificeres over for Kommissionen i løbet af 2006. Dette arbej-
de er igangsat. Regelsættene er indberettet og arbejdet er pågående i Agenturet.
I 2008 skal Agenturet udarbejde en vurdering af disse reglers tilgængelighed i
medlemsstaterne
Agenturet skal etablere en offentlig database for en række jernbanerelaterede
sikkerhedsdokumenter. Databasen skal omfatte licenser til at drive jernbane-
virksomhed, sikkerhedscertifikater udstedt til jernbanevirksomheder og infra-
strukturforvaltere, havariundersøgelsesrapporter samt en række dokumenter
som fastlægger medlemsstaternes jernbanesikkerhedsregler. Databasen er un-
der etablering og den første statistik over jernbaneuheld udarbejdes inden ud-
gangen af 2006.
ERA har fra begyndelsen af 2006 fået overdraget det fulde ansvar for udarbej-
delse af Tekniske Specifikationer for interoperabilitet. 5 nye TSI er på arbejds-
programmet for 2006 med overskrifterne: Infrastruktur, Energi, Passagervog-
ne, Traktionsenheder og lokomotiver, og Passager telematik (informations- og
forvaltningssystemer for passagertrafik). De tre førstnævnte TSI'er er under
fuld udarbejdelse i samarbejde med nedsatte arbejdsgrupper. Arbejdet med at
3) http://www.era.eu.int/public/Safety/documents/safety_performance/o6-06-
oiERA-Report.pde
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0004.png
formere Arbejdsgrupper til udarbejdelsen og opstilling af grundlæggende pa-
rametre for harmoniseringsarbejdet for de to sidst nævnte TSI'er er påbegyndt.
Et af Agenturets hovedopgaver er at holde sig orienteret om de fremskridt, der
foregår med harmonisering af medlemsstaternes jernbane i henhold til
TSI'erne samt overvågning af overholdelsen af interoperabilitetskravene. I
2006 arbejder Agenturet på metoder til måling af interoperabilitetens stade
med henblik på forberedelse af den krævede rapportering herom i 2007.
Agenturet har til opgave at vurdere jernbaneprojekters overholdelse af intero-
perabilitetskravene i henhold til TSI'erne, når jernbaneprojekter søger EU-
støttemidler. Agenturet løser nu denne opgave.
Værksteder, der udfører reparationer af rullende materiel, skal i fremtiden cer-
tificeres med henblik på at sikre, at gældende sikkerhedsregler og interoperabi-
litetskrav overholdes i forbindelse med indgreb i det rullende materiel. Arbej-
det med dette område er påbegyndt i Agenturet.
Medlemsstaterne skal etablere et register for rullende jernbanemateriel. Agen-
turet har udarbejdet en anbefaling til Kommissionen om et standardformat for
disse nationale registre, som indeholder en beskrivelse af indhold, dataformat,
funktionel og teknisk arkitektur for databaserne. I anbefalingen er indarbejdet
et forslag om et fælles 'virtuelt register', så medlemsstaternes enkeltregistre på
europæisk plan kan anvendes som k register, så myndigheder f.eks. kan slå op
i nabolandes registre. Det er planen inden udgangen af 2006 et have en test-
model til afprøvning.
Agenturet er tillagt arbejdet med at sikre en koordinering mellem de udpegede
bemyndigede organer (Notified Bodies) i Fællesskabet. Dette samarbejde er
under betegnelsen 'NB-Rail' startet i Agenturet.
Som en særlig opprioriteret opgave inden for interoperabilitetsområdet er
fremdriften i anvendelsen af ERTMS (European Rail Traffic Management Sy-
stem), der omfatter togkontrolsystemet ETCS og togradio- og datatransmissi-
onssystemet GSM-R. Agenturet har til denne opgave derfor oprettet en særlig
enhed. Enhedens første opgave har i 2006 været at gennemføre overtagelsen af
systemansvaret og udviklingsopgaverne fra AEIF samt opbygge procedurer og
arbejdsmetoder tilpasset Agenturet. Den væsentligste opgave aktuelt er i 2006
at få udarbejdet den første færdige "baseline" (= System Requirement Specifi-
cation) for ETCS. Dette arbejde foregår pt. under maksimal indsats i Agenturet,
idet TSI'en for konventionelle baners "togkontrol" træder i kraft den 28. sep-
tember 2006, hvorefter de tekniske specifikationer er gældende ret i medlems-
staterne.
Agenturet har som en prioriteret opgave at foretage økonomiske vurderinger af
konsekvenserne af de aktiviteter, som Agenturets har til opgave at forberede
gennemførelsen af. Dette arbejdsområde er bemandet og igangsat.
Side 4/9
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0005.png
For medlemsstaterne betyder oprustningen af fællesskabs-samarbejdet på
jernbaneområdet — med etableringen af Jernbaneagenturet - en mærkbar for-
øgelse af opgaverne hos medlemsstaternes kompetente myndigheder
Spørgsmål nr.
452:
Under henvisning til grundnotat om Kommissionens midtvejsevaluering af
hvidbogen fra
2001
om EU's transportpolitik (TRU alm. del — bilag 497)
a) anmoder udvalget ministeren om at fremsende et grundnotat, så snart Kom-
missionen i efteråret 2006 har fremlagt handlingsplanen vedrørende energi-
effektivitet,
b) udbeder udvalget sig en oversigt over anvendelsen af TEN-midler for perio-
den til
2010
med en angivelse af, hvortil midlerne påregnes anvendt og hvilke
af disse projekter, der har fået bindende tilsagn om bidrag,
c) ønsker udvalget en redegørelse for den tredje jernbanepakke og implemente-
ringen af denne.
Svar:
Spørgsmål 452 a
Et grundnotat vil blive fremsendt til udvalget, når Kommissionen som bebudet
i midtvejsevalueringen af Hvidbogen i løbet af efteråret
2006
har fremlagt en
handlingsplan for energieffektivitet.
Spørgsmål 452 b
TEN-midlerne fordeles dels via flerårige-programmer, dels ved årlige beslut-
ninger i Kommissionen.
Det nuværende flerårige program (Multiannual Indicative Programme (MIP),
der udgør langt den største del af den samlede tildeling af TEN-støtte, gælder
for perioden 2001-2006. Der vedlægges en oversigt over projekter, der har få-
et/får støtte inden for rammerne af programmet for denne periode. Som det
fremgår, har Danmark modtaget støtte til forundersøgelser vedrørende Femern
Bælt-projektet (sammen med Tyskland) samt landanlæg i forbindelse hermed.
Støttetilsagn er bindende fra Kommissionens side, men forudsætter de nød-
vendige politiske beslutninger i medlemslandene om projekternes gennemfø-
relse samt national medfinansiering efter de gældende regler herom.
For så vidt angår støttetildeling i henhold til Kommissionens årlige beslutnin-
ar inden for rammerne af det samlede TEN-T program har Danmark i samme
periode (2001 — 2006) modtaget støtte til følgende projekter:
Side 5/9
.1.
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0006.png
2001:
Side 6/9
- Gennemførelse af interessetilkende-
givelsesrunde vedr. Femern Bælt-projektet:
- Studie vedr. flytning af jernbanesporet mellem
Århus Banegård og Østhavnens Containerterminal
- Gennemførelse af VVM vedr. motorvejsprojekter på
Køge Bugt Motorvejen, Motorringvejen og strækningen
Ønslev-Sakskøbing
2003
1,25 mio. C
o,8 mio. C
1,0 mio. C
- Studie vedr. forbedring af kapacitet på jernbane-
strækningen København — Ringsted
2004
1,2 I1110.
C
- Lufttrafikkontrol: Analyse af forstærket dansk-svensk
om lufttrafikstyring
200j
2,0 mio. C
- Studie vedr. strategi for opgradering af signalsystemet
på det danske jernbanenet
2006
1,o mio. C
- Strategisk analyse af langsigtede muligheder for
udbygning af kapaciteten på jernbanestrækningen
København — Ringsted
2,1 mio.
C
Der er endnu ikke vedtaget TEN-støtteprogrammer for perioden efter
2006.
Såvel MIP-programmet for perioden
2007 - 2013
(sammenfaldende med EU's
finansielle perspektiver) som den årlige støttetildeling for 2007 forventes først
vedtaget i løbet af 2007, idet den til grund for støttetildelingen liggende retsakt
er under ændring.
Spørgsmål 452
C
Den tredje jernbanepakke indeholder følgende fire forslag til henholdsvis di-
rektiver og forordninger:
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0007.png
1. KOM (2004) 139 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesska-
bets jernbaner.
2.
KOM (2004) 142 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om certificering af togpersonale, der fremfører lokomotiver og tog på
jernbanenettet i Fællesskabet.
3. KOM (2004) 143 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om internationale jernbanepassagers rettigheder og forpligtelser.
4. KOM (2004) 144 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om erstatning ved manglende overholdelse af kontraktlige kvalitetskrav
i forbindelse med jernbanefragt.
Ingen af forslagene er blevet endeligt vedtaget i EU-regi endnu. Der er derfor
heller ikke foretaget nogen implementering i dansk ret.
For så vidt angår status på, hvor langt forslagene er nået i den legislative proces
i EU, kan følgende oplyses:
1) Ens for alle de omhandlede forslag er, at de vedtages efter artikel 251, dvs.
fællesbeslutningstagning mellem Minister Rådet og Europa Parlamentet.
2) Forslagene: KOM (2004) 139 (Udvikling af fællesskabets jernbaner), KOM
(2004) 142 (certificering af lokomotivførere), og KOM
(2004)
143 (jernbane-
passagerers rettigheder):
Forslagene har været i høring i Europa Parlamentet, og den 28. sep-
tember
2005
afsluttede Europa-Parlamentet sin første læsning.
Den 5. december
2005
opnåede Rådet politisk enighed.
Den 24. juli
2006
vedtog Rådet en fælles holdning.
Side 7/9
Det foreligger oplyst, at det finske formandskab vil søge at få forslagene ende-
ligt vedtaget under sin formandskabsperiode.
3) Forslaget: KOM
(2004)
144 (erstatning i forbindelse med jernbanefragt):
Forslaget har været til høring i Europa Parlamentet, men er ikke kom-
met videre. Skiftende formandskaber har ikke vist interesse for denne
sag, der synes være stillet i bero.
I det følgende gives en kort beskrivelse af indholdet af de fire forslag:
1) KOM (2004) 139 (Udvikling af fællesskabets jernbaner)
Kommissionens forslag indebærer en åbning af medlemsstaternes jernbanenet
fra
2010
for international passagertransport og for passagertransport mellem
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0008.png
indenlandske stationer i forbindelse med international passagertransport.
Markedsåbningen gælder for alle jernbanevirksomheder, der er etableret inden
for EU.
2) KOM (2004) 142 (certificering af lokomotivførere)
Direktivforslaget indeholder betingelser og procedurer for personer, der fører
lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbaner for en jernbanevirksomhed eller
en jernbaneinfrastrukturforvalter.
Direktivforslaget definerer grundlaget for en fælleseuropæisk certificering af
lokomotivførere. Formålet er at lette lokomotivførernes mobilitet mellem med-
lemsstater, men også mellem jernbanevirksomheder, og endelig generelt at gø-
re det lettere for alle aktører inden for jernbanesektoren at anerkende licenser
og harmoniserede supplerende certifikater. Formålet er dermed også at frem-
me den grænseoverskridende jernbanetrafik.
Certificeringen fratager dog ikke jernbanevirksomhederne og jernbaneinfra-
strukturforvalterne ansvaret for sikkerheden for deres personale, herunder ud-
dannelse, tilsyn og intern kontrol i overensstemmelse med jernbanesikker-
hedsdirektivet (2004/49 EF).
3) KOM (2004) 143 (jernbanepassagerers rettigheder)
Kommissionens forslag indebærer en fastsættelse af rettigheder og pligter for
passagerne i den internationale togtrafik, bl.a. i relation:
1. minimumskrav til de oplysninger, passagererne skal have før, under og
efter rejsen,
2.
kontraktbetingelser,
3. jernbanevirksomhedernes erstatningsansvar i tilfælde af ulykker, for-
sinkelser eller aflysninger,
4. betingelserne for hjælp til bevægelseshæmmede personer, og
5. på hvilke betingelser jernbanevirksomhederne skal samarbejde for at
opfylde forordningens formål.
Side 8/9
4) KOM (2004) 144 (erstatning i forbindelse med jernbanefragt)
Forslaget indebærer en forpligtelse for jernbaneselskaberne og jernbanefragt-
kundernes til at fastsætte kvalitetskrav for jernbanefragt og erstatning, såfremt
fragtkontraktens kvalitetskrav ikke opfyldes.
Kvalitetskravene omfatter bl.a. følgende:
1. aftalte tidspunkter for jernbaneselskabets modtagelse/aflevering af
godset, vognene eller togene fra/til jernbanefragtkunden,
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0009.png
2.
3.
4.
5.
6.
ankomsttidspunktet og erstatning ved forsinkelse,
erstatning ved tab eller beskadigelse af godset,
erstatning ved jernbaneselskabets aflysning af toget,
erstatning ved jernbanefragtkundens aflysning af toget, og
et kvalitetskontrolsystem aftalt mellem parterne.
Side 9/9
enlig hilsen
Fl mming Hansen
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0010.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
Title of project
Support Support Support Support Support Sup
port
2001-03 2004
2005
2006 2004-06 1 2001-06
16,100
8,000
12,500
8,240
28,740
44,840
P/G N°
MS P/ S
PP
101 a
DE
PP
5,000
4,600
3,500
0,000
0,000
2,320
0,000
0,000
0,000
0,000
2,400
7,100
0,000
0,000
0,000
8,100
0,000
4,720
13,440
3,340
52,800
31,100
18,000
61,500
9,000
8,000
10,500
4,000
0,000
0,000
63,000
7,750
nt in Decision C(2001)2654/final as last amended
by Decision
J05)213
101 b
DE
Hochgeschwindigkeitsverbindung/ kombinierter Verkehr Nord
— SW: Knoten Berlin,
P Lehrter Bahnhof (Los 1, Gebåudeausbau, technische Ausr
ilstung) und Bahnhof
PapestraRe (Los 5)
Hochgeschwindigkeitsverbindung/ kombinierter Verkehr
Nord — Sild: Knoten Berlin,
P Ausbau des Abschnittes Sildkreuz - Ludwigsfelde
(Anhalter Bahn)
13,100
0,000
4,720
13,440
3,340
103,300
61,600
35,000
66,650
18,300
34,000
32,500
4,000
15,000
5,000
93,000
8,950
1 of 9
PP
101 c
DE
PP
101 d
DE
Hochgeschwindigkeitsverbindung/kombinierter Verkehr Nord
— Sild: Knoten Berlin,
P Ausbau des Abschnittes
Sildkreuz - Blankenfelde (Dresdener Bahn)
Hochgeschwindigkeitsverbindung/ kombinierter Verkehr
Abschnitt Halle Leipzig-
P Nurnberg
PP
101 e
DE
Hochgeschwindigkeitsverbindung/kombinierter Verkehr.Absch
nitt Halle Leipzig-
P Nurnberg
PP
101 f
DE
PP
102 a
PP
102 b
PP
103
PP
104
PP
201 a
PP
201 b
PP
201 c
PP
201 d
PP
202 a
PP
202 b
PP
202 c
PP
mmed
203 a
6,340
P Hochgeschwindigkeitsverbindung/ kombinierter Verkehr
Abschnitt FOrth-Nurnberg
0,000
0,000
0,000
3,340
Hochgeschwindigkeitsverbindung/ kombinierter Verkehr
Nord — SW: Strecke NOrnberg -
DE P Munchen: Neubau des Abschnittes Nurnberg - Ingolstadt
fur
50,500 37,500 15,300
Hochgeschwindigkeitsverkehr - GU-Abschnitt km 13,4 - 84,8
0,000
.
Hochgeschwindigkeitsverbindung/kombinierter Verkehr Nord
DE P
— Sild: Strecke Nurnberg -
Munchen: Ausbau des Abschnittes Ingolstadt — Milnchen fur
30,500 16,000 15,100
0,000
Kufstein- Innsbruck: construction of third and fourth track
AT P
17,000
8,000
0,000
10,000
Brenner Basistunnel: Studien zur technischen und rechtliche
n Projektaufbereitung;
NIT S
Finanzierungs- und Wirtschaftlichkeitsstudien
5,150
3,000 23,500 35,000
PBKAL :Dutch section (—100 km) Nederlands deel van het
PBKAL-project: aanleg van
NL P
de kruising van de hogesnelheidss_poorlijn en de A4-autoweg
9,300
7,750
1,250
0,000
Bored tunnel HSL-Zuid
NL P
26,000
8,000
0,000
0,000
Contract Zuid-Holland Zuid; realisation of the Civil Infrastruc
ture for the High Speed
NL P
Railway between Heerjansdam and Lage Zwaluwe
22,000 10,500 0,000
0,000
Modification of Rotterdam Central Station in connection with
PBKAL project Amsterdam-
NL P
Dutch/Belgian border
0,000
0,000
4,000
0,000
CTRL Studies and WorksSections 1
UK P
15,000
0,000
0,000
0,000
Channel Tunnel Rail Link (CTRL) — Section 2 Ebbsfleet to
St Pancras.
UK S
5,000
0,000
0,000
0,000
Channel Tunnel Rail Link (CTRL) — Section 2 Ebbsfleet to
St Pancras.London-Cheriton
UK P
30,000 25,000 11,000 27,000
Ausbau der Schienenverbindung KUln - Aachen - deutsch/be
DE P
lgische Grenze:
Ausbauabschnitt Diken - Aachen - deutsch/belgische Gren
1,200
1,500
0,000
ze
6,250
' Bold Italic figures show an increase with respect to the
progra
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0011.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
23,000
0,000
0,000
0,000
0,000
23,000
70,000
11,500
1,500
17,150
2,600
5,000
3,000
0,000
4,000
35,270
7,000
0,000
7,600
0,000
13,500
0,000
4,000
6,500
3,500
16,000
3,000
nt in Decision C(2001)2654/final as last amended by Decis
0,000
3,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
15,000
0,000
1,000
ion C(2005)213
0,000
3,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
20,000
0,000
0,000
2,300
34,800
20,800
0,000
2,600
8,000
6,830
8,900
0,000
0,000
15,000
0,000
1,000
7,000
0,000
11,300
80,070
41,800
0,000
8,600
8,000
6,830
8,900
0,000
0,000
50,000
0,000
2,000
2,600
16,900
11,000
0,000
12,300
80,070
142,100
0,000
16,200
8,000
20,330
8,900
4,000
6,500
53,500
16,000
5,000
2 of 9
30,000
0,500
1,500
3,150
10,000
0,000
1,500
1,650
2,600
0,000
5,000
0,000
0,000
1,500
0,000
0,000
3,000
0,000
15,000
0,500
0,000
0,000
0,000
5,000
1,000
0,000
5,000
10,000
40,000
11,000
0,000
es)
14,000
0,000
11,900
4,000
0,000
1,000
0,000
PP
203 b
DE
P
PP
204
BE
Neubauverbindung far Hochgeschwindigkeitsverkehr Kbln
- Frankfurt/Main: Abschnitt
Eddersheim/Mainbracke - Abzweig Mbnchhof; AnschluR Wies
baden Hauptbahnhof;
PBKAL :F/B border-Brussels-Liege-B/D border; Brussels-B/NL
border
P
PP
301
ES
S
Studies for HST line Zaragoza -Barcelona
PP
301 b
ES
P
Works for HST line Zaragoza-Barcelona
PP
es)
302
ES
S
HST Madrid - Valladolid ( Medina del Campo) (several studi
PP
302 b
ES
p
HST Madrid - Valladolid ( Medina del Campo) (several studi
PP
303
ES
S
HST Madrid - Vitoria y nueva del pais Vasco
PP
304 a
FR
PP
304 b
FR
.
HST Madrid-Barcelona Perpignan Montpellier: Studies and
Implementation for
S
Perpignan Montpellier
TGV Sud, section Nimes-Montpellier-Perpignan
P
PP
306 a
PP
306 b
PP
g)
401 a
HST Madrid-Barcelona Perpignan Montpellier: Studies and
works for International
E S/F S
section (F and E)
E S/F P HST Madrid-Barcelona Perpignan Montpellier: Studies and works for International
section (F and E)
TGV Est Europen: Construction Phase I ( Vaires - Baudrecou
FR P
rt - Strasbourg)
100,300 14,000
PP
401 d
FR
S
TGV Est Europen: Construction Phase II (Baudrecourt - Strasbour
PP
401 b
FR
PP
401 c
FR
TGV Est Euroi:Aen, section Vaires — Baudrecourt (partie sous maitr
ise d'ouvrage
P
SNCF)
TGV Est Europen, section Vaires — Baudrecourt - Saarbrucken
S
PP
402
DE
PP
402 b
DE
Verbindung Paris - Ostfrankreich — Sadwestdeutschland, Ausbau
des Abschnittes
P
Ludwigshafen — SaarbrUcken — deutsch-franzbsische Grenze far
ETCS Pilot POS Nord
s
PP
501 a
NL
PP
501 b
NL
BETUWELINE (rail/combined transport); incl. Port railway line
and A15 line; Botlek rail
P
tunnel
Sophia rail tunnel
P
PP
501 c
NL
P
Superstructure A15 line
PP
501 d
NL
P
Substructure A15 line
PP
602
FR
S
Lyon-Modane line upgrading (section F)
' Bold Italic figures show an increase with respect to the programmed amou
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0012.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
PP
0,000
0,000
0,000
20,000
20,000
20,000
86,779
3,000
0,000
70,779
0,000
12,000
5,000
0,000
0,000
0,000
1,200
1,000
0,000
11,000
0,000
4,000
0,000
4,900
4,000
9,100
4,400
1,000
0,000
2,000
9,000
5,000
0,000
5,500
2,800
1,600
it in Decision C(2001)2654/final as last amended by Decision .._005)213
603
46,779
16,000
24,000
0,000
40,000
3,000
0,000
h- 24,000
0,000
0,000
0,000
0,000
10,000
0,000
0,000
24,000
0,000
2,000
4,000
7,000
3,000
0,000
0,000
0,000
0,000
5,000
3,000
0,000
4,000
0,000
0,000
46,779
0,000
6,000
8,710
1,335
0,000
18,500
2,147
3,050
FR /II S
Studies Mt. CENIS base tunnel (France)
PP
603 a
FR
S
Studies Mt. CENIS base tunnel (France)
PP
603 b
FR
S
Studies Mt. CENIS base tunnel (France)
PP
603 c
FR
S
Studies Mt. CENIS base tunnel (France)
PP
604
IT
S
Studies Mt. CENIS base tunnel ( Italy)
PP
605
IT
0,000
18,000
14,000
10,000
22,710
11,335
PP
606 a
IT
Adeguamento dei nodi ferroviari alle interconnessioni con le linee ad alta velocitå per
P
fluidificazione dei traffici Est/Ovest (Torino: tratta Susa-Dora, sviluppo tecnologico del
Potenziamento dell'attuale linea Torino-Modane e cintura merci di Torino
S
PP
607
IT
P
PP
608
IT
Potenziamento della produttivitå dell'infrastruttura e delle tecnologie per la fluidificazione
dei traffici est-ovest (tratte Pioltello-Trevjglio e Rovato-Padova)
Sistemazione del nodo di Mestre e Padova Mestre
P
PP
609 b
IT
NEW project Padova Mestre PROJECT
P
0,000
0,000
0,000
1,500
0,000
0,000
15,000
12,500
4,000
0,000
3,500
2,700
0,000
1,800
0,000
0,000
0,000
5,000
0,000
0,000
0,000
4,000
0,000
0,000
0,000
4,000
3,000
2,500
1,000
0,000
22,000
21,500
9,000
0,000
13,000
5,500
1,600
0,000
22,500
5,147
5,550
1,000
11,000
22,000
25,500
9,000
4,900
17,000
14,600
6,000
3 of 9
PP
701
EL
S
EGNATIA MOTORWAY: Completion of Technical Studies
PP
801
PT
S
Novo Aeroporto de Lisboa: Estruturacao de Parceria Publico-privada (2e fase)
PP
802
ES
S
Fuentes de Offoro -Valladolid -Tuy-Ferrol
PP
901
IE
P
PP 1201 a
SE
Conventional rail Cork-Dublin-Belfast-Larne-Stranrare Section Belfast-Dublin-Cork
intercity rail corridor
Sweden: Malmoe Citytunnel Railway. Studies
S
PP 1201 b
SE
P
Malmoe Citytunnel Railway. Works
PP 1202 a
SE
P
Sweden: South Main / West Main Railway Line
PP 1202 b
SE
S
New Project: Citybanan (tunnel under the city of Stockholm)
PP 1203 a
SE
PP 1203 b
SE
Sweden: 2 upgrading sections on E 6 motorway.Torp-Håby and Rabbalshede -
S
Swinesund Studies
E 6 in Sweden, Torp-Håby and Rabbalshede - Swinesund Works
S
PP 1204 a
Fl
P
PP 1204 b
Fl
P
Finland: E18 Motorway (Paimio-Muurla affisl-Heleinki-Ring-I-4)-+ section Lohja -
Lohjanharju
E 18 Motorway (Helsinki Ring Ill, Airport (junction) - Tikkurila)
' Bold Italic figures show an increase with respect to the programmed
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0013.png
TEN-T
— Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006
)
PP 1205
4,500
12,000
11,000
3,000
26,000
30,500
0,000
24,000
13,500
1,800
2,400
14,000
154,000
0,000
7,650
0,000
0,000
0,000
7,500
0,000
8,500
2,000
3,000
5,000
18,000
0,000
1,000
mmed amount in Decision C(2001)2654/final as last
Fl
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
13,000
13,500
1,800
0,000
6,200
0,000
0,000
0,000
5,800
7,300
0,000
0,000
0,000
7,200
0,000
1,800
2,400
14,000
11,000
0,000
0,000
12,500
0,000
280,000 100,000 86,000
70,000
0,000
4,000
4,800
1,800
8,100
1,000
0,000
0,000
P
Finland Railway upgrading on the Northern Triangle
PP 1212
Fl
P
New project:lce breaker project
PP 1301 a
IE
UK-IRL-Benelux road corridor: Ireland element
S
PP 1301 b
IE
PP 1301 c
upgrading
IE
New Project UK-IRL-Benelux road link. Section: N1
Dundalk to the border with Northern
P
Ireland
New Project UK-IRL-Benelux road link. Section: N8 Cash
el By-Pass
P
PP 1302
UK
P
UK-RL-Benelux road corridor: A120 Stansted to Braintree
PP 1401
UK
P
West Coast Main Line modernisation
14,900
14,000
340,000
0,000
620,000
70,000
PP 1501 a
EU
S
GALILEO
PP 1501 b
EU
GR 1001
ram
AT
TransEuropean Satellilte Navigation System (GALILEO): Deve
lopment and Validation
S
Phase/First series of studies and technical support measures
Schienenverbindung Donauachse: Bau der Umfahrung Enns
und des Knotens Rohr
P
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
11,650
4,800
0,000
0,000
GR 1002
hen - Muhldorf - Freilassing
ssing
AT
P
Schienenverbindung Donauachse: Ausbau des Knotens Wag
13,450
12,900
1,000
0,000
GR 1003 a
DE
P
Planungen fur den Ausbau der Schienenverbindung Münc
GR 1003 b
ung Stuttgart - Ulm
DE
S
Ausbau der Schienenverbindung München — MUhldorf - Freila
GR 1004 a
DE
S
Studien fur den Neubau der Hochgeschwindigkeitsverbind
5,400
0,000
5,000
0,000
0,000
0,000
9,000
0,000
0,000
0,000
0,000
5,000
0,000
0,840
0,000
9,000
0,000
1,700
5,730
0,000
0,000
0,000
3,200
0,000
0,000
12,500
3,300
11,130
0,000
10,000
0,000
4,040
0,000
18,000
12,500
5,000
GR 1004 b
digkeitsverkehr
DE
P
Bau der neuen Hochgeschwindigkeitsverbindung Stuttgart - Ulm
18,630
0,000
18,500
2,000
7,040
5,000
36,000
12,500
6,000
GR 1005
DE
P
Ausbau des Abschnittes Augsburg — Mehring fur Hochgeschwin
GR 1006
DE
GR 1007
ES
Studien far einen neuen Hochgeschwindigkeitsabschnitt im
Bereich Frankfurt -
S
Fulda/Hanau
Eliminacion de cuellos de Bottela-Ferrocarril - Servicios de Merc
ancias (Works)
P
GR 1008
ES
S
Nuevo acceso Ferroviario a Asturias
GR 1009
ES
LAV-Madrid-Castilla -La Mancha Comunidad Valenciana-Mu
rcia (several studies)
s
GR 1009 a
ES
LAV-Madrid-Castilla-La Mancha Comunidad Valenciana-Mu
rcia (several studies)
p
GR 1010
FR
S
saturation du complexe ferroviaire au nord de Bordeaux
Bold Italic figures show an increase with respect to the progra
amended by Decision C(2005)213
4 of 9
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0014.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
GR 1011
1,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,000
1,000
1,700
2,650
0,750
0,000
2,250
1,500
6,650
2,500
5,000
0,000
2,500
2,100
0,000
0,000
1,300
3,500
4,000
— lisalmi/ Vartius
1,800
1,000
2,000
programmed
it in Decision C(2001)2654/final as last amended by
FR
1,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,300
0,000
0,000
1,300
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
2,250
2,000
18,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
5,000
12,000
1,000
4,500
1,700
1,350
0,750
2,250
1,500
9,565
55,000
1,050
10,500
0,496
t (UTRECHTBOOG)
P
Desaturation noeud Lyonnais
GR 1012
FR
P
Desaturation artere Nord Est
GR 1013
FR
S
Desaturation du nceud mosellan
GR 1014 a
EL
S
SUBURBAN RAIL OF ATTICA: Development studies
GR 1014 b
EL
S
GR 1014 c
EL
S
GR 1015
EL
S
2,250
3,750
8,500
36,650
18,065
91,650
GR 1016
IT
P
Suburban Rail of ATTICA Development Studies: Completio
n of studies for the Piraeus
railway station
Suburban Rail of ATTICA Development Studies: Completio
n of the studies of the
corridor Pireaus - Intermodal Change of Aharnes (SKA)
WEST-EAST RAIL AXIS: Improvement of vertical links
to third countries, nodes, and
links to industrial areas
Potenziamento infrastrutturale del nodo di Firenze
GR 1017
IT
P
High Speed Track Bologna-Florence
GR 1018
IT
Potenziamento infrastrutturale e tecnologico del nodo di Milan
o
P
GR 1019
IT
P
High Speed Urban junction of Rome
7,000
0,000
0,000
2,000
10,500
9,500
2,000
11,550
20,000
2,496
2,000
2,900
0,000
6,500
0,000
0,000
2,000
9,400
4,500
11,500
GR 1020
LU
P
Gare de Lux - augm.de capacite
GR 1021
NL
P
HSL Dutch Randstad-Rhine/M Section Amsterdam-Utrech
GR 1022 a
PT
S
TGV Lisbon-Porto (Coimbra - Porto)
GR 1022 b
PT
S
New Project TGV Coimbra-Vigo
GR 1022
PT
S
TGV/HSL Portugal (Vigo/Porto/Lisboa/Ota/Madrid)
1,000
0,000
4,000
0,000
2,000
0,000
0,000
0,000
Decision ---005)213
1,500
0,000
5,000
0,000
2,000
5,300
0,000
0,000
0,000
10,000
0,000
0,000
1,400
0,000
0,000
0,000
2,500
2,500
10,000
9,000
0,000
5,400
5,300
0,000
0,000
10,000
10,300
3,500
9,400
7,100
1,000
2,000
5 of 9
GR 1023
PT
S
TGV Lisbon-Porto (Lisbon - Ota Airport)
GR 1024
PT
S
New Rail Tejo Bridge (Lisbon)
GR 1025 a
Fl
P
Removal of bottlenecks on the railway network in Finland
GR 1025 b
Fl
P
Removal of bottlenecks on the railway network in Finland. Oulu
GR 1026
UK
S
Feasibility S for Stansted Airport — improved rail links
GR 1083
UK
S
Southampton to WCML Project and Study
' Bold Italic figures show an increase with respect to the
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0015.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006
)
GR 1087
4,000
5,000
3,000
6,000
14,000
18,000
4,000
1,500
1,900
3,100
6,000
0,000
3,500
0,000
0,000
0,000
1,000
0,000
0,000
9,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
2,630
amount in Decision C(2001)2654/final as last amen
ded by Decision C(2005)213
UK
0,000
0,000
0,000
4,000
4,000
0,000
0,000
2,500
0,000
0,000
0,000
3,050
0,000
0,000
0,000
0,000
2,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
2,500
0,950
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,500
1,900
upgrade for Rail Freight
0,600
0,000
0,000
Projet Eurocap rail
0,000
å grande vitesse Thalys
S
GR 1087 c
to Manchester airport
UK
Feasibility S for Kings Cross high speed trains interc
hange station and for Heathrow
airport - new rail links.
Kings Cross high speed trains interchange station work
s- new rail links.
P
GR 1088
UK
S
Feasibility S for TransPennine and North Wales - improved links
GR 1092 a
UK
S
Felixstowe to Nuneaton Rail Upgrade (S and Works)
GR 1092 b
UK
P
Felixstowe to Nuneaton gauge enhancement and capacity
GR 1100
Quick Start
BE
S
Raccordement ferroviaire de ('aeroport de Zaventem au råsea
u
GR 1101
BE
P
Iron Rhine
6,000
0,000
3,500
0,000
3,500
0,000
GR 1102
BE
P
Amålioration de la liaison ferroviaire Bruxelles-Luxembourg.
GR 1103
GR 1104
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
3,000
0,000
0,000
5,000
2,100
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,500
4,000
0,000
4,550
5,000
3,400
0,000
5,500
0,000
0,000
0,000
1,000
0,000
1,500
16,000
0,000
4,550
10,000
5,500
0,000
5,500
2,630
_
GR 1105
0,000
0,000
1,000
0,000
1,500
16,000
0,000
4,550
10,000
6,600
3,100
6,500
5,380
6 of 9
GR 1106
GR 1107
GR 1106 a
GR 1108
GR 1109
GR 1108 b
GR 1110
GR 3001
GR 3002
GR 3003
GR 3004 a
New Project: Terminal Wien Freudenau Hafen incl. Verbindun
gsstrecke Donauuferbahn-
AT P
Donaulaendebahn
0,000
New Project: Goter terminal Wien - Inzersdorf Technische Stud
ien + Planungen
AT S
0,000
-
New project Danube railway axis: Hennersdorf-Muellendorf
AT S
0,000
New project Schienenverbindung Wien-Meidling-Hennersdor
f
AT S
0,000
New Project: MIP "Nordbahn" Wien- CZ
AT P
0,000
New project Schienenverbindung Wien-Meidling-Hennersdorf
AT p
0,000
New Project: Schienenverbindung Donauachse: Wien-St. Poel
ten (Bau)
AT P
0,000
New Project: TGV Sud Europe Atlantique (S) : Tours Ango
FR S
ulåme
0,000
..
New Project: Schienenverbindung Donauachse: Wien-St. Poel
ten (Bau) extention to DE
AT p
border
0,000
New Project: TGV Rhin-Rh6ne (S)
FR S
0,000
Studie, VorbereitungsmaRnahmen und Pilotversuch f0r die
EngpaRbeseitigung auf der
AT S
Donau-WasserstraRe im Abschnitt Wien - slowakische Gren
1,100
ze
_
Vorbereitungsarbeiten fur das Genehmigungsverfahren eines
AT S
„European Train Control
System" (ETCS,Level 1) f0r die Verbindung Wien — Buda
3,100
pestlbsterreichischer
Albert Channel Upgrading and SCHELDE locks moderniza
BE P
tion
1,000
Ausbau der Schienenverbindung Berlin — Frankfurt (Ode
DE P
r) als Tell des
g_esamteuropåischen Verkehrskorridors Nr. II
2,750
' Bold Italic figures show an increase with respect to the progra
mmed
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0016.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
GR 3004 b
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
39,410
1,000
0,000
0,000
0,000
4,140
0,000
5,000
0,000
1,000
0,000
1,500
0,000
0,000
0,000
0,000
3,000
0,000
1,500
0,000
0,000
it in Decision C(2001)2654/final as last amended by Decision
J05)213
DE
10,000
7,500
5,900
16,010
29,410
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
2,240
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
r
0,000
0,000
0,000
0,000
1,900
0,000
2,000
0,000
0,600
1,000
0,000
0,000
S
GR 3005 a
DE
P
GR 3005 b
DE
P
GR 3006 a
DE
P
GR 3006 b
DE
S
Ausbau der Schienenverbindung Berlin — Frankfurt (Oder) als Teil des
gesamteuropåischen Verkehrskorridors Nr. II
Planungen und Bau der neue Schienenverbindung f0r Hochgeschwindigkeitsverkehr
Offenburg — Basel als Zulaufstrecke zu den neuen Eisenbahntransversalen LNEAT) in
Bau der neuen Schienenverbindung fur Hochgeschwindigkeitsverkehr Offenburg —
Basel als Zulaufstrecke zu den neuen Eisenbahntransversalen (NEAT) in der Schweiz
Studien fi - den Ausbau der Schienenverbindung Berlin - Dresden -
deutsch/tschechische Grenze
Ausbau der Schienenverbindung Berlin - Dresden - deutsch/tschechische Grenze
GR 3007
DE
S
4,100
4,640
0,000
7,000
0,000
7,670
GR 3008 a
DE
P
GR 3008 b
DE
ID
GR 3009
D/DK S
GR 3010 a
DK
S
0,000
0,000
0,000
1,400
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,000
0,000
0,000
0,000
0,000
4,500
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
1,600
0,000
2,900
4,500
0,000
0,000
0,000
3,000
0,000
2,500
0,000
0,000
2,000
2,800
0,000
4,700
4,500
0,500
1,380
2,400
_
3,500
5,000
2,500
0,000
0,000
7
of 9
GR 3010 b
DK
S
GR 3010 c
DK
P
GR 3011
FR
P
GR 3011 b
FR
S
GR 3012
FR
S
GR 3013
FR
P
GR 3014
EL
S
GR 3015
FR /IT S
GR 3016
PT
P
GR 3035
UK
P
GR 3050
FR
S
GR 3100
BE
P
Multimodaler Ausbau des Korridors Hamburg - Oresundregion: Studien fUr
4,100
Schienenanbindungen Hamburg - Flensburg / Hamburg - Lubeck - Puttgarden
Gesamteuropaischer Verkehrskorridor Nr. Ill: Studien far den Ausbau der
Schienenverbindungen Knappenrode - Horka - deutsch/polnische Grenze und Dresden - 0,500
Gesamteuropåischer Verkehrskorridor Nr. Ill: Studien Mr den Ausbau der
Schienenverbindungen Knappenrode - Horka - deutsch/polnische Grenze und Dresden -._ 0,000
Fehmarn Belt Fixed Link
0,670
Fehmam Belt Fixed Link -Railway Part DK-Works (Studies)
2,000
Multimodal extension of the corridor Hamburg - Oresundregion incl. Fehmarn Belt fixed
1,200
link- Upgrading of railway access lines to future Fehmarn Belt Fixed Link, `n
New Project - Multimodal extension of the corridor Hamburg - Oresundregion incl.
0,000
Fehmarn Belt fixed link- Railway part Denmark(Works)
Seine Nord (group of project not specified in the application form)
1,800
Seine Nord (group of project not specified in the application form)
0,000
Travaux de mise en scurit du tunnel du Frjus
0,500
Ar~agement de la Route Nationale 134 en France
1,380
EGNATIA MOTORWAY:Technical Studies for the completion of vertical axes:
2,400
1) Siatista-Krystallopi'gi
Travaux de mise en scurit du tunnel du Frjus
0,500
Land Expropriations for scut concessions on cross border road links
5,000
Loughbrickland, NI-Beech Hill
0,000
New Studies- Canal Seine nord (tronion central)
0,000
Antwerp Ringway
0,000
' Bold Italic figures show an increase with respect to the programmed
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0017.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
GR 3101
0,000
2,260
0,000
0,000
2,260
2,260
5,028
1,794
1,266
4,315
7,160
14,220
17,877
1,251
1,645
2,316
1,317
2,960
2,140
0,000
0,000
17,100
5,350
13,550
2,500
3,200
3,250
0,000
0,000
0,000
4,700
0,000
6,450
0,000
1,600
1,820
0,000
as last amended by Decision C(2005)213
BE
3,234
0,808
0,529
0,457
0,358
1,161
2,000
3,525
5,822
0,358
1,284
2,186
4,302
6,223
2,301
2,630
0,550
1,870
2,974
6,393
5,832
3,402
3,953
3,317
2,054
2,167
4,081
6,714
13,533
12,267
6,820
6,433
9,317
6,203
11,071
6,429
S
Ecluse de LANAYE
GR 4001 a
EU
S
GR 4001 b
EU
P
GR 4002 a
EU
S
3,433
-
8,396
13,874
GR 4002 b
EU
P
GR 4003 a
EU
S
GR 4003 b
EU
P
27,753
_
30,144
6,954
8,228
1,763
1,371
7,396
4,742
13,774
14,661
16,713
10,945
GR 4004 a
EU
S
GR 4004 b
EU
P
GR 4005 a
EU
S
GR 4005 b
EU
P
GR 4006 a
EU
S
2,320
1,856
0,000
0,000
0,000
0,000
6,000
0,000
1,800
3,000
0,000
2,154
1,744
0,000
0,000
0,000
0,000
3,150
0,000
0,000
0,000
0,000
7,434
5,740
0,000
0,000
4,700
0,000
15,600
0,000
3,400
4,820
0,000
18,505
12,169
0,000
0,000
21,800
5,350
29,150
2,500
6,600
8,070
0,000
8 of 9
GR 4006 b
EU
lp
GR 4007
EU
S
STREETWISE--Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between the United Kingdom and the Republic of Ireland
STREETWISE--Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between the United Kingdom and the Republic of Ireland
ARTS E/P/F Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems between
France, Portugal and Spain
ARTS E/P/F Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems between
France, Portugal and Spain
CENTRICO NUB/ D/LU/ F/UK Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport
Systems between Belgium, Germany, France, Luxembourg, The Netherlands and the
CENTRICO NL/B/ D/LU/ F/UK Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport
Systems between Belgium, Germany, France, Luxembourg, The Netherlands and the
CORVETTE IT/AT/DE Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between Germany, Austria, Italy and Switzerland
CORVETTE IT/AT/DE Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between Germany, Austria, Italy and Switzerland
SERTI FR/DE/IT/ES Euro-regional deployment plan for road Intelligent Transport
Systems between France, Italy, Spain, Germany, Switzerland and Andorra.
SERTI FR/DE/IT/ES Euro-regional deployment plan for road Intelligent Transport
Systems between France, Italy, Spain, Germany, Switzerland and Andorra.
VIKING SE/Fl/DK/DE Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between Denmark, Germany, Sweden, Finland and Norway
VIKING SE/Fl/DK/DE Euro-regional deployment plan for Intelligent Transport Systems
between Denmark,_ Germany, Sweden, Finland and Norway
CONNECT Study
GR 4007
EU
P
CONNECT Implementation
GR 5001
EU
S
CNS/ATM Integrated Programme "Mediterranean Free Flight" (MFF)
GR 5002
EU
S
S on ADS MEDiterranean Upgrade Programme (ADS MEDUP) EU/IT
GR 5003
EU
S
NUP Phase II
EU
S
ITEC-FDP Interoperability Through European Collaboration-Flight Data Processing
EUCT
S
Eurocontrol ADS Programme Stages 1 and 2
GR 5004
_
GR 5005
_
GR 5006
EUCT S
European ATM Reference Validation Platform - EVP
GR 5007
EUCT
S
Free Routes Airspace in Northern Europe - Phase 2 and 3
' Bold Italic figures show an increase with respect to the programmed amount in Decision C(2001)2654/final
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 422: Svar på spm. 451 og 452 (TRU alm. del)
2621361_0018.png
TEN-T
Annex II to the amended MIP Framework Decision (2006)
GR 5008
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
FR
S
EFDP/fi
GR 5009
EU
P
New Project: Central European Air Traffic Services (CEATS) EU/10
GR 5010
EU
P
New Project: Large scale validation of cooperative ATM (LAVA)
GR 5011
EU
P
New Project: Airport Operations programme
#114#14#1# 561,112 512,282
575,701 1649,095
3030,325
' Bold Italic figures show an increase with respect to the programmed ,
it in Decision C(2001)2654/final as last amended by Decision ,,.,:005)213
9 of 9