|
||
|
Dato            20. september 2006 J. nr.          222-64 Â
|
|
1. Resumé
EU-kommissionen forventes snart at fremsætte forslag om ændring af den eksisterende kommissionsforordning 622/2003, der vil blive behandlet på møde den 27. september 2006 i forskriftskomiteen under forordning 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart. Forslaget, der har baggrund i de britiske myndigheders afsløring den 10. august 2006 af en planlagt terroraktion mod luftfarten, forventes at indeholde et forbud mod at medbringe væsker mv. over en vis mængde som håndbagage gennem securitykontrollen, medens denne begrænsning ikke vil gælde for væsker, der er indkøbt i lufthavnen efter passagen af securitykontrollen.
2. Baggrund
Den 10. august 2006 afslørede de britiske myndigheder en planlagt terroraktion mod luftfarten, der havde til formål at sprænge et antal fly i luften over Atlanten fra UK til USA ved anvendelse af væsker som sprængstof.
Forordning 2320/2002 giver mulighed for, at et medlemsland kan indføre skrappere regler end de fælles regler, der fastsætter minimumkravene til security overalt i EU. Umiddelbart efter afsløringen indførte de britiske myndigheder en række foranstaltninger for at sikre luftfarten, bl. a. forbud mod at medbringe væsker, pastaer og cremer m.m. om bord i fly, der afgik fra engelske lufthavne.
Kommissionen har meddelt, at den har til hensigt at fastsætte regler om medtagelse af væsker som håndbagage i fly, der skal gælde for alle lufthavne og flyvninger, der er omfattet af forordning 2320/2002.
3. Hjemmelsgrundlag
De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse og teknisk tilpasning af de fælles grundlæggende krav vedtages i henhold til artikel 4, stk. 2 og artikel 9, stk. 2 i forordning 2320/2002 i en komiteprocedure som kommissionsforordning.  Artikel 9, stk. 2 henviser til anvendelsen af artikel 5 og 7 i afgørelse 199/468/EF, dvs. en forskriftskomite, hvor forslaget afgøres med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til den gældende forordning 2320/2002.
5. Formål og indhold
Kommissionen forventes snart at fremsætte forslag om ændring af kommissionsforordning 622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed. Forslaget skal efter det oplyste behandles den 27. september 2006 af den komite, der er nedsat efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart (security-forordningen) efter forskriftsproceduren i Rådets afgørelse 199/468/EF. Forslaget forventes at blive sat til afstemning samme dag.
Spørgsmålet om de farlige væsker blev drøftet ved et møde den 6. og 7. september i ovennævnte forskriftskomite, hvor det blev fremhævet, at der er tale om en ny fælles trussel, som kræver vedtagelse af regler for hele fællesskabet. Samtidig blev anført, at et forbud ville kunne få betydelig indflydelse på afvikling af lufttrafikken, såfremt der blev indført et totalforbud mod væsker mv., da dette ville indebære indcheckning af bagage i væsentligt større omfang end i dag.
Forslaget forventes at indeholde et forbud mod at medbringe væsker af enhver art, herunder cremer, geleer, pastaer, aerosoler mv., over en vis mængde som håndbagage gennem securitykontrollen, medens denne begrænsning ikke vil gælde for væsker mv., der er indkøbt i lufthavnen efter passagen af securitykontrollen.
6. Europaparlamentets udtalelser
Forslaget skal ikke forelægges Europaparlamentet
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor på området
Der gælder i dag intet generelt forbud mod at medbringe væsker i fly. Da der er tale om en kommissionsforordning skal forbuddet ikke gennemføres ved dansk lovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Det bebudede forslag har ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller miljøet. Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet i relation til terrortruslen mod luftfarten. Forslaget vil - afhængigt af det konkrete indhold - få betydning for afviklingen af lufttrafikken, herunder gennemførelsen af securitykontrollen, ligesom det kan få økonomiske konsekvenser for lufthavnene.
9. Høring
På mødet den 6. og 7. september 2006 gav luftfartsindustrien udtryk for en vis forståelse for en form for forbud mod at medbringe væsker i fly. For lufthavnene er det vigtigt at det toldfrie slag kan fortsætte. Luftfartsselskaberne finder at et forbud mod væsker mv. må være en midlertidig foranstaltning, og at man må finde tekniske løsninger på problemet med at finde flydende sprængstoffer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at stemme for forslaget, idet det forudsættes, at forslaget indebærer, at der kan medbringes en samlet mængde væske mv. til personlig hygiejne på rejser af et par dages varighed, samt at kontrollen af passagerer ikke forøges væsentligt i forhold til i dag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke endelige oplysninger om andre medlemsstaters holdning til forslaget, men det forventes, at forslaget om forbud mod medtagelse af væsker over en vis mængde kan vedtages med kvalificeret majoritet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.