Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om ændring af markedsføringstilladel-sen for lægemidlet Cobactan DC og relaterede navne, som indeholder det virksomme stof â€Cefquinomâ€
Resumé
Lægemidlet er ikke godkendt i Danmark, og beslutningen vedrører derfor kun en eventuel fremtidig godkendelse.
1. Indledning
Kommissionens forslag (Art 39 EMEA/V/A/014) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 12. september 2006.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 3. oktober 2006.
Under proceduren for gensidig anerkendelse af en ændring i betingelserne for markedsføringstilladelsen for lægemidler, som er meddelt i henhold til diÂrektiv 2001/82/EF, afviste medlemsstaterne betingelserne for ændringen og nÃ¥ede til enighed om en anden tilbageholdelsesperiode end den, der blev foreslÃ¥et af indehaveren af markedsføringstilladelsen. Indehaveren af markedsføringstilladelsen har forelagt en voldgiftssag i medfør af direktiÂvets artikel 39, stk 2.
Â
Voldgiftssager indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. LægeÂmiddelagenturets udtalelse afgives af et af agenturets viÂdenskabelige ekspertudvalg. Ved voldgiftssager vedrørende lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af voldgiftssagen efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
De berørte medlemsstater ændrer de nationale markedsføringstilladelser for det eller de lægemidler, der indgÃ¥r i voldgiftssagen, pÃ¥ baggrund af de videnskabelige konklusioner, som fremgÃ¥r af Det Europæiske LægemiddelÂagenturs udtalelse.
2. Forslagets formål og indhold
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der ændres i markedsføringstilladelsen for lægemidlet Cobactan DC og relaterede navne, sÃ¥ledes at der opnÃ¥s en ensartet og forkortet tilbageÂholdelsestid pÃ¥ lægemidlet.
Indehaveren af markedsføringstilladelsen har udført nye undersøgelser af nedbrydningen af lægemidlet, som begrunder en forkortet tilbageholdelses-tid. De berørte medlemsstater ville ikke anerkende undersøgelserne, da de vejledende retningslinjer for udregning af tilbageÂholdelsestider for mælk ikke kunne anvendes pÃ¥ de nye data. Indehaveren af markedsføringstilla-delsen forelagde derpÃ¥ en voldgiftssag for Det EuropæÂiske Lægemiddel-agentur. CVMP gennemgik studierne og konkluderede, at indehaveren af markedsføringstilladelsen havde udført korrekte beregninger, om end de vejledende retningslinjer ikke kunne dække den anvendte metoÂde.
Det anbefales derfor at fastsætte tilbageholdelsestiden for lægemidlet således:
 - 1 dag efter kælvning, når goldperioden er over 5 uger;
 - 36 dage efter kælvning, når goldperioden er på 5 uger eller derunder.
Lægemidlet er ikke godkendt i Danmark, og beslutningen vedrører derfor kun en eventuel fremtidig godkendelse, hvor denne tilbageholdelsesperiode vil være gældende.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Lægemidlet er en salve, som sprøjtes ind i yveret igennem pattespidsen på malkekøer i slutningen af koens mælkegivende periode. Det anvendes til behandling af subklinisk mastitis (en yverbetændelse, som endnu ikke giver tydelige symptomer) hos malkekøer ved goldning og til forebyggelse af nye bakterielle infektioner i yveret i denne periode. Lægemidlet ligger således i yveret i den periode på cirka en måned op til den næste kælvning, hvor koen ikke malkes.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddels tilbageholdelsestid fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers sikkerhed, samt at lægemidlet ikke frembyder sundhedsrisiko for menne-sker ved indtagelse af mælk fra dyr, som er behandlet med lægemidlet.
Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at konklusionerne, som er fremlagt af CVMP, er fuldt videnskabeligt dækkende og tilfredsstillende.
SÃ¥fremt lægeÂmidlet skulle blive godkendt i Danmark i fremtiden, vil den foreslÃ¥ede tilbageholdelsestid sikre, at der ikke er sundhedsrisiko for forbrugeren.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale konklusionerne vedrørende det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.