SKOV- OG NATURstyrelsen                                                              22. november 2005

Naturområdet/NIN                                                                               J.nr. D 017-0061

 

 

 

 

GRUNDNOTAT

Forslag til KOMMISSIONENS FORORDNING om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 349/2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter

 

1. Status

Kommissionen har den 11. november 2005 fremsendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget har hjemmel i artikel 4, stk. 6 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed, som har  hjemmel i Traktatens artikel 175.

 

En liste over arter, for hvilke indførsel i Fællesskabet er suspenderet, blev fastsat ved Kommissionens forordning (EF) nr. 349/2003 af 25. februar 2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter. Denne liste revideres løbende senest ved Kommissionens forordning (EF) nr. 252/2005 af 14. februar 2005 om ændring af forordning nr. 349/2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter.

 

Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig procedure med svarfrist den 30. november 2005.

 

2. Formål og indhold

Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) nr. 349/2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 252/2005 af 14. februar 2005.

Forslag til ændringer sker primært på baggrund af vurderinger af arternes bevaringsstatus foretaget af Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe i EU nedsat under artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996. Undersøgelsesgruppen består af repræsentanter fra de enkelte medlemslande.

Der er tale om forslag til nye importforbud for følgende arter:

 

Ursus thibetanus fra Rusland; Cryptoprocta ferox, Scaphiophryne gottlebei, Euphorbia banae og E. kondoi fra Madagascar; Panthera leo fra Ethiopien; Balaeniceps rex, Grus carunculatus og Chamaeleo fuelleborni fra Tanzania; Poicephalus gulielmi fra Congo; Accipiter melanoleucus, A. ovampensis, Aviceda cuculoides, Hieraaetus ayresii, H. spilogaster, Macheiramphus alcinus, Spizaetus africanus, Urotriorchis macrourus, Falco chicquera, Asio capensis, Bubo lacteus, B. poensis, Glaucidium perlatum, Scotopelia peli og Python regius fra Guinea; Sagittarius serpentarius og Varanus exanthematicus fra Togo; Agapornis pullarius fra Den Demokratiske Republik Congo; Cuora galbinifrons fra kina; Heosemys spinosa, Leucocephalon yuwonoi, Siebenrockiella crassicollis, Liasis fuscus, Euphyllia cristata, E. divisa, E. fimbriata, Hydnophora microconos og Scolymia vitiensis fra Indonesia; Geochelone pardalis fra Uganda og Zambia; Uromastyx geyri fra Mali og Niger; Cordylus mossambicus, C. vittifer, Tridacna maxima og T. squamosa fra Mozambique; Dendrobates pumilio fra Nicaragua; Hippopus hippopus fra Vanuatu; Hippopus hippopus, Tridacna gigas og T. maxima fra Tonga og Vietnam; Tridacna crocea, T. derasa, T. maxima og T. squamosa fra Fiji og Vanuatu; Tridacna crocea fra Tonga; Tridacna maxima fra Micronesien og Marshalløerne; Tridacna tevoroa fra Tonga og Catalaphyllia jardinei fra the Solomonøerne.

 

Følgende arter foreslås fjernet fra forbudslisten, da Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe har konkluderet at importforbud for disse arter ikke længere er påkrævet:

 

Galago senegalensis fra Djibouti; Galagoides demidoff fra Kenya og Senegal; Callithrix argentata fra Paraguay; Saguinus labiatus fra Colombia; Callicebus torquatus fra Ecuador; Cebus albifrons fra Guyana; Cebus capucinus og Aratinga solstitialis fra Venezuela; Cebus olivaceus fra Peru; Allenopithecus nigroviridis fra alle udbredelseslande; Colobus guereza fra Ækvartorial Guinea; Lophocebus albigena fra Kenya; Papio hamadryas og Hippopotamus amphibius fra Liberia; Cynogale bennettii fra Singapore; Ara ararauna fra Trinidad og Tobago; Neophema splendida fra Australien; Poicephalus meyeri fra Tanzania; Poicephalus gulielmi fra Den Demokratiske Republik Congo; Geochelone chilensis, Homopus areolatus, H. boulengeri, H. femoralis, H. signatus, Kinixys natalensis og Psammobates spp. fra alle udbredelseslande; Geochelone denticulata fra alle udbredelseslande undtagen for Bolivia og Ecuador; Geochelone elegans fra alle udbredelseslande undtagen for Pakistan; Kinixys belliana fra alle udbredelseslande undtagen for Mozambique og Benin; Kinixys erosa fra alle udbredelseslande undtagen for Togo; Kinixys homeana fra alle udbredelseslande undtagen for Benin; Manouria emys fra alle udbredelseslande undtagen for Bangladesh, Indien, Indonesien, Myanmar og Thailand; Testudo horsfieldii fra alle udbredelseslande undtagen for Kina, Pakistan og Kazakhstan; Manouria impressa fra alle udbredelseslande undtagen for Vietnam; Phelsuma cepediana og P. trilineata fra Madagascar; Phelsuma edwardnewtonii fra Mauritius; Varanus albigularis fra Lesotho; Varanus rudicollis fra Philippinerne; Ptyas mucosus fra Indonesien og Dactylorhiza incarnata fra Norge.

 

Desuden fjernes papegøjearten gultoppet kakadue (Cacatua sulphurea) og edderkoppeskildpadde (Pyxis arachnoides) fra listen over arter, som ikke må indføres til EU, fordi de er blevet omfattet af Washingtonkonventionen/CITES liste I og bilag A til Rådets forordning nr. 338/97, hvorefter import af arterne er forbudt, og et specifikt forbud mod indførsel derfor ikke længere er påkrævet.

 

Rosenhovedet dværgpapegøje (Agapornis roseicollis) fjernes også fra listen over arter, som ikke må indføres i EU, da den ikke længere er omfattet Washingtonkonventionen/CITES lister eller EU rådsforordningens bilag.

 

3. Nærheds- og Proportionalitetsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesbestemmelse af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen finder at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget kan gennemføres administrativt uden udstedelse af nye regler.

 

Økonomiske konsekvenser: Ændringerne vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser for Danmark, idet handelen med de berørte arter fra de pågældende oprindelseslande er minimal her i landet.

 

Beskyttelsesniveau: Da ingen af ændringerne vedrører EU lande vil forslaget ikke indebære ændringer af beskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU i øvrigt.

 

5. Høring

Forslaget har ikke været sendt i høring, men Kommissionen har konsulteret de berørte oprindelseslande om ethvert forslag til indførelse af nye importforbud, jvf. Rådets forordning nr. 338/97 art. 4, stk. 6.

 

Rammenotatet har den 18. november 2005 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring.

 

Dansk Industri og Fagligt Fælles Forbund har ingen kommentarer til notatet.

 

6. Forhandlingssituationen

Forslaget om indførsel eller ophævelse af restriktioner for visse arter af vilde dyr eller planter er blevet drøftet i Den videnskabelige Undersøgelsesgruppe, jvf. Rådets forordning nr. 338/97, art. 4, stk. 1 og 2. Der har i undersøgelsesgruppen været enighed om forslagene til de nævnte ændringer.

 

7. Dansk holdning

Ændringer i forbudsbilaget sker primært på baggrund af indstilling fra Den videnskabelige Undersøgelsesgruppe, som er nedsat i henhold til Rådets forordning nr. 338/97, artikel 17, stk. 2.

 

Det er dansk holdning, at undersøgelsesgruppens indstilling bør følges. Danmark kan støtte forslaget.