Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 11
Offentligt
222477_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, 23. november 2005
Europaudvalgets sekretariat
2. OMTRYK
(fejl ved kopiering)
(Ændring af artikel 2 om liberalisering af tjenesteydelser
af almen økonomisk interesse)
(rettet tekst i kursiv)
1
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentet udvalgsbehandling af tjenesteydelsesdirektivet er afslut-
tet
Ved en afstemning den 22. november vedtog Europa-Parlamentets Udvalg om
det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse betænkningen om tjenesteydelser i
det indre marked. Udvalget besluttede at anbefale Parlamentet at vedtage
Kommissionens forslag som ændret af udvalgets medlemmer
2
. Forslaget er fo-
reløbigt sat på dagsorden i forbindelse med Strasbourg samlingen i uge 3 2006.
Afstemningen i udvalget var en kulmination af over syv måneders arbejde,
hvor især socialist gruppen, ledet af forslagets ordfører Evelyne GEBHARDT,
og de konservative/kristelige demokrater, ledet af skyggeordføreren Malcolm
HARBOUR, var grundlæggende uenige om forslagets grundprincipper og ræk-
Ifølge teksten om forslagets artikel 2 litra a udarbejdet af Europa-Parlamentets udvalgs-
sekretariat, blev bisætning ”to the extent that they are not open to competition” allige-
vel ikke vedtaget.
2
Udvalget vedtog teksten som ændret med 25 stemmer for, 10 imod og 5 som stemte hverken for
eller imod
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
222477_0002.png
kevidde. Afstemningen i udvalget var blevet udsat flere gange bl.a. som følge af
de mange ændringsforslag fremsat af de to grupper. I forbindelse med den sid-
ste udsættelse i oktober besluttede udvalget, at anmode de stridende parter om
at samarbejde med henblik på at udarbejde et kompromisforslag – for dermed
at kunne lette afstemningen samt forbedre muligheden for at opnå et flertal for
forslaget i forbindelse med parlamentssalens behandling. Det lykkedes GE-
BHARDT og HARBOUR (og tre andre grupper) at indgå kompromis på næsten
halvdelen af forslagets bestemmelser. Der blev derimod ikke indgået kompro-
mis i forbindelse med forslagets to (politiske) vigtigste aspekter nemlig anven-
delsesområde samt spørgsmålet om oprindelseslandsprincippet.
Ifølge GEBHARDT sikrede kompromiset følgende:
Beskyttelsen af social ret må ikke rokkes ved
Forslaget indebærer en bedre retssikkerhed for tjenesteudbyder såvel som for-
bruger end Kommissionens forslag
Sektor bestemte direktiver (f.eks. gensidige anerkendelse af eksamsbeviser) vil
have forrang
Udstationeringsdirektivet vil ikke blive påvirket
International privatret vil have forrang (f.eks. Rom 1 og 2 Konventionerne)
Kontrollen af tjenesteudbyder vil forgå i værtslandet
Kommissionens tekst er blevet forenklet på en række områder
I forbindelse med HARBOURS udlægning af kompromiset tilføjede han, at Par-
lamentets tekst nu bedre passer Rådets holdning, og dermed vil forslaget have
bedre muligheder for vedtagelse.
Vedrørende anvendelsesområdet (rækkevidden af forslaget – artikel 2) blev
ændringsforslag af både GEBHARDT og HARBOUR vedtaget af udvalget.
Det
lykkes GEBHARDT at ekskludere tjenesteydelser af almen interesse (som defineret af
medlemsstater) fra forslaget. Der var også flertal for GEBHARDTS forslag til at undta-
ge sundhedsområdet (både det offentlige og private), spil og audiovisuel produkti-
on/transmission fra forslaget. Hertil blev HARBOURS forslag om at undtage bestem-
melser, der allerede er dækket af EU-regler (f.eks. telekommunikation) vedtaget.
GEBHARDTS forslag om at begrænse forslagets indhold (genstand – artikel 1)
blev også vedtaget. Her fremgår det, at direktivet vedrører hverken liberalise-
ring af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse eller privatisering af of-
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
222477_0003.png
fentlige enheder, der udfører sådanne tjenesteydelser. Hertil påvirker direktivet
ikke de bestemmelser, som er vedtaget på fællesskabsplan eller nationalt plan
for at beskytte eller fremme den kulturelle eller sproglige mangfoldighed eller
mediepluralismen. Endelig har direktivet ingen følger for arbejdsretten, navnlig
lovgivningen om arbejdsmarkedsrelationer, herunder strejkeretten og retten til
at indgå kollektive aftaler, eller for medlemsstaternes nationale lovgivning om
social sikring.
I forbindelse med spørgsmålet om oprindelseslandsprincippet (artikel 16) var
det HARBOURS ændringsforslag, støttet af de liberale og UEN-gruppe, der
blev vedtaget (21 medlemmer stemte for og 16 imod). Ifølge HARBOURS for-
slag blev Kommissionens overskrift ”Oprindelseslandsprincippet” erstattet
med ”Frihed til at udøve servicevirksomhed”. Det må dog slås fast, at det er op-
rindelseslandsprincippet som sådan, og ikke GEBHARDTS forslag om princip-
pet om gensidig anerkendelse, der vil blive sendt videre i forhandlinger.
Ifølge HARBOURS forslag skal medlemsstaterne respektere tjenesteydernes ret
til at udøve servicevirksomhed i en anden medlemsstat end den, hvor de er
etableret. Det bliver således etableringsmedlemsstatens bestemmelser (dvs. op-
rindelseslandets!) om adgang til at optage og udøve servicevirksomhed, herun-
der især bestemmelser om tjenesteyderens etablering, virke og adfærd, tjeneste-
ydelsens kvalitet eller indhold, samt normer og certificeringer, som skal være
gældende.
Der blev dog også her vedtaget visse undtagelsesbestemmelser. Eksempelvist
kan værtslandet håndhæve særlige krav, der gælder udøvelse af servicevirk-
somhed, og som er absolut nødvendige af hensyn til den offentlige orden, sik-
kerhed eller af hensyn til beskyttelsen af menneskers sundhed eller miljøet, med
henblik på at forebygge særlige risici på det sted, hvor tjenesteydelsen udføres.
Værtslandet vil ligeledes også have ret til at træffe kontrolforanstaltninger.
I forbindelse med afstemningen påpegede GEBHARDT, at udvalgets afstem-
ning kun er det første skridt imod vedtagelsen af direktivet. GEBHARDT
3
sag-
de, at det er muligt, at parlamentssalens behandling af forslaget vil ændre nogle
3
Ved en efterfølgende pressekonference, sagde GEBHARDT, at hun ikke stemte imod den endelige be-
tænkning, men valgte derimod at undlade at stemme, da hun mente, at hun havde fået visse bestemme l-
ser vedtaget i forbindelse med udvalgets behandling.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
222477_0004.png
aspekter af udvalgets endelig beslutning. Imidlertid er det stadigvæk uvist,
hvordan Rådet vil forholde sig til forslaget, og hvordan Europa-Parlamentet vil
forholde sig til en eventuel andenbehandling.
Den endelige betænkning og det endelige ændringsforslag vil blive omdelt til
Europaudvalgets medlemmer, så snart det foreligger.
Med venlig hilsen,
Mongin Forrest
Hvis du vil vide mere:
EU-Sekretariatets Statusblade (dokumenter fra EU og Folketinget):
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040002/
Kommissionens hjemmeside om direktivet:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/services/services-dir/index_en.htm
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag: uofficiel tekst (der tages forbehold for evt. fejl og mangler) vedrørende
anvendelsesområdet (artikel 2) samt bestemmelser vedrørende oprindelses-
landsprincippet (artikel 16)
Article 2: Scope
1. This Directive shall apply to services supplied by providers established in a
Member State.
2. This Directive shall not apply to the following activities:
(a) Services of general interest as defined by the Member States;
(b) services of a banking, credit, insurance, occupational or personal pension,
investment or payment nature and, more generally, services listed in Annex I of
Directive 2000/12/EC;
(c) electronic communications services and networks, and associated facilities
and services, with respect to matters covered by or referred to in Directives
2002/19/EC, 2002/20/EC, 2002/21/EC, 2002/22/EC and 2002/58/EC of the Europe-
an Parliament and of the Council;
(d) transport services, to the extent that they are governed by other Community
instruments the legal basis of which is Article 71 or Article 80(2) of the Treaty
with the exception of transport cash in transit and the transport of mortal re-
mains;
(e) legal services to the extend that they are governed by other community in-
struments, including directives 77/249/EC and 98/5/EC
(f) healthcare, whether or not it is provided via healthcare facilities, and regard-
less of the ways in which it is organised and financed at national level or
whether it is public or private;
(g) audiovisual services, whatever their mode of production, distribution and
transmission, including radio broadcasting and the cinema;
(h) gambling activities that involve wagering a stake with pecuniary value in
games of chance, including lotteries, betting transactions and casinos;
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
222477_0006.png
(i) professions and activities that are permanently or temporarily connected
with the exercise of official authority in a Member State, particularly that of no-
tary;
3. This Directive does not apply to the field of taxation.
Bestemmelser vedrørende oprindelseslandsprincippet
Chapter III - Free movement of Services, Article 16 -
Freedom to provide services
(1) Member States shall respect service providers' rights to provide a service in
another Member state than that where they are established. When providing a
service, they are subject only to the provisions of the Member State of estab-
lishment relating to access to a service activity and with regard to the exercise of
a service activity, in particular the requirements governing the establishment
and operation of the service provider, his behaviour, the quality or content of
the service, standards and certifications.
(2) This does not prevent the Member state into which the service provider
moves from
enforcing its specific requirements with regard to the exercise of a service activi-
ty that are indispensable for reasons of public policy or public security or for
the protection of the health or the environment in order to prevent particular
risks at the place where the service is provided.
(3) Member States may not restrict the freedom to provide services in the case of
a provider established in another Member State, in particular, by imposing any
of the following requirements:
(a) an obligation on the provider to have an establishment in their territory;
(b) an obligation on the provider to make a declaration or notification to, or to
obtain an authorisation from, their competent authorities, including entry in a
register or registration with a professional body or association in their territory,
except in cases provided for in this Directive or other instruments of Communi-
ty law;
(c) an obligation on the provider to have an address or representative in their
territory or to have an address for service at the address of a person authorised
in that territory;
(d) a ban on the provider setting up a certain infrastructure in their territory, in-
cluding an office or chambers, which the provider needs to supply the services
in question;
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(e) an obligation on the provider to comply with requirements, relating to the
exercise of a service activity, applicable in their territory;
(f) the application of specific contractual arrangements between the provider
and the recipient which prevent or restrict service provision by the self-
employed;
(g) an obligation on the provider to possess an identity document issued by its
competent authorities specific to the exercise of a service activity;
(h) requirements which affect the use of equipment which is an integral part of
the service provided;
(i) restrictions on the freedom to provide the services referred to in Article 20,
the first subparagraph of Article 23(1) or Article 25(1).
(3a) The Member state of destination shall be entitled to take supervisory
measures in accordance with [section 1] concerning the execution of the service
in the cases provided for in Articles 17 to 19.
-7-