Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 9. december 2005 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer   Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i Strasbourg den 14. – 17. november 2005 - Oversigtsnotat nr. 13. Kort om denne samling Under denne samling blev i alt 8 lovgivningsinitiativer underlagt den fælles beslutningsprocedure behandlet – alle forslag var underlagt førstebehand- ling. Hvad angår to forslag, er der indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet, hvorfor det forventes, at disse sager vil blive vedtaget under førstebehand- ling i Rådet. Det drejer sig om: KOM (2004) 830: Forslag til forordning om sociale sikringsordninger HENT AFTALENhttp://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0424+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N KOM (2005) 48: Forslag til forordning om information til flypassage- rer   HENT AFTALENhttp://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0428+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=2&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Hvad angår tre forslag, har Europa-Parlamentet vedtaget Kommissionens oprindelige forslag uden ændringer. Rådet forventes ligeledes at godkende
- 2 - Kommissionens tekst, hvorfor disse forslag også vil blive afsluttet under førstebehandling. Det drejer sig om:   KOM (2005) 347: Forslag til beslutning om forlængelse af program- met for formidling af god praksis og overvågning af indførelsen af kommunikations- og informationsteknologier KOM (2005) 361: Forslag til direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning KOM (2005) 412: Forslag til forordning om at lette procedurerne for ansøgning om visum til medlemmer af den olympiske familie, der deltager i De Olympiske og/eller De Paralympiske Vinterlege 2006 i Torino To forslag ventes at vende tilbage til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling med mindre Rådet, mod forventning, vedtager Europa- Parlamentets ændringsforslag. Det drejer sig om: KOM (2003) 644: REACH-Pakken - Forslag til forordning om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (Reach), om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur... - Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 67/548/EØF med henblik på tilpasning til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) om registrering, vurdering og godkendelse af samt begræns- ninger for kemikalier Endelig besluttede Europa-Parlamentet at afvise ét forslag. Ifølge Europa- Parlamentets forretningsorden vil forslaget nu blive sendt tilbage til det kompetente udvalg1. Det drejer sig om:   KOM (2004) 532: Forslag til direktiv om indførelse af standarder for human fældefangst for visse dyrearter   1 Det forventes, at Kommissionen vil trække forslaget ti  lbage.
- 3 - Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet Forslag til forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstæn- dige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter indenfor Fællesskabet, og af Rådets forordning (EØF) nr. 574/72 om regler til gen- nemførelse af forordning (EØF) nr. 1408/71 Formålet med forslaget er at opdatere forordning 1408/71 om sociale sikrings- ordninger for arbejdstagere i lyset af de forandringer der måtte forekomme i national lovgivning, der er blevet foretaget hos de nye medlemsstater siden udvidelsen. Herudover sigter forslaget imod at udvide forordning 574/72 om tilkendelse af sygehjælp i udlandet2 til også at omfatte arbejdsulykker og er- hvervssygdomme.   Yderligere er der en del bilaterale aftaler, der omhandler spørgsmål om hvem der har ansvaret for at udbyde og levere den sociale sikkerhed, der endnu ik- ke er blevet erstattet af forordning 1408/71. Ifølge betænkningen udarbejdet af Udvalget om Beskæftigelse og Sociale An- liggender kan Europa-Parlamentets ændringsforslag betragtes at være af grundlæggende teknisk karakter. Derimod mener Parlamentet, at de ikke de- sto mindre vil bidrage til sikring af retten til sociale sikringsydelser for EU- borgere, som bor, arbejder eller rejser i en anden medlemsstat. Inden afstemningen meddelte forslagets ordfører Patrizia TOIA (ALDE), at hun ville gøre opmærksom på, at der er indgået en aftale med Rådet. Forslaget må derfor forven- tes at blive vedtaget endeligt, såfremt Rådet senere formelt godkender Europa- Parlamentets ændringsforslag. Referencer DokumentnumreKOM (2004) 0830 - COD/2004/0284 2 Dette blev indført ved forord ningen: (EF) nr. 361/2004.
- 4 - Betænkning: Patrizia Toia (A6-0293/2005) – Anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der flytter indenfor fællesskabet udarbejdet i Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20050830/ Behandling i EuropaudvalgetSagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 25. fe- bruar 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0424+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til beslutning om ændring af beslutning nr. 2256/2003/EF med hen- blik på forlængelse af programmet i 2006 til støtte for formidling af god praksis og overvågning af indførelsen af kommunikations- og informati- onsteknologier   Formålet med forslaget er at forlænge Modinis-programmet3 indtil udgangen af 2006. En forlængelse af programmet vil, ifølge forslaget, koste    7,72 mil.   Udgangspunktet med Modinis-programmet er at finansiere statistiske udred- ninger, der er aftalt som led i benchmarking af eEurope 2005-initiativerne. Yderligere indeholder programmet informationsindsatser med henblik på spredningen af god praksis, og understøtter arbejde med netværks- og infor- mationssikkerhed gennem dataindsamling, analyse og informationsindsatser.   Modinis har følgende mål: - at følge resultaterne i medlemsstaterne og sammenligne dem med de bedste i verden, idet man, i det omfang det er muligt, bruger de officiel- le statistikker - at støtte medlemsstaternes indsats som led i eEurope, på nationalt, re- gionalt og lokalt plan, gennem analyse af god praksis vedrørende eEu- rope og ved den supplerende fælles udvikling af mekanismer til ud- veksling af erfaringer - at analysere de økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser af in- formationssamfundet med henblik på at lette de politiske drøftelser, navnlig hvad angår erhvervslivets konkurrenceevne og samhørighe- den, samt hvad angår social inddragelse; at give eEurope- styringsgruppen de oplysninger, der er nødvendige, for at den kan 3 Jf. Kommissionens hjemmeside om programmet: http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/all_about/modinis/index_en.htm
- 5 - vurdere den passende strategiske retning for eEurope 2005- handlingsplanen - at forberede oprettelsen af den fremtidige europæiske struktur for net- og informationssikkerhedsspørgsmål. Forslaget blev godkendt af Europa-Parlamentet den 15. november uden ændringer ef- ter indstilling fra Parlamentets Forskningsudvalg. Ifølge en pressetalsmand i Europa- Parlamentet foreligger der en aftale med Rådet, om ligeledes at godkende Kommissio- nens forslag uden ændringer. Forslaget kan således vedtages endeligt i forbindelse med førstebehandlingen. Referencer DokumentnumreKOM (2005) 0347 - COD/2005/0144 Betænkning: Giles Chichester (A6-0302/2005) – Formidling af god praksis og overvågning af indførelsen af kommunikations – og informationsteknologier (IKT) udarbejdet i Udvalget om Industri, Forskning og Energi. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050347/ Behandling i EuropaudvalgetSagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 7. okto- ber 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0417+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de fre- kvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet Formålet med forslaget er at indføre en fælles landbaseret og offentlig person- søgning (pagers) i EU samt at ophæve Ermes-direktivet4. Ermes-direktivet in- deholder de gældende regler for frekvensbåndet, herunder hvilke frekvenser der skal anvendes til landbaseret offentlig personsøgning i EU. Forslaget har også til formål at give mulighed for at indføre en helt ny plan for frekvensbåndet 169,4-169,8 Mhz. Kommissionen fremhæver i forslaget, at Er- mes-direktivet er lettere forældet og er næsten blevet fuldstændigt afløst af andre og nyere teknologier som eksempeltvist SMS via GSM. 4Direktiv 90/544/
- 6 - Europa-Parlamentet godkendte den 15. november dette forslag uden ændringer. For- slaget blev vedtaget efter en” forenklet procedure”5 efter indstilling fra parlamentets forskningsudvalg, hvilket vil sige uden debat. Ifølge ordføreren foreligger der en aftale med Rådet. Referencer DokumentnumreKOM (2005) 0361 - COD/2005/0147 Betænkning: Giles Chichester (A6-0303/2005) – Fælleseuropæisk landbaseret offentlig per- sonsøgning udarbejdet i Udvalget om Industri, Forskning og Energi. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050361/ Behandling i EuropaudvalgetSagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 7. okto- ber 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0418+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til forordning om foranstaltninger med henblik på at lette procedu- rerne for ansøgning om og udstedelse af visum til medlemmer af den olym- piske familie, der deltager i De Olympiske og/eller De Paralympiske Vin- terlege 2006 i Torino Forslaget er en specifik og midlertidig afvigelse fra EU's visumregler6 for med- lemmer af den olympiske familie, der deltager i De Olympiske og/eller De Pa- ralympiske Vinterlege 2006 i Torino.   Forslaget bygger på en Rådsforordning fra 20037, der også havde til hensigt at lette procedurerne relateret til medlemmer af den olympiske familie, der skul- le deltage i OL i Athen i 2004. Kommissionens konklusion på en evaluering af forordningen var at regelsættet havde virket efter hensigten uden særlige pro- blemer. Forslaget blev vedtaget af Europa-Parlamentet uden ændringer fra Europa- Parlamentet. Det forventes, at Rådet også vil vedtage forslaget uden ændringer. Referencer 5 Jf. artikel 43.1i Europa-Parlamentets forretningsorden. 6 Forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og li  sten over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav. 7 Forordning 1295/2003
- 7 - DokumentnumreKOM (2005) 0412 - COD/2005/0169 Betænkning: Stefano Zappalà (A6-0313/2005) – Visa til deltagere i De Olympiske og/eller De Paralympiske Vinterlege 2006 i Torino udarbejdet i Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050412/ Behandling i EuropaudvalgetSagen er ikke blevet behandlet i Europaudvalget endnu – der er heller ikke modtaget et grundnotat Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0423+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forhandlinger under et REACH8 Forslag til forordning om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (Reach), om oprettelse af et euro- pæisk kemikalieagentur... Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 67/548/EØF med henblik på tilpasning til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsnin- ger for kemikalier Ved afstemning den 17. november i Strasbourg afsluttede Europa-Parlamentet   sin førstebehandling af REACH-pakken gennem vedtagelsen af en række æn- dringsforslag. Selvom mere end 1.000 ændringsforslag var til afstemning var proceduren afsluttet efter lidt over 2 ½ timer. Parlamentets forslag til den lov- givningsmæssige beslutning, som indeholder forslaget som ændret af Europa- Parlamentet, blev vedtaget med 398 stemmer for, 148 imod mens 36 stemte hverken for eller imod. Det ændringsforslag, som blev vedtaget under salens behandling (se nedenfor), blev vedtaget med stemmer fra medlemmer fra de fleste grupper, men afstem- ningen viste, at internt var grupperne splittet i forbindelse med mange æn- dringsforslag. De fleste ændringsforslag blev vedtaget med færre end 367 stem- mer (dvs. kun med simpelt flertal). Det vil betyde, at Europa-parlamentet vil finde det vanskeligt at genfremsætte ændringsforslag som Rådet – ved sit førstebehandling – vælger at forkaste, idet der kræves absolutflertal ved anden- behandling i Europa-Parlamentet. Til gengæld bør det noteres, at kompromis- forslaget vedrørende registrering (det såkaldte Sacconi-Nassauer kompromis) blev vedtaget med absolut flertal. Det skal samtidig fremhæves, at det britiske 8 Begge REACH forslag skal behandles som en fælles ”pakke” .
- 8 - formandskab allerede har meddelt, at kompromispakken om registrering ligger tæt på Rådets holdning. Indholdet af Europa-Parlamentets kompromispakke Ifølge Europa-Parlamentet er hovedelementerne i kompromisforslaget vedrø- rende registrering (indgået mellem miljøudvalgets ordfører Guido SACCONI (PSE, IT) og ordføreren fra Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyt- telse, Hartmut Nassauer (EPP-ED, DE)) følgende: En overgangsperiode på 18 måneder efter ikrafttræden, hvor der vil bli- ve anvendt en forenklet registreringsprocedure. Denne overgangsperio- de kan udvides med yderligere 6 måneder for små og mellemstore virk- somheder og for brugere af kemikalier længere ned i "forsyningskæden". Anvendelse af en risikovurdering med hensyn til i hvilket omfang virk- somheder skal fremsende oplysninger til det fremtidige kemikalieagen- tur. For kemikalier, der fremstilles i et omfang af 10-100 ton, skal Kommissi- onen fastsætte de kriterier, ud fra hvilke kemikalieagenturet i givet fald kan give fritagelse for fremsendelse af sikkerhedsoplysninger. Der etableres en fleksibel mulighed for, at firmaer i visse tilfælde kan re- gistrere deres egne produkter individuelt og dermed slippe for at dele oplysninger med andre under den såkaldte OSOR-ordning (One Substance, One Registration). Det sker for at tilgodese den kemiske indu- stri, som har ønsket at kunne tilbageholde fortrolige oplysninger.      Ifølge SACCONI medfører kompromiset om registrering, at ca. 17.500 produk- ter vil blive udsat for i det mindste en grundlæggende vurdering. Ifølge det op- rindelige forslag var over 30.000 produkter omfattet af de nye regler. Der var et snævret flertal for bestemmelserne om godkendelse baseret på miljø- udvalgets betænkning. Flertallet omfattede et kompromis indgået mellem socia- listerne (PSE), de liberale (ALDE) og de grønne (Verts/ALE) som baserer sig på Miljøudvalgets oprindelige forslag.  
- 9 - I forbindelse med godkendelse lægges der vægt på substitutionsprincippet, dvs. at der skal være en lovmæssig forpligtelse til at indstille brugen af et farligt stof, hvis der findes et andet, som er mere sikkert. Hertil var der et flertal for tidsbegrænsede godkendelser. Der var også enighed om at skabe større sikker- hed takket være en liste over de allerfarligste stoffer. Endelig var der bred enighed om at forstærke kemikalieagenturets rolle og om at søge at begrænse dyreforsøg. Efter afstemning var miljøkommissær Stavros Dimas forståeligt nok ikke i stand til at redegøre for samtlige ændringsforslag. Han sagde blot, at "Kommissionen kan acceptere en del af ændringsforslagene, må afvise andre, og forbeholder sig sin stilling med hensyn til resten." Det britiske formandskab har allerede udtalt, at der sandsynligvis er enighed i Rådet så vidt det angår . Det er dog næppe sandsynligt at der er kvalificeret flertal i Rådet for Europa-Parlamentets holdning til godkendelse, hvorfor det forventes at forsla- get skal til andenbehandling. For god ordens skyld skal det oplyses, at der ikke er indgå- et førstebehandlingsaftale med Rådet om forslagene. Referencer DokumentnumreKOM (2003) 0644 - COD/2003/0256 Betænkning: Guido Sacconi (A6-0315/2005) – Europæisk kemikalieagentur, POP’s (REACH) udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20030644_1/ Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg 7. okto- ber 2005 (- og til politisk drøftelse 14. oktober 2005) Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0434+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=2&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Referencer DokumentnumreKOM (2003) 0644 - COD/2003/0257 Betænkning: Guido Sacconi (A6-0285/2005) – Begrænsninger for kemikalier (REACH) udar- bejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20030644_1/ Behandling i EuropaudvalgetSagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg 7. okto- ber 2005 (- og til politisk drøftelse 14. oktober 2005) Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0435+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=2&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N
- 10 - Forslag til forordning om information til flypassagerer om, hvilket luft- fartsselskab der udfører en given flyvning, og om udveksling af sikker- hedsinformation mellem medlemsstaterne (EØS-relevant tekst) Overordnet er formålet med dette forslag at oprette en oversigt over luftfart- selskaber som ikke sikre at rejse med. Hensigten er hermed at forbedre passa- gers flysikkerhed ved at sikre deres ret til informationer om hvilket luftfartsel- skab det er de skal flyve med, samt at sikre at EU’s medlemsstater effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger, de måtte have om luftfartsel- skaberne med hinanden. I forslaget fastsættes regler der sikrer, at passagererne kan få oplysninger om det transporterende luftfartsselskabs identitet enten fra luftfarts- eller rejsesel- skabet, der har solgt rejsen. Mht. til udveksling af sikkerhedsoplysninger om luftfartsselskaberne, kræver forslaget, at der bliver udarbejdet en liste over de luftfartselskaber, som på- gældende land har forbudt adgang til sit luftrum eller som er underlagt andre trafikrestriktioner af flyvesikkerhedsmæssige grunde. Kommissionen vil så bistå i at offentliggøre en samlet EU liste og udvekslingen af informationer. Der var generel opbakning fra ”begge sider” i salen til forslaget og forslagets ordfører Christine DE VEYRAC sagde, at det var muligt at nå frem til en aftale allerede under forslagets førstebehandling. Transportkommissær Barrot bekræftede ligeledes, at Kom- missionen vil acceptere Europa-Parlamentets ændringsforslag. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale om forslaget, forventes det, at Rådet vil godkende Europa- Parlamentets ændringsforslag ved et kommende møde. Referencer DokumentnumreKOM (2005) 0048 - COD/2005/0008 Betænkning: Christine De Veyrac (A6-0310/2005) – Information til passagerer om hvilket luftselskab, der udfører en given flyvning udarbejdet i Transport- og Turismeudvalget. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050048/ Behandling i EuropaudvalgetSagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg 15. april 2005 Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0428+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=2&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N
- 11 - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af stan- darder for human fældefangst for visse dyrearter   Formålet med Kommissionens forslag er at indføre regler for human fælde- fangst som vil bringe EU's regler på området i overensstemmelse med forplig- tigelserne af to internationale aftaler, som EU undertegnede i 1998 med Cana- da, USA og den Russiske Føderation.   Det var hensigten med aftalerne at udarbejde fællesstandarder for humane fangstmetoder og derigennem opsætte nogle konkrete tekniske rammer og krav for fældefangst – de krav henvender sig særligt til nedenstående punk- ter: Krav til fangstmetoder   Tekniske bestemmelser angående afprøvning af fældefangstmetoder   Certificering af fælder til fangst af de 19 vildtlevende pattedyrearter I sin behandling af forslaget anbefalede Parlamentets miljøudvalg at forkaste forslaget. Ifølge miljøudvalget hører forslaget under kapitlet miljøpolitik i EU- traktaten, og derfor er EU forpligtet til at basere lovforslaget på de nyeste vi- denskabelige resultater. Dette grundlag mangler, ifølge udvalgets medlemmer, idet sådanne undersøgelser skulle have været gennemført før offentliggørelsen af forslaget. Den 17. november 2005 behandlede salen forslaget og bekræftede miljøudvalgets indstil- ling. Ifølge Europa-Parlamentets forretningsordenens artikel 52, stk. 1, skal sagen nu henvises til fornyet behandling i det kompetente udvalg (miljøudvalget). Ordføreren oplyste, at en forkastelse af forslaget ikke er aftalt med Rådet. Til gengæld har Kommissionen tilkendegivet, at man vil trække forslaget tilbage, hvis Parlamentet forkaster det. I forbindelse med afstemning erklærede Stavros Dimas (medlem af Kom- missionen) blot at Kommissionen nu vil ”overveje situationen”. Referencer DokumentnumreKOM (2004) 0532 - COD/2004/0183 Betænkning: Karin Scheele (A6-0304/2005) – Standarder for human fældefangst for visse dyrearter udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
- 12 - Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040532/ Behandling i EuropaudvalgetSagen er ikke blevet behandlet i Europaudvalget endnu – der er heller ikke modtaget et grundnotat Europa-Parlamentets beslutning: EP vedtog ikke en beslutning om forslaget, men henvist sagen tilbage til det ansvarlige udvalg: Se protokollen: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?SAME_LEVEL=1&LEVEL=3&NAV=S&DETAIL= &PUBREF=-//EP//TEXT+PV+20051117+ITEM-004-03+DOC+XML+V0//DA Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager under andenbehandling i Europa- Parlamentet. Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa- Parlamentet. Næste samling Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 30. november - 1. december 2005 i Bruxelles. Dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan fortsat ske ændringer i dagsordenen):   http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PROG=AGENDA&L=DA&REF=2005- 11&QUERY=ALL-SIT&NAV=S Med venlig hilsen Marie-Kristine Tang og Mongin Forrest
- 13 - Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger: Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005 Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005 Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005 Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005 Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005 Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004 Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005 Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005 Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005 Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005 Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005 Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005 Nr. 7 – Info-note I 29 af den 13. juni 2005 Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005 Nr. 8 – Info-note I 35 af den 29. juni 2005 Samling i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005 Nr. 9 – Info-note I 40 af den 14. juli 2005 Samling i Strasbourg den 4. – 7. juli 2005 Nr. 10 - Info-note I 44 af den 8. september 2005 Samling i Bruxelles 5. – 8. september 2005 Nr. 11 - Info-note I 1 af den 3. oktober 2005 Samling i Bruxelles 26. – 29. september 2005 Nr. 12 – Info-note I 5 af den 26. oktober 2005   Samling i Strasbourg den 24. – 27. oktober 2005 Nr. 13 af den 24. november 2005 Samling i Strasbourg 14. – 17. november 2005 Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.
- 14 - Tabel 1: Forslag under førstebehandling i Europa-Parlamentet Sager underlagt 1. behandling Enighed uden   aftale Aftale indgået Til 2.   behandling Forkastet I alt Januar – sep- tember 4 27 26 1 58 November samling 3 2 2 1 8 I alt   7 29 28 2 66 Procent 10,6 % 43,9 % 42,4 % 3,0 % 100 % Tabel 2: Forslag under andenbehandling i Europa-Parlamentet Sager under- lagt 2. be- handling Enighed uden Aftale Aftale ind- gået Forkastet Til forligs- udvalg I alt Januar – ok- tober 2005 1 17 1 8 27 November samling 0 0 0 0 0 I alt   1 17 1 8 27 Procent 3,7 % 62,9 % 3,7 29,6 % 100 % Med venlig hilsen Richard Mongin Forrest