Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 46
Offentligt
272084_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Overblik over støtteordninger inden for EU’s landbrugspolitik
Denne note giver et kort overordnet overblik over støtteordningerne inden for
EU’s landbrugspolitik. EU-Sekretariatet blev på europaudvalgsmødet den 21.
april 2006 bedt om at udarbejde en kort note herom i forbindelse med udvalgets
behandling af et af punkterne på det forestående rådsmøde (landbrug og fiskeri
26. april 2006), nemlig punktet vedr. forslag til undtagelsesstøtteforanstaltnin-
ger til støtte for markedet
1
.
Det konkrete forslag fra Kommission vil give hjemmel til at imødekomme an-
modninger fra EU’s medlemsstater om markedsstøtteforanstaltninger i tilfælde,
hvor markedet påvirkes mærkbart af forbrugerreaktioner som følge af frygt for
folkesundheden eller for dyresygdomme. De støtteforanstaltninger der eventu-
elt vil komme på tale som følge af vedtagelsen af forslaget vil dels skulle finan-
sieres under landbrugspolitikkens søjle 1 (de fælles markedsordninger), jf. ne-
denstående dels via national medfinansiering.
Landbrugsordningens støtteordninger er inddelt i følgende to søjler
2
:
1) De fælles markedsordninger
Landbrugsordningens
søjle 1
udgøres af de fælles markedsordninger der regu-
lerer produktion og handel med landbrugsprodukter i EU. De fælles markeds-
ordninger optager ca. 75-80 pct. af EU’s landbrugsbudget, jf. nedenstående
skema. Hensigten med markedsordningerne er at opfylde traktatens målsæt-
ninger på landbrugsområdet
3
, herunder at stabilisere markederne, at sikre
landbrugerne en rimelig levestandard og at øge landbrugets produktivitet. Der
Kommissionens forslag til forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2771/75 og (EØF) nr. 2777/75 fsva. anven-
delsen af undtagelsesforanstaltninger til støtte for markedet, KOM (2006) 153.
2
Bemærk at ”landbrugspolitikkens to søjler” intet har at gøre med EU’s institutionelle tredelte søjlestruktur.
3
Formålene med den fælles landbrugspolitik fremgår af TEF, artikel 33.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
findes markedsordninger for en lang række forskellige produkter, og i alt er ca.
90 pct. af EU’s samlede landbrugsproduktion dækket af markedsordningerne.
Landbrugsstøtten under markedsordningerne ydes enten som
prisstøtte
eller
direkte støtte.
Prisstøtten garanterer landbrugerne en vis mindstepris på land-
brugsprodukterne, men eftersom prisstøtten har en markeds-forstyrrende virk-
ning, har EU gennem de senere år omlagt en del af landbrugsstøtten til fordel
for den direkte støtte, som f.eks. gives i form af hektarstøtte eller dyrepræmier.
2) Udvikling af landdistrikterne
EU’s landdistriktspolitik udgør
søjle 2
i EU’s landbrugspolitik, og optager ca.
20 pct. af EU’s landbrugsbudget, jf. nedenstående skema. Det overordnede for-
mål er kort sagt at forbedre levevilkårene i landdistrikterne. Landdistriktsfor-
ordningen giver mulighed for støtte inden for følgende 4 akser:
Forbedring af landbruget og skovbrugets konkurrenceevne
Forbedring af miljøet og landskabet
Forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og diversificering af landdi-
striktøkonomien
Opbygning af lokal kapacitet for beskæftigelse og diversificering (Leader).
Anvendelse af EU-midler under landdistriktpolitikken forudsætter generelt na-
tional medfinansiering med op til 50 pct.
Udover EU-finansieringen af de to nævnte søjler på landbrugsområdet, er der
på EU-budgettet også afsat midler til initiativer vedr. bl.a. fiskeriet og miljørela-
terede programmer (Life+), jf. nedenstående skema.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
272084_0003.png
Uddrag af aftalen om de finansielle perspektiver 2007-2013
Kategori 2 - Forvaltning af naturressourcer (forpligtigelsesbevillinger)
Mio. euro, 2004-priser
Landbrug - Direkte tilskud og markedsstøtte
(søjle 1)
Landdistriktsudvikling (søjle 2)
Europæisk Fiskerifond
Andre fiskeriprogrammer/aktioner
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013 I alt 2007-2013
293.105
69.750
3.849
2.300
1.811
(+100)
429
371.344
43.120 42.697 42.279 41.864 41.453 41.047 40.645
10.710 10.447 10.185
539
321
544
325
551
328
9.955
551
329
9.717
553
331
9.483
554
332
9.253
556
333
Life+ (miljø)
220
234
248
259
271
283
296
Andre (agenturer samt margen)
Total
61
61
61
61
61
61
61
54.972 54.308 53.652 53.021 52.386 51.761 51.145
Note: Life+ programmet blev tildelt yderligere ca. 100 mio. euro ifm. indgåelsen af den nye interinstitutionelle af-
tale mellem EU’s institutioner, men beløbet er endnu ikke blevet fordelt på de enkelte budgetår. De samlede for-
pligtelsesbevillinger for perioden 2007-2013 vil således som angivet udgøre 371.344 mio. euro.
Med venlig hilsen
Peter Riis
-3-