Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 50
Offentligt
276658_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Resumé af ny grønbog om åbenhed (lobbyisme i EU)
1. Åbenhed omkring lobbyisme og forvaltning af EU-støttemidler
I en ny grønbog om åbenhed fremlægger Kommissionen for det første en række
idéer til, hvordan det nødvendige samspil mellem
Kommissionen
og det store
antal
interessegrupper (lobbyister)
kan gøres mere struktureret og åbent
1
. For
det andet diskuteres behovet for øget åbenhed vedrørende
forvaltningen af
EU-støttemidlerne,
hvilket også vil stille nye krav til medlemslandene om mere
åbenhed vedrørende fordelingen af støttemidler.
2. Målet er en struktureret og åben inddragelse af lobbyisterne
Indledningsvis fastslås, at lobbyisme udgør en legitim del af det demokratiske
system
2
. Lobbyister kan på den ene side tilvejebringe viden og sætte fokus på
væsentlige problemstillinger; på den anden side bør det sikres, at EU’s instituti-
oner ikke udsættes for overdreven, eller på anden måde upassende, lobbyisme
3
.
På den baggrund foreslår Kommissionen etableringen af et system, der inde-
holder:
Et frivilligt web-baseret registreringssystem
- administreret af Kommissi-
onen – der ifølge Kommissionen indeholder klare fordele for de registrere-
de lobbyister
4
. Sådanne fordele kunne f.eks. omfatte automatisk inddragelse
1
2
3
4
Grønbogen, der blev offentliggjort den 3. maj 2006, foreligger endnu ikke på dansk. Den engelske titel er
”European Transparency Initiative”,
KOM (2006) 194.
Lobbyisme
defineres i grønbogen som ”alle aktiviteter der udøves med det formål at påvirke politikfor-
muleringen og beslutningsprocesserne i EU’s institutioner”. En
lobbyist
defineres herefter, kort sagt, som
en person der udøver lobbyisme; det kan eksempelvis omfatte personer ansat i diverse interesseorganisa-
tioner, konsulentfirmaer, advokatkontorer, NGO’er, tænketanke m.v.
Der kan f.eks. være tale om videregivelse af urigtige, mangelfulde eller vildledende oplysninger for ikke
at tale om klare ulovligheder (korruption, bestikkelse m.v.).
Kommissionen foretrækker som udgangspunkt et frivilligt registreringssystem, men udelukker ikke, at
det kan blive nødvendigt med et obligatorisk system.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
276658_0002.png
ifm. Kommissionens konsultationer på områder der måtte have særlig inte-
resse for bestemte lobby-organisationer. Lobbyisterne skal til gengæld bl.a.
klart oplyse, hvilke interesser de repræsenterer, og hvem de finansieres af.
En adfærdskodeks
(code of conduct) for alle lobbyister, hvor lobby-
branchen selv står for udformningen. Der er ifølge Kommissionen behov for
at konsolidere og evt. forbedre de eksisterende ”principper for konsultati-
on” af lobbyister.
Et overvågningssystem
med mulighed for at udstede sanktioner i tilfælde
af fejlagtig registrering og/eller ved overtrædelse af adfærdskodeksen.
Kommissionen foreslår, at ansvaret for overvågningen placeres hos en eks-
tern instans – uafhængig af Kommissionen.
2.1. Inspiration kan hentes fra Europa-Parlamentet og Bundestag
I grønbogen henviser Kommissionen til, hvordan visse lande samt Europa-
Parlamentet har håndteret inddragelsen af lobbyister. Eksempelvis har Europa-
Parlamentet et særligt akkrediteringssystem, der giver de registrerede lobbyi-
ster fysisk adgang til Europa-Parlamentet. Kommissionen har i dag et lignende
database-baseret register (CONECCS), som imidlertid ikke indeholder nogle in-
citamenter for lobbyorganisationer til at lade sig registrere.
Endvidere fremhæver grønbogen den tyske Bundestag som det eneste nationale
parlament i EU med specifikke regler for registrering af lobbyister. Lobbyister-
ne skal give en lang række informationer, om hvor de er ansat, og om hvem de
repræsenterer. Registret er offentligt tilgængeligt på internettet. Lobbyister der
ønsker at blive hørt af et parlamentsudvalg, skal som udgangspunkt være regi-
strerede
5
.
3. Åbenhed om forvaltning af EU-støttemidler
Kommissionen ønsker desuden at øge åbenheden og forbedre adgangen til in-
formation omkring forvaltningen af EU-støttemidler. Det vil imidlertid kræve et
konstruktivt medspil fra medlemsstaterne, der er medansvarlige for forvaltnin-
gen af ca. 75 pct. af EU’s budget (herunder landbrugsmidler og strukturfonde).
Der er aktuelt stor forskel på, hvor meget information medlemslandene vælger
at offentliggøre. Danmark nævnes i den forbindelse blandt de lande, der er
mest åbne.
Kommissionen foreslår derfor, at medlemslandene forpligtes til at offentliggøre
oplysninger om modtagne EU-støttemidler efter ensartede retningslinjer.
5
Ikke-registrerede lobby-organisationer kan dog ifølge grønbogen få adgang til et parlamentsudvalg i
Bundestag efter særlig invitation fra pågældende udvalg.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
276658_0003.png
4. Høringsrunde løber til 31. august 2006
Kommissionen inviterer alle interesserede parter til at fremsende deres syns-
punkter til grønbogen inden den 31. august 2006.
Læs mere på internettet:
EU’s åbenhedsinitiativ:
http://europa.eu.int/comm/commission_barroso/kallas/transparency_da.htm
Kommissionens pressemeddelelse:
http://www.euo.dk/dokumenter/eu/kom/presse/IP_06_562/
Kommissionens repræsentation i København:
http://www.europa-kommissionen.dk/eu-
politik/noegleomraader/inst_udvidelse/aabenhed/
EU-Oplysningen – eNyt:
http://www.euo.dk/nyheder/eNyt/eNyt0049/
Med venlig hilsen
Peter Riis
Lokal 3604
-3-