Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Resumé af ny grønbog om åbenhed (lobbyisme i EU)
1. Åbenhed omkring lobbyisme og forvaltning af EU-støttemidler
I en ny grønbog om åbenhed fremlægger Kommissionen for det første en række
idéer til, hvordan det nødvendige samspil mellem
Kommissionen
og det store
antal
interessegrupper (lobbyister)
kan gøres mere struktureret og åbent
1
. For
det andet diskuteres behovet for øget åbenhed vedrørende
forvaltningen af
EU-støttemidlerne,
hvilket også vil stille nye krav til medlemslandene om mere
åbenhed vedrørende fordelingen af støttemidler.
2. Målet er en struktureret og åben inddragelse af lobbyisterne
Indledningsvis fastslås, at lobbyisme udgør en legitim del af det demokratiske
system
2
. Lobbyister kan på den ene side tilvejebringe viden og sætte fokus på
væsentlige problemstillinger; på den anden side bør det sikres, at EU’s instituti-
oner ikke udsættes for overdreven, eller på anden måde upassende, lobbyisme
3
.
På den baggrund foreslår Kommissionen etableringen af et system, der inde-
holder:
Et frivilligt web-baseret registreringssystem
- administreret af Kommissi-
onen – der ifølge Kommissionen indeholder klare fordele for de registrere-
de lobbyister
4
. Sådanne fordele kunne f.eks. omfatte automatisk inddragelse
1
2
3
4
Grønbogen, der blev offentliggjort den 3. maj 2006, foreligger endnu ikke på dansk. Den engelske titel er
”European Transparency Initiative”,
KOM (2006) 194.
Lobbyisme
defineres i grønbogen som ”alle aktiviteter der udøves med det formål at påvirke politikfor-
muleringen og beslutningsprocesserne i EU’s institutioner”. En
lobbyist
defineres herefter, kort sagt, som
en person der udøver lobbyisme; det kan eksempelvis omfatte personer ansat i diverse interesseorganisa-
tioner, konsulentfirmaer, advokatkontorer, NGO’er, tænketanke m.v.
Der kan f.eks. være tale om videregivelse af urigtige, mangelfulde eller vildledende oplysninger for ikke
at tale om klare ulovligheder (korruption, bestikkelse m.v.).
Kommissionen foretrækker som udgangspunkt et frivilligt registreringssystem, men udelukker ikke, at
det kan blive nødvendigt med et obligatorisk system.