Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 72
Offentligt
305532_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Formandskabet afviser at de nye ændringsforslag til tjenesteydelsesdirektivet blot er
”tekniske justeringer”.
Evelyne Gebhardt (PSE) fremsatte 11 ændringsforslag til tjenesteydelsesdirektivet
1
, da hun
præsenterede sin betænkning (indstilling til andenbehandling) i udvalget for det indre mar-
ked (IMCO) den 13. september 2006. På mødet fik de politiske grupper samt repræsentanter
fra Formandskabet og Europa-Kommissionen mulighed for at diskutere ændringsforslagene
med ordføreren.
Da Rådet og Kommissionen havde accepteret størstedelen af Parlamentets ændringsforslag
efter førstebehandlingen, var de nye ændringsforslag, ifølge Gebhardt, primært af teknisk
karakter, og burde derfor ikke volde store problemer i forbindelse med den videre behand-
ling. Hun fremhævede, at formålet med hendes ændringsforslag er at øge retssikkerheden,
for dermed at få opbakning blandt EU’s borgere for direktivet.
Gebhardt sagde, at hun var opmærksom på det skrøbelige kompromis der lå til grund for
Rådets fælles holdning, men at hun samtidig ikke synes Parlamentet skal opgive at forbedre
direktivet. Hun understregede, at det var takket være Parlamentets kompromis under første-
behandlingen man var kommet så langt i forhandlingsprocessen allerede, og at man nu må
afvente Rådets kommentarer, før der kan tages endelig stilling til hvilke af de nye ændrings-
forslag Parlamentet bør forsøge at få gennemført.
Da det finske formandskab fik ordet, forklarede formandskabsrepræsentanten, at Finland har
haft meget kort tid til at vurdere de enkelte ændringsforslag, og derfor var det ikke muligt på
nuværende tidspunkt at kommentere de enkelte forslag i detaljer. Selvom formandskabet
først senere vil fremkomme med uddybende kommentarer, var det allerede nu muligt at
konstatere, at Gebhardts forslag går længere end blot at tilføje tekniske justeringer. Formand-
skabsrepræsentanten udtrykte ”overraskelse over de vidtrækkende ændringsforslag” og
sagde, at de berører selve kernen af Rådets fælles holdning.
1
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked
http://euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040002/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305532_0002.png
Formandskabet mindede udvalget om at Rådets fælles holdning bygger på et skrøbeligt
kompromis mellem medlemsstaterne, og at det vil være ”meget svært, hvis ikke umuligt, for
Rådet at vedtage ”forslaget” med de nuværende ændringsforslag”.
Formandskabsrepræsentanten fremhævede følgende ændringsforslag som særlig problema-
tiske:
Ændringsforslaget om arbejdslov, som tilføjer at direktivet i særdeleshed vil undlade
at berøre regler vedrørende forholdet mellem arbejdsmarkedets parter i medlemssta-
terne.
Ændringsforslaget der afgrænser direktivets anvendelsesområde. Gebhardts forslag
udelukker alle tjenesteydelser af generel interesse, og altså ikke bare de ikke-
økonomiske tjenesteydelser af generel interesse, som foreslået af Rådet.
Ændringsforslaget der definerer hvilke sociale tjenesteydelser der skal undtages fra
direktivet. Her tilføjer Gebhardt "obligatoriske og supplerende sociale beskyttelses-
ordninger som dækker de største risici". Dette ændringsforslag er således, som de to
foregående, tilknyttet anvendelsesområdet, hvilket er et centralt aspekt af direktivet.
Gebhardts præciseringer vedrørende forbrugerbeskyttelse, som er knyttet til spørgs-
målet om friheden til at udbyde tjenester, hvilket er et område Rådet ikke vil genåbne
for forhandlinger.
Ændringsforslaget om Kommissionens rolle i forbindelse med analyser af og ret-
ningslinjer for bestemmelser om medlemsstaternes undtagelser fra den frie udveks-
ling af tjenesteydelser, da dette rykker ved en central del af Rådets fælles holdning.
Ændringen vil derfor ikke kunne accepteres af Rådet. I denne sammenhæng under-
stregede Rådet, at Kommissionen ikke igennem artikel 39 vil få beføjelser til at fortol-
ke EF-ret, da denne kompetence alene tilfalder EF-domstolen.
Fra Kommissionens side blev det påpeget, at Gebhardts ændringsforslag vil gøre teksten
mindre klar, og at man risikerer at bringe hele kompromiset i fare, ved at rokke ved Rådets
kompromis. Kommissionen fremhævede, at udvalget derfor bør træde varsomt i forbindelse
med sin andenbehandling af forslaget.
Blandt de store politiske grupper fik ændringsforslagene en kølig modtagelse.
De kristelige demokrater/konservative (EPP-DE) sagde, at man i gruppen er åbne for for-
handlinger med Gebhardt, da man ønsker at sikre Parlamentets indflydelse, men at man
frem for alt ønsker at overholde tidsplanen og sikre gennemførelsen af Rådets kompromis,
da man ikke ønsker at sagen ender i forligsudvalg. Udtalelser fra andre medlemmer fra
gruppen var dog direkte afvisende overfor samtlige forslag fra Gebhardt. De liberale (ALDE)
var enige med formandskabet i, at Gebhardts forslag ikke begrænser sig til tekniske ændrin-
ger, og var ligeledes bekymrede for at de vil kunne skade kompromiset. De grønne (Verts)
støtter derimod alle 11 ændringsforslag. Endelige erklærede de nordiske grønne (GUE), at de
står fast ved deres kritik af direktivet, især artikel 16 om fri udveksling af tjenesteydelser, da
de mener at direktivet vil forringe den offentlige service og arbejderes rettigheder betydeligt.
De vil dog støtte de fleste af Gebhardts ændringsforslag.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305532_0003.png
Foreløbig tidsplan
Ordføreren afventer Rådets uddybende udmelding før det kan vurderes hvilke ændringsfor-
slag der skal fremføres i den endelige betænkning.
20/9/06 - Deadline for ændringsforslagene.
4- 5/10/06 - Debat om ændringsforslagene i IMCO.
9-10/10/06 – Fortsat debat om ændringsforslagene i IMCO.
23/10/06 - Afstemning om ændringsforslagene i IMCO.
I november vil betænkningsudkastet blive taget til afstemning i Plenum.
Med venlig hilsen
Rebecca Wolffberg
Hvis du vil vide mere:
Europa-Parlamentet begynder andenbehandling af tjenesteydelsesdirektivet.
http://euo.dk/upload/application/pdf/603f2241/70.pdf
Folketingets EU-Oplysning har oprettet en temaside om tjenesteydelsesdirektivet, hvor man
kan finde samtlige dokumenter vedrørende forslagets behandling i EU's institutioner. Hertil
kan man finde forklarende tekster og tidligere info-noter udarbejdet af Folketingets Repræ-
sentant i EU.
http://euo.dk/emner/servicedirektiv/
-3-