Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 2. marts 2007
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
EU 25 bliver EU 27 fra 1. januar 2007. Kommissionen vurderer, at Bulgarien og Rumænien kan optages - men på betingelser!
Som forventet har Europa-kommissionen banet vejen for optagelsen af Bulgarien og Rumænien den 1. januar 2007. Efter et møde i Kommissionen den 26. september 2006, præsenterede Kommissionens formand, José Barroso, og udvidelseskommissæren, Olli Rehn, den seneste tilsynsrapport for Bulgarien og Rumænien for Europa-Parlamentets medlemmer. Rådet skal stadigvæk godkende udvidelsen, ligesom der er fire medlemsstater, som skal ratificere tiltrædelsestraktaten, før EU’s seneste udvidelse kan blive en realitet. Barroso udtalte på et pressemøde efter Kommissionens udtalelser i Parlamentet, at han ikke forventer problemer med den formelle godkendelse i Rådet eller i forbindelse med de sidste ratifikationer.
Rapportens indhold
I den seneste tilsynsrapport konkluderer Kommissionen, at Rumænien og Bulgarien er parate til at blive optaget i Unionen fra 1. januar 2007. Samtidig har
Kommissionen sammensat en række ledsageforanstaltninger, som skal sikre at Bulgarien og Rumænien gennemfører de sidste reformer.
Kommissionens rapport er ikke en fuldstændig gennemgang af Bulgarien og Rumæniens forberedelser til deres kommende EU-medlemsskab, men er derimod en gennemgang af de problemer, som Kommissionens pegede pÃ¥ i den forrige tilsynsrapport, som udkom maj 2006. Ifølge rapporten fra maj bør “Bulgarien og Rumænien være klar til EU-medlemsskab, forudsat at visse udestÃ¥ende problemer bliver løstâ€.
Kommissionens seneste rapport fastholder, at siden maj “har de to lande med held arbejdet pÃ¥ at løse ca. halvdelen af de udestÃ¥ende problemer. Hvis tempoet holdes, kan man med rimelighed forvente, at de sidste problemer vil blive løst i de kommende mÃ¥neder.â€
For at sikre gennemførelsen af de sidste reformer, har Kommissionen besluttet at indføre “ledsageforanstaltningerâ€, som bestÃ¥r af beskyttelsesforanstaltninger, overgangsordninger, tilpasninger til hvordan EU-midler forvaltes og en mekanisme til samarbejde og kontrol af fremskridt pÃ¥ det retspolitiske omrÃ¥de.
Der er især fire områder, som Kommissionen vil rette sine ledsageforanstaltninger mod:
1. Fødevaresikkerhed - Det er forbudt for Bulgarien og Rumænien at eksportere svinekød eller levende grise til andre EU-lande, som følge at manglende kontrol med svinepest i begge lande. Landene er i færd med at udbedre situationen, men Kommissionen vurderer, at eksportforbudet skal opretholdes også efter udvidelsen. Begge lande har også problemer med hensyn til håndtering af slagtede dyr. Hvis et forbedret forarbejdningssystem for slagtede dyr ikke er etableret, kan EU vælge at tage overgangsordninger fra tiltrædelsestraktaten i anvendelse, som vil forhindre anvendelsen af slagteaffald i dyrefoder. Kommissionen vil også opdatere listerne over levnedsmiddel-virksomheder i Bulgarien og Rumænien som ikke overholder EU’s regler om levnedsmidler. Det vil ikke være tilladt for disse virksomheder at eksportere levnedsmidler til andre EU-lande i de kommende tre år. Endelig er det muligt, at overgangsordninger fra tiltrædelsestraktaten skal tages i anvendelse i forbindelse med forarbejdning af råmælk, da der er en risiko for at råmælk i Bulgarien og Rumænien ikke overholder EU’s krav.
1.
2. Luftfartssikkerhed - Kommissionen finder, at Bulgarien ikke overholder EU’s bestemmelser vedrørende luftfartssikkerhed. Kommissionen fastholder, at Bulgarien skal udarbejde en handlingsplan med en stram tidsplan for hvordan luftfartssikkerhed kan forbedres i landet. Såfremt Kommissionen eller en medlemsstat finder, at situationens ikke er forbedret, kan der indføres restriktioner for Bulgarske flyvninger til EU medlemsstater.
2.
3. Udbetalinger fra EU's fælles landbrugspolitik - Kommissionen vurderer, at der er fare for at EU’s landbrugsstøtte ikke kan udbetales regelmæssigt i Bulgarien og Rumænien, som følge af manglende administrationskapacitet i de to lande. Derfor har Kommissionen vedtaget en forordning sammen med tilsynsrapporten, som vil sikre en korrekt forvaltning af EU-midler på landbrugsområdet i disse lande.
3.
4. Retsreform og bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet - Kommissionen finder, at selvom Bulgarien og Rumænien er nået langt i deres reform af retsvæsenet og deres bekæmpelse af svig, er der stadigvæk meget mere der skal gøres. Derfor vil Kommissionen indføre en mekanisme for samarbejde, som i virkeligheden er en videreførelse af tilsynsrapporterne efter udvidelsen. Begge lande vil være nødt til at stå skoleret over for Kommissionen to gang om året og vise deres fremskridt i forhold til nogle meget specifikke benchmarks, som Kommissionen har opstillet individuelt for begge lande (jf. bilag 1). Såfremt det bliver vurderet, at Bulgarien og/eller Rumænien ikke er i stand til at vise fremskridt i forhold til de opstillede benchmarks, kan Kommissionen indføre beskyttelsesforanstaltninger, som kan resultere i suspension af de pågældende landes rettigheder og forpligtelser inden for de relevante bestemmelser i EU-traktaterne.
Ud over de ovennævnte områder, konkluderer Kommissionen, at " hvis andre områder viser sig problematiske - før eller efter udvidelsen - kan EU vedtage passende foranstaltninger for at sikre EU's politiker.†Ifølge tiltrædelsestraktaten kan beskyttelsesforanstaltninger anvendes i op til tre år efter udvidelsen (eller længere hvis nødvendigt) inden for de følgende tre områder:
I. En generel økonomisk beskyttelsesforanstaltning (art. 36 af tiltrædelsestraktaten) - denne kan påberåbes af Bulgarien og Rumænien såvel som andre medlemsstater, såfremt alvorlige økonomiske problemer opstår som følge af udvidelsen inden for en specifik økonomisk sektor. Der er her tale om handelspolitiske foranstaltninger, som kan anvendes i op til tre år.
II. En beskyttelsesforanstaltning for det indre marked (art. 37 af tiltrædelsestraktaten) - Såfremt Bulgarien og/eller Rumænien ikke gennemfører nødvendige regler i forbindelse med det indre marked, kan Kommissionen på eget initiativ eller på opfordring fra en medlemsstat indføre beskyttelsesforanstaltninger, der vil sikre det indre markeds funktion. Disse foranstaltning kan vare op til tre år, men kan udvides yderligere, såfremt det pågældende lands lovgivning ikke er bragt i overensstemmelse med EU’s regelsæt.[1]
III. Beskyttelsesforanstaltninger inden for RIA (art. 38 af tiltrædelsestraktaten) - Såfremt Bulgarien og/eller Rumænien mangler at gennemføre eller anvende rammeafgørelser eller andre relevante instrumenter og afgørelser vedrørende gensidig anerkendelse på det strafferetlige område og/eller direktiver og forordninger vedrørende gensidig anerkendelse på det civilretlige område, kan Kommissionen vedtage passende foranstaltninger i op til tre år eller indtil det pågældende landes lovgivning er bragt i overensstemmelse med EU’s regelsæt.
Alt er (næsten) på plads
EU-traktaten foreskriver, at nye medlemslande kan optages i Unionen, såfremt Rådet godkender aftalen efter samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Ifølge dokumenter omdelt sammen med tilsynsrapporten vil det finske formandskab formentlig anmode Rådet om at give sin formelle godkendelse den 20. oktober. I forbindelse med Kommissionens præsentation af tilsynsrapporten, sagde den finske Europaminister, Ms Paula Lehtomäki, at det er formandskabets mål "at optage begge lande i Unionen fra den 1. januar 2007. Men hun advarede samtidig, at formandskabet har noteret sig de kritiske punkter i Kommissionens rapporter, og derfor vil bede Bulgarien og Rumænien intensivere deres bestræbelser på de områder, som Kommissionen har udpeget som problematiske.
Europa-Parlamentet godkendte ratifikation allerede den 13. april 2005 ved et stort flertal (Bulgarien: 522 for, 70 imod og 69 hverken for eller imod - Rumænien: 497 for, 93 imod og 71 hverken for eller imod).
Da udvidelsen kræver tilpasninger til EU's eksisterede traktater, kræves det også, at samtlige medlemsstater ratificerer tiltrædelsestraktaten for Bulgarien og Rumænien. Kun fire lande har endnu ikke ratificeret traktaten: Danmark og Tyskland, som afventede Europa-kommissionens endelige tilsynsrapport, Frankrig som afventer den endelige godkendelse fra det franske senat, samt Belgien, hvor traktaten skal ratificeres i landets regionale parlamenter.
Institutionelle ændringer
Siden den 26. september 2005 har Bulgarien sendt 18 observatører, mens Rumænien har sendt 35 observatører, til Europa-Parlamentet. Ved udvidelsen vil landene få samme antal medlemmer i Parlamentet. Dermed vil det samlede antal pladser i Europa-Parlamentet officielt stige fra 732 til 785.
Både Rumænien og Bulgarien vil få et medlem af Europa-kommissionen. Det er forventet, at Europa-Parlamentet vil godkende de nye kommissærer på sit plenarmøde i december, efter høringer der vil finde sted i november 2006. Dermed vil det samlede antal kommissær i Europa-kommissionen stige fra 25 - 27. Barroso udtalte i en pressekonference, at han ikke vil tage stilling til fordelingen af porteføljer til de nye kommissærer før han har set Bulgariens og Rumæniens kandidater til posten.
Kvalificeret flertal i Rådet hæves til 255 stemmer. Bulgarien og Rumænien råder over henholdsvis 10 og 14 stemmer.
Det videre forløb
11. - 12. oktober 2006: Debat og afstemning i Europa-Parlamentet om to betænkninger omkring de to landes optagelse[2]. Da Europa-Parlamentet allerede har givet sin samstemmende udtalelse om Bulgarien og Rumæniens optagelse, er dette blot en formalitet.
20. oktober: Tidsfristen for Det Europæiske Råds godkendelse af Europa-kommissionens forslag om at optage Bulgarien og Rumænien den 1. januar 2007.
Slutning af oktober: Udpegning af Bulgariens og Rumæniens kommissærer.
Slutning af november: Høringer i Europa-Parlamentet om Bulgariens og Rumæniens kommissærer.
December: Afstemning i Europa-Parlamentet om Bulgariens og Rumæniens kommissærer.
1. januar 2007: EU 25 bliver EU 27 med Bulgarien og Rumæniens optagelse i EU.
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
Hvis du vil vide mere:
EU-Oplysningens temaside om udvidelsen:
http://www.euo.dk/nyheder/euidag/andet/udvidelse/
EU’s temaside om udvidelsen:
http://www.europa.eu/pol/enlarg/index_da.htm
Bilag 1: Benchmarks for Bulgarien og Rumænien
(Kilde: COM(2006) 549 final. Monitoring report on the state of preparedness for EU membership of Bulgaria and Romania.)
Â
Bulgarien
Â
– Adopt constitutional amendments removing any ambiguity regarding the independence and accountability of the judicial system.Â
– Ensure a more transparent and efficient judicial process by adopting and implementing a new judicial system act and the new civil procedure code. Report on the impact of these new laws and of the penal and administrative procedure codes, notably on the pre-trial phase.Â
– Continue the reform of the judiciary in order to enhance professionalism, accountability and efficiency. Evaluate the impact of this reform and publish the results annually.Â
– Conduct and report on professional, non-partisan investigations into allegations of high-level corruption. Report on internal inspections of public institutions and on the publication of assets of high-level officials.
– Take further measures to prevent and fight corruption, in particular at the borders and within local government.
– Implement a strategy to fight organised crime, focussing on serious crime, money laundering as well as on the systematic confiscation of assets of criminals. Report on new and ongoing investigations, indictments and convictions in these areas.Â
Rumænien
– Ensure a more transparent, and efficient judicial process notably by enhancing the capacity and accountability of the Superior Council of Magistracy. Report and monitor the impact of the new civil and penal procedures codes.
– Establish, as foreseen, an integrity agency with responsibilities for verifying assets, incompatibilities and potential conflicts of interest, and for issuing mandatory decisions on the basis of which dissuasive sanctions can be taken.Â
– Building on progress already made, continue to conduct professional, non-partisan investigations into allegations of high-level corruption.Â
– Take further measures to prevent and fight against corruption, in particular within the local government.
[1] Allerede ved tiltrædelsestraktaten er der indført 2 overgangsordninger i forbindelse med det indre marked. For det første kan de eksisterende medlemsstater indføre restriktioner på den fire bevægelighed af arbejdskraft for Bulgarien og Rumænien i op til 7 år. For det andet er der allerede indført begrænsninger på vejtransport (cabotage).
[2] Betænkningerne bliver i øjeblikket udarbejdet i Udenrigsudvalget. Pierre Moscovici (PSE, FR) er ansvarlig for rapporten om Rumænien, mens Geoffrey Van Orden (PPE-DE, UK) er ordfører på rapporten om Bulgarien.