Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
16. november 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges besvarelse af
spørgsmål 10 ad EUU alm. del af 21. oktober 2005 til udenrigsministeren
vedrørende WTO: EU's og USA's seneste forslag på landbrugsområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Besvarelse af Europaudvalgets spørgsmål nr. 10 ad EUU alm. del af 21. ok-
tober 2005:
"Ministeren bedes - som lovet på det ekstraordinære møde i Europaudvalget
den 14. oktober 2005 - udarbejde et notat med en lettilgængelig oversigt over
EU's og USA's seneste forslag på landbrugsområdet"
Svar:
Der henvises til vedlagte notat fra Fødevareministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0003.png
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afd. 3. kontor
Den 14. november 2005
psn
WTO-forhandlingerne: nye tilbud fra EU og USA
En konkret fase i forhandlingerne blev indledt ved uformelle ministermøder mel-
lem nøglelande d. 10-12. oktober i Geneve og Zürich. I løbet af få dage kom kon-
krete udspil på bordet fra EU, USA, G20 og G10. Udspillene samlede sig om mar-
kedsadgang og intern støtte. Den 28. oktober forbedrede EU sit tilbud med forslag
om yderligere toldreduktion.
Hovedtal i EU’s og USA’s samt G20-gruppens udspil vedr. landbrug er resumeret i
vedlagte bilag. Det bemærkes, at udspillene ikke i alle tilfælde endnu omfatter samt-
lige aspekter (jfr. tomme rubrikker i bilagene, fx vedr. USA – markedsadgang –
lempeligere vilkår for udviklingslande). Videre bemærkes, at justeringer i udspillene
fortsat kan forekomme i videre forhandlinger. Til hovedtallene i udspillene kan
føjes følgende bemærkninger:
Markedsadgang
EU:
Med udgangspunkt i G20-gruppens oprindelige model foreslår EU fire bånd
(jfr. bilag) og et toldloft på 100%. Båndene afgrænser de aktuelle toldsatser (0-30%,
30-60%, 60-90% og >90%) og modsvarende reduktionssatser. For det nederste
bånd (0 – 30% told) foreslås fleksibilitet, således at satsen for de enkelte toldlinier
kan reduceres med mellem 20 og 45%, idet den gennemsnitlige reduktion for sat-
serne i båndet skal være 35%.
Alene EU har fremsat detaljeret forslag om håndtering af følsomme produkter: 8%
af toldlinierne skal kunne erklæres følsomme mhp. en mere lempelig toldreduktion.
Toldreduktionen foreslås til 1/3 - 2/3 af det, som den generelle formel lægger op
til. Den mindre toldreduktion ledsages af en kvoteudvidelse med udgangspunkt i
aktuel import og graden af fortsat toldbeskyttelse.
For udviklingslande foreslår EU, at tærsklerne for båndene sættes 1/3 højere og at
reduktionerne nedsættes med 1/3.
SSG (sikkerhedsklausulen) foreslås videreført for oksekød, fjerkræ, smør, frugt &
grønt samt sukker.
USA:
Jfr. bilaget foreslår USA, at båndene for toldreduktion afgrænses væsentligt
lavere (0-20%, 20-40%, 40-60% og >60% told) og reduktionssatserne højere (55-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0004.png
4
65, 65-75, 75-85 og 85-90%) end i EU’s forslag. Hertil lægger USA op til et toldloft
på 75% og en femårig implementeringsperiode. Følsomme produkter må iflg.
USA’s forslag højest udgøre 1% af toldlinierne, og for disse sikres fuld kompensati-
on ved udvidelse af eksisterende toldkvoter. Der lægges op til særlige vilkår for ud-
viklingslande (ekskl. LDC-lande) i form af længere implementeringstid og mindre
toldreduktion, men under alle omstændigheder – som det anføres i det amerikanske
udspil - et ”meningsfuldt bidrag” også fra denne landegruppe.
G20:
Gruppen foreslår bånd for udviklede landes toldreduktion afgrænset ved 0-
20%, 20-50%, 50-75% og >75% told, og som modsvarende reduktionssatser ift.
disse bånd 45, 55, 65 og 75%. Hertil et toldloft på 100%. For udviklingslande læg-
ger G20 vægt på, at virkningen af toldreduktion højst skal være 2/3 af den virkning,
der aftales for udviklede lande. Følsomme produkter må iflg. G20’s forslag højest
udgøre 1% af toldlinierne For de udviklede lande forudses modellen at indebære en
toldreduktion på gennemsnitlig 54% og for udviklingslande maks. 36%. Endvidere
lægger G20 vægt på udnyttelse af de forudsete særlige beskyttelsesmekanismer for
udviklingslande i form af SSM (Special Safeguard Mechanism) og Special Products.
Eksportstøtte
EU:
Spørgsmålet om en slutdato for udfasning ses af EU som led i en samlet aftale,
der omfatter parallel udfasning af andre landes støtteordninger med tilsvarende
virkning. I forhold til dette centrale mål i rammeaftalen om ”parallelisme”, vurderer
EU, at man fortsat er langt fra enighed om nogle fundamentale forudsætninger. EU
lægger op til ”front-loading” i form af en vis umiddelbar udfasning (fx for visse
produktgrupper eller inden for en beløbsramme).
USA:
Parallel afvikling i 2010. Visse former for fødevarebistand skal undtages for
discipliner (nødhjælp ol.), medens objektive kriterier for øvrig fødevarehjælp skal
aftales mhp. at undgå handelsforvridende virkninger.
G20:
Afvikling over fem år. Intet nyere konkret forslag.
Intern støtte
Rammeaftalen lægger op til reduktion i såvel den samlede handelsforvridende støtte
som i lofterne (jfr. WTO-aftalen fra 1994) for dens komponenter: AMS, de minimis
samt Blå Boks
1
. For Blå Boks har der hidtil ikke været et loft, men rammeaftalen
lægger op til indførelse af et loft svarende til 5% af produktionsværdien.
EU:
Ud over EU’s egen reduktion på 70% i loftet for tilladt AMS-støtte, foreslår
EU mindre - men dog proportionelt modsvarende - reduktioner fra andre lande
opdelt i et system af tre bånd. For Blå Boks lægger EU vægt på etablering af klare
kriterier, der afgrænser de nye støttemuligheder, og for Grøn Boks så vidt muligt
fastholdelse af eksisterende kriterier.
1
H and elsforvrid end e støtte beregnet i stand ard iseret form som Aggregate Measu re of
Su p p ort (A
M S)
er u nd erlagt ind ivid u elle land elofter -- såkald t
Gul Boks.
H and elsforvri-
-
d end e støtte ind til 5% af p rod u ktionsværd ien er tillad t u nd er en regel om
de minimis.
Blå Boks
er d efineret som hand elsforvrid end e støtte m en m ed p rod u ktionsbegrænsend e
sigte.
Grøn Boks
om fatter støtte m ed ingen eller lille ha nd elsforvrid end e virkning og er
ikke u nd erlagt noget loft.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0005.png
5
USA:
Femårig implementering af en reduktion på 53% i USA’s og 75% i EU’s sam-
lede handelsforvridende støtte (tilladte lofter). Heri indgår 60% reduktion i USA’s
og 83% i EU’s loft for Gul Boks (AMS) samt, at produktspecifikke lofter baseres på
1999-2001 tal. For Grøn Boks ingen væsentlige ændringer i kriterier. Endelig fore-
slår USA en fredsklausul (ift. tvistbilæggelse) for intern støtte inden for lofterne.
G20:
Gruppen foreslår ligeledes tre bånd med følgende reduktioner i lofter for Gul
Boks (AMS)-støtte EU – 80%, USA – 70%. Endvidere foreslås produktspecifikke
lofter i Blå Boks. Udviklingslandes reduktioner skal være på under 2/3 af den re-
duktion, der aftales for udviklede lande.
Andre emner
EU
lægger vægt på etablering af et fælles register for Geografiske Indikationer og
udvidelse af dette til andre produkter end vin og spiritus.
Helt overordnet betinges EU’s tilbud af parallelle fremskridt i forhandlingerne vedr.
andre områder og især markedsadgang for andre produkter (Non Agricultural Mar-
ket Access – NAMA) og tjenesteydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0006.png
6
14. november 2005
Markedsadgang
Reduktion af toldlofter, mv.
(Udviklede
lande)
EU tilbud 10. okt
bånd – pct. told
3
reduktion
i pct.
20
30
40
50
35%
EU 28.
okt
reduktion
i pct.
G20 (12. okt)
2
bånd
– pct.
told
0-20
20-50
50-75
>75
100%
54%
1%
reduktion
i pct.
45
55
65
75
bånd
– pct.
told
0-20
20-40
40-60
>60
USA
reduktion
i pct.
55-65
65-75
75-85
85-90
75%
?
1%
0-30
30-60
60-90
>90
Maks. Told/loft
Reduktion i
gennemsnitstold
Følsomme pro-
dukters andel
20-45
gns. 35
45
50
60
100%
46,5%
4
8%
2
Gru p p en om fatter : Argentina, Bolivia, Brasilien, Chile, Kina, Cu ba, Egyp ten, Gu at e-
m ala, Ind ien, Ind onesien, Mexico, N igeria, Pakistan, Paragu ay, Filip p inerne, Syd afrika,
Thailand , Tanzania, Uru gu ay, Venezu ela og Zim babw e.
3
Ford eling af EU’s told linier i bånd ene: 0-30: 73%; 30-60: 17%; 60-90: 5% og >90: 5%.
4
Med ens gennem snittet af told red u ktionernne beregnes til 39% (m od 25% i 10.okt. u d -
sp illet og 36% i URAA). Den gennem snitlige anvend te told red u ceres herm ed fra 23 til
12 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0007.png
7
Markedsadgang -
udviklingslande
Reduktion af toldlofter, mv
EU tilbud 28. okt
bånd – pct. told reduktion i pct.
0-30
30-80
80-130
>130
Maks. Told/loft
Reduktion i
gennemsnitstold
Følsomme pro-
dukters andel
10-40
gns.
25
30
35
40
150%
G20
bånd – reduktion i
pct.
pct.
told
0-30
25
30-80
80-130
>130
150%
Ikke udmeldt
30
35
40
USA
bånd – reduktion i
pct.
pct.
told
(uspecificeret, men lavere
reduktion og længere
implementering
end for I-lande)
100%
?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220028_0008.png
8
Intern støtte
Reduktion af lofter i pct.
(udvalgte lande)
Tot. handels-
forvr. støtte
Herunder:
- AMS
5
- De minimis
6
- Blå Boks
7
EU
tilbud
10. okt
-
EU 28.
okt
70/60/50
G20
80/75/70
80 (EU) /
70(USA)/ 60
(reduktion,
men
uspecificeret)
-
USA
75 (EU) / 53(JAP &
USA)/31
83 (EU &
JAP)/60(USA)/37
2,5%
2,5%
70 (EU, evt. JAP)/60
(USA)/50
1,75%
1%
-
-
5
Land ebestem te lofter, jfr. Uru gu ay Aftalen (Gu l Boks).
6
Pt. m aks. 5% af p rod u ktionsværd ien, jfr. Uru gu ay Aftalen.
7
Pt. intet loft -- ram m eaftalen foreslår 5% af p rod u ktionsværd ien.
-