Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 59 af 16. maj 2006 fra Folketingets Europaudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Som opfølgning på møde i Europaudvalget torsdag den 11. maj 2006 bedes justitsministeren redegøre for mulighederne for, at de lande, der deltager i Schengen-samarbejdet, kan etablere grænsekontrol over for andre lande i Schengen-samarbejdet.”

 

Svar:

Ifølge Schengen-konventionens artikel 2, stk. 1, skal de indre grænser mellem medlemsstaterne kunne passeres uden personkontrol. Det er dog ifølge konventionens artikel 2, stk. 2, muligt for en medlemsstat at genindføre personkontrollen ved de indre grænser i en begrænset periode, når den offentlige orden eller den nationale sikkerhed kræver det.

Bestemmelsen er hidtil primært blevet anvendt i forbindelse med afholdelse af topmøder, herunder møder i Det Europæiske Råd, og statsbesøg. Eksempelvis genindførte Danmark midlertidigt grænsekontrollen i forbindelse med afholdelsen af Det Europæiske Råds møde i København den 12. og 13. december 2002. Bestemmelsen vil imidlertid også kunne bringes i anvendelse i tilfælde af terrorangreb eller voldsomme uroligheder eksempelvis i forbindelse med internationale sportsbegivenheder. Tyskland har således i forbindelse med afholdelsen af VM i fodbold truffet beslutning om midlertidigt at genindføre grænsekontrollen.

Som udgangspunkt træffer en medlemsstat beslutning om at genindføre den nationale grænsekontrol efter samråd med de øvrige medlemsstater. Hvis det er påkrævet at handle omgående, kan den pågældende medlemsstat dog træffe de nødvendige foranstaltninger og derefter snarest muligt underrette de øvrige parter herom.

Bestemmelsen i Schengen-konventionens artikel 2, stk. 2, er gennemført i dansk lovgivning i udlændingelovens § 38, stk. 2.

Da udlændingeloven hører under Integrationsministeriet, træffes den formelle beslutning om midlertidigt at genindføre grænsekontrol ved Danmarks grænser af integrationsministeren i samråd med justitsministeren. Beslutningen træffes på baggrund af politiets løbende vurdering af trusler mod den offentlige orden og nationale sikkerhed.