Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. april 2006
2. udkast
Betænkning
over
 Forslag til folketingsbeslutning om at øremærke 12 uger af barselorloven til fædre.
[af Anne Grete Holmsgaard (SF), Kirsten Brosbøl (S), Lone Dybkjær (RV) og Majbrit Berlau (EL)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24. januar 2006 og var til 1. behandling den 2. marts 2006. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til familie- og forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at mænd skal have ret til en større del af barselorloven end de har i dag. Kvinder tager stadig langt den største del af barselorloven – det gælder også den del af barselperioden, der frit kan deles mellem mænd og kvinder.
Det er et faktum, at indførelsen af den fleksible barselorlov langt fra har betydet, at mænds brug af barselorlov er steget i stor stil. Tværtimod ses nu en faldende tendens for mænds brug af orlov fra 2003 til 2004. Ifølge Danmarks Statistik er det således blandt mændene, der ses det største faktiske fald i den gennemsnitlige orlovslængde, hvilket blot understreger nødvendigheden af, at mænds ret til barselorlov lovsikres.
Flere undersøgelser peger på, at når orlov er til forhandling i familien, er moren oftest førstevælger og det kan være mere end svært for mænd at forhandle sig til mere end 14 dages orlov, da den skal tages fra morens del (bl.a. Bente Marianne Olesen og Lea Drews), og ofte er det begges opfattelse, at morens krav på orlov er særlig vigtig. Fædrene får følgelig den del, der bliver tilovers.
Samtidig frygter mange mænd fortsat barrierer på arbejdspladsen i form af chikane, repressalier og egentlige fyringer, hvis de vil holde barselorlov. (Kristeligt Dagblad, 25. august 2005).
Fædrene har derfor i høj grad brug for en løftestang i form af en personlig lovsikret rettighed, hvis det skal lykkes at øge antallet af fædre på barsel.
Det er helt utilstrækkeligt blot at informere om mulighederne for barsel til fædre, da der er mange faktorer i spil, når orloven fastlægges - sociologiske, psykologiske og strukturelle - der alle medvirker til at fastholde et traditionelt kønsrollemønster, hvor moren ses som den centrale omsorgsperson og faren som den primære forsørger, der henvises til rollen som 2. violin i forhold til sine børn.
De nordiske landes erfaringer med øremærkning af orlov til fædre taler deres tydelige sprog om, at den del af barselorloven der reserveres til fædrene også bruges af fædrene i stor stil. I dag holder eksempelvis mellem 80 og 90 pct. af alle de islandske fædre hele deres barselorlov på tre måneder. Danske fædres brug af de øremærkede 14 dages barselorlov underbygger ligeledes påstanden om, at øremærkning er nødvendig, hvis fædre i højere grad skal benytte sig af muligheden for barselorlov.
En rundspørge til 3F’s Webpanel viste i 2005, at tre ud af fire mandlige 3F’ere mellem 18 og 40 år synes, at det er en god idé at ændre den danske barselordning, så den kommer til at ligne den svenske, hvor en større del af orloven er reserveret til mændene.
Island, Sverige og Norges gode erfaringer med at reservere en del af orlovsmuligheden til fædre viser således, at det et meget virkningsfuldt instrument, hvis man mener noget alvorligt med ønsket om at ville fremme en mere ligelig fordeling af barselorloven mellem mænd og kvinder.
Øremærkning af 12 ugers barselorlov til fædrene kommer familierne og ikke mindst børnene til gode. Undersøgelser har desuden vist, at skilsmisseraten falder, når faren tager en større del af barselsorloven.
Samtidig er en øremærkning til fædre vigtig af hensyn til samfundsøkonomien og kvindernes position på arbejdsmarkedet. Kvindernes lange barselsperiode (i gennemsnit 54, 4 uger efter fødslen for børn født i 2004 ifølge Danmarks Statistik) medfører, at de anses for at være en mere ustabil arbejdskraft, som der ikke satses på i samme omfang som mænd. Kvinders overledighed, den manglende repræsentation af kvinder på lederniveau samt ikke mindst den voksende løn- og pensionsforskel mellem mænd og kvinder er nogle af de håndfaste beviser herpå.
Efter forslagsstillernes mening er det nødvendigt at øremærke 12 uger af barselorloven til fædre, da man ikke kan sætte sin lid til, at udviklingen med flere fædre på barsel kommer af sig selv. Indtil videre har den fleksible barselorlov også vist det modsatte.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
 Charlotte Antonsen (V)  Erling Bonnesen (V) fmd. Inger Støjberg (V)  Marion Pedersen (V)  Jens Vibjerg (V)  Bent Bøgsted (DF)  Colette L. Brix (DF)  Jakob Axel Nielsen (KF)  Tom Behnke (KF)  Thomas Adelskov (S)  Kirsten Brosbøl (S) Jytte Andersen (S) nfmd. Anne‑Marie Meldgaard (S)  Lone Møller (S)  Elisabeth Geday (RV)  Ole Sohn (SF)  Jørgen Arbo‑Bæhr (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 66
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Frist for spørgsmål |
2 |
1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 66
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om erfaringer med barselordninger i Norge, Sverige og Island samt udviklingen i fordeling af barsel mellem mænd og kvinder, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om mænd og kvinders benyttelse af barselorloven fra 2002-2005, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om kommentar til rapporten: »Fathers om parental leave« fra Center for Ligestillingsforskning, RUC, 2005, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om sammenhæng i problem om fordeling af barselorloven mellem mænd og kvinder, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om kommentar til citat fra ligestillingsministeren fra perspektiv- og handlingsplan 2006, om normen i samfundet for opførsel, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om statens informationsindsats i forhold til fædreorlov, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om ministeren vil lade sig inspirere af TDC's kampagne "Fars Kram", til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om årsag til, at fædre i TDC i gennemsnit tager mere forældreorlov end fædre i staten, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om ministerens målsætning for andelen af nybagte fædre i staten der tager forældreorlov, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om ministeren har en målsætning vedr. hvor lang gennemsnitlig forældreorlov fædre tager i staten, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om ministeren ser, at fædre i staten tager mere forældreorlov end tilfældet i dag, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om ligestilling i kønnene ved hvad angår løn, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå |