Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0097 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse om
bedre regulering til gavn for vækst og beskæftigelse i Den Europæiske Union,
KOM(2005) 97.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
27. april 2005
/anb
Kommissionens meddelelse om bedre regulering til gavn for vækst og
beskæftigelse i Den Europæiske Union (KOM(2005)97)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Resumé
I marts 2000 pålagde Det Europæiske Råd (DER) Kommissionen, Rådet og med-
lemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering. Strategien skal
ses i sammenhæng med Lissabon-strategien, hvis formål er at øge vækst og beskæf-
tigelse i EU. Den 16. marts 2005 præsenterede Kommissionen en ny meddelelse
om bedre regulering til gavn for vækst og beskæftigelse i EU (KOM(2005)97).
Bedre regulering indgår som en del af Kommissionens synteserapport og midtvejs-
evalueringen af Lissabon-strategien. Meddelelsen præsenterer det fremtidige arbejde
med bedre regulering i EU og ligger i forlængelse af Kommissionens handlingsplan
for bedre regulering fra juni 2002.
Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret.
1. Baggrund og indhold
I marts 2000 pålagde Det Europæiske Råd (DER) Kommissionen, Rådet og med-
lemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering. Strategien skal
ses i sammenhæng med Lissabon-strategien, hvis formål er at øge vækst og beskæf-
tigelse i EU. I 2002 offentliggjorde Kommissionen en handlingsplan for bedre regu-
lering, og som led i gennemførelsen heraf vedtog Rådet, Kommissionen og Europa-
Parlamentet i 2003 en interinstitutionel aftale om bedre regulering.
I januar 2004 udarbejdede EU-formandskabslandene Irland, Nederlandene, Lu-
xembourg og Storbritannien et ”fælles initiativpapir om reform af reguleringen”.
Papiret blev i december 2004 udvidet og opdateret således, at nu også Østrig og
Finland står bag initiativet. Det opdaterede papir skal sikre en prioriteret og langsig-
tet indsats for bedre regulering i EU frem til og med 2006. Blandt initiativerne er
bl.a. konsekvensvurderinger, regelforenkling og en fælles metode til måling af de
administrative byrder.
Konkurrenceevnerådet vedtog i november 2004 en liste over 15 prioriteter vedr.
regelforenkling, som Kommissionen blev opfordret til at arbejde videre med. På
ECOFIN i oktober 2004 blev det besluttet, at der skal udvikles en fælles metode til
at måle de administrative byrder i EU. På dansk foranledning blev det endvidere
besluttet, at det skal overvejes at fastsætte kvantitative mål for reduktion af de ad-
ministrative byrder.
DER udtrykte i november 2004 tilfredshed med ECOFIN-konklusionerne og
fremhævede udviklingen og implementeringen af en fælles metode til måling af de
administrative byrder. Bedre regulering og administrative byrder har været diskute-
ret i Konkurrenceevnerådet og ECOFIN i marts og april 2005. DER opfordrede i
marts 2005 Kommissionen og Rådet til på baggrund af pilotprojekter at opnå enighed
om en fælles målemetode inden udgangen af 2005 samt sikre fremskridt i regelforenk-
lingen.
Kommissionen foreslår i sin nye meddelelse (KOM(2005)97), at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
alle lovgivningsforslag, der afventer behandling, screenes tidligt i lovgivnings-
processen for deres forventede indflydelse på konkurrence og konkurrenceev-
ne,
der for alle nye lovgivningsinitiativer - tidligt i lovgivningsprocessen - udarbej-
des et ’Roadmap’, som beskriver den foreløbige vurdering af initiativet og be-
hov for videre analyser samt at der med udgangspunkt i de konkrete Roadmaps
udarbejdes integrerede konsekvensanalyser af alle nye lovgivningsinitiativer,
det undersøges, hvordan måling af de administrative byrder i EU kan indgå i de
integrerede konsekvensvurderinger og at der iværksættes en pilotfase i 2005,
bl.a. på byggemateriale- og statistikområdet, som skal teste en fælles målemeto-
de,
der lanceres en omfattende, uafhængig evaluering af konsekvensvurderingssy-
stemet i 2006 ved hjælp af ekstern rådgivning om bl.a. metoden for konse-
kvensvurderinger sideløbende med at kvalitetskontrollen med vurderinger styr-
kes centralt i Kommissionen,
der skal opnås enighed mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet
omkring elementerne i en fælles tilgang til konsekvensvurdering på alle stadier i
lovgivningsprocessen, herunder også af væsentlige ændringsforslag,
lovgivningsforslag, som i øjeblikket afventer behandling i Rådet og Europa-
Parlamentet skal gennemgås for deres fortsatte relevans og indflydelse på kon-
kurrenceevnen,
mulighederne undersøges for at gennemføre de forenklingsforslag, som Kon-
kurrenceevnerådet præsenterede for Kommissionen i november 2004 samt at
identifikationen af nye forslag styrkes,
mekanismerne forbedres for udvælgelse af lovgivning, som kræver forenkling,
bl.a. gennem inddragelse af interessenter,
der lanceres en ny fase i Kommissionens regelforenklingsprogram i 2006/07 og
udvikles sektorvise handlingsplaner for regelforenkling,
anvendelsen af standarder fremmes som supplement eller alternativ til traditio-
nel regulering og at medlemsstaterne udvikler nationale strategier for bedre re-
gulering, herunder især at de anvender integrerede konsekvensvurderinger og
undgår overimplementering,
medlemsstaterne udvikler deres egne regelforenklingsprogrammer.
Desuden vil Kommissionen etablere en rådgivende højniveaugruppe af nationale
eksperter i regulering – udpeget af medlemsstaterne – som skal rådgive Kommissi-
onen om især regelforenkling og konsekvensanalyser samt konsekvenser for øko-
nomi, miljø og sociale forhold. Gruppen skal bl.a. diskutere udviklingen af indikato-
rer, der følger fremskridt i reguleringens kvalitet. Endelig skal en uafhængig gruppe
rådgive Kommissionen om tekniske emner, herunder konsekvensvurderingernes
metode.
Forud for mødet i EPC den 5. april 2005 har Kommissionen desuden udsendt et
anneks (SEK(2005)175) til meddelelsen, som er et arbejdspapir med forslag til en
fælles metode til måling af de administrative byrder.
Kommissionen foreslår i arbejdsdokumentet, at der vælges en såkaldt EU Net Ad-
ministrative Cost Model, som bygger på visse elementer i SCM (Standard Cost Mo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
del)-tilgangen. Kommissionen foreslår desuden, at den fælles målemetode bør være:
enkelt at anvende, alsidig, tilpasningsdygtig (især hvad angår dataindsamling), trans-
parent, pålidelig, muliggøre ex post overvågning samt bringe klarhed over de admi-
nistrative forpligtelsers oprindelse.
Kommissionen lægger op til, at visse elementer af den fælles målemetode skal fast-
lægges på forhånd, heriblandt en definition af administrative byrder og et standardi-
seret afrapporteringsformat. Eventuelle metodiske forbehold foreslås beskrevet i
forbindelse med afrapporteringen. Kommissionen lægger imidlertid op til en mere
fleksibel tilgang for så vidt angår de øvrige elementer i metoden, herunder meto-
dens detaljeringsgrad og dataindsamlingen.
Kommissionen lægger op til, at metodens detaljeringsgrad bliver proportional med
de forventede byrder. Det foreslås, at data udvælges pragmatisk mellem de mest
pålidelige og relevante kilder samt bl.a. afhænger af udgifterne forbundet med vur-
deringen. Der lægges op til i de fleste tilfælde at basere metoden på statistik (ek-
sempelvis fra Eurostat), standardiserede forhold, ekspertudsagn eller medlemssta-
ternes egne studier. Kommissionen lægger op til, at beslutningen om hvordan data
indsamles, ligger hos medlemsstaterne, som udfører analyserne.
Kommissionen foreslår, at administrative byrder defineres som byrder, der følger af
informationsforpligtelser påkrævet ved lov. Byrderne vurderes netto, dvs. nye byr-
der i den konkrete regulering fratrukket nye administrative lettelser i den konkrete
regulering. Forslaget til målemetode er både rettet mod virksomheder, borgere, den
frivillige sektor samt offentlige myndigheder. Aktiviteter, som aktørerne ville udføre
uanset reguleringen, medregnes ikke, og metoden skal som udgangspunkt måle lø-
bende administrative byrder, om end engangsbyrder kan inddrages. Der lægges op
til at basere metoden på følgende formel: prisen på en administrativ handling gan-
get med dens frekvens ganget med antallet af omfattede aktører.
Kommissionen lægger op til, at metoden skal anvendes proportionalt og individuelt
fra sag til sag både på ny og på eksisterende regulering. Det foreslås, at metoden
anvendes på væsentlige nye forslag til regulering, samt på eksisterende regulering,
der er udpeget som værende særligt bebyrdende (fx af det Europæiske Testpanel for
virksomheder). Kommissionen anbefaler, at der udvikles bagatelgrænser (målt i
tidsforbrug) for, hvornår metoden skal anvendes.
Kommissionen lægger op til, at medlemsstaterne stiller data til rådighed, udfører
nationale undersøgelser samt definerer typiske virksomheder. Kommissionen for-
beholder sig dog retten til at verificere kvaliteten af data og danne en samlet vurde-
ring i overensstemmelse med Kommissionens initiativret.
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne iværksætte 3-5 pilotprojekter,
som skal teste metoden i løbet af 2005. Kommissionen lægger op til, at pilotprojek-
ter udpeges blandt emnerne i Kommissionen rullende regelforenklingsprogram,
listen over forenklingsforslag fra Konkurrenceevnerådet i november 2004 og blandt
Kommissionen lovgivningsforslag fra 2005. Af Kommissionens nye meddelelse om
bedre regulering fremgår det, at pilotprojekterne bl.a. omfatter byggemateriale- og
statistikområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
169746_0006.png
6
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
3. N ærhedsprincippet
Ikke relevant.
4. Gældende dansk ret
Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret.
5. Høring
Kommissionens note “Measuring Administrative Burden in the European Union:
A possible approach” og et notat om dansk holdning til målemetoden har været
sendt i interministeriel høring i følgegruppen for bedre regulering (20. september
2004). Kommissionens meddelelse om bedre regulering i EU har været i høring i
Specialudvalget for konkurrenceevne og vækst den 31. marts 2005, hvilket ikke har
givet anledning til bemærkninger. Da der endnu ikke foreligger officielt materiale
omkring målemetoden, er der ikke foretaget yderligere høring.
6. Andre landes holdninger
Rådet støtter generelt arbejdet med bedre regulering i EU.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter generelt arbejdet med bedre regulering i EU og Kommissionens
seneste meddelelse. Arbejdet i EU ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for re-
gelforenkling og administrative lettelser i Danmark.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Bedre regulering har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon-
sekvenser for Danmark. Hvis der bliver tale om, at medlemsstaterne skal medfinan-
siere målinger på europæisk niveau, vil dette dog kunne medføre begrænsede mer-
udgifter for Danmark.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
En reduktion af de administrative byrder i EU vil have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser for Danmark
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. bedre lovgivning har tidligere været forelagt forud for rådsmødet
(Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 12. marts 2001 til orientering, forud
for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 26. november 2001
til orientering, forud for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den
21. maj 2002 til orientering, forud for rådsmøde (Generelle anliggender) den
17. juni 2002 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 30.
september 2002 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den
14.-15. november 2002 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceev-
ne) den 3. marts 2003 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceev-
ne) den 17.-18. maj 2004 til orientering, forud for rådsmødet (ECOFIN) den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
21. oktober 2004 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den
25.-26. november 2004 til orientering, forud for rådsmøderne (Konkurrence-
evne) og (ECOFIN) henholdsvis den 7. og 8. marts 2005 samt den 12. og 18.
april. Folketingets Europaudvalg modtog tre grundnotater vedrørende
Kommissionens meddelelser (bedre regulerings-pakken) den 8. august 2002.