Forsvarsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0113 Bilag 1
Offentligt
305017_0001.png
GRUNDNOTAT
om
Kommissionsforslag til forordning om oprettelse af et instrument for
beredskab og hurtig indsats i katastrofesituationer af 26. april 2005
(”det finansielle beredskabsinstrument”)
KOM(2005) 113 endeligt
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 26. april 2005 et forslag til et finansielt beredskabsinstrument,
som dog af forskellige årsager har ligget stille, men nu er fremlagt af EU-formandskabet med
et ændret forhandlingsindhold af 2. august 2006. Blandt andet er det nye dokument ændret fra
et udkast til forslag om en rådsforordning til en rådsbeslutning, ligesom finansiering er ænd-
ret til også at omfatte tredjelande og budgettet øget til 175 mio. EUR over perioden 2007-
2013.
Den største uenighed angår muligheden for fællesskabsfinansiering af flytransport til ka-
tastroferområder.
Forslaget forhandles parallelt med omarbejdelsesforslaget til Fællesskabets civilbeskyttelses-
ordning, og begge forslag forventes vedtaget inden udgangen af 2006 med ikrafttrædelse fra
2007.
For så vidt angår det oprindelige forslag fra april 2005 blev grundnotatet ved en beklagelig
procedurefejl ikke oversendt til Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 26. april 2005 et forslag til en rådsforordning om oprettelse af
et instrument for beredskab og hurtig indsats i katastrofesituationer (herefter benævnt det fi-
nansielle beredskabsinstrument) med mulighed for fællesskabsfinansiering af civilbeskyttelses-
aktiviteter inden for EU. Forslaget skal ses som udtryk for udmøntning af EU’s solidaritet over
for EU-medlemsstater, der rammes af ulykker og katastrofer, herunder terroranslag.
Det finansielle beredskabsinstrument omfatter civilbeskyttelsesarrangementer, der har været
omfattet af Rådsbeslutningen om Fællesskabets civilbeskyttelsesordning (oktober 2001) og EF-
handlingsprogrammet for civilbeskyttelse (2000-2006), der primært har været arrangementer
på det forebyggende område.
Finansieringen af civilbeskyttelsesaktiviteter uden for EU indgik i Kommissionens forslag til et
stabilitetsinstrument. Imidlertid blev det i maj 2006 besluttet af Coreper (de faste repræsen-
tanters komité) at flytte denne finansiering til det finansielle beredskabsinstrument, således at
forslaget nu omfatter finansiering af civilbeskyttelsesaktiviteter såvel inden for som uden for
EU. Forslag til det finansielle beredskabsinstrument er ændret til et udkast til en råds
beslut-
ning
.
Man har afventet Kommissionens fremsendelse af omarbejdelsesforslaget af Fællesskabets ci-
vilbeskyttelsesordning fra oktober 2001, der blev fremsendt med flere måneders forsinkelse i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
februar 2006. Forslaget forhandles parallelt med Kommissionens forslag til en omarbejdelse
af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning, der udgør aktiviteterne inden for civilbeskyttelse,
der kan finansieres af det finansielle beredskabsinstrument.
Forslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2007 og vil gælde frem til udgangen af 2013.
Det oprindelige budget, der blev fremlagt i april 2005 var 166 mio. EUR for perioden 2007-
2013. Budgettet udgør i dag 119 mio. EUR til arrangementer inden for EU og 56 mio. EUR
uden for EU, hvilket samlet udgør 175 mio. EUR for perioden 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlag
Ifølge Artikel 3(1)(u) i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (TEF) kan foran-
staltninger indføres på området for civilbeskyttelse.
En civilbeskyttelsesindsats er tillige relevant i tilfælde af radiologiske katastrofesituationer, og
derfor må traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom-
traktaten) også angives som grundlag for dette forslag.
Da der ikke findes noget retsgrundlag for civilbeskyttelse i TEF eller i Euratom-traktaten, er
dette forslag baseret på henholdsvis artikel 308 i TEF og artikel 203 i Euratom, der kræver
fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet og beslutning ved enstemmighed i Rå-
det.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er begrundet i lyset af nærhedsprincippet, da målene ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne og bedre kan gennemføres på fællesskabsplan. Ingen medlems-
stat kan være forberedt på alle ulykker og katastrofer, og derfor er det mere effektivt og om-
kostningseffektivt at trække på bistand fra andre stater.
Fællesskabets tiltag har til formål at supplere og ikke træde i stedet for den nationale kapaci-
tet.
5. Formål og indhold
Målet er at udvikle et økonomisk grundlag for EU-samarbejde inden for civilbeskyttelse, der
primært rettes mod Fællesskabets civilbeskyttelsesordning. Det finansielle beredskabsinstru-
ment skaber grundlag for fællesskabsfinansiering af assistancer både inden for EU som i tred-
jelande, og dermed bidrager det til at forbedre Fællesskabets beredskab til at kunne reagere i
tilfælde af katastrofer.
Forslaget åbner mulighed for at støtte og supplere medlemsstaterne i forbindelse med tidlige
varslingssystemer, forebyggelsesforanstaltninger og hurtig indsats i tilfælde af naturskabte og
menneskeskabte katastrofer, terrorhandlinger og teknologiske, radiologiske og miljømæssige
ulykker.
Forslaget skal ses som et kollektivt tiltag for at maksimere beskyttelsen af befolkningen, ejen-
dom og miljøet i tilfælde af større ulykker, og udtrykker herved konkret solidaritet med kata-
stroferamte lande. Arrangementer, der ikke er omfattet af det andet EF-handlingsprogram for
sundhed 2007-2013, kan dækkes af det finansielle beredskabsinstrument i forbindelse med
hurtig indsats for at begrænse effekterne på den offentlige sundhed efter en katastrofe.
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter nærmere aftale med Kommissionen kan andre ikke-EU lande blive omfattet af forslagets
elementer.
Forslaget har fokus på følgende emneområder, der tilsigter at:
Sikre en stærk, effektiv og velkoordineret europæisk indsats.
Øge beredskabet over for ulykker med et forbedret øvelsessystem.
Forbedre interoperationaliteten af systemer og midler.
Sikre større grad af tilgængelighed af civilbeskyttelsesressourcer, bl.a. ved at ud-
vikle moduler og identificere mangler i de tilgængelige ressourcer.
Forbedre oplysninger og informationer til befolkningen om risici, risikohåndtering
og hensigtsmæssig adfærd i tilfælde af større ulykker.
Styrke Monitorerings- og Informationscentrets (MIC) analytiske, operative plan-
lægningsmæssige og vurderingsmæssige kapacitet for at sikre en hurtigere og mere
effektiv indsats til ulykker.
Styrke koordinationen på ulykkestedet og sikre en bedre integration af militære
ressourcer til civilbeskyttelsesindsatser.
Forbedre kommunikationen og koordinationen af assistancer mellem de mange aktø-
rer.
Sikre en bedre synlighed af europæisk assistance med fælles mærkning af indsats-
hold.
Forbedre transportkapaciteten af den europæiske assistance med mulighed for
bedre adgang til flytransport ved katastrofer.
Styrke MIC’ens logistiske base med mulighed for at leje udstyr, der åbner for en
hurtigere indsats.
Forslaget omfatter støtteberettigelse på tre hovedindsatsområder; forebyggelse, beredskab
og indsats.
Forebyggelse og beredskab omfatter alle foranstaltninger forud for indsats, der kan sikre en
hurtig indsats og reducere de uhensigtsmæssige konsekvenser af større ulykker. Området om-
fatter træningskurser, øvelser, udveksling af eksperter, seminarer, projekter m.v.
De støtteberettigede områder inden for forebyggelse og beredskab er:
Undersøgelser, studier, scenarieopbygning m.m.
Træning, øvelser, workshops, ekspertudveksling, opbygning af netværk m.m.
Offentlig information, uddannelse, opmærksomhedsarrangementer m.m. for at minime-
re virkningerne af katastrofer på EU-borgere og derved bistå med større grad af selv-
beskyttelse.
Fortsat drift af Moniterings- og Informationscentret (MIC).
Bedre synlighed af Fællesskabets indsats.
Bidrag til etableringen af tidlige katastrofe-varslingssystemer.
Etablering og vedligeholdelse af et sikkert kommunikationssystem (CECIS).
Moniterings-, vurderings- og evalueringsaktiviteter.
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Etablering af et program for erfaringsopsamling fra indsatser og øvelser i rammen af
Mekanismen.
Indsats omfatter handlinger for mobilisering af eksperter, sikring af transport og logistisk
støtte, herunder moduler og sikring af mobilisering af udstyr og midler.
De støtteberettigede områder inden for indsats er:
Udsendelse af eksperter og forbindelsesofficerer bistået af diverse støtteudstyr.
Støtte til medlemsstaterne med adgang til udstyrs- og transportressourcer ved at:
o
o
tilvejebringe og dele informationer om udstyrs- og transportressourcer fra
medlemsstaterne i en fælles pulje.
assistere medlemsstaterne i at få adgang til udstyrs- og transportressourcer
(herunder militære), der kan være til rådighed fra andre kilder, også fra det
kommercielle marked.
Komplementere transport eller yderligere udstyr, som medlemsstaterne bidrager med
ved fællesskabsfinansiering. Der er opstillet en række kriterier for finansiering.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til beslutningsproceduren jf. EF-traktatens artikel
308 og Euratom-traktatens artikel 203.
Den 14. marts 2006 fremsendte Europa Parlamentet en udtalelse. Generelt set ønsker Europa
Parlamentet en styrkelse af civilbeskyttelsesområdet der i givet fald vil indebære en fordobling
af det nuværende budget på 175 mio. EUR til 278 mio. EUR over syv år.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Muligheden for international civilbeskyttelsesbistand fremgår af beredskabsloven § 3:
”Forsvarsministeren kan bestemme, at redningsberedskabet skal indsættes i udlandet i freds-
tid i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller udgør en overhængende fare
for personer, ejendom eller miljøet.”
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet
Der forventes afsat samlet 175 mio. EUR (2004-priser) til instrumentet 2007-13. Heraf af-
sættes der 119 mio. EUR til indsatsen inden for EU, mens der forventes afsat 56 mio. EUR til
indsatsen udenfor EU fra midlerne under stabilitetsinstrumentet. Danmark betaler ca. 2 % af
EU’s udgifter, svarende til en dansk betaling på ca. 26 mio. DKK over perioden.
Den administrative byrde pålægges EU-Kommissionen. Udover udgifterne vedr. EU’s budget
vurderes forslaget ikke at have særlige statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget ikke vur-
deres at ændre de nuværende omkostninger i forbindelse med det nuværende EU-samarbejde
inden for civilbeskyttelse.
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU Specialudvalget på civilbeskyttelsesområdet den 27. maj
2005 med en forlænget frist til den 20. juni 2005. Specialudvalget blev hørt igen i august 2006
med svarfrist den 29. august 2006.
Sammendrag af høringssvar fra interesseorganisationerne:
Kommunernes Landsforening og Foreningen af Kommunale Beredskabschefer er positi-
ve overfor forslaget, idet man forudsætter, at det er udgiftsneutralt for kommunerne.
Københavns Brandvæsen støtter forslaget om hurtig indsats til støtte for medlemssta-
ternes egenindsats. Man lægger i den forbindelse vægt på, at udbygningen af bered-
skabs- og indsatssystemernes effektivitet i katastrofesituationer sker uafhængigt af på
forhånd kendte scenarier og at der er fokus på beredskabet og folkesundheden, som
følger af katastrofesituationer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at Danmark generelt er positiv overfor Kommis-
sionens forslag (april 2005) og EU-formandskabets nuværende ændringsforslag (august
2006). Det skal sikres, at forslagene skaber EU merværdi, og at kompetenceforholdene re-
spekteres.
Det noteres, at det nuværende forslag indeholder modulkonceptet, styrkelse af transportkapa-
citeten, styrkelse af uddannelse og øvelser, herunder etablering af et erfaringsopsamlings-
program – alle forslag, som Danmark har taget initiativ til eller været fortaler for.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne om det finansielle beredskabsinstrument blev påbegyndt i april 2005, men er ble-
vet afbrudt i flere perioder blandt andet på grund af manglende EU-vedtagelse af det finan-
sielle prospekt for 2007-2013.
De skiftende EU-formandskaber har endvidere afventet Kommissionens fremsendelse af omar-
bejdelsesforslaget af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning fra oktober 2001, der blev frem-
lagt med flere måneders forsinkelse i februar 2006. Flere delegationer har ønsket en parallel
drøftelse af disse to forslag, da det ene udgør politikken på civilbeskyttelsesområdet og det
andet udgør finansieringen af politikken.
Forslaget om de nye muligheder for fællesskabsfinansiering af flytransport både inden for EU
som i tredjelande har været et centralt punkt for uenighed. En stor del af delegationerne fin-
der ikke, at fællesskabsfinansiering af transportfly skaber et bedre grundlag for, at transport-
fly er tilgængelige, mens en tilsvarende stor gruppe af medlemsstater finder, at det vil skabe
bedre muligheder for at sende akut katastrofebistand.
Der udestår enkelte uenigheder på en række mindre områder. Blandt andet valg af muligheden
for fællesskabsfinansiering af flytransport, retsgrundlagsniveau, det vil sige spørgsmålet om
en råds-forordning eller en råds-beslutning, uenighed om valg af komitologi-udvalg, omfanget
af tidlige varslingssystemer, spørgsmål om budgetopstilling differentieret i et EU-eksternt og
EU-internt budget eller et samlet budget samt definitionen af moduler.
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der har dog tidligere været henvist til forslaget i forbindelse med fremsendelse af et nær-
hedsnotat og et grundnotat den 5. april 2006 angående omarbejdelsesforslaget vedrørende
Fællesskabets civilbeskyttelsesordning af 2. februar 2006 (KOM (2006) 29).
Side 6/6