Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0122 Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. september 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat vedrø-
rende meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om et rammeprogram
om grundlæggende rettigheder og retfærdighed for perioden 2007-2013, KOM (2005) 122 en-
delig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0003.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Udenrigsminister Per Stig Møller
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K.
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2005-305-0195
KKN40102
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et grundnotat vedrørende en meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om et rammeprogram om grundlæggende rettigheder og retfærdighed for perioden 2007-
2013 (KOM (2005) 122 endelig), idet jeg skal anmode om, at notatet oversendes til Folketingets Euro-
paudvalg.
Grundnotatet vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0004.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Udenrigsminister Per Stig Møller
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K.
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2005-305-0195
KKN40102
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GRUNDNOTAT
vedrørende en meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om et rammeprogram om grundlæggende rettigheder og ret-
færdighed for perioden 2007-2013 (KOM (2005) 122 endelig)
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse om et rammeprogram om grundlæggende rettigheder og
retfærdighed for perioden 2007-2013 (KOM (2005) 122 endelig). Rammeprogrammet har fire
specifikke mål. Det drejer sig for det første om at fremme udviklingen af et europæisk samfund
baseret på unionsborgerskabet, der overholder de grundlæggende rettigheder som fastsat i chartret
om grundlæggende rettigheder. Herudover lægges der op til at bekæmpe antisemitisme, racisme og
fremmedhad og styrke civilsamfundet med hensyn til grundlæggende rettigheder. Rammeprogrammet
skal for det andet bidrage til oprettelsen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed ved at
bekæmpe vold, oplyse om og forhindre narkotikamisbrug. For det tredje skal rammeprogrammet
fremme det retlige samarbejde for at bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk område i civil-
og handelsretlige anliggender. Endelig skal rammeprogrammet for det fjerde fremme det retlige
samarbejde for at bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk område i strafferetlige anliggender.
I overensstemmelse hermed indeholder den fremlagte meddelelse en række forslag til rådsafgørelser
om oprettelse af særprogrammer inden for området. Det drejer sig om fire forslag til særprogrammer
om henholdsvis bekæmpelse af vold (Daphne), forebyggelse af narkotikamisbrug og information af
offentligheden, et særprogram om grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab, et særprogram om
strafferet samt et særprogram om civilret. Kommissionen lægger op til, at der inden for disse områ-
der skal anvendes i alt 543 mio. euro for perioden 2007-2013 (i løbende priser). Forslaget vurde-
res ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget vil ikke have lovgivningsmæs-
sige konsekvenser, og det ses ikke i sig selv at ville have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke
at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra
dansk side ser man generelt positivt på etableringen af et rammeprogram om grundlæggende ret-
tigheder og retfærdighed for perioden 2007-2013.
1. Indledning
1.1.
De flerårige finansielle rammer – også kaldet finansielle perspektiver – er
EU’s flerårige budgetlofter, inden for hvilke EU’s årlige budgetter skal vedta-
ges mellem Rådet og Europa-Parlamentet. De flerårige finansielle rammer
vedtages som et samlet oplæg med enstemmighed i Det Europæiske Råd
(DER), hvorefter oplægget forhandles med Europa-Parlamentet.
Kommissionen udsendte den 10. februar 2004 en meddelelse om politiske udfor-
dringer og budgetmæssige midler i en udvidet union for perioden 2007-2013. Med-
delelsen er siden fulgt op af en uddybende meddelelse i juli 2004 samt et konkret
forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver.
Det har endnu ikke været muligt at opnå en politisk aftale vedrørende de samlede
finansielle rammer for 2007-2013. Det forventes imidlertid, at en politisk aftale ale-
ne vil komme til at angive et overordnet beløb for området ”borgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdighed”, hvoraf retlige og indre anliggender udgør en central del.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0006.png
6
1.2.
I lyset heraf har Kommissionen fremlagt en række meddelelser indeholdende
forslag til konkrete finansielle programmer for området for retlige og indre anlig-
gender. Blandt disse programmer, som skal ses i sammenhæng, er et forslag til et
rammeprogram om grundlæggende rettigheder og retfærdighed for perioden 2007-
2013.
Rammeprogrammet har fire specifikke mål.
Det drejer sig for det første om at fremme udviklingen af et europæisk samfund
baseret på unionsborgerskabet, der overholder de grundlæggende rettigheder som
fastsat i chartret om grundlæggende rettigheder. Herudover lægges der op til at be-
kæmpe antisemitisme, racisme og fremmedhad og styrke civilsamfundet med hen-
syn til grundlæggende rettigheder.
Rammeprogrammet skal for det andet bidrage til oprettelsen af et område med fri-
hed, sikkerhed og retfærdighed ved at bekæmpe vold, oplyse om og forhindre nar-
kotikamisbrug.
For det tredje skal rammeprogrammet fremme det retlige samarbejde for at bidrage
til oprettelsen af et egentligt europæisk område i civil- og handelsretlige anliggender.
Endelig skal rammeprogrammet for det fjerde fremme det retlige samarbejde for at
bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk område i strafferetlige anliggender.
Rammeprogrammet bygger på erfaringerne fra eksisterende foranstaltninger på de
omhandlede områder, herunder bl.a. erfaringerne fra det eksisterende rammepro-
gram om politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (AGIS) og fra det
eksisterende program om bekæmpelse af vold (Daphne II).
Det samlede beløb, der er planlagt til rammeprogrammet om grundlæggende ret-
tigheder og retfærdighed, er på 543 mio. euro for perioden 2007-2013 (i løbende
priser).
1.3.
De fremlagte forslag til finansielle programmer vedrørende retlige og indre
anliggender, herunder forslaget til et rammeprogram om sikkerhed og beskyttelse af
frihedsrettigheder for perioden 2007-2013, vil skulle danne grundlag for drøftelser-
ne i Rådet om allokering af midler på de enkelte områder; frihed, sikkerhed og ret-
færdighed (det nuværende område for retlige og indre anliggender) med henblik på
at gennemføre det nye program på området for retlige og indre anliggender (Haag-
programmet), som blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 5. november 2004.
Haag-programmet, der fastlægger de politiske prioriteter for de kommende fem år,
rækker således ind i perioden for de nye finansielle rammer for 2007-2013.
2. Indhold
De mål, som opstilles med rammeprogrammet om grundlæggende rettigheder og
retfærdighed for perioden 2007-2013, har efter Kommissionens opfattelse forskellig
hjemmel i traktaterne. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at lade
rammeprogrammet bestå af fire forskellige rådsafgørelser om indførelse af hen-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0007.png
7
holdsvis et særprogram om bekæmpelse af vold (Daphne), forebyggelse af narkoti-
kamisbrug og information af offentligheden, et særprogram om grundlæggende
rettigheder og unionsborgerskab, et særprogram om strafferet samt et særprogram
om civilret – alle for perioden 2007-2013.
Særprogram om bekæmpelse af vold (Daphne), forebyggelse af narkotikamisbrug
og information af offentligheden
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 152.
Kommissionen foreslår, at der afsættes 138,2 mio. euro til særprogrammet.
Artikel 1 bestemmer, at der oprettes et program om bekæmpelse af vold (Daphne),
forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden. Programmet
dækker perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2013.
Efter artikel 2 er programmet generelle mål at bidrage til oprettelsen af et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed ved at bekæmpe vold og oplyse om og fore-
bygge narkotikamisbrug, at beskytte borgerne mod vold og opnå et højt niveau for
sundhedsbeskyttelse, velfærd og social samhørighed og at forebygge og nedbringe
narkotikamisbrug, afhængighed og narkotikarelaterede skader.
Uden at det berører Det Europæiske Fællesskabs mål og beføjelser, skal program-
mets generelle mål bidrage til at udvikle fællesskabspolitikker og mere specifikt poli-
tikken vedrørende folkesundhed, ligestilling, beskyttelse af børns rettigheder og
bekæmpelse af menneskehandel og seksuel udnyttelse.
Efter artikel 3 har programmet som mere specifikke mål at forebygge og bekæmpe
alle former for vold på det offentlige og private område mod børn, unge og kvinder
gennem forebyggende foranstaltninger og støtte til ofre og risikogrupper. Dette skal
ske gennem bistand og opmuntring til ikke-statslige organisationer og andre organi-
sationer, der arbejder med beskyttelse mod og forebyggelse af vold samt bistand til
ofre, gennem udvikling og gennemførelse af oplysningskampagner for særlige mål-
grupper, udarbejdelse af materiale som supplement til det allerede eksisterende,
tilpasning og brug af eksisterende materiale i andre geografiske områder eller for
andre målgrupper, gennem udbredelse af resultaterne af de to Daphne-
programmer, herunder en tilpasning, overførsel og inddragelse af andre støttemod-
tagere eller andre geografiske områder og gennem identifikation og fremme af for-
anstaltninger, der bidrager til positiv behandling af personer, der er truet af vold,
dvs. aktiviteter som bidrager til en strategi, der tilskynder til respekt for disse perso-
ner og fremmer deres trivsel og selvudfoldelse.
Det er endvidere et mål at fremme tværnationale foranstaltninger med henblik på at
oprette tværfaglige netværk, at sikre udvidelse af videnbasen, udveksling af oplys-
ninger og identifikation og udbredelse af god praksis, herunder uddannelse, studie-
besøg og personaleudveksling, at gøre opmærksom på vold i bestemte målgrupper,
f.eks. bestemte erhverv, for at få bedre kendskab til fænomenet, at nå frem til nulto-
lerance over for vold og opfordre til at hjælpe ofre og anmelde vold til de kompe-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0008.png
8
tente myndigheder, at studere fænomener i relation til vold, undersøge og bekæmpe
hovedårsagerne til vold på alle niveauer i samfundet samt at gøre opmærksom på
sundhedsmæssige og sociale problemer, der skyldes narkotikamisbrug, og opfordre
til en åben dialog for at få en bedre forståelse af narkotikaproblematikken.
Desuden er det et mål at involvere civilsamfundet i gennemførelsen og udviklingen
af Den Europæiske Unions narkotikastrategi og handlingsplaner samt at overvåge,
gennemføre og evaluere gennemførelsen af særlige foranstaltninger inden for ram-
merne af handlingsplanerne for narkotika 2005-2008 og 2009-2012.
For at opfylde de generelle og specifikke mål, vil programmet efter artikel 4 støtte
specifikke foranstaltninger iværksat af Kommissionen, bl.a. analyser og forskning,
opinionsundersøgelser og andre undersøgelser, udarbejdelse af indikatorer og fælles
metoder, indsamling, udvikling og formidling af data og statistik, seminarer, konfe-
rencer og ekspertmøder, offentlige kampagner og begivenheder, opbygning og ved-
ligeholdelse af netsteder, udarbejdelse og formidling af informationsmateriale, støtte
til og forvaltning af netværk af nationale eksperter, analyse-, overvågnings- og eva-
lueringsaktiviteter. Programmet vil også støtte specifikke tværnationale projekter af
interesse for Fællesskabet, der fremlægges af mindst tre medlemsstater – hvilket vil
ske på de betingelser, der fastsættes i de årlige arbejdsprogrammer. Endvidere vil
programmet støtte aktiviteter udført af NGO'ere eller andre organisationer, der
forfølger mål af almindelig europæisk interesse i relation til programmets generelle
mål – ligeledes på de betingelser, der fastsættes i de årlige arbejdsprogrammer.
Programmet vil også kunne yde et driftstilskud til medfinansiering af udgifter i for-
bindelse med det faste arbejdsprogram for ”European Federation for Missing and
Sexually Exploited Children”, der forfølger et mål af almindelig europæisk interesse
med hensyn til børns rettigheder og beskyttelse af børn.
Efter artikel 5 er der adgang til at deltage i programmets foranstaltninger for de
EFTA-lande, der indgår i EØS-aftalen, de kandidatlande, der har indgået en associ-
eringsaftale med EU, samt de lande på det vestlige Balkan, der deltager i stabilise-
rings- og associeringsprocessen i overensstemmelse med betingelserne i associe-
ringsaftalerne eller tillægsprotokollerne om deltagelse i Fællesskabets programmer,
der er indgået med eller vil blive indgået med disse lande. Projekterne er åbne for
kandidatlande, der ikke deltager i dette program, hvis det kan bidrage til at forbere-
de tiltrædelsen, eller for tredjelande, der ikke deltager i dette program, hvis det ligger
inden for projektmålene.
Programmet henvender sig – ifølge artikel 6 – til alle grupper, der direkte eller indi-
rekte arbejder med vold- og narkotikaproblemer. Hvad angår bekæmpelse af vold,
er de væsentligste målgrupper ofre for vold og risikogrupper. Andre målgrupper er
bl.a. lærere og undervisningspersonale, politi og socialarbejdere, lokale og nationale
myndigheder, medicinsk- og paramedicinsk personale, retsvæsenet, NGO'ere, fag-
foreninger og religiøse samfund. Der bør også planlægges behandlingsprogrammer
for både ofre og gerningsmænd for at forebygge vold. Hvad angår narkotika, skal
unge, udsatte grupper og socialt udsatte boligområder betragtes som risikogrupper
og dermed som målgrupper. Andre målgrupper er bl.a. lærere og undervisningsper-
sonale, politi og socialarbejdere, lokale og nationale myndigheder, medicinsk- og
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0009.png
9
paramedicinsk personale, retsvæsenet, NGO'ere, fagforeninger og religiøse sam-
fund.
Efter artikel 7 er programmet åbent for offentlige og private organisationer (de
kompetente lokale myndigheder, universiteter og forskningscentre), som arbejder
med at forebygge og bekæmpe vold mod børn, unge og kvinder, eller med at be-
skytte mod en sådan vold, støtte ofre eller gennemføre målrettede foranstaltninger
om bekæmpelse af vold, eller som tilskynder til en afstandtagen fra vold eller arbej-
der for at fremme en holdnings- og adfærdsændring over for udsatte grupper og
ofre for vold. Programmet er også åbent for offentlige og private organisationer
(lokale myndigheder på det kompetente niveau, universiteter og forskningscentre),
der informerer om og forebygger narkotikamisbrug.
Efter artikel 8 kan fællesskabets finansiering ske i form af tilskud eller offentlige
indkøbskontrakter. Tilskud fra Fællesskabet ydes efter indkaldelse af forslag, undta-
gen i hastende og behørigt begrundede undtagelsestilfælde, eller hvis støttemodta-
geren er af en sådan beskaffenhed, at der ikke er andre muligheder for en given
foranstaltning, og de ydes i form af driftstilskud og tilskud til foranstaltninger. Den
maksimale medfinansieringssats vil blive specificeret i de årlige arbejdsprogrammer.
Derudover forventes der udgifter til ledsageforanstaltninger i form af offentlige
indkøbskontrakter, hvor indkøb af varer og tjenesteydelser dækkes med fælles-
skabsmidler.
Artikel 9 regulerer spørgsmålet om gennemførelsesforanstaltninger. Kommissionen
skal iværksætte fællesskabsbistanden i overensstemmelse EU-reglerne herom. Med
henblik på gennemførelsen af programmet skal Kommissionen inden for rammerne
af de generelle mål vedtage et årligt arbejdsprogram, der indeholder de specifikke
mål, tematiske prioriteringer, en beskrivelse af ledsageforanstaltninger og om nød-
vendigt en liste over andre foranstaltninger. Det årlige arbejdsprogram vedtages i
overensstemmelse med proceduren i artikel 10. Evaluerings- og tildelingsprocedu-
rerne for tilskud til foranstaltninger skal bl.a. tage hensyn til overensstemmelse med
det årlige arbejdsprogram, de generelle mål som fastsat i artikel 2 og foranstaltnin-
ger på de forskellige områder som fastsat i artikel 3 og 4, den foreslåede foranstalt-
nings kvalitet, hvad angår udformning, tilrettelæggelse, præsentation og forventede
resultater, størrelsen af den søgte fællesskabsfinansiering og dens relevans i forhold
til de forventede resultater og virkningen af de forventede resultater af de generelle
mål som fastsat i artikel 2 og af de foranstaltninger, der træffes på de forskellige
områder som fastsat i artikel 3 og 4.
Ansøgninger om driftstilskud skal vurderes på baggrund af overensstemmelse med
programmets mål, kvaliteten af de planlagte aktiviteter, aktiviteternes forventede
multiplikatoreffekt over for borgerne, aktiviteternes geografiske rækkevidde, ind-
dragelse af borgerne i de pågældende organers strukturer og costbenefitforholdet i
den foreslåede foranstaltning. Princippet om en gradvis nedtrapning skal ikke gælde
for driftstilskud til European Federation for Missing and Sexually Exploited Chil-
dren, der forfølger et mål af almindelig europæisk interesse med hensyn til børns
rettigheder og beskyttelse.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0010.png
10
Efter artikel 10 bistås Kommissionen af et udvalg, der består af repræsentanter for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant som formand. Kom-
missionens repræsentant forelægger udvalget et udkast til de foranstaltninger, der
skal træffes. Udvalget afgiver en udtalelse om dette udkast inden for en frist, som
formanden kan fastsætte under hensyn til, hvor meget det pågældende spørgsmål
haster, og i givet fald ved afstemning. Udtalelsen optages i mødeprotokollen. Desu-
den har hver medlemsstat ret til at anmode om, at dens holdning indføres i møde-
protokollen. Kommissionen tager i videst mulig udstrækning hensyn til udvalgets
udtalelse. Den underretter udvalget om, hvorledes den har taget hensyn til udtalel-
sen. Udvalget vedtager selv sin forretningsorden.
Artikel 11 regulerer spørgsmålet om synergi og komplementaritet med andre fælles-
skabsinstrumenter. Efter bestemmelsen kan rammeprogrammet dele midler med
andre fællesskabsinstrumenter. Foranstaltninger, der finansieres inden for rammer-
ne af denne afgørelse, må ikke modtage bistand til samme formål fra andre af Fæl-
lesskabets finansielle instrumenter. Støttemodtagere, der omfattes af denne afgørel-
se, skal oplyse Kommissionen om støtte, der modtages fra fællesskabsbudgettet og
fra andre kilder, og om igangværende finansieringsansøgninger.
Budgetmidlerne til de foranstaltninger, der er omhandlet i dette program (som
nævnt i alt 138,2 mio. euro for perioden), skal opføres i form af årlige bevillinger i
Den Europæiske Unions almindelige budget. Budgetmyndigheden fastlægger de
disponible bevillinger for hvert regnskabsår inden for rammerne af de finansielle
overslag. Der henvises til artikel 12.
Artikel 13 fastsættes, at for alle foranstaltninger, der finansieres af programmet, skal
støttemodtageren indgive tekniske og finansielle rapporter om arbejdets forløb. Der
skal endvidere fremlægges en endelig rapport senest tre måneder efter foranstalt-
ningens afslutning. Kommissionen fastsætter rapporternes form og indhold. Uden
at det berører den kontrol, Revisionsretten foretager sammen med de kompetente
nationale revisionsorganer, og anden kontrol, der gennemføres i henhold til EU-
reglerne, kan tjenestemænd og andre ansatte i Kommissionen foretage kontrol på
stedet, bl.a. ved stikprøver af de foranstaltninger, som finansieres af programmet.
Kontrakter og aftaler, der følger af denne afgørelse, skal bl.a. foreskrive, at Kom-
missionen (eller en befuldmægtiget repræsentant) sikrer overvågning og finanskon-
trol, om nødvendigt på stedet, og at Revisionsretten foretager revisioner. I fem år
efter den sidste udbetaling til en foranstaltning skal støttemodtageren holde al do-
kumentation vedrørende udgifterne til foranstaltningen til disposition for Kommis-
sionen. På grundlag af rapporter og stikprøver tilpasser Kommissionen om nød-
vendigt omfanget af eller tildelingskriterierne for den oprindeligt godkendte finan-
sielle støtte samt tidsplanen for udbetalingerne. Kommissionen træffer alle andre
nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de finansierede foranstaltninger gen-
nemføres korrekt og i overensstemmelse med bestemmelserne i denne afgørelse og
finansforordningen.
Artikel 14 pålægger Kommissionen – i overensstemmelse med gældende EU-regler
– at sikre, at Fællesskabets økonomiske interesser beskyttes gennem forholdsregler
mod svig, korruption og andre ulovligheder, gennem effektiv kontrol og gennem
inddrivelse af uretmæssigt eller ulovligt udbetalte beløb og, hvis der konstateres
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0011.png
11
uregelmæssigheder, gennem sanktioner, der skal være effektive, stå i forhold til
overtrædelsens omfang og have en afskrækkende virkning. Kommissionen begræn-
ser eller udskyder udbetaling af finansiel støtte til en foranstaltning eller kræver den
tilbagebetalt, hvis der konstateres uregelmæssigheder, herunder manglende over-
holdelse af bestemmelserne i denne afgørelse eller i den individuelle beslutning,
kontrakt eller aftale om ydelse af den pågældende finansielle støtte, eller hvis det
viser sig, at der uden Kommissionens godkendelse er foretaget en væsentlig æn-
dring, der er i modstrid med selve foranstaltningen eller med gennemførelsesbetin-
gelserne. Hvis fristerne ikke overholdes, eller hvis gennemførelsen af en foranstalt-
ning kun kan give ret til en del af den tildelte finansielle støtte, anmoder Kommissi-
onen modtageren om at indgive sine bemærkninger inden for en nærmere bestemt
frist. Hvis modtageren ikke giver en rimelig begrundelse, kan Kommissionen fjerne
resten af støtten og kræve allerede udbetalte beløb tilbagebetalt. Ethvert uretmæs-
sigt udbetalt beløb skal tilbagebetales til Kommissionen. Beløb, der ikke betales
tilbage i rette tid, pålægges morarenter.
Artikel 15 fastsætter, at programmet vil blive løbende overvåget for at følge gen-
nemførelsen af de planlagte foranstaltninger. Kommissionen skal sikre en regel-
mæssig, uafhængig ekstern evaluering af programmet. Kommissionen skal forelæg-
ge Europa-Parlamentet og Rådet en midtvejsrapport om de opnåede resultater og
om de kvalitative og kvantitative aspekter af gennemførelsen af programmet senest
den 31. marts 2011, en meddelelse om videreførelsen af programmet senest den 30.
august 2012 og en efterfølgende evalueringsrapport senest den 31. december 2014.
Artikel 16 indeholder overgangsforanstaltninger. Det fastsættes, at Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 803/2004/EF af 21. april 2004 om EF-
handlingsprogrammet (2004-2008) om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod
børn, unge og kvinder og om beskyttelse af ofre og risikogrupper (Daphne II-
programmet) ophæves. Foranstaltninger, der er påbegyndt før den 31. december
2006 i henhold til denne afgørelse, forvaltes fortsat i henhold til denne, indtil aktivi-
teterne er afsluttet.
Artikel 17 regulerer ikrafttrædelsen.
Særprogram om grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab
Forslaget angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel.
Kommissionen foreslår, at der afsættes 96,5 mio. euro til særprogrammet.
Formålet med forslaget om at etablere et særprogram om grundlæggende rettighe-
der og unionsborgerskab er at sikre en mærkbar udvikling af to eksisterende ”forbe-
redende foranstaltninger”, som EU har på området for grundlæggende rettigheder,
samt opstille nye mål, som f.eks. bekæmpelse af racisme, fremmedhad og antisemi-
tisme ved at fremme en tværreligiøs og multikulturel dialog på EU-niveau. De to
eksisterende ”forberedende foranstaltninger” er:
1) Fremme af grundlæggende rettigheder, hvilket dels dækker over en årsrapport
om situationen for grundlæggende rettigheder i EU og i medlemsstaterne udarbej-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0012.png
12
det af et netværk af uafhængige eksperter, dels over projekter, der tager sigte på at
informere borgerne i EU om EU’s Charter om grundlæggende rettigheder.
2) Støtte til civilsamfundet i de 10 nye EU-medlemsstater.
Hensigten er at udvide støtten til civilsamfundet til alle 25 EU-medlemsstater.
Der vil være særlig fokus på rettigheder, der følger af unionsborgerskabet, som i
Chartret anerkendes som grundlæggende rettigheder, navnlig for at fremme demo-
kratisk deltagelse.
Forslaget indgår som et særprogram i det generelle rammeprogram om grundlæg-
gende rettigheder og retfærdighed for perioden 2007-2013.
I modsætning til Kommissionens forslag om at oprette et uafhængigt agentur for
grundlæggende rettigheder på EU-plan er særprogrammet et finansieringsprogram,
der skal give Kommissionen mulighed for at udbyde forskellige opgaver og projek-
ter, som kan bistå Kommissionen i dens daglige virke. Forslaget om at vedtage et
særprogram om grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab og forslaget om at
oprette agenturet for grundlæggende rettigheder er således komplementære.
Programmet skal bl.a. give støtte til oplysningskampagner og til aktiviteter udført af
NGO’ere og andre organisationer mv. Programmet skal endvidere føre til udarbej-
delse af regelmæssige rapporter eller udtalelser om situationen for de grundlæggen-
de rettigheder i EU, en åben og regelmæssig dialog med civilsamfundet om grund-
læggende rettigheder og gennemførelse af undersøgelser og analyser på de berørte
områder.
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen skal vedtage et årligt arbejdsprogram,
der bl.a. skal indeholde de specifikke mål og tematiske prioriteringer samt beskrivel-
ser af eventuelle ledsageforanstaltninger (offentlige indkøbskontrakter, hvor indkøb
af varer og tjenesteydelser dækkes med fællesskabsmidler, herunder udgifter til
overvågning, kontrol og evaluering af projekter).
Der planlægges både en midtvejsevaluering og en endelig evaluering af programmet.
Særprogram om strafferet
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union,
særlig artikel 31 og 34, stk. 2, litra c.
Kommissionen foreslår, at der afsættes 199 mio. euro til særprogrammet.
Artikel 1 fastsætter, at der oprettes et særprogram om strafferet som en del af det
generelle program om grundlæggende rettigheder og retfærdighed for at bidrage til
at styrke området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Programmet dækker peri-
oden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2013.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0013.png
13
Efter artikel 2 er programmets generelle mål at fremme det retlige samarbejde for at
bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk strafferetligt område baseret på gen-
sidig anerkendelse og gensidig tillid, at fremme tilpasningen af de eksisterende rets-
systemer i medlemsstaterne, så Den Europæiske Union bliver et område uden
grænsekontrol, med én valuta, og med fri bevægelighed for personer, tjenesteydel-
ser, varer og kapital, at forbedre hverdagen for erhvervsliv og privatpersoner ved at
give dem mulighed for at udøve deres rettigheder i hele Den Europæiske Union,
bl.a. ved at fremme adgangen til domstolene samt at forbedre kontakten og infor-
mationsudvekslingen mellem retssystemerne, de retlige og administrative myndig-
heder og de juridiske erhverv og fremme uddannelsen af aktører inden for retsvæ-
senet.
Uden at det berører Det Europæiske Fællesskabs mål og beføjelser, bidrager pro-
grammets generelle mål til at udvikle fællesskabspolitikker, og mere specifikt til op-
rettelsen af et retligt område.
Efter artikel 3 har programmet som mere specifikke mål at styrke det strafferetlige
samarbejde for at fremme den gensidige anerkendelse af retsafgørelser og domme,
fjerne hindringer, der skyldes forskelle, og fremme den nødvendige tilnærmelse af
lovgivningen, sikre en korrekt retspleje ved at undgå kompetencekonflikter samt
styrke tiltaltes rettigheder og den sociale og juridiske bistand til ofre
Det er endvidere et mål at forbedre det gensidige kendskab til medlemsstaternes
retssystemer på det strafferetlige område og fremme og styrke netværkssamarbejde,
gensidigt samarbejde, udveksling og spredning af oplysninger, erfaringer og bedste
praksis, at sikre en korrekt gennemførelse og en konkret anvendelse og evaluering
af EU's instrumenter inden for retligt samarbejde i straffesager, at forbedre infor-
mationen om retssystemerne i medlemsstaterne og adgangen til domstolene, at
fremme uddannelse af aktører inden for retsvæsenet vedrørende EU-forhold, at
evaluere de generelle betingelser, der er nødvendige for at udvikle gensidig tillid,
herunder retsvæsenets kvalitet samt at udvikle og implementere et europæisk edb-
system til udveksling af oplysninger om strafferegistre og støtte undersøgelser med
henblik på at udvikle andre former for udveksling af oplysninger.
Ligesom med hensyn til særprogrammet om bekæmpelse af vold (Daphne), fore-
byggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden (jf. ovenfor) vil pro-
grammet kunne støtte henholdsvis specifikke foranstaltninger iværksat af Kommis-
sionen, specifikke tværnationale projekter af interesse for Fællesskabet, der frem-
lægges af mindst tre medlemsstater (på de betingelser der fastsættes i de årlige ar-
bejdsprogrammer) og aktiviteter udført af NGO'ere eller andre organisationer, der
forfølger mål af almindelig europæisk interesse i forhold til programmets generelle
mål (på de betingelser der fastsættes i de årlige arbejdsprogrammer), jf. nærmere
artikel 4. Af bestemmelsen følger videre, at programmet også kan støtte i form af et
driftstilskud til medfinansiering af omkostninger i forbindelse med det faste aktivi-
tetsprogram for det europæiske net for retlig uddannelse, hvis mål er af almindelig
europæisk interesse, hvad angår uddannelse af aktører i retsvæsenet.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0014.png
14
Det følger af artikel 5, at programmet bl.a. tager sigte på aktører inden for retsvæ-
senet, repræsentanter for organisationer, der yder bistand til ofre, nationale myn-
digheder og EU-borgere generelt.
Efter artikel 6 er programmet er åbent for institutioner og offentlige og private or-
ganisationer, herunder faglige organisationer, universiteter, forskningsinstitutter og
institutter for uddannelse og efteruddannelse for aktører inden for retsvæsenet og
ikke-statslige organisationer i medlemsstaterne. Aktører i retsvæsenet omfatter bl.a.
dommere, anklagere, advokater, ministerielle embedsmænd og andre embedsmænd,
der er tilknyttet retsvæsenet, fogeder, retstolke og andre erhverv med tilknytning til
retsvæsenet på det strafferetlige område. Tredjelande eller internationale organisati-
oner kan ikke fremlægge projekter, men de kan deltage som partnere.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvilken form for støtte der kan ydes og efter hvilke
kriterier (jf. artikel 7 og 8), nedsættelse af et udvalg og dets rådgivningsopgaver (jf.
artikel 9 og 10), forholdet til andre EU-instrumenter og fællesskabsinstrumenter (jf.
artikel 11), budgetmidler (jf. artikel 12) overvågning og beskyttelse af Fællesskabets
finansielle interesser (jf. artikel 13 og 14) samt den løbende overvågning af gennem-
førelsen af de planlagte projekter (jf. artikel 15), indeholder forslaget i det alt væ-
sentlige bestemmelser, som svarer til de bestemmelser, som er indeholdt i særpro-
grammet om bekæmpelse af vold (Daphne), forebyggelse af narkotikamisbrug og
information af offentligheden (jf. ovenfor).
Artikel 16 indeholder en række overgangsbestemmelser. Af bestemmelsen følger, at
rådsafgørelsen fra den 1. januar 2007 skal denne afgørelse erstatte de tilsvarende
bestemmelser i Rådets afgørelse af 22. juli 2002 om indførelse af et rammeprogram
om politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager (AGIS). Foranstaltninger,
der er påbegyndt før den 31. december 2006 i henhold til denne afgørelse, forvaltes
fortsat i henhold til denne, indtil aktiviteterne er afsluttet.
Artikel 17 vedrører ikrafttrædelse.
Særprogram om civilret
Det Europæiske Fællesskab har sat sig som mål at bevare og udbygge et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed, hvor der er fri bevægelighed for personer.
Fællesskabet skal i den forbindelse bl.a. vedtage de foranstaltninger vedrørende
civilretligt samarbejde, som er nødvendige for, at det indre marked kan fungere
hensigtsmæssigt.
Ved Rådets forordning af 25. april 2002 (743/2002/EF) blev der indført en generel
fællesskabsramme for aktiviteter med henblik på at lette iværksættelsen af det civil-
retlige samarbejde. Denne generelle ramme for det civilretlige samarbejde gælder
for perioden fra 1. januar 2002 til 31. december 2006.
Det Europæiske Råd fastlagde på sit møde i Bruxelles den 4. og 5. november 2004
det nye arbejdsprogram ”Haag-programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og ret-
færdighed i Den Europæiske Union”, som indeholder de politiske prioriteter for de
kommende fem år på området for retlige og indre anliggender.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0015.png
15
For at nå målene i traktaten og i Haag-programmet har Kommissionen nu fremsat
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et særprogram om civil-
ret for perioden 2007-2013 som en del af det generelle program om grundlæggende
rettigheder og retfærdighed.
Kommissionens forslag omfatter et generelt program på det civilretlige område, der
skal forbedre det gensidige kendskab til medlemsstaternes retssystemer, og bidrage
til at fjerne hindringerne for et civilretligt samarbejde, således at det indre marked
kan fungere mere hensigtsmæssigt.
Efter artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtrak-
taten, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i
henhold til afsnit IV i EF-Traktaten (forbeholdet vedrørende retlige og indre anlig-
gender).
Da retsgrundlaget for Kommissionens forslag er artikel 61, litra c, og artikel 67, stk.
2, deltager Danmark ikke i en kommende vedtagelse af den foreliggende afgørelse,
der således ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Det følger af artikel 1, at der ved afgørelsen oprettes et særprogram om civilret,
som en del af det generelle program om grundlæggende rettigheder og retfærdighed
for at bidrage til at styrke området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Programmet dækker perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2013, jf.
artikel 1, stk. 2.
Artikel 2 indeholder de generelle mål med programmet.
Ifølge artikel 2, stk. 1, litra a, har programmet til formål at fremme det retlige sam-
arbejde for at bidrage til oprettelsen af et egentligt europæisk civilretligt område
baseret på gensidig anerkendelse og gensidig tillid.
Litra b fastsætter som et andet mål med programmet at fremme tilpasning af de
eksisterende retssystemer i medlemsstaterne, således at Den Europæiske Union
bliver et område uden grænsekontrol, med én valuta, og med fri bevægelighed for
personer, tjenesteydelser, varer og kapitel.
Efter litra c er et af målene endvidere at forbedre hverdagen for erhvervsliv og pri-
vatpersoner ved at give dem mulighed for at udøve deres rettigheder i hele Den
Europæiske Union, bl.a. ved at fremme adgangen til domstolene.
Endelig følger det af litra d, at et af de generelle mål med programmet er at forbed-
re kontakten mellem retssystemerne, de retlige og administrative myndigheder og
de juridiske erhverv og fremme uddannelse af aktører inden for retsvæsenet.
Efter artikel 1, stk. 2, bidrager programmets generelle mål til at udvikle fællesskabs-
politikker, og mere specifikt til oprettelsen af et retligt område, uden at dette berø-
rer Det Europæiske Fællesskabs mål og beføjelser.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0016.png
16
De specifikke mål med programmet fremgår af artikel 3.
I medfør af artikel 3, litra a, er det et specifikt mål at styrke det civilretlige samar-
bejde for at sikre retssikkerhed og forbedre adgangen til domstolene, fremme den
gensidige anerkendelse af retsafgørelser og domme, fjerne hindringer, der skyldes
forskelle i civilretten og de civilretlige procedurer, og fremme den nødvendige til-
nærmelse af lovgivningen, samt sikre en korrekt retspleje ved at undgå kompeten-
cekonflikter.
Efter litra b og c er målene endvidere at forbedre det gensidige kendskab til med-
lemsstaternes civile retssystemer og fremme og styrke netværkssamarbejde, gensi-
digt samarbejde, udveksling og spredning af oplysninger, erfaringer og bedste prak-
sis samt at sikre korrekt gennemførelse og konkret anvendelse og evaluering af fæl-
lesskabsinstrumenterne inden for retligt samarbejde i civil- og handelssager.
Efter litra d og e er målene med programmet herudover at forbedre information
om retssystemerne i medlemsstaterne og adgangen til domstolene og fremme ud-
dannelse af aktører inden for retsvæsenet vedrørende EU-forhold.
Endelig følger det af litra f og g, at programmet har til formål at evaluere de gene-
relle betingelser, der er nødvendige for at udvikle gensidig tillid, herunder til kvalite-
ten af retsvæsenet samt at støtte det operationelle arbejde i det europæiske retlige
netværk på det civil- og handelsretlige område, som er oprettet ved Rådets beslut-
ning af 28. maj 2001 om oprettelse af et europæisk retligt netværk på det civil- og
handelsretlige område (2001/470/EF).
Med henblik på opfyldelse af de generelle og specifikke mål fremgår det af artikel 4,
at programmet vil støtte specifikke foranstaltninger iværksat af Kommissionen,
specifikke tværnationale projekter af interesse for Fællesskabet, der fremlægges af
mindst tre medlemsstater og støtte til aktiviteter udført af NGO’ere eller andre or-
ganisationer, der forfølger mål af almindelige europæisk interesse i forhold til pro-
grammets generelle mål.
Som eksempel på foranstaltninger iværksat af Kommissionen, hvortil der kan ydes
støtte, nævnes analyser og forskning, udarbejdelse af indikatorer og fælles metoder,
samt afholdelse af seminarer, konferencer og ekspertmøder.
De lande, der kan deltage i programmets foranstaltninger, fremgår af afgørelsens
artikel 5. Herefter kan kandidatlande, der har indgået en associeringsaftale med EU,
og lande på det vestlige Balkan, der deltager i stabiliserings- og associeringsproces-
sen deltage. Endvidere kan projekterne have deltagelse af aktører inden for retsvæ-
senet fra Danmark og kandidatlande, der ikke deltager i programmet, hvis dette kan
bidrage til at forberede tiltrædelsen, eller fra tredjelande, hvis deltagelsen ligger in-
den for projektmålene.
Ifølge artikel 6 er målgruppen for programmet bl.a. aktører inden for retsvæsenet,
nationale myndigheder og unionsborgere generelt.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0017.png
17
Det følger af artikel 7, at programmet er åbent for institutioner og offentlige og
private organisationer, herunder faglige organisationer, universiteter, forskningsin-
stitutter mv. og efteruddannelse af aktører inden for retsvæsenet og ikke-statslige
organisationer i medlemsstaterne.
Efter artikel 8 kan Fællesskabets finansiering ske ved tilskud eller offentlige ind-
købskontrakter. Tilskud ydes som udgangspunkt efter indkaldelse af forslag, og
ydes i form af driftstilskud eller tilskud til foranstaltninger. Den maksimale medfi-
nansieringssats specificeres i de årlige arbejdsprogrammer.
Artikel 9 fastsætter gennemførelsesforanstaltninger. Det fremgår heraf, at Kommis-
sionen skal iværksætte fællesskabsbistanden i overensstemmelse med finansforord-
ningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget.
Kommissionen skal inden for rammerne af de generelle mål vedtage et årligt ar-
bejdsprogram, der skal indeholde de specifikke mål, tematiske prioriteringer, en
beskrivelse af ledsageforanstaltninger og om nødvendigt en liste over andre foran-
staltninger.
I forbindelse med evaluerings- og tildelingsprocedurerne for tilskud til foranstalt-
ninger skal der bl.a. tages hensyn til overensstemmelse med det årlige arbejdspro-
gram, de generelle og specifikke mål i programmet, ligesom der skal tages hensyn til
kvaliteten af den foreslåede foranstaltning vedrørende udformning, tilrettelæggelse,
præsentation og forventede resultater.
Endvidere skal der i forbindelse med tilskud til foranstaltninger tages hensyn til
størrelsen af den søgte fællesskabsfinansiering og dens relevans i forhold til de for-
ventede resultater.
Ansøgninger om driftstilskud skal vurderes bl.a. på baggrund af overensstemmelse
med programmets mål, kvaliteten af de planlagte aktiviteter, aktiviteternes geografi-
ske rækkevidde og costbenefit-forholdet i den foreslåede foranstaltning.
Det fremgår af artikel 10, at Kommissionen bistås af et udvalg bestående af repræ-
sentanter for medlemsstaterne og med Kommissionens repræsentant som formand.
Proceduren for udvalgets vedtagelse af det årlige arbejdsprogram følger af artikel
10, stk. 2.
Efter artikel 11 skal der søges opnået synergi og komplementaritet med andre fæl-
lesskabsinstrumenter. Programmet kan dele midlet med andre fællesskabsinstru-
menter, men foranstaltninger, der finansieres inden for rammerne af afgørelsen, må
ikke modtage bistand til samme formål fra andre af Fællesskabets finansielle in-
strumenter. Støttemodtagere skal således oplyse Kommissionen om støtte, der
modtages fra fællesskabsbudgettet og fra andre kilder, samt om igangværende fi-
nansieringsansøgninger.
Budgettet til gennemførelse af afgørelsen er 106,5 mio. EUR for den omhandlede
periode, jf. artikel 12.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
202154_0018.png
18
Artikel 13 indeholder bestemmelser om overvågning. Bl.a. skal støttemodtageren
sende tekniske og finansielle rapporter om foranstaltningernes forløb, ligesom der
skal fremlægges en endelig rapport senest tre måneder efter foranstaltningens af-
slutning.
Artikel 14 vedrører beskyttelsen af Fællesskabets finansielle interesser.
Det fremgår af artikel 14, stk. 1, at Kommissionen i forbindelse med gennemførel-
sen af foranstaltninger, der finansieres i henhold til afgørelsen, skal sikre, at Fælles-
skabets økonomiske interesser beskyttes gennem forholdsregler mod svig, korrup-
tion og andre ulovligheder, gennem effekt kontrol og gennem inddrivelse af uret-
mæssigt eller ulovligt udbetalte beløb.
For så vidt angår fællesskabsforanstaltninger, der finansieres i henhold til program-
met, finder forordning nr. 2988/95 (EF, Euratom) og forordning nr. 2185/96 (EF,
Euratom) anvendelse på alle overtrædelser af bestemmelser i Fællesskabsretten,
herunder misligholdelse af kontraktlige forpligtelser, fastsat på grundlag af pro-
grammet, jf. artikel 14, stk. 2.
I medfør af artikel 14, stk. 3, kan Kommissionen begrænse eller udskyde udbetaling
af finansiel støtte til en foranstaltning eller kræve den tilbagebetalt, hvis der konsta-
teres uregelmæssigheder, herunder manglende overholdelse af bestemmelserne i
afgørelsen.
Ethvert uretmæssigt udbetalt beløb skal tilbagebetales til Kommissionen, jf. artikel
14, stk. 5.
Artikel 15 indeholder bestemmelser om evaluering. Kommissionen skal bl.a. fore-
lægge Europa-Parlamentet og Rådet en midtvejsrapport om de opnåede resultater
senest den 31. marts 2011.
Artikel 16 angiver ikrafttrædelsestidspunktet til tyvendedagen efter offentliggørelsen
i Den europæiske Unions Tidende. Afgørelsen gælder fra den 1. januar 2007
3. Gældende ret
Danske myndigheder og organisationer har – i lighed med tidligere finansielle pro-
grammer – mulighed for at søge og opnå støtte under de foreslåede særprogram-
mer.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslagene vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, og de ses ikke i sig selv
at ville have statsfinansielle konsekvenser. Det bemærkes, at udgifterne til pro-
grammerne afholdes over Fællesskabets budget.
5. Høring
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Meddelelsen med forslagene til særprogrammer er sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer mv.:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i
Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Ad-
vokatrådet, Amnesty International, Børnerådet, Dansk Told- og Skatteforbund,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Helsingfors-Komitéen, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen
af beskikkede advokater, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Politimestre i
Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Statsad-
vokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Statsadvokaten for Særlige Internationa-
le Straffesager, Københavns Universitet, Århus Universitet, Syddansk Universitet,
Danmarks Forvaltningshøjskole, Red Barnet og Røde Kors.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har for så vidt angår forslaget til særprogram om bekæmpelse af
vold (Daphne), forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden
bl.a. anført følgende (meddelelsens side 16 f):
”Dette forslag overholder subsidiaritetsprincippet …… i EF-traktatens
artikel 5 og den dertil hørende protokol. Hvad angår subsidiaritetsprin-
cippet, griber dette ikke ind på områder, som er omfattet af nationale
programmer iværksat af de nationale myndigheder i medlemsstaterne,
men fokuserer på områder, hvor der kan skabes en europæisk mervær-
di. I den henseende er langt de fleste af de aktiviteter, der støttes af
programmet, komplementære i forhold til nationale tiltag og et forsøg
på i så høj grad som muligt at udnytte synergien fra foranstaltninger på
internationalt og regionalt niveau.
……
Ifølge retningslinjerne i protokollen om anvendelsen af begge princip-
per er det klart, at de problemer, der forsøges løst i dette program, har
grænseoverskridende aspekter, og at handling på fællesskabsniveau der-
for vil give bedre resultater end handling på medlemsstatsniveau.”
Lignende betragtninger er anført i relation til de tre øvrige forslag til særprogram-
mer, jf. herved meddelelsens side 36 f, 53 og 69.
Regeringen kan grundlæggende tilslutte sig det anførte. Det bemærkes herved, at
der er tale om forslag til anvendelsen af EU’s budget, hvorfor dette kun kan be-
handles på EU-niveau.
7. Andre landes kendte holdninger
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter, at et stærkere og mere effektivt samarbejde om retlige og indre
anliggender gives en høj prioritet i forhold til de nye finansielle rammer for 2007-
2013, hvilket også skal ses i sammenhæng med allerede vedtagne målsætninger af
DER (Haag-programmet). I overensstemmelse hermed ser man fra dansk side ge-
nerelt positivt på etableringen af et rammeprogram om grundlæggende rettigheder
og retfærdighed for perioden 2007-2013.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk