Skatteudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0136 Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
17. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets
grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv 777388/EØF
om ændring af anvendelsesperioden for minimumsniveauet for normalsatsen
for moms.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til ændring af direktiv 777388/EØF om ændring af anvendelsesperi-
oden for minimumsniveauet for normalsatsen for moms.
(KOM(2005)136)
Resumé
Kommissionen foreslår, at anvendelsesperioden for minimumsniveauet for
normalsatsen for moms forlænges fra 31. december 2005 til 31. december
2010. Minimumsniveauet foreslås uændret til 15 pct.
Baggrund
I forbindelse med indførelse af det indre marked på det fiskale område pr. 1. ja-
nuar 1993 stillede Kommissionen forslag om en struktur med to momssatser og
en indbyrdes tilnærmelse indenfor et interval af de momssatser, som anvendtes i
medlemsstaterne. Da det pga. tidspres ikke var muligt at få Kommissionens for-
slag vedtaget, vedtog Rådet en overgangsordning. Denne overgangsordning inde-
bar, at normalsatsen i medlemsstaterne skulle være mindst 15 pct. i perioden 1.
januar 1993 til 31. december 1996. Bestemmelsen er forlænget tre gange siden og
udløber den 31. december 2005.
I 2000 vedtog Kommissionen en strategi for at forbedre det indre markeds funk-
tion. Hovedformålet med strategien var at give Rådet mulighed for at foretage
forbedringer af den gældende beskatningsordning. Det skulle ske uden at stille
spørgsmålstegn ved tanken om en endelig ordning med beskatning i oprindel-
sesmedlemsstaten som langsigtet mål for Fællesskabet. Kommissionen har dog
erkendt, at det er temmelig usandsynligt, at et fælles momssystem baseret på op-
rindelseslandet er muligt i nær fremtid.
Indtil et fælles system var etableret, skulle det forhindres, at forskellene mellem
medlemslandene voksede, og derfor fremsatte Kommissionen forslag om forlæn-
gelse af overgangsperioden til den 31. december 2005. Dette forslag blev vedtaget
af Rådet den 19. januar 2001.
Udvidelsen af EU med de 10 nye medlemsstater har ikke ændret ved, at samtlige
medlemsstater har en normal momssats på mellem 15 pct. og 25 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen har på den baggrund ønsket at fremsætte forslag om forlængelse
af overgangsperioden til 31. december 2010.
Forslagets indhold
I henhold til artikel 12 i 6. momsdirektiv træffer Rådet afgørelse om størrelsen af
normalsatsen for moms. Efter det gældende direktiv herom skal normalsatsen for
moms mindst være 15 pct. frem til 31. december 2005. Kommissionen ønsker
med forslaget at forlænge denne periode til den 31. december 2010.
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstem-
mighed.
Høring
Forslaget er sendt i høring.
Andre landes holdninger
Forslaget har ikke været behandlet i en arbejdsgruppe, idet der alene er tale om en
forlængelse af den nuværende ordning.
Generelt set har medlemsstaterne formentlig ikke indvendinger mod en forlængel-
se af anvendelsesperioden for normalsatsen. Hvis forslaget om forlængelse af
anvendelsesperioden for normalsatsen ikke vedtages vil det være muligt at fast-
sætte en normalsats lavere end 15 pct.
Det kan ikke udelukkes, at en eller flere delegationer under rådsbehandlingen vil
fremsætte forslag om, at der tillige fastsættes en juridisk bindende maksimumsats
for normalsatsen således at den højst må være 25 pct.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan tiltræde Kommissionens forslag om en 5-årig forlængelse af et mi-
nimum på 15 pct. for normalsatsen for moms.
Subsidaritetsprincippet
Momsområdet henhører under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærheds-
princippet er overholdt jfr. tidligere oversendt nærhedsnotat.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle forhold
Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
af forslaget, da det er et spørgsmål om en forlængelse af den nuværende ordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Der vurderes ikke at være administrative og økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet forbundet med forslaget, da det er et spørgsmål om en forlængelse af
den nuværende ordning.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslaget har ikke været forelagt Folketinget tidligere.