Miljøminister Connie Hedegaard
Miljøministeriet
Højbro Plads 2
1200 København K
Sendt på mail:
København den 19. marts 2007
Cc:
Minister for familie- og forbrugeranliggender Carina Christensen
Fødevareminister Hans Christian Schmidt
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Miljø og Planlægningsudvalget
Europaudvalget
Vedrørende annullering af markedsføringsgodkendelse for GMO-majs MON863
Kære Connie Hedegaard
Se venligst vedhæftede videnskabelige artikel Séralini, G-E, Cellier, D. & Spiroux de Vendomois, J. 2007.
New analysis of a rat feeding study with a genetically modified maize reveals signs of hepatorenal toxicity.
Archives of Environmental Contamination and Toxicology DOI: 10.1007/s00244-006-0149-5.
Som det fremgår konkluderer Seralini et al. at Monsantos EU godkendte GMO-majs, MON863, ikke er et
sikkert produkt. Der er derfor behov for straks at tage udsætningsdirektivets beskyttelses klausul (artikel
23) i anvendelse så MON863 trækkes tilbage fra markedet.
Det er helt uacceptabelt at en GMO-afgrøde, overhovedet kan nå frem til politisk afgørelse, når der er så
tydelige tegn på alvorlige sundheds problemer. Det vidner om at der er alvorlige huller i EU's
sikkerhedskontrol med GMO. Ved GMO-drøftelsen på rådsmødet 9. marts 2006 pointerede du selv at der
ikke må herske tvivl om sikkerheden af de GMO der godkendes. Helt grundlæggende er det komplet
uacceptabelt hvis de cornflakes man spiser til morgenmad skulle kunne resultere i giftvirkning i lever og
nyrer. Lidt mere politisk abstrakt så betyder det, at der hersker tvivl om sikkerheden af et godkendt
produkt – hvad der unægtelig gør nu – at forbrugerne ikke kan have tillid til myndighedernes
fødevarekontrol.
Det er derfor vigtigt at Danmark reagerer resolut m.h.t. at inddrage markedsføringsgodkendelsen for
MON863, både af hensyn til det åbenlyse urimelige i at denne afgrøde er blevet tilladt på markedet, og af
hensyn til at genvinde tilliden til myndighedernes sikkerhedskontrol med GMO. For at lykkes med
sidstnævnte er det endvidere nødvendigt med tilbundsgående reform af hvordan risikovurderingen af
GMOer foregår i praksis.
Danmark bør resolut gøre brug af beskyttelsesklausulen, direktivets art 23, som er indført præcis med
henblik på en situation som denne. Ved at agere resolut skaber det envidere gode vilkår for at rent faktisk
at gennemføre de mange forslag til forbedringer af risikovurderingen. Også de forslag du selv og dine
europæiske kollegaer fremførte under GMO-drøftelsen 9. marts 2006, blandt andet stillede flere lande
krav om risikovurderingen ikke alene må bygge på ansøgerens egen forskning.
Det er også af anden grund absolut berettiget at Danmark nu selv træffer afgørelse mht. MON863 og ikke
passivt afventer udspil fra Kommissionen. Som bekendt stemte Danmark i juni 2005 imod godkendelsen
af MON863 sammen med et flertal i rådet. Derfor burde Kommissionen aldrig havde godkendt MON863.
Kommissionen har i en erklæring fra 1999 lovet at den i følsomme sager ikke ville gå imod en
fremherskende holdning i rådet. Du har selv flere gange mindet Kommissionen om at flere GMO