Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2007-08 (1. samling)
KOM (2005) 0391 Bilag 2
Offentligt
Integrationsministeriet
Att: Internationale Kontor
Holbergsgade 6
1057 København K
København, den 29. august 2007
Amnesty Internationals høringssvar vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forslag til direktiv
om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold
Generelle bemærkninger til direktivforslaget:
Amnesty International savner en præcisering af, hvordan direktivet i øvrigt harmonerer med EU
medlemslandenes internationale forpligtelser, især i forhold til flygtningekonventionen, den europæiske
menneskerettighedskonvention og torturkonventionen.
Amnesty International finder, at det nuværende forslag i mindre grad end tidligere henviser til EU
medlemslandenes internationale forpligtelser, herunder især princippet om non-refoulement og retten til
familieliv. Vi savner derfor en eksplicit henvisning og præcisering af forholdet til bestemmelserne i de
internationale traktater.
En lang række af direktivets bestemmelser svarer til, hvad der allerede er gældende ret i Danmark. De
principielle bekymringer som vi - i lighed med andre organisationer - har udtrykt i forbindelse med
lovændringer i udlændingeloven, herunder om frihedsberøvelse af personer i udsendelsesposition, gør sig
tilsvarende gældende her.
For vores generelle anbefalinger, vil vi gerne henvise til Amnesty Internationals dokument ’ Returning
’irregular’ migrants: The human rights perspective’ fra maj 2006, som er vores kommentarer til det
daværende udkast til direktivet om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. (se det vedhæftede dokument).
Beskyttelseshensyn og retten til familieliv
Ved udvisning af tredjelandsstatsborgere skal den udvisende stat altid foretage en vurdering af hensynet til
den udvistes ret til beskyttelse og retten til familieliv. I hver enkelt sag bør der derfor foretages en konkret
vurdering af, om personer, der tilbagesendes, risikerer forfølgelse, overgreb eller får krænket retten til
familieliv. Det kan være bekymrende (jf. artikel 2), at medlemsstaterne kan beslutte, at direktivet ikke skal
anvendes overfor en række tredjelandsstatsborgere uden at der er en konkret henvisning til, at de enkelte
medlemsstater stadigvæk er bundet af bestemmelserne i de internationale konventioner. Det samme gælder i
forhold til artikel 3 c, hvor der savnes en konkret henvisning til, at en tilbagesendelse altid skal ske i fuld
overensstemmelse med princippet om non-refoulement. Det er beklageligt, at den oprindelige artikel 6,4 er
blevet slettet, hvoraf det udtrykkeligt fremgik, at der ikke skal ske nogen tilbagesendelse, hvis ikke det
stemmer fuldt overens med medlemslandenes forpligtelser i henhold til den europæiske
menneskerettighedskonvention.
Frihedsberøvelse af tredjelandsstatsborgere i udsendelsesposition
Artiklerne 14 og 15 i direktivet giver mulighed for at frihedsberøve tredjelandsstatsborgere i en række
situationer og angiver forholdene for de frihedsberøvede. Amnesty International finder, at frihedsberøvelse
er et alvorligt indgreb i en persons frihed, som rammer personer, der ikke er kriminelle, og bør derfor kun
anvendes, hvor meget vigtige hensyn taler for det.
1