Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2007-08 (1. samling)
KOM (2005) 0391 Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato 23-08-07
Ref:
Dansk Flygtningehjælps kommentarer til det reviderede forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
Dansk Flygtningehjælp takker for muligheden for at kommentere på ovenstående
direktivforslag. Om end det fremgår, at det reviderede forslag på flere punkter afviger fra det
oprindelige forslag fra 2005, vil Dansk Flygtningehjælp alligevel henlede opmærksomheden på
vores høringskommentar af 12. oktober 2005. De fleste af disse kommentarer er fortsat
relevante, og nogen af vores bekymringer er under den nuværende udgave endnu mere
præsente. Da vi antager, at man vil behandle den nye udgave af forslaget, har vi derfor
tilsvarende integreret de af vores tidligere kommentarer, der stadig er relevante, i det
nedenstående og tilføjet kommentarer til de seneste ændringer i fed.
Indledende betragtninger (6): Flygtningehjælpen er helt enig i, at frivillig tilbagevenden
foretrækkes frem for tvangsudsendelse. Flygtningehjælpen finder, at denne præference bør
underbygges i form af en bemærkning om, at staterne bør arbejde aktivt for at fremme frivillig
tilbagevenden.
Art. 3(h): Det bemærkes at ”risk of absconding” generelt kan vurderes at gøres gældende
over for personer der er ”illegally entered” eller ”has in the past evaded removal or
frustrated removal efforts”.
Dansk Flygtningehjælp finder disse generelle kriterier bekymrende, da de i praksis vil
kunne gøres gældende over for størstedelen af de udsendelsestruede. I det omfang det
gælder afviste asylansøgere er irregulær adgang til EU-territoriet normen for at kunne
indgive en asylanmodning. Så længe Medlemsstaterne opretholder omfattende
grænsekontrol, både på og udover EU’s grænser, vil langt størstedelen af asylansøgere
være tvunget til at søge irregulær adgang. Dette forhold tager Flygtningekonventions Art.
31 specifikt højde for, således at flygtninge, der indrejser ulovligt, ikke kan straffes
herfor. Om end de i dette direktiv omfattede personer må antages ikke at være flygtninge
i Konventionens forstand, mener Dansk Flygtningehjælp at det er oplagt, at man heller
Dansk Flygtningehjælp er en paraplyorganisation
der arbejder for at skabe en bedre fremtid for
flygtninge i Danmark og i verdens brændpunkter
Borgergade 10, 3. sal
Postboks 53
1002 København K
Tlf. +45 3373 5000
Fax +45 3332 8448
www.flygtning.dk