REVIDERET GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. maj 2006
/jlo
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i sø-
transportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og
2002/59/EF – KOM(2005)590 af 23. november 2005
Revideret notat i forhold til grundnotat oversendt den 21. marts 2006.
Ændringerne er fremhævet.
Resumé
Forslaget har til formål at fastsætte forpligtelser for medlemsstaterne til at
undersøge visse ulykker til søs efter fælles principper baseret på den inter-
nationale søfartsorganisations (IMO) kode for undersøgelse af ulykker til
søs, samt at sikre, at der sker opfølgning på ulykkerne. Herudover skal der
opbygges en europæisk database med henblik på at øge vidensgrundlaget
om årsagerne til ulykker til søs, og på denne baggrund skal der videre
overvejes tiltag til forbedring af sikkerheden til søs.
Med forslaget skal oprettes et netværk mellem medlemsstaternes undersø-
gelsesinstanser med henblik på blandt andet øget udveksling af knowhow og
teknisk bistand i forbindelse med undersøgelse af ulykker.
Et væsentligt element i forslaget er, at undersøgelsesinstanserne skal være
uafhængige af de myndigheder, der regulerer søfartsområdet, ligesom selve
undersøgelserne af ulykker skal foregå uafhængigt af undersøgelser, der
har til formål at fastlægge skyld eller erstatningsansvar.
Forslaget forventes at kunne medføre lovændringer. For at sikre en fortsat
strafferetlig opfølgning på ulykker til søs, kan der blive tale om en begræn-
set administrativ merbelastning i Søfartsstyrelsen eller en øget aktivitet fra
politiets side. Forslaget forventes at medføre begrænsede byrder for er-
hvervet i forbindelse med øget indberetning til myndighederne.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke bestående af 7 konkrete forslag til retsakter. I modsætning til de to
tidligere søsikkerhedspakker (ERIKA I og ERIKA II) er den 3. søsikker-
hedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.