Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0618 Bilag 1
Offentligt
266258_0001.png
MILJØstyrelsen
Kemikalier/Fje
2. februar 2006
GRUNDNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om begrænsning af markedsføring
og anvendelse af perfluoroktansulfonater (PFOS), ændring af Rådets direktiv
76/769/EØF, 2005/0244 (COD).
RESUME
Kommissionen har 5. december 2005 fremsat et forslag om regulering af perfluoroktan-
sulfonater (PFOS). Der er tale om et generelt forbud med en række undtagelser. Forsla-
get vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Det skønnes ikke, at forslaget vil få økonomiske eller administrative konsekvenser for
danske virksomheder eller myndigheder. Forslaget er sendt i national dansk høring
med frist for kommentarer den 15. februar 2006. For flere af undtagelserne skønnes der
at være alternativer.
1. Status
Kommissionen sendte den 05. december 2005 direktivforslaget til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalifi-
ceret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
2. Formål og indhold
PFOS er fundet i en lang række dyr, herunder også isbjørne og havpattedyr. Det
fremgår af Kommissionens forslag, at PFOS i en OECD-farlighedsvurdering fra 2002
er vurderet til at være persistent i miljøet, bioakkumulerende og giftigt for pattedyr-
arter. Desuden har Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM)
bekræftet i sin udtalelse af 18. marts 2005, at dataene tyder på, at PFOS er meget
persistent, meget bioakkumulerende og giftigt.
Kommissionen anfører, at forslagets formål er ”at indføre harmoniserede bestemmel-
ser om PFOS for således at beskytte det indre marked, medens der sikres et højt ni-
veau for beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet, som fastsat i traktatens arti-
kel 95”.
Kommissionen anfører endvidere, at ”Det foreslåede direktiv vil dække størstedelen af
eksponeringsrisiciene gennem et forbud mod anvendelse af PFOS i tæpper, tekstiler,
polstring, læder, beklædning, papir og emballage og anvendelse til visse andre formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
266258_0002.png
2
Det ser ud til, at disse anvendelser allerede er under udfasning, og forslaget vil for-
hindre, at de bliver genindført. PFOS anvendes også i små mængder og i specifikke
sammenhænge til forkromning, fotografering, fotolitografi, brandslukningsskum og
hydraulisk væske til luftfartsindustrien. De mængder, der anvendes inden for disse
begrænsede områder, og emissionerne til miljøet skal underkastes yderligere vurde-
ring, men på nuværende tidspunkt forventes det, at der er tale om meget små mæng-
der. Der skal foretages en konsekvensanalyse af fordele og ulemper ved at regulere
disse anvendelser.”
Med forslaget indføres et generelt forbud mod markedsføring eller anvendelse som
rent stof eller som andel af et præparat i en koncentration på 0,1 % eller derover. Des-
uden indføres forbud mod markedsføring af PFOS i produkter i en koncentration på
0,1 % eller derover.
Der er foreslået en række undtagelser:
-
fotoresister eller antireflektive coatings til fotolitografiske processer
-
industrielle fotografiske coatings til film, papir eller trykplader
-
midler til forhindring af dugdannelse til brug ved forkromning
-
hydrauliske væsker til luftfartsindustrien
-
brandslukningsskum
-
kontrollerede lukkede systemer, hvor koncentrationen af PFOS, der frigives til
miljøet, er på mindre end 1μg pr. kg, og hvor denne frigivelse svarer til mindre
end 0,1 masseprocent af det PFOS, der anvendes i systemet.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at eneste mulighed for at opnå de angivne formål er at frem-
sætte et forslag om ændring af direktiv 76/769/EØF. Kommissionen anfører i forhold
til proportionalitetsprincippet, at direktivets fordele i form af høj beskyttelse af sund-
hed og miljø opnås med ganske lave omkostninger, fordi
anvendelserne af PFOS er på retur i de pågældende tilfælde, og virksomhederne har
allerede udviklet alternativer. Regeringen er enig heri.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget vil kunne gennemføres i Danmark gen-
nem udstedelsen af en bekendtgørelse med hjemmel i lov om kemiske stoffer og pro-
dukter, jf. lovbkg. nr. 21 af 16. januar 1996 med senere ændringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes kun at medføre begrænsede om ingen ekstraomkostninger for er-
hvervslivet, idet det vurderes (som også fremført af Kommissionen), at virksomheder-
ne allerede i dag i meget stor udtrækning anvender alternativer til PFOS.
Der er kun et meget beskedent forbrug af PFOS i Danmark. I 2001 blev forbruget i
Danmark skønnet at være mellem 8-16 tons ifølge oplysninger fra Produktregistret,
mens det dog skønnedes at ligge mellem 5-50 tons ifølge oplysninger via direkte kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
266258_0003.png
3
takt med de berørte brancher. Det vurderes imidlertid, at forbruget er faldet voldsomt
inden for de sidste år, idet undersøgelser af forbrugerprodukter til f.eks. imprægne-
ring, har vist, at anvendelsen af PFOS til dette er stoppet. Også anvendelsen i ma-
lingsprodukter og rengøringsmidler er stort set ophørt. Det samlede forbrug skønnes
derfor i dag at være ganske beskedent.
Forslaget forventes ikke at få økonomiske eller administrative konsekvenser for amter
(regioner) og kommuner.
Forslaget forventes ikke at få betydende økonomiske og administrative konsekvenser
for staten. De nye regler skal håndhæves af Miljøstyrelsen, der fører kontrol med reg-
lerne i de forskellige bekendtgørelser under lov om kemiske stoffer og produkter. Mil-
jøstyrelsens Kemikalieinspektion prioriterer hvert år, hvilke af de forskellige be-
kendtgørelser og regler, der skal føres kontrol med.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttel-
sesniveauet i Danmark og i EU.
5. Høring
Forslaget er sendt i national dansk høring 11. januar 2006 med frist for kommentarer
den 15. februar 2006 til en lang række interessenter.
6. Foreløbig dansk holdning
Danmark er positiv overfor en regulering af PFOS.