Miljøstyrelsen
Industri & Transport
Miljøministeriet
Miljøpolitisk område
GRUNDNOTAT til FMPU & FEU
3. maj 2006
MST/LHO/EI; MIM/VIBEJ
DEP-251-00005
Kommissionens forslag om fremme af renere vejtransportkøretøjer
KOM(2005) 634
Resumé
Med direktivforslaget foreslås, at offentlige myndigheder pålægges, at 25 % af deres indkøb-
te/leasede køretøjer på over 3�½ tons skal være miljøvenlige efter en såkaldt EEV standard.
Dette omfatter ligeledes offentlige koncessioner til private trafikoperatører, som typisk vare-
tager kollektiv trafik. EEV-standarden ligger meget tæt op ad EURO 5 standarden, som bliver
obligatorisk i 2009.
1. Status
Kommissionen sendte den 9. januar 2006 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel
i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren
om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. En dansk udgave af forslaget er modtaget den
15. februar 2006.
Det østrigske formandskab har oplyst, at de ikke agter at sætte forslaget på dagsordenen til
Rådsmøderne.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at direktivets formål er at skabe et marked for mere miljø- og energi-
venlige køretøjer ved at forpligte offentlige myndigheder til at købe en vis andel af sådanne
køretøjer. Herved vil producenter have incitament til at producere og udvikle miljøteknologi,
og man vil opnå miljø- og sundhedsgevinster samtidig med, at EU’s afhængighed af fossile
brændstoffer mindskes.
Da der på nuværende tidspunkt foreligger en definition af specielt miljøvenlige tunge køretø-
jer (busser og lastbiler), har Kommissionen valgt som et første trin at begrænse anvendelses-
området til denne gruppe køretøjer. Definitionen af de miljøvenlige køretøjer (EEV, Enhanced
Environmental Friendly Vehicles) indgår i direktiv 2005/55/EF, som indeholder foranstaltnin-