Connecting Business & TechnologyAppendiks 1 til Bilag 2- Oversigt over test, fag, profilområder, ud-valgte trinmål, trinmål-senheder28. juni 2005Undervisningsministeriets udbud -Fremme af evalueringskulturen i folkeskolen
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 / 2 9Indholdsfortegnelse1.Indledning ................................ .....................................32.Dansk/læsning...............................................................42.1.Efter 2. klassetrin...........................................................42.1.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 42.1.2.Profilområde 2, Fortolke sk ønlitterære og fagtekster .............................................. 52.1.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag tekster ................ 52.2.Efter 4. klassetrin...........................................................52.2.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 52.2.2.Profilområde 2, Fortolke skønli tterære og fagtekster .............................................. 62.2.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag tekster ................ 62.3.Efter 6. klassetrin...........................................................72.3.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 72.3.2.Profilområde 2, Fortolke skønlitter ære og fagtekster .............................................. 72.3.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fagtekster ................. 82.4.For 8. klassetrin..............................................................92.4.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fagtekster ......................... 92.4.2.Profilområde 2, Fortolke skønlitterære og fagtekster .............................................. 92.4.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag tekster .............. 103.Matematik ................................ ...................................123.1.Efter 3. klassetrin.........................................................123.1.1.Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra ............................................................. 123.1.2.Profilområde 2, Arbejde med geometri .................................................................... 123.1.3.Profilområde 3, Matematik i anvendelse .................................................................. 133.2.Efter 6. klassetrin.........................................................133.2.1.Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra ............................................................. 133.2.2.Profilområde 2, Arbejde med geometri .................................................................... 153.2.3.Profilområde 3, Matematik i anvendelse .................................................................. 154.Engelsk ................................ ........................................164.1.Efter 7. klassetrin.........................................................164.1.1.Profilområde 1, Kommunikative færdigheder .......................................................... 164.1.2.Profilområde 2, Sprog og sprogbrug ........................................................................ 164.1.3.Profilområde 3, Sprogtilegnelse ............................................................................... 175.Geografi................................ .......................................185.1.Efter 8. klassetrin.........................................................185.1.1.Profilområde 1, Globale mønstre ............................................................................. 185.1.2.Profilområde 2, Naturgrundlaget og dets udnyttelse ................................................ 195.1.3.Profilområde 3, Kultur, levevilkår, arbejdsmåder og tankegange............................ 196.Biologi................................ ..........................................21
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C2 / 2 96.1.Efter 8. klassetrin.........................................................216.1.1.Profilområde 1, De levende organismer og deres omgivende natur ......................... 216.1.2.Profilområde 2, Miljø og sundhed ............................................................................ 226.1.3.Profilområde 3, Biologiens anvendelse, arbejdsmåder og tankegange ..................... 237.Fysik/kemi ................................ ...................................247.1.Efter 8. klassetrin.........................................................247.1.1.Profilområde 1, Fysikkens og kemiens verden ......................................................... 247.1.2.Profilområde 2, Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse ..................................... 247.1.3.Profilområde 3, Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund ....................... 258.Dansk som andetsprog ...............................................268.1.Efter 5. klassetrin.........................................................268.1.1.Profilområde 1, Læsefærdigheder............................................................................ 268.1.2.Profilområde 2, Sprogbrug ....................................................................................... 268.1.3.Profilområde 3, Sprogtilegnelse ............................................................................... 278.2.Efter 7. klassetrin.........................................................278.2.1.Profilområde 1, Læsefærdigheder............................................................................ 288.2.2.Profilområde 2, Sprogbrug ....................................................................................... 288.2.3.Profilområde 3, Sprogtilegnelse og sprog ................................................................ 29
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C3 / 2 91.IndledningI dette Appendiks 1 til Bilag 2, Kravspecifikation gives en oversigt over de trin-mål, som Undervisningsministeriet har udvalgt som grun dlag for de it-baserede test. Endvidere viser oversigten de udpegede profilområder, og den foretagne u n-deropdeling af trinmål i trinmålsenheder. Se nærmere i Bilag 2, afsnit 6.2 Grund-laget for it-baserede test.Fordelingen af prøver på fag og kla ssetrin fremgår af nedenstående Figur 1.Figur 1 - Oversigt over profilprøver i udbudet.KlassetrinFag123456789Dansk/læsningXXXXMatematikXXEngelskXNaturfagene- GeografiX- BiologiX- Fysik/kemiXDansk som andetsprogXXI nedenstående liste er for hvert af de udvalgte fag og trin angivet den valgte opdeling i faglige profilområder, de dertil udvalgte trinmål, og den foreta gne opdeling i trinmålsenheder. Opstillingen viser fag, trin, profilområder, trinmål og trinmålsenhed således:2Fag2.1Klassetrin2.1.1.Profilområde2.1.1.1 Hovedområde inden for fagetUdvalgt trinmålo Trinmålsenhed
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C4 / 2 92.Dansk/læsningI nedenstående ove rsigt over trinmål og trinmålsenheder for Dansk/læsning op-træder fagets hovedområder ikke, fordi profilområderne går på tværs af disse. I beskrivelsen af profilområder anvendes tre udtryk: at finde information, at fo r-tolke og at reflektere og vurdere. Disse udtryk defineres således:At finde information er defineret som det at lokalisere en eller flere informati-oner i tekstenAt fortolke er defineret som at danne sig sin egen mening og træffe sine egne slutninger på baggrund af et eller flere afsnit i tek stenAt reflektere og vurdere er defineret som det at kunne sætte teksten i relation til egenviden, egne erfaringer og ideer2.1.Efter 2. klassetrin 2.1.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag-teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning u ndervisningen har givet eleven de kund-skaber og færdi gheder, som sætter vedkommende i stand til at:vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinationer o vise et sikkert kendskab til bogstavernes formo vise et sikkert kendskab til bogstavernes lydo vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinatio-nervide at sprog er opbygget af ord og sætninger, og at der er forskellige ordkla s-ser o vide at sprog er opbygget af ord og sætninger o vide at der er forskellige ordklasser bruge forskellige elementære læsestrategier o bruge forskellige elementære læsestrategierlæse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp - og skø n-litteratur o læse ukendte, lette og alderssvarende fagtekster uden hjælpo læse ukendte, lette og alders svarende skønlitterære tekster uden hjælp
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C5 / 2 92.1.2.Profilområde 2, Fortolke skønlitterære og fagteksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at: læse med forståel se og genfortælle handlingen i en tekst. o læse med forståelse.o genfortælle handlingen i en tekst.være opmærksomme på sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o være opmærksomme på sprog i andres tekster o være opmærksomme på sprogbr ug i andres tekster o være opmærksomme på sprogrigtighed i andres tekster kende enkle sproglige virkemidlero kende enkle sproglige virkemidler 2.1.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kund-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog o vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog forstå at tekster og andre udtryksform er kan udtrykke holdninger og værdier o forstå at tekster (og andre udtryksformer) kan udtrykke holdninger og værdier kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion o kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion tale med om hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryks-former o tale med om hovedindhold i tekster o tale med om tid i tekster o tale med om sted i tekster o tale med om handling i tekster2.2.Efter 4. klassetrin 2.2.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag-teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdi gheder, som sætter vedkommende i stand til at:
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C6 / 2 9vide, hvad en sætning er, og kende til forskellige ordklasser o vide, hvad en sætning er o kende til forskellige ordklasser læse sikkert og med god forståelse o læse sikkert og med god forståelselæse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen o læse skønlitteratur, der er skrevet for aldersgruppeno læse faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppenoversigtslæse og punktlæse o oversigtslæseo punktlæsefastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat o fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregningo fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af referat2.2.2.Profilområde 2, Fortolke skønlitterære og fagteksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende brugen af sproglige virkemidler o kende brugen af sproglige virkemidler kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog o kende forskelle mellem det talte og det skrevne sprog o kende ligheder mellem det talte og det skrevne sprog forholde sig til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tek-ster o forholde sig til sprog i andres tekster o forholde sig til sprogbrug i andres tekster o forholde sig til sprogrigtighed i andres tekster 2.2.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation o udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion o kende forskellige genrer inden for fiktion
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C7 / 2 9o kende forskellige genrer inden for ikke-fiktion kende til og kunne tale med om genre, hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre o kende til og kunne tale med om genre o kende til og kunne tale med om hovedindhold i tekstero kende til og kunne tale med om tid i tekstero kende til og kunne tale med om sted i tekstero kende til og kunne tale med om handling i tekster2.3.Efter 6. klassetrin 2.3.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag-teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og fæ rdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:skelne mellem hel- og ledsætninger, kende de vigtigste sætningsled og have viden om forskellige ordklasser og deres funktion i sproget o skelne mellem hel- og ledsætningero kende de vigtigste sætningsledo have viden om forskellige ordklasser o have viden om forskellige ordklassers funktion i sproget læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning o læse sikkert og med passende hastighed i skønlitterær læsningo læse sikkert og med passende hastighed i faglig læsningfastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og r e-sumé o fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregningo fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af referato fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af resumébruge forskellige læsemåder - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse o bruge forskellige læsemåder - oversigtslæseo bruge forskellige læsemåder - punktlæseo bruge forskellige læsemåder - nærlæse2.3.2. Profilområde 2, Fortolke skønlitterære og fagteksterTesten skal vise i hvilken udstrækning un dervisningen har givet eleven de kund-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende betydningen af sproglige virkemidler
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C8 / 2 9o kende betydningen af sproglige virkemidler kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog o kende forskelle mellem det talte og det skrevne sprog o kende ligheder mellem det talte og det skrevne sprog vise indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o vise indsigt i sprog i andres tekster o vise indsigt i sprogbrug i andres tekster o vise indsigt i sprogrigtighed i andres tekster 2.3.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fagteksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation o udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og si-tuation fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse i samspil med andre o fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre ud-tryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion o kende forskellige genrer inden for fiktion o kende forskellige genrer inden for ikke-fiktion gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation, komposition, fortællefo r-hold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre o gøre rede for genre i tekster o gøre rede for hovedindhold i tekstero gøre rede for kommunikation i tekstero gøre rede for komposition i tekstero gøre rede for fortælleforhold i tekstero gøre rede for fremstillingsform i tekstero gøre rede for tema er i tekster
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C9 / 2 92.4.For 8. klassetrin De anførte trinmål er trinmål for 9. klasse, men testen skal indrettes i forhold til forventningerne for 8. klasse.2.4.1.Profilområde 1, At finde information i skønlitterære - og fag-teksterTesten vise i hvilken udstrækning un dervisningen har givet eleven de kundskaber og fæ rdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning o læse sikkert og med passende hastighed i skønlitterær læsningo læse sikkert og m ed passende hastighed i faglig læsningbenytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktl æ-se og nærlæse o benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæ-seo benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - punktlæseo benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - nærlæsefastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, re-ferat, resumé og notater o fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregningo fastholde det væse ntlige i en tekst ved hjælp af mindmapo fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af referato fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af resuméo fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af notaterlæse norske og svenske tekster. o læse norske te kstero læse svenske tekster2.4.2.Profilområde 2, Fortolke skønlitterære og fagteksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:gøre rede for betydningen af spro glige virkemidler og bruge dem o gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler o bruge sproglige virkemidler forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster o forholde sig analytisk og vurderende til sprog i andres tekster o forholde sig analytisk og vurderende til sprogbrug i andres tekster
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 0 / 2 9o forholde sig analytisk og vurderende til sprogrigtighed i andres tekster kende forskellige sætningstyper og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget o kende forskellige sætningstyper og deres funktion i sproget o kende forskellige sætningsled og deres funktion i sproget o kende forskellige ordklasser og deres funktion i sproget 2.4.3.Profilområde 3, Reflektere over og vurdere skønlitterære og fag teksterTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o fortolke tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o vurdere tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse o perspektivere tekster ud fra såvel umiddelbar oplevelse som anal y-tisk forståe lse kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion o kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion o kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for ikke-fiktion gøre rede for samspillet melituation o gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og s i-tuation gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremsti l-lingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre ud-tryksformer selvstændigt og i samspil med a ndre o gøre rede for genre i tekstero gøre rede for kommunikation i tekstero gøre rede for komposition i tekstero gøre rede for fortælleforhold i tekstero gøre rede for fremstillingsform i tekstero gøre r ede for tema i tekstero gøre rede for motiv i tekstero gøre rede for sprog i tekster
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 1 / 2 9o gøre rede for stil i tekstero gøre rede for meningen i tekster
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 2 / 2 93.Matematik3.1.Efter 3. klassetrin3.1.1.Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra3.1.1.1.Arbejde med tal og algebra Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet o Kende til de naturlige tals opbygning o Kende til rækkefølgero Kende til tælleremsero Kende til titalssystemetkende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og su b-traktion o Kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved a d-ditiono Kende eksempler på prak tiske problemstillinger, der løses ved su b-traktionarbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division o Kan arbejde med forberedende multiplikationo Kan arbejde med helt enkel divisionkende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindels e med penge og enkle brøker som en halv og en kvart. o Kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med pengeo Kende til eksempler på brug af enkle brøker som en halv og en kvart.3.1.2.Profilområde 2, Arbejde med geometri3.1.2.1.Arbejde med geometri Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri o Undersøge og beskrive mønstreo Undersøge og beskrive symmetri
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 3 / 2 93.1.3.Profilområde 3, Matematik i anvendelse3.1.3.1.Matematik i anvendelseTesten skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske samme nhænge o Vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhængekende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen o Kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligda-gen 3.1.3.2.Kommunikation og problemløsning Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk o arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder mate-matikfaglige udtryk gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.o gennemføre eksperimenter med sigte på at finde mønstre. o gennemføre undersøgelser med sigte på at finde mønstre. 3.2.Efter 6. klassetrin3.2.1.Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra3.2.1.1.Arbejde med tal og algebra Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende til de hele tal, decimaltal og brøker o Kende til de hele talo Kende til decimaltalo Kende til brøkerkende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsartero Kende tallenes ordningo Kan bruge tallinjeno Kende til positionssystemeto Kende regningsarten additiono Kende regningsarten subtraktion
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 4 / 2 9o Kende regningsarten multiplikationo Kende regningsarten divisionarbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter o Arbejde med optællingero Arbejde med eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarterkende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner o Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i formlero Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i enkle li g-ningero Kende til eksempler på brug af variable, som de indgår i enkle funktionerkende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer o Kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfa-ringero Kan forbinde procentbegrebet med hverdagserfaringerregne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sa m-menhænge o Regne med decimaltalo Benytte brøker knyttet til procento Benytte brøker i konkrete sammenhængearbejde med forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talf ølger, figu r-rækker og mønstre o Arbejde med forandringer og strukturer, som de indgår i talfø l-gero Arbejde med forandringer og strukturer, som de indgår i figu r-rækkero Arbejde med forandringer og strukturer, som de indgår i mønstrekende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og te g-ning. o Kende til koordinatsystemet.o Kende til koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og te g-ning.
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 5 / 2 93.2.2.Profilområde 2, Arbejde med geometri3.2.2.1.Arbejde med geometri Testen skal vise i hvilken udstrækning under visningen har givet eleven de kund-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen o Undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planenkende til grundlæggende geometriske begreber som vinkle r og parallelitet o Kende til grundlæggende geometriske begreber som vinklero Kende til grundlæggende geometriske begreber som parallelitetarbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse o Arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af dissemålo Måle og beregne omkreds i konkrete situationero Måle og beregne areal i konkrete situationero Måle og beregne rumfang i konkrete situationer3.2.3.Profilområde 3, Matematik i anvendelse3.2.3.1.Matematik i anvendelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge o Vælge og benytte regningsarter i forskellige sam menhængeanvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige u d-tryk o Anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matem a-tikfaglige udtrykarbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb o Arbejde med enkle procentberegningero Arbejde med enkle procentberegninger ved rabatkøbbeskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer o Beskrive og tolke data og informationer i tabeller o Beskrive og tolke data og informationer i diagrammer
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 6 / 2 94.Engelsk4.1.Efter 7. klassetrin4.1.1.Profilområde 1, Kommunik ative færdigheder4.1.1.1.Kommunikative færdigheder Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:læse enkle personlige breve, meddelelser og instruktioner fra dagligdagen o Læsning af enkle breveo Læsning af enkle meddelelsero Læsning af enkle instruktioner fra dagligdagenlæse enkle skønlitterære tekster og sagprosatekster, bl.a. med støtte i lyd- og billedmedier o Læsning af enkle skønlitterære t ekster med støtte i billedmediero Læsning af enkle sagprosatekster med støtte i billedmedieruddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb o uddrage informationer fra forskellige medier i tilrettelagte forløb4.1.2.Profilområde 2, Sprog og sprogbrug4.1.2.1.Sprog og sprogbrug Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:anvende almindelige omgangsformer på engelsk o Kendskab til almindelige omgangsformer på engelsk anvende en viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former, når fokus er på den grammatiske form o Kendskab til centrale grammatiske områdero Kendskab til ordklassero Kendskab til ental og flertalo Kendskab til tidsangivelse ved hjælp af verbernes former
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 7 / 2 94.1.3.Profilområde 3, Sprogtilegnelse4.1.3.1.Sprogtilegnelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning o Er i stand til at gætte kvalificeret i forbindelse med læsning
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 8 / 2 95.Geografi5.1.Efter 8. klassetrin5.1.1.Profilområde 1, Globale mønstre5.1.1.1.Globale mønstre Testen skal vise i hvilken udstrækning underv isningen har givet eleven de kund-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:redegøre for jordens inddeling i klimazoner og plantebælter o Redegøre for jo rdens inddeling i klimazoner o Redegøre for jordens inddeling i plantebælterbeskrive det globale vandkredsløb o Beskrive det globale vandkredsløbplacere de væsentligste elementer i det globale vindsystem på verdensko rtet o Placere de væsentligste elementer i det globale vindsystem på ve r-denskortetbeskrive fordelingen af bjerge, dybgrave, vulkaner og jordskælv på jorden o Beskrive fordelingen af bjerge på jorden o Beskrive fordelingen af dybgrave på jorden o Beskrive fordelingen af vulkaner på jorden o Beskrive fordelingen af jordskælv på jordengøre rede for befolkningens og befolkningstilvæk stens globale fordeling o Gøre rede for befolkningens globale fordeling o Gøre rede for befolkningstilvækstens globale fordelingbeskrive fordelingen af verdens storbyer o Beskrive fordelingen af verdens storbyergøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til råstoffer, tran sport og markeder o Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til råstoffer o Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til transport o Gøre rede for industrilokaliseringen i verden i forhold til marke derkende til fordelingen af rige og fattige regioner i verden. o Kende til fordelingen af rige regioner i verden. o Kende til fordelingen af fattige regioner i verden.
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C1 9 / 2 95.1.2.Profilområde 2, Naturgrundlaget og dets udnyttelse5.1.2.1.Naturgrundlaget og dets udnyttelse Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:forklare sammenhænge mellem pladetektonik og bjergkædedannelse, vulka-nisme og jordskælv o Forklare sammenhænge mellem pladetektonik og bjergkædeda n-nelse, vulkanisme og jordskælv anvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr og klima o Anvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr o Anvende enkle begreber i beskrivelsen af klimakende til naturlige klimasvingninger og samfundenes påvirkning af jordens klima o Kende til naturlige klimasvingninger o Kende til samfundenes påvirkning af jordens klimakende til dannelsen af istidslandskabet i Danmarko Kende til dannelsen af istidslandskabet i Danmark5.1.3.Profilområde 3, Kultur, le vevilkår, arbejdsmåder og tank e-gange5.1.3.1.Kultur og levevilkår Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse og produktion knyt-tet hertilo Kende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse og pr o-duktion knyttet hertil 5.1.3.2.Arbejdsmåder og tankegange Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmålo Anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmål kende verdensdele, lande, byer m.m. på kort og globus, herunder væsentlige danske lokaliteter og deres placering
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C2 0 / 2 9o Kende verdensdele på kort og globus o Kende lande på kort og globus o Kende byer på kort og globuso Kende væsentlige danske lokaliteter og deres placering
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C2 1 / 2 96.Biologi6.1.Efter 8. klassetrin6.1.1.Profilområde 1, De levende organismer og deres omgivende natur 6.1.1.1.De levende organismer og deres omgivende natur Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:kende til levende cellers bygning og funktion o Kende til levende cellers bygning o Kende til levende cellers funktion give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning, funktion og adfærd til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser o Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning til fo r-skellige typer af levesteder og livsbetingelser o Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i funktion til fo r-skellige typer af levesteder og livsbetingelser o Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i adfærd til fo r-skellige typer af levesteder og livsbetingelser gøre rede for hovedtræk af fotosynteseprocessen og dens grundlæggende be-tydning i økosystemerne o Gøre rede for hovedtræk af fotosynteseprocesseno Gøre re de for fotosynteseprocessens grundlæggende betydning i økosysteme rne kende til funktionen af kønnet og ukønnet formering på celle - og organisme-niveau o Kende til funktionen af kønnet formering på celle - og organisme-niveau o Kende til funktionen af ukønnet f ormering på celle - og organisme-niveau kende til vigtige principper for artsdannelse og livets udvikling og sammen-hængen med biologisk mangfoldighed. o Kende til vigtige principper for artsdannelseo Kende til vigtige principper for livets udviklingo Kende til vigtige principper for artsdannelse og livets udvikling og sammenhængen med biologisk mangfoldighed.
A p p e n d i k s 1 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 5 . D O C2 2 / 2 96.1.2.Profilområde 2, Miljø og sundhed 6.1.2.1.Miljø og sundhed Testen skal vise i hvilken udstrækning undervisningen har givet eleven de kun d-skaber og færdigheder, som sætter vedkommende i stand til at:beskrive funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem o Beskrive funktionen af skeleto Beskrive funktionen af musklero Beskrive funktionen af sansero Beskrive funktionen af nervesystem o Beskrive sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nerv e-system redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil, herunder i fordøjelsessystemet, lunger og blodkredsløbet o Redegøre for de vigtigste funktioner af de indr e organero Redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil i fordøjelsessystemeto Redegøre for de vigtigste funktioner af de indre organer og deres indbyrdes samspil i lungero Redegøre for de vigtigste funktioner af de indr e organer og deres indbyrdes samspil i blodkredsløbet kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormonsystem, blandt andet vedrørende vand, kuldioxid, temperatur og affaldsstoffer o Kende til regulering af det indre miljø gennem nervesysteme to Kende til regulering af det indre miljø gennem hormonsystemeto Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon-system vedrøo Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon-system vedrøo Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon-system vedrøo Kende til regulering af det indre miljø gennem nerve - og hormon-system vedrøkende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod bakterier og vira o Kende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod bakterier o Kende til, hvordan kroppen forsvarer sig mod vira forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår