Connecting Business & TechnologyAppendiks 2 til Bilag 2- Eksempler på tekstertil tilbagemeldinger, case: Matematik i 6. klasse28. juni 2005Undervisningsministeriets udbud - Fremme af evalueringskultur i folkeskolen
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C1 / 1 1Indholdsfortegnelse1.Indledning ................................ .....................................22.Eksempler på tekster til tilbagemeldinger til læreren..............................32.1.Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra ..................................................32.1.1.Niveau 1 ..................................................................................................................... 32.1.2.Niveau 2 ..................................................................................................................... 32.1.3.Niveau 3 ..................................................................................................................... 42.1.4.Niveau 4 ..................................................................................................................... 42.1.5.Niveau 5 ..................................................................................................................... 52.2.Profilområde 2, Arbejde med geometri ..........................................................52.2.1.Niveau 1 ..................................................................................................................... 52.2.2.Niveau 2 ..................................................................................................................... 52.2.3.Niveau 3 ..................................................................................................................... 62.2.4.Niveau 4 ..................................................................................................................... 62.2.5.Niveau 5 ..................................................................................................................... 62.3.Profilområde 3, Matematik i anvendelse ........................................................72.3.1.Niveau 1 ..................................................................................................................... 72.3.2.Niveau 2 ..................................................................................................................... 72.3.3.Niveau 3 ..................................................................................................................... 72.3.4.Niveau 4 ..................................................................................................................... 82.3.5.Niveau 5 ..................................................................................................................... 82.4.Profilområde 4, Antal opgaver i forhold til tid ...............................................82.4.1.Niveau 1 ..................................................................................................................... 92.4.2.Niveau 2 ..................................................................................................................... 92.4.3.Niveau 3 ..................................................................................................................... 92.4.4.Niveau 4 ..................................................................................................................... 92.4.5.Niveau 5 ..................................................................................................................... 93.Eksempel på en konkret tilbagemelding ..................................................10Arbejde med tal og algebra .....................................................10Arbejde med geometri............................................................10Matematik i anvendelse..........................................................11Antal opgaver i forhold til tid.................................................11
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C2 / 1 11.IndledningSom beskrevet i Bilag 2, Kravspecifikation, afsnit 6.5, skal de it-baserede test munde ud i en tilbagemelding til læreren for den enkelte elev, der bl.a. beskr iver elevens standpunkt i forhold til hvert enkelt profilområde. Profilbeskr ivelsen skal omfatte en beskrivelse af det enkelte profilområdes indhold samt en verbal b e-skrivelse af elevens standpunkt i forhold til profilområdet. Tilbageme ldingen skal også kunne bruges af skolen som en tilbagemelding til forældrene, og skal derfor affattes på dansk i et alment forståeligt sprog.Dette appendiks indeholder eksempler på formuleringer af profiltilbagemeldinger til læreren for den enkelte elev, som har gennemført en it -baseret test i Matematik på 6. klassetrin. Formuleringerne er ikke bind ende for Tjenesteyder, men er med-taget for at illustrere tankegangen bag profiltilbagemeldinger.
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C3 / 1 12.Eksempler på tekster til tilbagemeldinger til l æ-reren2.1. Profilområde 1, Arbejde med tal og algebra2.1.1.Niveau 1 Elevens præ station har været klart under middel. Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at a rbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. omhele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer , som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og te gning.De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .2.1.2.Niveau 2Elevens præstation har været noget under middel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. omhele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord:fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C4 / 1 12.1.3.Niveau 3Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret op-gaverne på, peger på, at eleven - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og a l-gebra. Tal og algebra handler bl.a. om:hele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle lignin ger og funktioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .2.1.4.Niveau 4Elevens præstation har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besva-ret opgaverne på, peger på, at el even entningerne til elever i 6. klasse - har let ved at løse opg aver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. omhele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhænge n mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C5 / 1 12.1.5.Niveau 5Elevens præstation har været meget flot og overbevisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. omhele tal, decimaltal og brøker og regning med dissebrug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhængen mellem tal og tegning. De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx addition, multiplikation, decimaltal, brøker] .2.2. Profilområde 2, Arbejde med geometr i2.2.1.Niveau 1 Elevens præstation har været klart under middel. Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med ge o-metri. Geometri handler bl.a. omat undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådannevinkler og parallelitetat måle og beregne omkreds, areal og rumfang.De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].2.2.2.Niveau 2Elevens præstation har været noget under middel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse op gaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. omat undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådannevinkler og parallelitet
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C6 / 1 1at måle og beregne omkreds, areal og rumfangDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].2.2.3.Niveau 3Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret op-gaverne på, peger på, at eleven lasse - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. omat undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådannevinkler og parallelitetat måle og beregne omkreds, areal og ru mfangDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].2.2.4.Niveau 4Elevens præstation har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besva-ret opgaverne på, peger på, at eleven i forhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har let ved at løse opgaver, der handler om at a rbejde med geometri. Geometri handler bl.a. omat undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og te gning af sådannevinkler og parallelitetat måle og beregne omkreds, areal og rumfangDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].2.2.5.Niveau 5Elevens præstation har været meget flot og overbevisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med geometri. Geometri handler bl.a. omat undersøge og beskrive enkle figurer, fysiske modeller og tegning af sådannevinkler og parallelitetat måle og beregne omkreds, areal og rumfangDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx Figurer, vinkler, rumfang, areal].
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C7 / 1 12.3. Profilområde 3, Matematik i anvendelse2.3.1.Niveau 1Elevens præstation har været klart under middel. Den måde eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammer.De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller].2.3.2.Niveau 2Elevens præstation har været noget under middel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven rhold til forventningerne til elever i 6. klasse - har visse problemer med at løse opgaver, der handler om at arbejde med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i fo rskellige sammenhængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller].2.3.3.Niveau 3Elevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret op-gaverne på, peger på, at eleven - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med matem a-tik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhængeat arbejde med enkle procentberegninger
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C8 / 1 1at anvende, forstå og fortolk e enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller].2.3.4.Niveau 4Elevens præ station har været meget tilfredsstillende. Den måde, eleven har besv a-ret opgaverne på, peger på, at el even klasse - har let ved at løse opg aver, der handler om at arbejde med matematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller].2.3.5.Niveau 5Elevens præstation har været meget flot og overbevisende. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven ngerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med m a-tematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenh ængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om [liste af kendeord: fx valg af regningsart, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller].2.4. Profilområde 4, Antal opgaver i forhold til tidTilbagemelding på tidsprofilområdet skal bestå dels af en verbal beskrivelse af niveauet, som beskrevet nedenfor, og dels af en angivelse af, hvor mange opgaver eleven har besvaret i forhold til det forventede på det pågældende klassetrin (fle-re/færre - målt ved normeret tidsforbrug i forhold til det faktisk reg istrerede), fx.
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C9 / 1 1Det antal opgaver, som eleven har nået at besvare er blevet opgjort og sat i fo r-hold til det forventede. Eleven har besvaret xx% flere/færre opgaver end det i gennemsnit forventes af elever på 6. klass etrin.2.4.1.Niveau 1Eleven har nået klart færre opgaver end forventet. 2.4.2.Niveau 2Eleven har nået nogle færre opgaver end forventet.2.4.3.Niveau 3Eleven har nået et forventet antal opgaver.2.4.4.Niveau 4Eleven har nået flere opgaver end det kan forventes.2.4.5.Niveau 5Eleven har nået et meget stort antal opgaver.
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C1 0 / 1 13.Eksempel på en konkret tilbagemeldingResultat af test i matematik, 6. klasse, xx. xx. 2006Elev: Ole Olesen, 6 B., Skolekøbing skole, Skolekøbing kommuneLærer: Hans HansenArbejde med tal og algebraElevens præstation har været klart under middel. Den måde, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven erne til elever i 6. klasse - har meget svært ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med tal og algebra. Tal og algebra handler bl.a. omhele tal, decimaltal og brøker og regning med disse brug af de fire regningsarter at foretage optællingerbrug af variable, som de indgår i formler, enkle ligninger og funkt ioner procentbegrebet og om at forbinde begrebet med hverdagserfaringer forandringer og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre koordinatsystemet og sammenhæng en mellem tal og tegning.De opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om addition, multipli-kation, decimaltal, brøker .Arbejde med geometriElevens præstation har været tilfredsstillende. Den måde, eleven har besvaret op-gaverne på, peger p å, at eleven - har nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med matem a-tik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige samm enhængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om Figurer, vinkler, rumfang, areal.
A p p e n d i k s 2 t i l B i l a g 2 - K r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 1 9 6 . D O C1 1 / 1 1Matematik i anvendelseElevens præstation har været meget flot og overbevisende. Den må de, eleven har besvaret opgaverne på, peger på, at eleven tningerne til elever i 6. klasse - har meget let ved at løse opgaver, der handler om at arbejde med m a-tematik i anvendelse. Matematik i anvendelse handler bl.a. omat vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhængeat arbejde med enkle procentberegningerat anvende, forstå og fortolke enkle informationer som de bl.a. optræder i t a-beller og diagrammerDe opgaver, som elevens test har indeholdt, har drejet sig om valg af regnings-art, matematiske begreber i hverdage, fortolkning af tabeller.Antal opgaver i forhold til tidDet antal opgaver, som eleven har nået at besvare er blevet opgjort og sat i for-hold til det forventede. Eleven har besvaret 22% flere opgaver end det forventes i gennemsnit af elever på 6. klassetrin.Eleven har nået flere opgaver end det kan forventes.