Connecting Business & TechnologyBilag 3 - Løsningsb e-skrivelse og oversigt over kravopfyldelse28. juni 2005Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva-lueringskulturen i folkeskolen
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C1 / 1 1Indholdsfortegnelse1.Bilagets indhold ............................................................................................22.Bilag 3A - Løsningsbeskrivelse ...................................................................33.Bilag 3B - Oversigt over kravopfyldelse.....................................................4
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C2 / 1 11.Bilagets indholdDette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet.Dette bilag er inddelt i to dele:bilag 3A Løsningsbeskrivelse og bilag 3B Oversigt over kravopfyldelse.
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C3 / 1 12.Bilag 3A - LøsningsbeskrivelseBilaget skal udfyldes med Tjenesteyders samlede forslag til etablering af de udbudte ydelser, og skal modsvare de krav og info-punkter, der er specificeret i bilag 2 - Kravspecifikationen.Løs ningsbeskrivelsen skal indeholde en beskrivelse af den samlede tjenesteydelse, dvs. en beskrivelse af, hvordan de enkelte dele tænkes etableret, deres sammensætning hver især, målgruppe-orientering, hvordan de enkelte dele indgår i en sammenhæng som en række evalu-eringsinitiativer, m.m. Desuden skal løsningsbeskrivelsen indeholde en separat beskrivelse af alle ba gvedliggende forhold, som skal etableres for at dele eller den samlede tjenesteydelse kan fungere. Her tænkes særligt på etableringen af tekniskeløsninger, sikkerhedsmekanismer, anvendt tekn o-logi osv.
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C4 / 1 13.Bilag 3B - Oversigt over kravopfyldelseNedenstående tabel er en oversigt over samtlige krav angivet i bilag 2. Tjenesteyder skal ud for hvert krav angive hvorvidt kravet er o p-fyldt samt hvordan kravet opfyldes. Krav:Udtrykker Undervisningsministeriets krav til den udbudte ydelse. Der kan tages forbehold over for Undervisningsministeriets krav, med-mindre der er tale om Mindstekrav, jf. straks nedenfor. Forbehold over for Undervisningsministeriets krav til den udbudte ydelse vil blive tillagt betydning ved tilbudsevalueringen inden for rammerne af de underkriterier, der er angivet i udbudsbetingelserne.Begrebet Krav er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af for tløbende nummer og en beskrivende tekst markeret med en streg i venstre margen. De enkelte krav er identificeret med en særlig typografi, som vist her:Krav 0.Dette er et eksempel på typografien for et kravDette er et eksempel på typografien for en nærmere beskrivelse af kra vet.Mindstekrav:Et Krav til den udbudte ydelse, som Undervisningsministeriet har besluttet, at der ikke kan tages forbehold over for, betegnes Mindste-krav. Mindstekravene er således Krav, som tilbud ubetinget skal overholde (opfylde). Såfremt der tages forbehold over for Mindstekrav i det endelige tilbud, vil det endelige tilbud blive afvist som ikke-konditionsmæssigt.Mindstekravet er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af fortløbende nummer og en beskrivende tekst ma rkeret med en streg i venstre margen.
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C5 / 1 1Dette er illustreret med nedenstående e ksempel:Mindstekrav 0. Eksempel på format for overskrift til mindstekravEksempel på format for indholdet af et mindstekrav.Mindstekrav udgør krav, som tilbudsgiver ikke kan tage forbehold over for.KravopfyldelseTilbudsgivers opfyldelse af Krav kan være gradueret. Tilbudsgiver skal derfor som en del af tilbudet for hvert bilag vedlægge en udfyldt oversigt over kravopfyldelse, med angivelse af hvorvidt og hvorledes Krav, herunder Mindstekrav, vil kunne honoreres. Opfyldelsesgraden skal angives efter følgende gradu eringsprincip:1. svarende til helt opfyldt2. svarende til delvist opfyldt3. svarende til ikke opfyldtDet bemærkes, at angivelse af opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt" eller "Ikke o pfyldt" netop udgør et forbehold. Dette betyder endvidere, at det vil være ikke -konditionsmæssigt, såfremt tilbudsgiver angiver opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt" eller "Ikke opfyldt" for et Min d-stekrav, jf. herved bemærkningerne ovenfor om Mindst ekrav.Hvis tilbudsgiver i forhold til et Krav vælger at angive opfyldelsesgraden "Ikke opfyldt" skal tilbudsgiver altid i tekstboksen også redeg ø-re for, hvorfor Kravet ikke opfyldes.
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C6 / 1 1Såfremt tilbudsgiver i forhold til et Krav vælger at angive opfyldelsesgraden "Delvist opfyldt ", skal tilbudsgiver altid i kommentarfeltet mindst redegøre for følgende fo rhold:Hvilke mangler der er i den tilbudte løsning i forhold til det beskrevne krav.Hvilke konsekvenser manglerne vil få for Undervisningsministeriet ved brug af systemet.Hvilke muligheder der er, for at kompensere for de beskrevne mangler.Ud over de ovenfor nævnte krav og optioner anvendes begrebet Info. Et info -punkt er et krav til Tjenesteyder om at vedlægge specifik information i tilbudet. Informationen anvendes til uddybning af krav og bliver tillagt vægt i tilbudsev alueringen. I det omfang et Info ikke er vedlagt, vil det trække ned i tilbudsevalueri ngen.Begrebet Info er markeret med en anden font og en overskrift efterfulgt af for tløbende nummer og en beskrivende tekst markeret med en streg i venstre margen. som vist her:Info. 0.Dette er et eksempel på en vejledning om udformning af tilbudDette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud.Nedenstående Tabel 1 er et eksempel på, hvordan tabellen skal udfyldes:Krav 11Her beskriver Tjenesteyder præcis hvordan det enkelte krav opfyldes. Gerne med i llustrationer, tekniske oplysninger m.m.
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C7 / 1 1Krav 32Her beskriver Tjenesteyder hvilken del af kravet der opfyldes samt præcis hvordan det opfyldes.. Tjen e-steder beskriver også hvilken del af kravet, der ikke opfyldes og års agen til at det ikke opfyldes herunder konsekvensen af den manglende opfyldelse. Tjenesteyder indsætter forslag til alternativ løsning.Krav 53Her beskriver Tjenesteyder hvorfor kravet ikke kan opfyldes evt. med alternativ til en løsning.Tabel 1 - EksempelSåfremt Tjenesteyder intet anfører under kolonnen Opfyldelsesgrad, vil dette blive betragtet som opfyldelsesgrad 1, dvs. som ind e-holdt i tilbudet, i version 1. opfyldtKommentarKrav 117Vedligeholdelse og videreudvikling af generel vejledningInfo. 117Generel vejledning om løbende intern evaluering i folkeskolenKrav 222Vedligeholdelse og videreudvikling af fagspecifikke inspirationsmaterialerInfo. 222Fagspecifikke inspirationsmaterialerKrav 326Sammenhænge mellem materialerInfo. 326Sammenhænge mellem materialerKrav 429Vejledning, materialer og registreringsskemaKrav 529Vedligeholdelse og videreudvikling af screeningsmaterialerInfo. 429Synopsis mv. for materialer til sprogscreeningInfo. 533Udveksling af erfaringer og bedste praksis på Evalueringsportalen.Krav 640Testenes opbygningKrav 741Veldefinerede opgaverInfo. 641Testenes opbygningInfo. 742Opgavetyper og opgaveskabelonerInfo. 843Sammenhæng mellem antal besvarede items og scoring i forhold til profil
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C8 / 1 1opfyldtKommentarKrav 844Standardisering og scoringKrav 944Valide tilbagemeldingerKrav 1044Indplacering på skalaKrav 1144Udskiftning af opgaver og udvidelse af opgavebankenInfo. 944Afprøvning og standardiseringKrav 1248RapporteringInfo. 1048RapporteringKrav 1352Brugervejledning til it-baserede testKrav 1453Demonstrationsudgaver af it-baserede testKrav 1553Beskrivelse af grundlaget for it-baserede testKrav 1654Brug af Evalueringsportalen - elevKrav 1754Orientering af skolerneKrav 1855Booking-facilitet til planlægning af it -baserede testInfo. 1155Brug af Evalueringsportalen - lærerKrav 1956Kampagne for fremme af evalueringskulturen i folkeskolenKrav 2056Kampagnens elementer Info. 1256Skitseforslag til kampagneKrav 2157Kampagneelementer på EvalueringsportalenInfo. 1357Kampagneelementer på EvalueringsportalenKrav 2261Deltagelse i Undervisningsministeriets formidlingKrav 2364Fagligt funderet materialeInfo. 1464Fagligt grundlag for materialerKrav 2465Målrettet præsentation af materialeKrav 2565Vedligeholdelse og videreudvikling af EvalueringsportalenKrav 2668SøgefacilitetInfo. 1568Beskrivelse af søgefaciliteten og søgeresultaterInfo. 1668NavigationsniveauerInfo. 1769Muligheder for navigationKrav 2769Visning af link til sider med lignende informationer
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C9 / 1 1opfyldtKommentarKrav 2869Centrale funktioner skal synliggøres og fremhævesKrav 2969Anvendelse af farver, ikoner, indramning og fonte er Best Practice på nettet Krav 3070Navn, logo, domænenavnKrav 3171Brugervenlig grænsefladeKrav 3271Afvikling af it-baserede testInfo. 1871Afvikling af it-baserede test Info. 1971Test af brugervenlighed og tilgængelighedKrav 3371Brugerdialog på danskKrav 3471Præsentation/visningKrav 3572Tilgængelighed for brugere med funkt ionsnedsættelserInfo. 2072TilgængelighedKrav 3672Designudkast til bestemte målgrupper designbeskrivelseKrav 3772Retningslinier for designKrav 3872TalesynteseKrav 3973UdskriftfunktionKrav 4073Samlede udskriftspakkerInfo. 2173Udskriftsfunktion og udskriftspakker Krav 4173HjælpefunktionInfo. 2273Hjælpefunktionens faciliteter Krav 4274Best practiceInfo. 2374Beskrivelse af sikkerhedsløsningenKrav 4374Tjenesteyders ansvarInfo. 2475SikkerhedsaspekterKrav 4476Opgavebanken skal beskyttes mod eksponeringInfo. 2576Beskrivelse af Evalueringsportalens sikkerhedskonceptKrav 4576Alle ydelser skal overholde relevant lovgivningKrav 4676Beskyttelse mod eksterne truslerKrav 4776Forebyggende foranstaltningerKrav 4876Logisk sikkerhed
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C1 0 / 1 1opfyldtKommentarKrav 4976Change managementKrav 5077Sikring før idriftsættelseKrav 5177Dokumentation Krav 5277Logning og overvågningKrav 5377NødberedskabInfo. 2677Beskrivelse af nødberedskabKrav 5478Internationale standarderKrav 5578Understøttelse af browsereInfo. 2778Yderligere browserprodukter.Krav 5678Åbne StandarderKrav 5778Standard for dataudvekslingKrav 5878Standard for tjenesterInfo. 2878Forudsætninger for integration til systemer på præsentationsniveauKrav 5978Modul opbygget løsningInfo. 2979Redegørelse for it -arkitekturenKrav 6079Arkitektur, der understøtter udlevering af data, metadata, struktur og des ignKrav 6179Udveksling af data med andre systemerInfo. 3079Beskrivelse af anvendte standarderKrav 6279Understøttelse af OIOXML -paradigmetKrav 6379Understøttelse af Web ServicesInfo. 3179Beskrivelse af udviklingsværktøjerKrav 6480Viderebehandling og anvendelse af data og metadataKrav 6580Kvartalsvis udlevering af data på elektronisk formKrav 6680Import og eksport af dataKrav 6780XML import/eksportInfo. 3281Redegørelse for anvendelsen af metadataKrav 6881Eksport af dokumenter og dokumenthierarki på EvalueringsportalenKrav 6981Eksport af items, opgaver og struktur på it-baserede testKrav 7081Eksport af designelementer
B i l a g 3 - L ø s n i n g s b e s k r i v e l s e o g o v e r s i g t o v e r k r a v o p f y l d e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 7 . D O C1 1 / 1 1opfyldtKommentarKrav 7181Udveksling af data med andre