Connecting Business & TechnologyBilag 4 - Designbe-skrivelse28. juni 2005Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva-lueringskulturen i folkeskolen
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C1 / 6Indholdsfortegnelse1.Bilagets indhold ............................................................2Dette bilag færdiggøres efter kontraktens indgåelse krav besvares som en del af tilbudet. ... 22.Designbeskrivelse.........................................................33.Liste over kravopfyldelse .............................................6
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C2 / 61.Bilagets indholdDette bilag færdig gøres efter kontraktens indgåelse krav besvares som en del af tilbudet.Designbeskrivelsen udarbejdes som en del af analyse- og designfasen i etable-ringsfasen.Et info-punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde:Info. 0.Dette er et eksempel på et infopunktDette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud.
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C3 / 62.DesignbeskrivelseMindstekrav 1. DesignbeskrivelseTjenesteyder skal levere en designbeskrivelse til godkendelse. De væ sentligste elementer er beskrevet nedenfor. Af Bilag 1 Tidsplan og Betalingsplan fremgår hvilken dato Undervisningsminist e-riet forventer designbeskrivelsen leveret. Der gøres opmærksom på, at Tjenesteyder kan vælge at planlægge godkendelsen af designbeskrivelsen for den enkelte ydelse anderledes, end der lægges op til fra Undervisningsministeriets side.Krav 1.Designbeskrivelsens indhold Generel vejledningDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for den Generelle vejledning om lø-bende intern evaluering beskriver følgende:-detaljeret beskrivelse af evalueringens forskellige genstande.-det overordnede design herunder designrammer, logo osv.-design mod målgrupperne.-placering på Evalueringsportalen.Krav 2.Designbeskrivelsens indhold Fagspecifikke inspirationsmaterialerDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for de Fagspecifikke inspirationsma-terialerbeskriver følgende:-hvilke evalueringsmetoder og hvor mange eksempler der vil indgå for de e n-kelte fag (samtlige 23), -en evt. afgrænsning af hvilke fag (og eval ueringsmetoder) der vil indgå i ve r-sion 1.-Samlet synopsis for vejledning i brugen af Fagspecifikke inspirationsmateria-ler. -det overordnede design herunder designrammer, logo osv.-design mod målgrupperne.-placering på Evalueringsportalen.Krav 3.Designbeskrivelsens indhold SprogscreeningsmaterialerDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for Sprogscreeningsmaterialer be-skriver følgende:-det overordnede design herunder designrammer, logo osv.-design mod målgruppen.-placering på Evalueringsportalen.
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C4 / 6Krav 4.Designbeskrivelsens indhold It-baserede testDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for de It-baserede test beskriver fø l-gende:-hvilke opgavetyper1 der vil indgå for de enkelte it -baserede test (samtlige), -en evt. afgrænsning af hvilke opgavetyper d er vil indgå i vers ion 1.-detailplan for standardiseringsforløbet ver der er udvalgt.-detailplan for målgruppens afprøvning af it -baserede test og tilbagemeldinger - herunder hvilke skoler, elever og lærere der er udvalgt.-det overordnede design for it-baserede test indgangsbillede osv.-hvordan designet er målrettet aldersgruppen.-alle de ovenstående fsva. demonstrationsudgaver af hver test.-placering på Evalueringsportalen fsva. demonstrationsud gaver, vejledninger, formål med it -baserede test osv.-Beskrivelse af arkitektur for testplatform, teknisk beskrivelse af test set-up.-Teknisk detailspecifikation på integrationen med UNI -login samt aftalt proces.-Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som brugergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dokumentet skal tage hensyn til de fo r-skellige målgrupper.-Samlet synopsis for brugervejledning.Første version af dokumentet skal tage hensyn til alle de test, som eta bleres under kontrakten.Krav 5.Designbeskrivelsens indhold KampagneDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for Kampagnen be skriver følgende:-den aftalte kampagneplan med overordnet beskrivelse af kampagnens elemen-ter. -detaljeret redegørelse for kampagneaktiviteternes påt ænkte indhold, herunder kampagnens kreative elementer, målgrupper, fora, tidspunkter for gennemf ø-relse, forventede resultater og effekt, eventuel opføl gning ved evaluering m.v.-placering på Evalueringsportalen (såfremt elementer egner sig til fo rmidling via portalen).Krav 6.Designbeskrivelsens indhold EvalueringsportalenDer skal foreligge en designbeskrivelse, der for Evalueringsportalen beskriver følgende:1Opgavetyper er defineret i bilag 2.
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C5 / 6-det overordnede design herunder designrammer, logo, indgangsbillede osv.-design for undersider/område r l-grupper, områder på portalen osv.-Beskrivelse af arkitektur for Evalueringsportalen, teknisk beskrivelse af set-up.-Grafisk designdel der beskriver de designprincipper som brugergrænsefladen skal opbygges efter (designhåndbog). Dokumentet skal tage hensyn til de fo r-skellige målgrupper.Krav 7.Overholdelse af design og layoutNye versioner af Evalueringsportalen, herunder materialer og de it-baserede test skal overholde design og layout sådan som de er vedtaget i dett e bilag. Krav 8.OpgavetyperOpgavetyper - beskriver de opgavetyper (arketyper) som er aftalt. En opgavetype skal minimum defineres udfra følgende:Hvilken IT funktionalitet anvendes (fx multiple choice, drag and drop, farve-læg felt, highlight ord/felt, indsæt tal/tegn, regel- og rækkefølgeøvelser).Om opgaven indeholder et eller flere items Om opgaver med flere items -er struktureret med indledende oplysninger som alle items relaterer sig til eller om opgaven er en klynge indbyrdes uafhængige items, der løses hver for sig-indeholder items af samme eller forskellig sværhedsgrad-betjener sig af samme eller forskellig it-funktionalitet Det er Undervisningsministeriets forventning, at Tjenesteyder i hele kontraktens løbetid vil tilføre opgavetyper efterhånden som b åde antallet af test udvides og erfaringer indsamles. Info. 1.Beskrivelse af procedurer for designbeskrivelseTjenesteyder skal beskrive procedurer og leverancer for designbeskrivelsen.
B i l a g 4 - D e s i g n b e s k r i v e l s e$ A S Q 2 3 7 2 0 8 . D O C6 / 63.Liste over kravopfyldelseDer henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes.Mindstekrav 1.2DesignbeskrivelseKrav 13Designbeskrivelsens indhold Generel vejledningKrav 23Designbeskrivelsens indhold Fagspecifikke inspirationsmaterialerKrav 33Designbeskrivelsens indhold SprogscreeningsmaterialerKrav 44Designbeskrivelsens indhold It-baserede testKrav 54Designbeskrivelsens indhold KampagneKrav 64Designbeskrivelsens indhold EvalueringsportalenKrav 75Overholdelse af design og layoutKrav 85OpgavetyperInfo 15Beskrivelse af procedurer for designbeskri-velse