Connecting Business & Technology Bilag 5 - Ændring   s- håndtering 28. juni 2005 Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva- lueringskulturen i folkeskolen
© Devoteam Fischer & Lorenz A/S 2005 Dette dokument er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Devoteam Fischer & Lorenz A/S. Undervisningsministeriet har ret til at kopiere og distribuere dette dokument. Enhver anden kopiering og distribution må kun finde sted efter aftale parterne imellem. Enhver kopi skal være forsynet med rapportens titel, dato og denne notits.
B i l a g   5   -   Æ n d r i n g s h å n d t e r i n g $ A S Q 2 3 7 2 0 9 . D O C 1 / 5 Indholdsfortegnelse 1. Bilagets indhold    ............................................................ 2 2. Ændringshåndtering .................................................... 3 3. Liste over kravopfyldelse   ................................ .............5
B i l a g   5   -   Æ n d r i n g s h å n d t e r i n g $ A S Q 2 3 7 2 0 9 . D O C 2 / 5 1. Bilagets indhold Dette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet. Et info - punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde: Info. 0. Dette er et eksempel på et infopunkt Dette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud.
B i l a g   5   -   Æ n d r i n g s h å n d t e r i n g $ A S Q 2 3 7 2 0 9 . D O C 3 / 5 2. Ændringshåndtering Ændringer til ydelsen kan forekomme i kontraktens levetid. Undervisningsmin   i- steriet ønsker mulighed for at  kunne fremsætte konkr  ete ønsker til ændringer. En dialog mellem Undervisningsministeriet og Tjenesteyder vil afgøre om det er he n- sigtsmæssigt at implementere æ ndringsønsket. For at kunne styre ændringer og dokumentere, hvorfor ændringer er gennemført, skal Tjenesteyder beskrive processen med ændringsstyring og ændringshåndt e- ring. Info. 1. Redegørelse for ændringshåndtering Tjenesteyder skal redegøre for processen med ændringshåndtering, herunder hvo r- ledes Undervisningsministeriet får mulighed for at fremsætte ænd ringsø nsker. Krav 1. Tjenesteyders løbende ajourføring af ændring sønsker   Tjenesteyder skal løbende ajourføre en liste over fremsatte ændringsønsker med en klar angivelse af: - Fortløbende nummerering af ønsket - Forslagsstiller (Tjenesteyder/Undervisningsministeriet) - Dato - Beskrivelse af ønskets konkrete indhold - Angivelse af, hvilke ændringer i kontrakt, kontraktbilag, dokumentation o.l., der vil være en nødvendig følge af ønskets eventuelle vedtagelse - Tjenesteyder skal tillige løbende ajourføre en liste over aftalte   ændringer af systemet, samt disses prioritering. Listerne skal være tilgængelige for projek t- gruppen. Info. 2. Skabelon for ændringshåndtering Tjenesteyder skal vedlægge en skabelon for ændringshåndtering, der som min i- mum medtager følgende: - Dato - Ansvarlig person for initiering af ændringer - Udførlig beskrivelse af problem - Udførlig beskrivelse af løsningsforslag - Konsekvens af ændringen   – - Tidsplan for implementering af ændring - Ansvarsdeling - Godkendelsesprocedure
B i l a g   5   -   Æ n d r i n g s h å n d t e r i n g $ A S Q 2 3 7 2 0 9 . D O C 4 / 5 Krav 2. Ændringslog Tjenesteyder skal i forbindelse med ændringer vedligeholde en ændringslog. Info. 3. Forslag til ændringslog Et forslag til en skabelon for denne skal vedlægges dette bilag.
B i l a g   5   -   Æ n d r i n g s h å n d t e r i n g $ A S Q 2 3 7 2 0 9 . D O C 5 / 5 3. Liste over kravopfyldelse Der henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes. Info. 1 3 Redegørelse for ændringshåndtering Krav 1 3 Tjenesteyders løbende ajourføring af ændringsønsker   Info. 2 3 Skabelon for æ ndringshåndtering Krav 2 4 Æn   dringslog Info. 3 4 Forslag til æ ndringslog