B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 / 1 6Indholdsfortegnelse1.Bilagets indhold ............................................................22.Generelt ................................ .........................................33.Kapacitet ................................ .......................................44.Servicemål ................................ .....................................84.1.Måling af servicemål......................................................94.2.Tilgængeli ghed .............................................................105.Rapportering ...............................................................125.1.Driftsrapporter ..............................................................125.2.Overvågn ings- og anvendelsesrapportering .................................................145.3.Rapportering i forhold til udvikling og vedligehold .................................... 155.4.Kontinuitet i ydelsen....................................................156.Liste over kravopfyldelse ...........................................16
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C2 / 1 61.Bilagets indholdDette bilag skal udfyldes af Tjenesteyder i forbindelse med tilbudet.Dette bilag indeholder Undervisningsministeriets krav til servicemål.Et info-punkt er en vejledning om, hvordan Tjenesteyder skal udforme sit tilbud, infopunkter er angivet på følgende måde:Info. 0.Dette er et eksempel på et infopunktDette er et eksempel på en nærmere beskrivelse mht. udformning af tilbud.Som udgangspunkt skal det være sådan, at Tjenesteyder løbende gennemfører må-linger på, om Evalueringsportalen overholder krav til serviceniveau, og at Tjen e-steyder rapporterer de gennemførte målinger til Undervisning sministeriet. Krav 1.ProblemløsningTjenesteyder er forpligtet til at løse evt. problemer, og Undervisningsministeriet skal gøres opmærksom på, hvordan et problem er løst, og om der evt. er iværksat forebyggende tiltag for at forhindre en gentagelse. Krav 2.Orienteringspligt vedr. opgraderingTjenesteyder har pligt til at orientere Undervisningsministeriet om forhold, der gør, at det, for fortsat servicemål overholdelse, er nødvendigt at opgradere til 2007 niveau eller andre skaleringstrin, jf. tabel 1. Andre skaleringstrin er tilbudt som option i bilag 9.Fra funktionsprøvens godkendelse skal Tjenesteyder opfylde en række servic e-mål. Disse er beskrevet i det følgende.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C3 / 1 62.GenereltKrav 3.Serviceniveau - sikre funktionalitet, kapacitet og tilgængeli ghedTjenesteyder skal sikre, at brugere af Evalueringsportalen får stillet aftalt funkti o-nalitet, kapacitet og tilgængeli ghed til rådighed.Info. 1.Opretholdelse af serviceniveauTjenesteyder skal beskrive, hvorledes serviceniveau-krav overholdes, samt hvor-ledes Tjenesteyder har planlagt at sikre overholdelse af kravene, fx ved at beskri-ve præventive tiltag og redegøre for, hvorledes det påtænkes at sikre skalerbarhed og modularitet i den tilbudte ydelse.Krav 4.Evalueringsportalens må ikke gå nedDet skal indgå i Tjenesteyders driftsplanlægning at Evalueringspo rtalen ikke mågå ned.Forud for lanceringen af de it-baserede test den 1. maj 2006 skal Tjenesteyder etablere et beredskab, der tager højde for at både sikkerhed/beskyttelse og kapac i-tet/tilgængelighed, og som skal fungere i perioden fra lancering frem til somme r-ferien. Info. 2.Beskrivelse af drifsplanlægning/beredskabTjenesteyder skal beskrive, hvordan driftsplanlægning tænkes gennemført (herun-der varsling af driftsforstyrrelser, planlagt nedetid, beredskab for ikke planlagte driftsforstyrrelser og nedetid), samt hvilket beredskab Tjenesteyder etablerer for-ud for lanceringen af de it-baserede test.Tjenesteyder skal desuden oplyse, i hvilke perioder beredskabet vil fungere.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C4 / 1 63.KapacitetEvalueringsportalen skal stilles til rådighed for skolerne hele året it-baserede test stilles til rådighed for skolerne hele skoleåret, men den obligator i-ske anvendelse forventes at blive i perioden 1. april til udgangen af skoleåret. For året 2006 stilles de it -baserede test dog først til rådighed 1. maj 2006. Tjenest e-yder skal sikre en passende kapacitet til afvikling af testene under forskellige be-lastningsforhold, som beskrevet i indeværende bilag. Der erindres om, at der i p e-rioden 1. april til udgangen af skoleåret, skal afvikles it -baserede afgangsprøver som vil beslaglægge skolernes u dstyr i ca. 14 dage i maj.Det kan beregnes, hvor mange brugere der potentielt vil anvende de it-baserede test. En årgang udgør ca. 50.000 elever i folkeskolen og ca. 10.000 i de frie grundskoler. Den 1. maj 2006 lanceres de første tre tes t til elever i folkeskolen. Fratrukket de oven for nævnte 14 dage, betyder det, at der er ca. 15 a rbejdsdage til at afvikle 180.000 elevers test. Dette modsvarer, forudsat at en test kan planlæ g-ges, en afvikling af 12.000 elever om dagen srummet 8.00 14.00, altså i alt seks undervisningslektioner. Der skal i Tjenesteyders løsning u d-vikles et bookingsystem, men på trods af det, må det påregnes, at anta llet af test, der skal afvikles om dagen, kan variere temmelig voldsomt. De resterende ni test lanceres efter 1. maj 2006, senest 1. april 2007.Undervisningsministeriet ønsker, at Tjenesteyder i forbindelse med lanceringen af de tre første test tilbyder et kapacitetstrin rende tilbyder en udvidelse af kapaciteten. En kapacitetsudvidelse er relevant, for så vidt at b e-hovet opstår (Tjenesteyder har initiativpligten over for Undervi sningsministeriet mht. at gøre opmærksom på dette) eller når yderligere test lanceres, som en imø-degåelse af den dermed øgede trafik. Kapacitetsudvidelsen er beskrevet i bilag 9 om optioner.Undervisningsministeriet ønsker at fastholde en meget høj tilgængelig i dagtimer-ne, og en lavere tilgængelighed om aftenen/natten. Den lavere tilgængelighed skal også gælde i weekend - og sommerferieperioder. I bilag 2, afsnit 6.7 er omtalt et bookingsystem. Undervisningsministeriet har i sine overvejelser opdelt de it-baserede test i to områder for dagtimerne: et område med en meget høj tilgænge-ligt, hvor booking er nødvendig, samt et område hvor boo king ikke er mulig, og hvor skolerne kan gennemføre test uden dog at få en garanti for den høje tilgæn-gelighed.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C5 / 1 6Krav 5.Antal test per elevTjenesteyder skal sikre, at det, uanset om der er booket tid eller ej til gennemfø-relse af en test,: ikke er muligt at gennemføre en it -baseret test for den samme elev mere end 2 gange frem til 1. april hvert skoleår.ikke er muligt at gennemføre en it -baseret test for den samme elev mere end 1 gang fra 1. april frem til sommerferien hvert skoleår.er muligt at gennemføre t est for sygdomsramte børnKrav 6.SkaleringEvalueringsportalen skal hurtigt kunne skaleres, så en fler -dobling af driftsbelast-ningen kan håndteres Krav 7.KapacitetstilpasningerI tilfælde af at belastning og forbrugsmønster ændrer sig væsentligt (i opadgående eller nedadgående retning), bør Tjenesteyder være villig til, under samme eller tilsvarende betingelser og efter forudgående varsel og aftale, at ændre konfigur a-tionen (kapacitetstilpasninger) samt tilpasse aftalens driftsvederlag svarende til de deraf afledte og ændrede omkostninger. Dette kan tilbydes som optioner, jf. bilag 9.Krav 8.Tilbud på en fire -trins kapacitetsmodelUndervisningsministeriet har på basis af nedenstående vurderet kapacitetsbehovet og opstillet en fire-trins kapacitetsmodel. Undervisningsministeriet ønsker, at ti l-budet omfatter konfigurationsbeskrivelse og priser for neden for nævnte fire k a-pacitetstrin. Kapacitetstrinnene 2006 og 2007 skal være inkluderet i Tjen esteyders basistilbud, mens skaleringstrin 1 og 2 skal tilbydes som option og vedlægges bilag 9.Klik per sek. er kun til orientering og er estimeret udfra et skøn om at der kli k-kes 4 gange pr minut per test. Den reelle belastning vil afhænge af løsningsark i-tekturen. Det er Tjenesteyders ansvar at beregne de konkret kapacitetskrav.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C6 / 1 6Tabel 1 - Skønnet kapacitetsbehovKapacitetstrin 20062007Skalerings- trin 1 Skalerings- trin 2 Prøver i perioden 1 maj - 15 juni 180.000720.0001.080.0001.620.000Estimerede prøvedage i perioden 15253030Gennemsnit - prøver per dag 12.00028.80036.00054.000Spidstime - prøver per time 4.80011.52014.40021.600Gennemsnit - Klik pr sek. 133320400600Spidstime - Klik pr sek. 3207689601.440Der er følgende forudsætninger for beregningen af kapacitetstrin:Tabel 2 - Forudsætninger for beregningen af kapacitetstrinForudsætninger Elever pr årgang 60.000 Prøver 2006 3 Prøver 2007 12 Skaleringsfaktor (trin 1 og 2) 0,50 Prøvelængde (minutter) 60 Prøvetimer pr dag (8-14) 6 Spidstimen = 2/5 af gns. dag **) 0,40 Klik 4 pr minut**) 240 Forudsætninger markeret med **) er rene skøn.Evalueringsportalen forventes at have peak-perioder, hvor trafikken er intensive-ret. Dette må forventes at forekomme i dagtimerne mellem kl. 8.00 og 14.00 i fo r-bindelse med, at lærerne afvikler test som en del af undervisningen.Krav 9.Peak-perioderTjenesteyder har ansvaret for, at Evalueringsportalen også i peak -perioder kan opfylde det fastsatte serviceniveau.Krav 10.Differentieret svartiderDet skal være muligt give en differentieret svartidsgaranti til forskellige bruge r-grupper. Således skal det være muligt at sikre svartiderne overholdes, hvor en test er booket/varslet testen på forhånd. Test, der ikke er booket, vil kunne køre men uden garanti for, at svartiderne overholdes.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C7 / 1 6Krav 11.InfrastrukturTjenesteyder skal specificere infrastrukturkrav, herunder kapacitets og svar-tidskrav i forhold til:UNI-C loginSektornet og Skolernes it-udstyrI appendiks 1 til bilag 12 er vedlagt en beskrivelse af skolernes it-udstyr.Fra overtagelsesdagen for hele eller en del af systemet skal Tjenesteyder opfylde en række servicemål samt metoder og værktøjer til løbende rapportering og må-ling af disse servicemål. Disse er beskrevet nedenfor.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C8 / 1 64.ServicemålKrav 12.Servicemål for driftseffekt ivitetEvalueringsportalen skal overholde servicemål for driftseff ektivitet sådan som de fremgår af nedenstående Tabel 3 - Servicemål for driftseffektivitet (hele tabellen).Tabel 3 - Servicemål for driftseffektivitetDen aftalte driftstid:Aftalt driftstid Aer kl. 07.00 til kl. 17.00 mandag til fredagAftalt driftstid Ber kl. 17.00 til kl. 07.00 mandag til fredag, samt kl. 00.00 til kl. 24.00 lørdag og søndagDen aftalte tilgæ n-gelighedi aftalt driftstid Tilgængelighed A er 99,9 % målt løbende over 4 uger i aftalt drfi tstid ATilgængelighed B er 95,0% målt løbende over 4 uger i aftalt drfitstid BServicevindue2 timer per måned i perioden 0.00-5.00. Kun varslet anvendelse af service-vinduet vil fragå i den aftalte driftstid B.De aftalte svartider i PortalenMindst 95% af alle operationer skal besvares inden for 3 sekunder. Svarti-derne måles hos slutbrugeren (jf. snit A i modellen nedenfor) Differentieretsvar-tiderDet skal være muligt give en differentieret svartidsgaranti til forskellige br u-gergrupper. Fx skal det være muligt at sikre at sva rtiderne overholdes for test der er booket/varslet på forhånd. Hvorimod test, der ikke er booket, vil kunne køre men uden garanti for, at svartiderne ove rholdes.Den aftalte kapaci-tetEvalueringsportalen skal yde en kapacitet der er bedre eller lig det aftalte kapacitets Trin. Ved målinger af kapaciteten skal Evalueringsportalen være belastet med minimum 95% af de aftalte transaktioner.Aftalt kapacitetstrin= [Her indsættes af Tjenesteyder den prcocent -sats, der tilbydes, såfremt procentsatsen er er høj ere end 95%.]Info. 3.Aftalt kapacitetstrinSåfremt Tjenesteyder ønsker at tilbyde en kapacitet, der er bedre en 95%, bedes det tilbudte trin indsættes i skarpe parenteser i t abellen ovenfor.Driftseffektivitet er defineret som forholdet mellem tilgængelig driftstid og aftalt driftstid. Ved tilgængelig driftstid forstås den aftalte driftstid minus den tid, hvor systemet ikke kan anvendes til fejlfri driftsafvikling på grund af fejl i materiel og/eller programmel, eller hvor svartiderne ikke opfylder de krav, der er defineret ovenfor. Driftsafbrydelse regnes fra det tidspunkt, hvor Tjenesteyder enten via overvå g-ningssystemet har fået kendskab til fejlen, eller via mail, fax eller telefon er blevet gjort bekendt med fejlen (har modtaget fejlmeddelelse), og indtil normal drift er genetableret.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C9 / 1 6Tjenesteyder kan ikke garantere svartider eller tilgængelighed i UNI -login. Det forventes, at Tjenesteyder bidrager aktivt til afhjælpning af svartids -problemer, der hidrører fra andre parte r, fx med afdækning af problemer, råd og optim ering at snitflader, mv. 4.1. Måling af servicemålDa Undervisningsministeriet ønsker driften leveret som en del af den samlede tj e-nesteydelse, er det vigtigt, at der løbende er fuld kontrol over Evalueringsport a-lens ydeevne. Krav 13.Integration til UNI-loginEvalueringsportalen skal indgå en trepartsaftale med UNI -C om brugen af UNI-login.Krav 14.Overvågning og logning af svartiderEvalueringsportalen skal overvåge og logge svartider i forhold til UNI -C login og de it-baserede test.EvalueringsportalenopgavebankBrugereUNI-Csbrugerdatabase(treparts SLA)Transaktions-test(transaktions SLA)ACBDSektornetIt-baserede testMaterialerUndervisningsministeriet har identificeret fire grænseflader (figuren A -D), hvor svartiderne skal overvåges/logges.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 0 / 1 6Krav 15.Logning af operationer via grænsefladerSom udgangspunkt skal alle operationer via grænsefladerne logges, og de enkelte parters svartidsbidrag skal kunne identificeres. De overordnede behov for hver grænseflade er listet neden for: A. Der er behov for løbende at overvåge svartiderne i forhold til Evalueringspo r-talens primære brugere inklusiv infr astrukturens svartidsbidrag (som defineret i bilag 2).B. Der er behov for løbende at overvåge Evalueringsportalens og de it -baserede tests ydeevne eksklusiv infrastruktur bidrag i forhold til testenes primære br u-gere (som defineret i bilag 2).C. Evalueringsportalen skal indgå treparts aftale m ed UNI-C om anvendelsen af UNI-login, der skal anvendes af Evalueringsportalen. Der er her et behov for at registrere hændelser (fx. fejl) og forsinkelse i kommunikationen med dette delsystem.D. Endelig vil der i forbindelse med de i kontrakten angivne prøve r og i forbin-delse med senere skaleringsovervejelser være behov for at kunne teste Evalu e-ringsportalens ydeevne og tilgængelighed under en given belastning. Dette kan realiseres ved, at Tjenesteyder udarbejder et værktøj til generering af transaktioner.Krav 16.Målinger til brug for beregning af driftseffekt ivitetTjenesteyder skal løbende udføre målinger til brug for beregning af driftseffektiviteten. Målingerne på hver part/snitflade -aftale, der indgår i bere g-ningen af den samlede tilgængelighed, skal fremlæggeshver for sig i en klar og let tilgængelig form. Driftseffektiviteten er defineret som forholdet mellem tilgængelig driftstid og a f-talt driftstid:4.2. Tilgængelighedtilgængelig driftstid X x 100 %aftalt driftstid X Ved tilgængelig dri ftstid forstås aftalt driftstid minus den tid, hvor systemet eller en del af dette ikke kan anvendes til fejlfri driftsafvikling på grund af fejl i mater i-el og/eller programmel, eller hvor svartiderne ikke opfylder kravene. Driftshin-dringer, som Portalen er ansvarlig for, og udefra kommende forstyrrelser (elaf-brydelse, fejl i offentligt datanet og lignende) fragår ikke i den tilgængelige drif t-
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 1 / 1 6tid. Driftsafbrydelse regnes fra det tidspunkt, hvor fejlen er registreret hos Tjene-steyder, hvad enten registreringen er sket efter fejlmelding fra brugerne, eller fej-len er registreret som led i Tjenesteyders almindelige overvågningsforpligtelse, og indtil normal drift er mulig.Ethvert nedbrud/væsentligfejl indgår i beregningen med som minimum 5 minu t-ters tab af tilgængelig driftstid.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 2 / 1 65.RapporteringKrav 17.Overvågning af drift og driftsmålingerTjenesteyder skal løbende overvåge Evalueringsportalens drift, herunder foretage driftsmåli nger. Tjenesteyder skal månedligt rapportere om driftsforhold, herunder opfyldelsen af servicemål. Rapportering skal baseres på to dokumentationsomr å der: -Driftsrapporter -Udviklings-, vedligeholdelses- og fejllogDet første område er løbende dokume ntation af Portalens drift og anvendes til vurdering af belastningen, samt som dokumentation for Tjenesteyders service-målsgarantier.Det sidste område er dokumentation for Portalens opsætning, ændringer og regi-strering af eventuelle fejl/fejlretninger.Der ønskes klar, forklarende og let tilgængelig dokumentation.5.1. DriftsrapporterKrav 18.DriftsrapportTjenesteyder skal månedsvis aflevere en driftsrapport, der indeholder dokument a-tion af:Overordnet beskrivelse af systemets statusKapacitetsudnyttelse på systemets enkelte komponenterAfvigelser i driften, herunder fejllog og sikkerhedsafvigelser.Af driftsrapporten skal desuden fremgå opnået driftseffekt ivitet, tidspunkter og varighed for både planlagt og ikke planlagt udetid/nedetid, opnåede svart i-der og antal transaktioner.Driftsrapporterne skal endvidere indeholde korte, men fyldestgørende oply s-ninger om eventuelle opståede fejl, reaktionstider, årsag og fejl -retning i må-leperioden. Der skal endvidere ved konstaterede fejl være en reference til fej l-loggen, således at det er muligt at analysere opståede fejl og fejlretning mere indgående.Bortset fra rapportering om eventuelle afvigelser skal ovennævnte aktiviteter direkte kunne indføjes i driftsinstruksen med en reference til p å gældende driftsrapport og omvendt.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 3 / 1 6I tilfælde af at Tjenesteyder kan forudse, at driftsstabiliteten er truet som følge af kapacitetsproblemer eller andet, skal denne hurtigst muligt underrette Portalen skriftligt. Desuden skal Tjenesteyder stille forslag til løsninger.Krav 19.Rapportering af driftseffektivitetTjenesteyder skal løbende udføre målinger til brug for beregning af driftseffektiviteten. Målingerne og de elementer, der indgår i målingerne og i beregningen af den samlede tilgængelighed, skal fremlægges hver for sig i en klar og let tilgæ ngelig form. Det skal som minimum oplyses, hvor mange timer portalen har været ti lgængelig, hvor mange timer portalen skulle være tilgængelig (efter kontrakten), hvor mange nedbrud der har været med angivelse af timeforbrug, hvor mange service-vinduer der har været med angivelse af timeforbrug.Krav 20.FejllogTjenesteyder skal udarbejde og vedligeholde en fejllog. I fejlloggen skal alle fejl og andre problemer registreres. For alle fejl og problemer skal fremgå:IdentifikationsnummerTidspunktFejl/problem-kategoriVarighedÅrsagHåndteringVedligeholdelses/fejlloggen skal vedlægges som bilag til den må nedlige drifts-rapport. Krav 21.Kategorisering af fejlFejl og problemer skal inddeles i kategorier baseret på fejlen betydning for br u-gerne, nedenstående er et eksempel:Kategori 1: Alvorlige fejl, som er fejl, der medfører, at anvendelsen af syst e-met må suspend eres, eller fejl, der forårsager tab af data.Kategori 2: Betydelige fejl, som er fejl, der medfører, at dele af eller visse funktioner i systemet ikke kan anvendes, og fejlen ikke med rimelighed kan omgås.Kategori 3: Ubetydelige fejl, som er fejl, der ikke forhindrer fuld anvendelse af en funktion, eller en fejl, der kan omgås. Kategori 4: Dokumentationsfejl, som er fejl i systemets dokumentation (Skriftligt materiale, skærmbillede, hjælpetekst m.v.)Vedligeholds /fejlrapporteringen skal omfatte en plan for afhjæl pning af fejl. Med beskrivelse af fejlkilden og de indsatser, der skal afhjælpe fejlen.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 4 / 1 65.2. Overvågnings - og anvendelsesrapporteringKrav 22.OvervågningTjenesteyder skal tilrettelægge og proaktivt overvåge driften af portal og tests y-stem, således at fl askehalse og driftsforstyrrelser så vidt muligt undgås.Der er behov for løbende at overvåge særligt testsystemets, men også portalens, ydeevne i forhold til brugen. Endelig vil der i forbindelse med de angivne prøver og tests, og i forbindelse med overvejelser om skalering være behov for at kunne teste ydeevne og tilgæ ngelighed under en given belastning. Krav 23.Dokumentation af de svartiderEvalueringsportalen skal indeholde faciliteter, der gør det muligt løbende at d o-kumentere Evalueringsportalens svartider og tilgængelighed i forhold til de pr i-mære brugere. Det skal være muligt at identificere svartiderne i forhold til den enkelte test og svartiderne for Evalueringsportalen som helhed.Krav 24.BrugerstatistikTjenesteyder skal foretage brugerstatistik på Evalueringsp ortalen. Statistikken skal som minimum dække brugernes transaktioner op imod konkrete områder som minimum synliggjort på vejledninger og fagspecifikke materialer inden for det enkelte fag.Krav 25.AnvendelsesrapportTjenesteyder skal foretage målinger af belastni ngen på portalen. Måli ngerne skal som minimum give viden om:-mindst travle perioder på døgnet og året.-mest travle perioder på døgnet og året.-belastningen over et døgn.-belastningen over et år.-antal besøgende per dag og per måned.-antal hits per dag og per måned.-antal unikke brugere per dag og per måned.-peak-opgørelse på visits og hits fordelt på travleste time og travleste dag i en uge og per måned.Tjenesteyder skal levere denne information som en anvendelsesrapport.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 5 / 1 65.3. Rapportering i forhold til udvikling og vedligeholdUndervisningsministeriet ønsker løbende at kunne inspicere og godkende krav - og designdokumenter. Desuden skal Tjenesteyder stille sagkyndig ekspertise til rå-dighed for drøftelse af spørgsmål og kommentarer omkring den nævnte dokumen-tation.Krav 26.Inspektion af kildekodeTjenesteyder skal forpligte sig til at acceptere en løbende inspektion af systemd o-kumentation og/eller kildekode i projektets forløb. Denne inspektion skal ku nne foretages af tredje part på Undervisningsministeriets ve gne. Undervisningsministeriet og Tjenesteyder skal i samråd træffe beslutning om evt. ændringer, baseret på nævnte inspektioner af systemdokumentation og inspektion af kildekode.Tjenesteyder skal månedsvis aflevere status - og aktivitetsrapporter.Krav 27.AktivitetsrapportAktivitetsrapporten skal som minimum indeholde:Aktiviteter i forhold til vedligeholdelseAktiviteter i forhold til supportRegistrerede fejl, samt indsats udført for at afhjælpe fejlen5.4. Kontinuitet i ydelsenUndervisningsministeriet ønsker at sikre en kontinuitet i ydelsen, hvorfor der stil-les en række krav til Tjenesteyders sikring af dette.Krav 28.Præventiv vedligeholdelse og rettelserDet skal være muligt at foretage præventiv vedligeholdelse og rettelser på syste-met, uden at tilgængelighed og svartider r educeres.Krav 29.KonfigurationsstyringTjenesteyder skal sikre, at der sker en effektiv konfigurationsstyring, således at det undgås at nye fejl introduceres ved rettelsen af andre fejl.
B i l a g 1 2 - S e r v i c e m å l$ A S Q 2 3 7 2 1 5 . D O C1 6 / 1 66.Liste over kravopfyldelseDer henvises til bilag 3 for en konkret vejledning i, hvordan listen skal udfyldes.Krav 12ProblemløsningKrav 22Orienteringspligt vedr. opgraderingKrav 33Serviceniveau - sikre funktionalitet, kapacitet og tilgængelighedInfo. 13Opretholdelse af serviceniveauKrav 43Evalueringsportalens må ikke gå nedInfo. 23Beskrivelse af drifsplanlægning/beredskabKrav 55Antal test per elevKrav 65SkaleringKrav 75KapacitetstilpasningerKrav 85Tilbud på en fire-trins kapacitetsmodelKrav 96Peak-perioderKrav 106Differentieret svartiderKrav 117InfrastrukturKrav 128Servicemål for driftseffektivitetInfo. 38Aftalt kapacitetstrinKrav 139Integration til UNI-loginKrav 149Overvågning og logning af svartiderKrav 1510Logning af operationer via grænsefladerKrav 1610Målinger til brug for beregning af driftseffektivitetKrav 1712Overvågning af drift og driftsmålingerKrav 1812DriftsrapportKrav 1913Rapportering af driftseffektivitetKrav 2013FejllogKrav 2113Kategorisering af fejlKrav 2214OvervågningKrav 2314Dokumentation af de svartiderKrav 2414BrugerstatistikKrav 2514AnvendelsesrapportKrav 2615Inspektion af kildekodeKrav 2715AktivitetsrapportKrav 2815Præventiv vedligeholdelse og rettelserKrav 2915Konfigurationsstyring