Connecting Business & TechnologyAppendix 1 til Bilag 12 Notat om skolernes it-udstyr28. juni 2005Undervisningsministeriets udbud - Fremme af eva-lueringskulturen i folkeskolen
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 / 1 6Indholdsfortegnelse1.Indledning ................................ .....................................21.1.Datakilder....................................... 21.1.1.Hardware m.v............................................................................................................. 21.1.2.Styresystemer og software ......................................................................................... 22.Skolernes IT-udstyr.....................................................42.1.PCer ..................................... 42.1.1.Type ........................................................................................................................... 42.1.2.Antal........................................................................................................................... 42.1.3.Kapacitet .................................................................................................................... 72.2.Styresystem, type og version .......................................... 82.3.Browser, type og version ................................................92.4.Internetbåndbredde - til skolen og pr. maskine ............................................102.4.1.Båndbredde pr. skole. ............................................................................................... 112.4.2.Båndbredde pr. maskine ........................................................................................... 12
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C2 / 1 61.IndledningUndervisningsministeriet har via UNI-C tilvejebragt følgende oplysninger om skolernes IT-udstyr:Pc'ere - Antal, type og kapacitetStyresystemer - type og versionBrowser - type og versionInternetbåndbredde (til skolen og per maskine)Oplysningerne er indsamlet over en ganske kort periode hvorfor oplysningerne ikke i omfang giver en fuldstændig og opdateret beskrivelse. De vedlagte oply s-ninger er stykket sammen ved at udnytte allerede kendte data suppleret med data indsamlet ved en elektronisk baseret spørgeskemau ndersøgelse.Med mængden og kvaliteten af de indsamlede data er det Undervisningsminister i-ets opfattelse, at det er lykkedes at skabe et retvisende øjebliksbillede af udstyrss i-tuationen på skole rne.1.1. Datakilder1.1.1.Hardware m.v.1.1.1.1.Frie grundskolerHer er anvendt de data, som skolerne har indberettet til Undervisningsministeriet (CiS) i forbindelse med ansøgning om tilskud. Disse data er beriget med yderlig e-re omlysninger fra UNICs s algs- og leverancesystem.1.1.1.2.Offentlige grundskolerUNI-C har udsendt et elektronisk spørgeskema til belysning af hardwaresituati o-nen til 1.650 offentlige grundskoler. Heraf har 1.500 skoler faktisk modtaget spø rgeskemaet og af disse har 665 besvaret skemaet. Disse data er beriget med data om båndbredde til skolerne fra UNICs salgs - og leverancesystem.1.1.2.Styresystemer og softwareDisse oplysninger er af flere grunde ikke indsamlet via spørgeskemaundersøge l-sen. For det første findes de ikke i dat agrundlaget for de frie grundskoler hvilket ville betyde at undersøgelsen ikke ville vise situationen i denne gruppe. For det andet indrapportere disse oplysninger. Der ville med andre ord være en ikk e ubetydelig risiko for at opgaven med at udfylde det samlede spørg eskema således ville blive for stor, hvorfor svarprocenten ville blive påvirket i negativ retning.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C3 / 1 6UNI-C har i stedet valgt at indsamle disse data ud fra de data, som til enhver tid opsamles i forbindelse med trafik til siderne på emu.dk. Rationalet er, at den al t-overvejende trafik til netop dette sted genereres fra skolerne. Data fra denne trafik om browsertyper og styresystemer giver altså et særdeles præcist billede af situa-tionen på dett e område i skoleverdenen.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C4 / 1 62.Skolernes IT-udstyr2.1. PCer type, antal og kapacitet2.1.1.TypeType er her defineret som PC contra Macintosh. Defineret således har ingen sk o-ler oplyst maskintype. Undersøgelsen af browser og styresystem viser at under 1% af maskinerne på skolerne er Macintosh. Svaret på hvilke maskintyper der findes er altså, at Wi ndows-baserede maskiner er altdominerende, men at der er en lille (men erfaringsmæssigt også meget trofast) skare af Macintosh -brugere på skolerne.Type kan også tolkes som stationær contra bærbar eller tynd klient. Under 10% af skolerne oplyser at der ikke er bærbare, mens ca. 50% oplyser at der er højst 3 bærbre på skolen. Der findes et mindre antal enkeltskoler, hvor bestanden af bærbare er betyd elig.68% af skolerne oplyser, at de ikke anvender tynde klienter, mens 32% anvender tynde klienter. Ingen skoler anvender udelukkende tynde klienter.2.1.2.AntalNedenfor præsenteres resultatet af undersøgelsen af antal maskiner pr. sk ole. Her er der ikke taget hensyn til alder eller type.0-9 0,90,910-196,57,420-2913,520,930-3910,431,340-4910,241,550-5911,152,660-6910,863,570-798,772,280-897,179,290-994,783,9100-1095,389,2110-1192,992,0120-1292,494,4130-1391,595,9140-1491,197,0150-1590,997,9160-1690,698,5170-1790,699,1180-1890,399,4
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C5 / 1 6190-1990,299,5200-0,5100,0Procentvis fordeling0,02,04,06,08,010,012,014,016,0Antal mask inerKumuleret procentvis fordeling0,025,050,075,0100,0Antal m askinerDefinerer man en tidssvarende PC som en maskine, der højst er tre år gammel, bliver billedet som vist nedenfor, hvor billedet for alle maskiner er taget med for sammenligningens skyld.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C6 / 1 60,05,010,015,020,025,030,0Antal maskineralletidssv.På tabelform0-9 26,126,110-1917,243,320-2918,962,230-3911,573,840-498,882,650-595,888,560-694,693,170-792,495,580-891,296,790-991,097,8100-1091,098,8110-1190,499,3120-1290,099,3130-1390,199,4140-1490,399,7150-1590,099,7160-1690,099,7170-1790,199,9180-1890,099,9190-1990,099,9200-0,1100,0Man bemærker, at der er en betydelig bestand af ældre, ikke-tidssvarende maski-ner på sk olerne.Det skal bemærkes, at der som følge af programmet it i folkeskolen i løbet af årene 2005 -2007, sandsynligvis vil ske en betydelig kapacitetsopbygning af tidsvarende PCer i danske folkeskoler. Der ydes et samlet årligt tilskud til ko m-
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C7 / 1 6muner til køb af udstyr (hovedsagligt PCer, jf. positivlisten i re tningslinierne for tilskud: http://us.uvm.dk/grundskole/undervisningsmidler/it/Itifolkeskolen/retningslinier05.htm?menuid=102510) på op til 120 -125 mio. kr. pr. år mod at kommune r-ne/skolerne selv foretager en tilsvarende investering på op til 250 mio. kr. pr. år. Ansøgningsrunden i 2005 har resulteret i, at ca. 85% af statsmidlerne er blevet ansøgt og skal udmøntes inden dette finansårs u dgang. I samme forbindelse vil blive tilvejebragt et præcist overblik over den sa mlede it-kapacitet på folkeskoler og frie grundskoler, idet det er en tilskudsbetingelse, at alle skoler i tilskudsmod-tagende kommuner og alle tilskudsmodtagende frie grundskoler indberetter deres samlede bestand af elevrettet it-udstyr til et offentligt tilgængeligt web -site, som UNI-C står for udvikling og drift af.2.1.3.Kapacitet2.1.3.1.DiskkapacitetHer er billedet som vist nedenforOp til 10 GB34,334,311-40 GB44,478,741-80 GB14,793,5Over 80 GB6,5100,0Tabellen skal læses således at af samtlige mask iner på skolerne har 34,3% en harddiskkapacitet på 10 GB eller deru nder etc.2.1.3.2.RAM-kapacitetOp til 64 MB17,517,564-128 MB27,845,4128-256 MB38,083,4Over 256 MB 16,6100,0Tabellen læses som tabe llen ovenfor.2.1.3.3.Video-RAM kapacitetEndelig kan det være interessant at kende kapaciteten på maskinernes v ideokort. Denne fordeling fremgår af tabellen n edenfor.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C8 / 1 6Op til 16 MB36,536,516-32 MB26,663,132-64 MB23,786,864-128 MB10,797,5Over 128 MB 2,5100,02.2. Styresystem, type og versionTabellen nedenfor viser hvilke typer styresystem, der har ligget på de m askiner, som været anvendt, når der er gener eret trafik mod webstedet emu.dk. Tallene er opsamlet i perioden 01.03.2005-02.06.2005.OS type/versionAndelAntalWinXP63.9%1042877Win9818.4%299814Win20009.7%158595WinNET5.4%88044WinME0.8%13853Diverse0.5%7796MacOSX0.3%4892Win950.3%4484WinNT0.3%4400MacPPC0.2%2642Linux0.2%2603Ikke tilgængelig0.0%749SunOS0.0%301FreeBSD0.0%24Win320.0%6OS/20.0%1WAP0.0%1Amiga0.0%1Der er altså en betydelig overvægt af Windows -baserede styresystemer. Den nye-ste type, WindowsXP, dominerer med 63,9 %, men der er stadigvæk knap 20%, som anvender det ældre styr esystem Windows98.Man kan samtidig udlede af tallene at hardwareplatformen Mac ikke har nogen nævneværdig udbredelse.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C9 / 1 62.3. Browser, type og versionTabellen nedenfor viser hvilke browsertyper, der har været anvendt, når der er g e-nereret trafik mod webstedet emu.dk. Tallene er opsamlet i perioden 01.03.2005-02.06.2005.Tabellen viser, at brugerne af emu.dk reelt kun anvender ganske få bro wsertyper og Tabellen viser samtidig, at de resterende 2,3% stammer fra ikke mindre end (mindst) 34 forskellige browsertyper og
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 0 / 1 6Browser type/versionAndelAntalIE 6.x93.0%1514634IE 5.x3.9%62957Firefox 1.x1.8%29162Diverse0.5%7789Safari 1.x0.2%3639Mozilla 1.x0.2%3182Firefox 0.x0.1%2020Opera 7.x0.1%1589Netscape 7.x0.1%1570IE 4.x0.1%962Opera 8.x0.0%521Netscape 4.x0.0%394IE Offline Browser0.0%268Girafabot0.0%244Konqueror 3.x0.0%171Ikke tilgængelig0.0%111Cerberian Drtrs0.0%50Netscape 6.x0.0%36Galeon 1.x0.0%33Chimera 0.x0.0%22Firebird 0.x0.0%9Konqueror0.0%7Inktomi0.0%6Mozilla 0.x0.0%5WebCapture0.0%5Camino 0.x0.0%4Netscape 3.x0.0%3grub-client0.0%2MultiZilla0.0%2Wayback Machine0.0%1Profile 2.x0.0%1OmniWeb 5.x0.0%1Phoenix0.0%14.x0.0%1Site Rippers0.0%1cURL0.0%1Aweb/Voyager0.0%12.4. Internetbåndbredde - til skolen og pr. maskineAlle de skoler, som UNI-C i denne del af undersøgelsen har data fra, er på Se k-tornet. Stort set alle disse skoler har en ADSL-forbindelse. De resterende skoler
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 1 / 1 6har en forbindelse, som kan sammenlignes med en ADSL forbindelse med den samme kapacitet bå de upstream og downstream.Når man siger interne tbåndbredde kan der med ADSL -forbindelse menes to ting kapacitet mod skolen (downstream) og kapacitet fra skolen (upstream). Skal der hentes indhold til skolen er det downstream, der er interessant, hvorimod upstream kapaciteten er interessant hvis der skal sendes fra skolen. Begge disse størrelser er belyst nedenfor.De skoler, som ikke er på Sektornet, er af tidsmæssige grunde ikke medt aget i denne undersøgelse. UN I-C ved, at nogle af disse har stor båndbredde, fordi de er tilkoblet fibernetværk. Den resterende gruppe skoler vurderer UNI -C, med bag-grund i den daglige kontakt med skolerne, er sammenlignelige kapacitetsmæ ssigt med skolerne på Sektornet.Oplysninger om antal maskiner på skolerne har UNI -C kun for gruppen på 665 skoler, som har svaret i spørgeskemaundersøgelsen, så resultater vedrørende båndbredde pr. maskine hidrører fra de nne gruppe.2.4.1.Båndbredde pr. skole.640,2320,91280,4641,12560,61281,651215,02560,2204872,651284,8409610,976811,280960,420480,2Det skal bemærkes, at kapaciteten 1024 kb Upstream ikke findes.Grafisk ser billedet sål edes ud:
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 2 / 1 6Internetkapacitet Dow nstream0,010,020,030,040,050,060,070,080,0kapacitetInternetkapacitet Upstre am0,010,020,030,040,050,060,070,080,090,0KapacitetDer er en stor variation i skolernes størrelse og i antal maskiner på skolerne. Bi l-ledet, som tegner sig, er at skolerne har valgt en forholdsvis billig standardløsning (typisk 2048/512) forbindelsen.2.4.2.Båndbredde pr. maskineHer skiftes der til data fra spørgeskemaundersøge lsen.2.4.2.1.Upstream fra skolen:Data er grupperet i enheder af 5 kb.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 3 / 1 6Som det ses har mere end 75% af skolerne mindre end 20 kb/maskine til rå dighed upstream. Det gælder altså også at mindre end 25% af skolerne har 20 kb eller derover til rådighed pr. maskine upstream.0-5 11,811,85-1035,146,910-1518,565,415-2012,177,520-257,084,525-307,091,430-352,493,835-402,196,040-451,197,145-500,597,650-550,397,955-600,398,160-650,098,165-700,398,470-750,598,975-800,098,980-850,098,985-900,399,290-950,099,295-1000,099,2100-0,8100,0Båndbredde pr. maskine upstream0,010,020,030,040,0båndbre dde (k b)
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 4 / 1 6Kumulere t båndbredde pr. mas kine upstream0,050,0100,0150,0båndbredde (k b)Den svage sammenhæng mellem båndbredde og antal mask iner kan illustreres som nedenfor, hvor hver skole er en prik i diagrammet. Her er tallene hentet fra de frie grundskoler. Bemærk at 2.aksen er logaritmisk.101001000050100150200Antal m askiner2.4.2.2.Downstream trafik mod skolen.Data er grupperet i enheder af 10 kb.Tabellerne viser, at lidt mere end 75% af skolerne har mindre end 70 kb til rådi g-hed downstream pr. maskine. Altså har lidt mindre end 25% af skolerne 70 kb e l-ler derover til rådighed downstream pr. maskine.0-101,91,910-2014,516,420-3018,534,930-4015,350,140-5012,162,250-606,268,460-707,075,3
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 5 / 1 670-804,079,480-906,485,890-1001,687,4100-1102,990,3110-1202,793,0120-1301,694,6130-1400,394,9140-1501,196,0150-1600,396,2160-1700,096,2170-1801,397,6180-1900,397,9190-2000,097,9200-2,1100,0Båndbredde pr. maskine dow nstream0,05,010,015,020,0båndbredde (kb)Kumulere t båndbredde pr. maskine downstre am0,025,050,075,0100,0båndbredde (kb)Som ovenfor kan den svage afhængighed me llem båndbredde og antal maskiner på skolerne illustreres med et scatter -plot. Data er igen hentet fra de frie grund-skoler.
A p p e n d i x 1 t i l B i l a g 2 - k r a v s p e c i f i k a t i o n$ A S Q 2 3 7 2 1 6 . D O C1 6 / 1 6100100010000050100150200Antal m askinerDet bemær kes, at 2.aksen er logaritmisk.