Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 28. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 25: ”Hvorfor skal lovforslagets § 1, nr. 12, om ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om fritagelse for at aflægge folkeskolens afgangsprøver (ny affattelse af § 14, stk. 4) fortolkes så snævert, som det sker i lovfors- lagets bemærkninger, og er ministeren indstillet på at komme med en tilkendegivelse i udvalgets betænkning, der bløder op på lovforslagets bemærkninger?” Svar: Efter lovforslaget foreslås undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte regler om, at visse elever kan fritages for at aflægge folkeskolens afgangsprøver. Det fremgår af bemærkningerne, at der påtænkes fastsat regler om, at folkeskolens leder i særlige tilfælde kan beslutte, at elever, for hvem prø- veaflæggelsen ikke skønnes hensigtsmæssig, vil kunne fritages. Fritagelse for at aflægge folkeskolens afgangsprøver vil for eksempel kunne komme på tale for elever med multiple funktionsnedsættelser uden verbalt sprog, elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder og elever, der lige er kommet til Danmark, og som ikke taler eller forstår dansk i et omfang, så deltagelse giver mening. Endvidere fremgår det blandt andet, at prøvefri- tagelsen sker efter samråd med forældrene, og således at der samtidig tages stilling til, hvordan elevens udbytte af undervisningen evalueres på anden vis. Det er hensigten, at prøvefritagelsen vil kunne omfatte én eller flere eller alle afgangsprøver.
2 Undervisningsministeren vil desuden fortsat være bemyndiget til at fast- sætte regler om, at visse elever - som i dag - efter skolelederens bestem- melse kan aflægge afgangsprøver på særlige vilkår. Begrundelsen for, at der i bemærkningerne til den omhandlede bemyndi- gelse er lagt op til en relativ restriktiv fritagelsespraksis, er følgende: Center for Ligebehandling af Handicappede har gennemført en række undersøgelser af handicappede børns skolegang, hvori blandt andet ele- vernes prøvefrekvens indgår. Undersøgelserne tyder på, at prøvefrekven- sen blandt elever med handicap er lav, også lavere end man kunne for- vente, når det tages i betragtning, at der er mulighed for at aflægge prøve på særlige vilkår. Særlige vilkår kan blandt andet betyde, at eleven får sine sædvanlige hjælpemidler med til prøven, har forlænget prøvetid m.v. Det skal bemærkes, at de muligheder, der i dag er for aflæggelse af prøve på særlige vilkår, forventes videreført uændret. Undersøgelserne svarer til Undervisningsministeriets indtryk af, at prø- veaflæggelse ikke har samme prioritet i forhold til elever med handicap som i forhold til elever uden handicap. Med en obligatorisk prøvedeltagelse er der mulighed for, at en meget større andel af elever med handicap hjælpes til at gennemføre folkesko- lens afgangsprøver og dermed får bedre muligheder i deres videre ud- dannelse. Jeg er derfor ikke indstillet på at fastsætte nærmere regler, hvorefter ele- ver med handicap generelt fritages for at aflægge folkeskolens afgangs- prøver. Jeg er imidlertid villig til at drøfte spørgsmålet om afgrænsning af fritagelsesadgangen med De Samvirkende Invalideorganisationer forud for udstedelsen af bekendtgørelsen. Jeg vil derfor afgive et bidrag til ud- valgets betænkning, om at jeg i forbindelse med udarbejdelsen af be- kendtgørelsen vil drøfte spørgsmålet om afgrænsning af fritagelsesadgan- gen med De Samvirkende Invalideorganisationer. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder