Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 36:
â€Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmÃ¥l 26 oplyse, hvilken paragraf i den nuværende folkeskolelov ministeren henviser til i sit svar, og kan ministeren bekræfte, at den pÃ¥gældende lovparagraf ikke ændres som konsekvens af lovforslagets bemærkninger om â€evaluering af alle aspekter af elevens udbytte af undervisningenâ€? Ministeren bedes skrive hele den pÃ¥gældende lovparagraf (nummer og tekst) i svaret.â€
Svar:
Mit svar på spørgsmål 26 omhandler folkeskolelovens § 13, stk. 2, som efter gældende lov lyder således:
 â€Stk. 2. Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for undervisningens videre planlægning.â€
Med forslagets § 1, nr. 5, affattes § 13, stk. 2, således:
 â€Stk. 2. Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af elevens udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til trin- og slutmÃ¥l, jf. § 10. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf. § 18, samt for underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, jf. stk. 1â€.  Â
Jeg kan bekræfte, at bestemmelsen ikke ændres som konsekvens af lovforslagets bemærkninger om â€evaluering af alle aspekter af elevens udbytte af undervisningen.†Som det fremgik af mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 26, er der med denne formulering i lovforslagets bemærkninger sÃ¥ledes ikke tiltænkt nogen ændring i forhold til i dag. Der vil sÃ¥ledes fortsat være tale om, at der pÃ¥ alle klassetrin som en integreret del af undervisningen løbende skal foretages en alsidig evaluering af elevens udbytte heraf.
Â
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.