Folketingets Socialudvalg Dato: 24. januar 2006 Lovforslag nr. L 108 om forslag til lov om ændring af lov om social se  r- vice og lov om en børne familieydelse (Styrkelse af forældreansvaret) Til Folketingets Socialudvalgs orientering sendes hermed –  i 5 eksemplarer ocialministeriets kommentarer  til  bemærkninger  modtaget  af  DSI,  Det Centrale Handicapråd og KL i forbindelse med  lovforslag nr. L 108 om for- slag til lov om ændring af lov om social service og lov om en børnefamili   e- ydelse  (Styrkelse  af  forældreansvaret).    Kommentarerne  og  høringssvarene fremsendes først nu, da de blev modtaget efter høringsfristens udløb. Kommentarer til høringssvar  m odtaget inden høringsfristens udløb er  ove  r- sendt til udvalget den 15. december 2005. Lovforslaget generelt KL har oplyst, at man generelt finder det positivt, at regeringen har sat fokus på forældreprogrammerne. Lovforslagets betydning for handicappede børn og unge Det Centrale Handicapråd og  DSI har  påpeget, at lovforslaget kan give a  n- ledning til, at børn med psykisk nedsat funktionsevne, fx i form af autisme, forveksles  med  den  gruppe  af  børn   og  unge,  der  nævnes  i  lovforslaget,  og som har alvorlige adfæ  rds- eller tilpasningsproblemer. DSI mener, at der bør ske en præcisering af målgruppen i lovforslaget, således at forældre til ha n- dicappede  børn  ikke  bliver  omfattet  af  lovfors laget.  Endvidere  bør   sagsbe- handlerne i kommunen efteruddannes, så de får bedre   forudsætninger for at kunne sætte sig ind i sager, hvor der er et handicappet barn. Socialministeriets bemærkninger: Forudsætningen  for  at  kunne  meddele  forældre  et  forældrepålæg eller  en anden foranstaltning i medfør af serviceloven  er, at kommunen forinden har foretaget en grundig undersøgelse af barnets eller den unges forhold i medfør af servicelovens § 38.  Denne undersøgelse har til formål at afdække barnets eller den unges problemer, så kommunen kan  vurdere, hvilke foranstaltnin- ger der vil være for  målstjenlige ud fra  arten og karakteren af problemerne. Særligt når der er tale om et barn eller en ung, der har psykisk nedsat funkt   i- ons evne  – handicappet  endnu  ikke  er  konstateret  – en  §  38- undersøgelse  kunne påvise, at barnets adfærdsmæs sige vanskeligheder skyl- des en lidelse hos barnet og ikke, at forældrene har forsømt barnet.    Et foræ  l- Ministeren Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] J.nr. 640-1646
2 drepålæg vil således ikke komme på tale i en sådan situation, idet det ikke vil være  fo  rmålstjenligt  eller  egnet  til  at  bidrage  til  en  løsning  af  barnets  e  ller den unges problemer. Problemstillingen vil blive beskrevet i Socialministeriets kommende vejled- ning om styrkelse af forældreansvaret. Retssikkerhed DSI har anført, at lovforslaget indeholder mange skønsmæssige overvejelser. Det påpeges i den forbind else, at lovforslaget bør indeholde særlige retssi   k- kerhedsmæssige foranstaltninger, der blandt andet stiller krav til sagsbehan  d- lingen  og  de  enkelte  afgørelser.  KL  deler  denne  opfattelse,  idet  det  i  b e- mærkningerne anføres, at det forud for lovens ikrafttræ den bør godtgøres, at lovforslaget ikke skaber retssikkerhedsmæssige problemstillinger.   Socialministeriets bemærkninger: Særligt for så vidt angår retssikkerhedsspørgsmålet skal det oplyses, at   dette har været tillagt stor vægt i forbindelse med lovforslaget og ordningens til- rettelæggelse  . Lovforslaget er bygget op omkring de forvaltningsretlige reg- ler og overholder desuden bestemmelserne i Den Europæiske Menneskere  t- tighedskonvention. Kommunerne  skal foretage  en  omhyggelig  sagsbehandling  i  samtlige  sager og skal sørge for at  vælge den  eller  de  mindst indgribende foranstaltninger med henblik på at yde  den rette hjælp og støtte til den enkelte familie. Forældre får mulighed for at klage over    afgørelserne , ligesom de til enhver tid kan gøre brug af dere s ret til at få indsigt i deres egen sag. Rammerne for sagsbehandlingen  og  de  procedurer,  som  kommunerne  skal  følge,  vil  blive grundigt beskrevet i den kommende vejledning om styrkelse af forældrea  n- svaret. Eva Kjer Hansen        /Birgitte Lundblad