Til lovforslag nr. L 108 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Socialudvalget den   24. februar 2006 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om en børn efamilieydelse (Styrkelse af forældreansvaret) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 5 æ  ndringsforslag til lovforslaget. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 5. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  14.  december  2005  og  var  til  1.  behandling  den  11.  januar  2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den 15. november 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del –   bilag 108 . Den 15. december 2005 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.   Den 24. januar 2006 sendte socialministeren supplerende høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Henrik von Bülow, København.   Socialministeren har over  for udvalget kommenteret den skriftlige henvendel- se. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til   socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af socialministe- ren stillede ændringsforslag. Flertallet   vil stemme imod ændringsforslag nr. 1  -4.
2 Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget. Grundlæggende er det forældrene , der bærer ansvaret for deres børns udvikling. Forældrene er de nærmeste til at yde barnet beskyttel- se og varetage dets interesser, men desvæ  rre er det ikke alle forældre  , der magter den opgave. På  den  baggrund  støtter  Dansk  Folkeparti,  at  der  indføres  d   et,  der  kaldes  forældrepålæg,  hvor forældre bl  iver pålagt bestemte aktive  handlinger til støtte for deres børns udvikling. Hermed s  ikres det, at alle børn og unge og  i særdeleshed de samfundsmæssigt marg inaliserede, får muligheder for en hensigtsmæssig udvi  kling. Et mindretal i udvalget (S) stemmer hverken for eller imod lovforslaget, men vil stemme for æ  n- dringsforslag nr. 5. Mindretallet stemmer hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1  -4. Et andet mindretal i udvalget (RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de i nr. 1-5 stil- lede ændringsforslag. Såfremt ændrin gsforslag nr. 1-4 ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindre- tallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Det  Radikale  Venstres  og  Socialistisk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  finder,  at  lovforsla- get indeholder mange positive elementer i form af mere systematiske tilbud om udbygning af foræ  l- dreprogrammerne og et større fokus på familien omkring det enkelte barn. Til gengæld finder mi n- dretallet, at de gode elementer i forslaget risikerer at blive spoleret ved indføre lsen af en økonomisk sanktion,  der  vil  straffe  barnet  dobbelt,  og  som  ikke  på  nogen  måde  vil  forbedre  hverken  barnets eller  familiens  situation.  Retssikkerhedsmæssigt   rammer  forslaget  også  hårdt,  da  det  bliver  op  til den enkelte sagsbehandler at skulle vurdere, om forældrene er i ond tro.   Taget i betragtning, at eva- lueringen af serviceloven fra 2001 har påvist, at i op mod 40  pct. af tilfældene   er der ikke foretaget en  §  38-undersøgelse  af  ba rnets  vilkår,  er  der  stor  risiko  for,  at  forkerte  forældre  bliver  straffet. Mindretallet stemmer derfor for ændringsforslagene fra Det Radikale Venstre, og i fald d  e ikke bli- ver vedtaget, stemmer mindretallet imod det samlede lovforslag. Et tredje  mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for æ  ndringsforslag nr. 1-5. Enhedslistens  medlem  af  udvalget  konstaterer,  at  forslaget  om  »forældrepålæg « er  baseret  på  et menneskesyn, hvor man forudsætter, at nogle forældre ikke er bevidste om deres ansvar som foræ l- dre eller slet og ret er dårlige forældre, d   er ikke vil tage ansvar for deres børn. Derfor skal kommunerne nu have mulighed for at pålægge forældrene forskellige handlinger ge n- nem  de  såkaldte  forældreprogrammer.  Adlydes  pålægget  ikke,  skal  forældrene  straffes  på  peng e- pungen – man tager deres børnepe    nge. I bemærkni  ngerne til forslaget fremgår det, at der især skal tænkes i pr  ogrammer, der er rettet mod familier af anden etnisk herkomst. Enhedslistens udgangspunkt er, at alle forældre ønsker det bedste for deres børn. De sværre er der nogle,  som  ikke  magter  opgaven  som  forældre  i  enten  en  kort  eller    en  længere  periode.  D  ér  skal både børn og forældre selvfølgelig have hjælp. Regeringen vælger i st edet at idømme forældrene en straf. Forældrene bliver i forvejen straffet  , ved at deres barn har det skidt og klarer sig dårligt. Oven i hatten får de en straf af samfundet  –  både øk  onomisk og ved en langt mere omfattende kontrol og overvågning. Børnene straffes  , ved at deres forældre får langt færre penge og dermed færre muli g- heder for at give dem det, der er basalt nødvendigt, f .eks. vinterstøvler. Regeringens forslag indb e- fatter også, at børnene skal spørges om, hvad de synes om forældrepålæg get. Hvad har man tænkt sig, at børnene skal svare? Enhedslisten så  gerne, at der blev lagt mindre økonomisk  pres på komm unerne, så  de fik mulig- hed for at varetage de opgaver for børn og unge, som de  har ansvaret for. Varetagelsen af disse op- gaver  skal  ske  på  en  ordentlig  og  ansvarlig  måde,  hvor  man  i  respekt  for  familierne  tilbyder  dem hjælp.
3 Hvis socialarbejderne ikke var så stressede og underbemandede, ville de have langt nemmere ved at udvise respekt og ligeværd. De ville have langt nemmere ved at komme ud af kontorerne og få tid til hjemmebesøg, besøg på børnenes institutioner osv. Kort sagt, giv familierne og socialarbe jderne nogle ordentlige vilkår til at udvikle modeller, hvor et a nstændigt menneskesyn hersker. Selv om det Det Radikale Venstres ændringsforslag skulle blive vedtaget, kan Enhedsl  isten ikke stemme for et lovforslag, der pålægger kommunerne en ekstra byrde   , uden at kommunerne samtidig tildeles de nødvendige resurser. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (RV), tiltrådt af  et mindretal (SF og EL): Til titlen 1) Titlen affattes således: »Forslag til Lov om ændring af lov om soc  ial service (Styrkelse af forældreansvaret)«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 3  ] Til § 1 2) I den under nr. 1 foreslåede  § 41 a, udgår  stk. 5 og 6 . Stk. 7 bliver herefter stk. 5. [De foreslåede bestemmelser om stop for udbetaling af børnefamili  eydelse udgår]. Til § 2 3) Paragraffen udgår. [Den foreslåede bestemmelse om stop for udbetaling af børnefamilieydelse udgår]. Til § 3 4) I den under nr. 1 foreslåede  § 57 a , udgår  stk. 5 og 6 . Stk. 7 bliver herefter stk. 5. [De foreslåede bestemmelser om sto p for udbetaling af børnefamilieydelse udgår    af lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, der vedrører ko mmunalreformen]. Af    socialministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 4
4 5) Som stk. 2 indsættes  : »Stk. 2. § 3 træder dog først i kraft den 1. januar    2007.« [Ændring af ikrafttrædelsesdatoen for ændringen af lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service , der vedrører komm unalreformen] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 -4 Med de foreslåede ændringer fjernes den del af lovforslaget, der giver kommunerne hjemmel ti   l at stoppe udbetalingen af børnefamilie ydelsen. Til nr. 5 Der er tale om en teknisk korrektion som følge af den nye lov om social service, der træder i kraft med kommunalreformen. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  ti dspunktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Hans Andersen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Inge-Lene Ebdrup (V) nfmd. Inger Støjberg  (V)   Pia Kristensen (DF) fmd.  Mia Falkenberg (DF)   Tina Petersen (DF) Tom Behnke (KF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Lotte Bundsgaard (S)   Hüseyin   Arac (S) Karen Hækkerup   (S)   Lise von Seelen (S)   Martin Lidegaard (RV)   Bente Dahl (RV) Villy Søvndal  (SF)   Line Barfod (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 108 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren 2 Henvendelse af 6/1-06 fra Henrik von Bülow , København 3 Artiklen »Så  kan de lære det!  « fra Socialrådgiveren, januar 2006 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren 6 Ændringsforslag fra socialministeren 7 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 108 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/1-06 fra Henrik von Bülow, København,  til socialministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fjerner den del af lovforslaget, der giver kommunerne hjemmel til at stoppe udbetalin- gen af børnefamilieydelsen, til socialministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om dokumentation i form af eksisterende forskning eller lig- nende, der indikerer, at tvang eller sanktioner har en mere positiv effekt på menneskers adfærd end foranstaltninger, der beror på en frivillig aftale, til socialministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om en vedtagelse af lovforslaget vil blive efterfulgt af uddan- nelse af de kommunale sagsbehandlere i at lave skildren mellem, hvilke forældre der godt kan, men ikke ønsker at være gode forældre, og de forældre, som af fysisk  e, psykiske eller sociale grunde ikke magter at udfylde forældrerollen tilfredsstillende, til socialministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor meget tid ministeren forventer der skal bruges i de kommunale systemer på at foretage vurderinger af, om forældrene ikke kan eller ikke vil være gode forældre, til socialministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvor mange familier, der vil blive ramt af sanktionen om fratagelse af børnefamilieydelse, til socialministeren, og ministerens svar herpå