Folketingets Socialudvalg Dato: 2. februar 2006 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. januar 2005 følger hermed   –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 3 ad L 108 om forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om en børnefamilieydelse (Styrkelse af forældreansvaret). Spørgsmål nr.   3: ” Ministeren  bedes  sende  udvalget  dokumentation,  i  form  af  eksisterende forskning eller lignende, der indikerer, at tvang eller sanktioner har en mere positiv  effekt  på   menneskers  adfærd  end  foranstaltninger,  der  beror  på  en frivillig  aftale.  I  forlængelse  heraf  bedes  ministeren  dokumentere  at  tv  ang, sanktioner eller straf er velegnede instrumenter i relation til det område, som lovforslaget omhandler.” Svar: Jeg vil gerne starte med at understrege, at det ikke er min opfattelse, at tvang eller sanktioner har en mere positiv effekt på menneskers  adfærd end fora  n- staltninger, der beror på en frivillig aftale.  Det er derimod min opfattelse, at en  frivillig løsning altid  er at  foretrække, og det generelle udgangspunkt er derfor stadig, at frivillighed går forud for tvang. Som  det  er  blevet  fremhævet    i  Socialministeriets  høringsnotat  til  lovforsl a- get, er forældrepålæg et tiltag, der kan tages i anvendelse, når  det må ant a- ges, at det netop er den form for hjælp, der kan løse barnets eller den unges problemer i den konkrete sag. Forældrepålæg skal derfor ikke anvendes, når frivillige, forebyggende foranstaltninger kan løse problemer ne, hvilket også fremgår af bemærkningerne til lovforsl   aget. Forældrep  ålæg kan være et velegnet instrument i forhold til at styrke foræ  l- dreansvaret. Det understøttes bl.a. af  de engelske erfaringer, som viser, at de forældre  , der  deltog i et Parenting Programme som del af en Parenting Or- der, havde lige så stort  udbytte af forældreprogrammet,   som de forældre der deltog frivilligt, jf. vedlagte bilag. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] PRI/ J.nr. 640-1646
2 Herudover viser erfaringer fra Helsingør  Kommune, at en ordning, hvorefter forældre  som  led  i  aktivering  skulle  følge  deres  børn  i  skole  og  derudover kunne trækkes i kontanthjælpen, hvis børnene ikke mødte op i skole, kunne fjerne  mange  af  problemerne  med  manglende  fremmøde  i  skol en  for  visse børn.  Ordningen blev dog stoppet, da der ikke var hjemmel i loven til at gøre udbetalingen  af  kontanthjælpen  afhængig  af  et  krav  om,  at  kontanthjælp s- modtageren skulle følge sit barn i skole . Eva Kjer Hansen /Lone Larsen Bilag vedlagt: Executive Summary (på engelsk) fra rapporten ”Positive Parenting – The National Evaluation of the Youth Justice Board’s Parenting Programme” , udgivet af Policy Research Bureau for the Youth Justice Board, 2002.