Det er fortsat, fordi vores ordfører, fru Margrethe Vestager, ikke kan være til stede i dag, at jeg skal sige nogle ord.
Vi er overordnet set positive over for forslaget. Vi synes, det er rigtigt at opprioritere vejledningen, og vil gerne medvirke til, at lovforslaget får en, om ikke let gang, så i hvert fald en god gang via Folketingets arbejde.
Vi synes også, det er udmærket at lave en indberetningspligt, og at inddrage forældrene også, måske især for dem, der har svært ved at komme igennem eller finde sig tilpas i det ordinære uddannelsessystem.
Så vil jeg bare appellere til, at vi passer på, når vi skaber billeder af, hvordan Danmark ser ud. Den restgruppe, vi alle sammen taler om og er optagede af, består altså af mange, mange forskellige mennesker. Den forhenværende undervisningsminister, der kom lige før den nuværende undervisningsminister, hører til restgruppen - bare sådan for at nuancere begrebet en smule.
Jeg synes stadig væk, det er et vigtig forslag, og at vejledning er vigtigt. Men jeg vil godt appellere til, at vi, når vi taler om tosprogede unge mennesker, gør en særlig indsats. Nu ved jeg godt, at det i særdeleshed er dem, der er tænkt på med lovforslaget, men jeg tror, vi skal se for os, at man skal lave en form for håndholdt vejledning, så det er relativt få voksne, der er knyttet til den enkelte familie og det unge menneske.
Jeg vil også appellere til, at ministeren og ministeriet gør noget ud af at bruge den viden, der faktisk er om, hvordan man forbedrer deres skolegang. Og der tror jeg også, man skal lade skolerne prøve at finde den bedste praksis - hvis jeg nu skal prøve at tale det sprog, som undervisningsministeren foretrækker, når det skal være positivt - finde ud af, hvor det virker, og gøre mere ud af det. For jeg tror, at i den her situation, når vi taler om de tosprogede unge mennesker, er det her meget vigtigt, og det er også vigtigt, at der sker noget tidligere, altså mens de går i folkeskolen, også i forbindelse med deres vejledning der.
Så jeg tror, man skal lave en meget målrettet indsats over for de unge mennesker, som først og fremmest har brug for hjælpen, og der tænker jeg altså ikke på undervisningsministertyper, hvis jeg må sige det på den måde.
Jeg har et enkelt spørgsmål til ministeren: Hensigten er jo at få flere og flere i ungdomsuddannelserne, og at de bliver der, og så spørger jeg, om der i den sammenhæng er taget højde for, at der er dækning for det ressourcebehov, der så bliver.
Jeg er ikke meget inden i teknikken her, for det er jo ikke mit område i det daglige, men jeg gør bare opmærksom på et problem, som er rejst over for i hvert fald Radikale: at sikre sig, at ressourcerne for, at ungdomsuddannelserne kan varetage de opgaver, er til stede. For det bliver jo relativt flere unge, det drejer sig om.