|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 23 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Da Københavns Amt traf beslutning om at gÃ¥ ind i at anlægge Østamagerbanen var det pÃ¥ et beslutningsgrundlag, hvor Ørestadsselskabet i overensstemmelse med Ørestadsloven garanteÂrede amtet, at det kunne ske pÃ¥ et forsvarligt økonomisk grundlag. Ministeren bedes oplyse, om beregningerne i lovforÂslaget af Østamagerbaneselskabets værdi og fremtidige økonomi betyder, at amtet traf beslutning under falske forudsætninger? Hvor længe har regeringen i givet fald været klar over dette?"
Ørestadsselskabet har taget beslutning om anlæg af Østamagerbanen på baggrund af lov nr. 477 af 24. juni 1992 om Ørestaden m.v. med senere ændringer.
Det fremgÃ¥r af § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om Ørestaden: â€Efter at der er truffet beslutning om anlæg af Frederiksbergbanen, kan Østamagerbaneselskabet I/S beslutte at anlægge Østamagerbanen, sÃ¥fremt Ørestadsselskabet I/S vurderer, at det økonomiske grundlag herfor er til stede, og sÃ¥fremt Københavns AmtsÂkommune forpligter sig til at finansiere sin andel af anlægsudgifterne.â€
 I bemærkningerne til lovforslaget uddybes, hvad der forstÃ¥s ved at det økonomiske grundlag skal være til stede. SÃ¥ledes er det anført: †For at fÃ¥ en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af sÃ¥vel planlægÂning, projektering og udbud som anlægsarbejderne vil der være behov for, at Ørestadsselskabets I/S´ bestyrelse vurderer, om arealsalget fra Ørestaden efter etablering af Ørestadsbanen kan give tilstrækkelige midler til finansiering først af Frederiksbergbanen og derefter af ØstÂamagerbanen, i god tid før disse to baner skal gennemføres.â€
Ørestadsselskabet I/S har ikke pÃ¥ noget tidspunkt stillet garantier for det økonomiske grundlag for Københavns Amts deltagelse. Det er alene Københavns Amt, der har anÂsvaret for sin beslutning om sit engagement i Østamagerbanen.
Som grundlag for parternes beslutning, blev der i april 1999 udarbejdet en rapport om Østamagerbanen, hvor anlægsudformning, anlægs- og driftsøkonomi er nærmere beskrevet. Rapporten blev opdateret i marts 2001.Â
I marts 2000 besluttede Københavns AmtsrÃ¥d, at der skulle iværksættes en normal projektering af Østamagerbanen, hvor anlægsomkostningerne holdes inden for en samlet økonomisk ramme pÃ¥ 1.050 mio. kr. (1999-prisniveau). Samtidig besluttede AmtsrÃ¥det sammen med Københavns Kommune i fællesskab at iværksætte den fornødne planlægningsÂmæssige procedure for Østamagerbanen.
I maj 2001 besluttede AmtsrÃ¥det at medvirke til etableringen af ØstÂamagerbanen med udgangspunkt i, at der gennemføres det bedst mulige anlægsprojekt inden for en økonomisk ramme pÃ¥ 1.050 mio. kr. (1999 prisniveau).
Herefter pÃ¥gik der mellem parterne drøftelser af den nærmere udformÂning af anlægget. Den 16. april 2002 indgik Københavns Kommune, KøbenÂhavns Amt og regeringen endelig aftale om vilkÃ¥r for etablering af Metroens 3. etape. Beslutningen var baseret pÃ¥ en anlægsøkonomi pÃ¥ 1.440 mio. kr. (1999-prisniveau), jf. Akt 135 af 8. maj 2002.
Den 22. maj 2002 traf Amtsrådet på baggrund af ovennævnte aftale sin endelige beslutning om at deltage i etableringen af Østamagerbanen.
Københavns AmtsrÃ¥d har sÃ¥ledes i flere omgange taget aktiv stilÂling til projektet og til medvirken til finansiering af projektet.
Østamagerbaneselskabet arbejder stadig med udgangspunkt i budgettet pÃ¥ 1.440 mio. kr. (1999-prisniveau), og budgettet forventes at kunne overholdes. I dette anlægsbudget er der ikke medtaget reserver til imødegÃ¥else af usikkerheder i forbindelse med anlægsarbejderne. Hver part hæfter naturligvis for sin andel af evt. merÂomkostninger.