|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 32 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Når værdien af amtets ejerandel er negativ, skyldes det ifølge lovforslaget, at de fremtidige billetindtægter ikke kan dække en gammel gæld til Ørestadsselskabet og udgifterne til reinvesteringer samtidig. Hvordan kan det så være, at ministeren, der er medejer af begge selskaber, for et halvt år siden har godkendt en aftale mellem de to selskaber om, at den gamle gæld ikke skulle betales nu, men først skulle betales, når banen begyndte at få indtægter fra salg af billetter? Det er banen jo åbenbart ikke i stand til nu? Har ministeren fået nye økonomiske oplysninger, som han ikke har givet til sin medejer, Københavns Amt?"
Reinvesteringer er ikke - ligesom i de to øvrige metroselskaber – indregnet i Østamagerbaneselskabets likviditetsbudget 2006, hvilket skyldes, at der ikke i ejerkredsen bag metroselskaberne er taget eksplicit politisk stilling til finansieringen af reinvesteringerne, jf. Akt 198 af 19. august 2004.
Reinvesteringer i den eksisterende metro skal delvist finansieres ved arealudvikling og delvist ved fordringer pÃ¥ ejerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r statens, Københavns Kommunes og Frederiksbergs Kommune andele, jf. â€Aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S†af 2. februar 2006.
Det er sÃ¥ledes nu politisk enighed om, at ejerne skal sikre finansiering af reinvesteringer i metroen, hvorfor det er naturligt at medregne reinvesteringer i opgørelsen af amtets ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S. Samtidig er det forudsat, at ejerne indskyder midler i selskabet til dækning af de resterende anÂlægsomkostninger. NÃ¥r der tages hensyn hertil, vil selskabet kunne forÂrente og afdrage gælden i Østamagerbaneselskabet.