Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 15: ”Hvilke  ændringer  i  Forbrugerombudsmandens  arbejsgopgaver,  prio   riteringer  og  retshåndhævelse  er der sket efter at markedsføringslovsudvalget afgav betænkning?” Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for Forbrugerombudsmanden, som har oplyst følgende: ”Indledningsvis bemærkes, at Forbrugerombudsmanden efter de regler, d   er gælder for hans virkso  m- hed, på eget initiativ eller på baggrund af klager, kan tage sager eller problemområder op til behan   d- ling. Samtidig er Forbrugerombudsmanden ikke forpligtet til at behandle alle klager, som han får for e- lagt. Ved udvælgelsen af, hv  ilke sager og problemer der skal behandles, skal Forbrugerombudsman- den navnlig tage hensyn til forbrugerne. Forbrugerombudsmanden opstiller hvert år på baggrund af de tildelte ressourcer planer for, hvilke h  o- vedområder han ønsker at prioritere i det komme  nde år. Prioriteri ngen undergår jævnligt justeringer. Forbrugerombudsmanden  har  for  2006  besluttet  at  give  implementeringen  af  og  tilrettelæggelsen  af tilsynsvirksomheden efter den ny markedsføringslov højeste prioritet sammen med tilrettelæggelsen af det europæiske og globale håndhævelsessamarbejde og tilsynet efter den kommende lov om juridisk rådgivning. Markedsføringsudvalget blev nedsat i september 2003 og afsluttede sit arbejde ved udgangen af 2004. Forbrugerombudsmanden udsendte den 19. maj 2005 ”V ejledning om reklameidentifikation, skjult re- klame”. Vejledningen har først og fremmest til formål at medvirke til bedre selvjustits. Men Forbr   u- gerombudsmanden fandt også, at man skyldte lo vprocessen at kodificere den gennem en lang årrække opsamlede viden om skjult reklame gennem sager hos Forbrugerombudsmanden. Det indgår i Forbrugerombudsmandens foreløbige planlægning for 2006 at justere vejledni ngen i lyset af den endelige lov. På samme måde påtænker Forbrugerombudsmanden i 2006 at foretage en lang ræ  kke andre justeringer af tidligere udsendte retningslinjer, fx af vejledningen ”børn, unge og markedsf  ø ring” og vejledningen om prismarkedsføring i lyset af den reviderede ma rkedsføringslov.
Side 2/2 Endvidere er der planlagt en lang række andre arbejdsopgaver   med henblik på tilpasning af Forbruge r- ombudsmandens tilsyn efter lovens vedtagelse. Fastlæggelsen af administrationen af de nye regler vil ske i dialog med organisationerne, og der vil blive meldt klart og tydeligt ud på så tidligt et tidspunkt som muligt, så virksomhederne får lejli  ghed til at indrette sig på de nye regler.   For så vidt angår problemstillingen om de såkaldte ”annoncehajer” skal henvises til ministerens besv a- relse af spørgsmål 3, hvor der oplyses om, hvilke initiativer Forbrugerombudsmand  en allerede har ta- get. Da  markedsføringsloven  efter  al  sandsynlighed  kommer  til  at  omfatte  ”fritvalgsomr  å der”,  og  da  der allerede er sket en vis liberalisering af bl.a. sundhedsområdet, er Forbrugerombud smanden i øjeblikket ved  at  undersøge,  i  hvilket  om fang  markedsføringsloven  kan  eller  skal  anvendes  i  forhold  til  sun d- hedsydelser. Tilsvarende vurderinger må forventes at skulle ske på andre områder, når den reviderede lov er vedtaget.” Jeg henholder mig til Forbrugerombudsmandens redegørelse. Lars Barfoed               /Malene Linderoth