Bemærkninger til høringssvarene Henvisningerne i høringssvarene samt i bemærkningerne til høringssvarene er til udkastet til lo v- forslaget: Forslag til lov om ændring af lov om   social service og lov om retssikkerhed og admini- stration på d et sociale områ de (Omkostningsbestemte takster for sociale tilbud ). Pkt. Høringssvar Bemærkninger til høringssvarene 1. Høringssvar af  3. januar 2006 fra Konkurrence- styrelsen Konkurrencestyrelsen finder, at der bør foretages en klar afgrænsning af hvilke ydelser, der er   omfattet af lovændringen  . Det fremgår af  bemærkningerne, hvilke ydelser der er omfattet af lovændringen. Derudover vil der blive udstedt en bekendtgøre l- se, som vil indeholde en klar afgrænsning af hvilke ydelser, der er omfattet. 2. Høringssvar af  5. januar 2006 fra Datatilsynet Ingen bemærkninger. 3. Høringssvar af  5. januar 2006 fra Ankestyrelsen Tekniske bemærkninger. 4. Høringss var af 5. januar 2006 fra Frederiksberg Kommune Ingen bemærkninger  . 5. Høringssvar af 5. januar 2006  fra Undervis- ningsministeriet Ingen bemærkninger 6. Høringssvar af  6. januar 2006 fra Det Centrale Handicapråd Det Centrale Handicapråd påpeger, at det er vigtigt, at driftsudgifterne til hjælpemidler huskes, da disse skal stilles til rådighed af insti tutionen. Endvidere bør der tages højde for den service, der skal ydes i tilbuddet. En takstpolitik, der tager ud- gangspunkt i gennemsnitsberegninger af individuel service, risikerer at fastholde botilbuddene i en insti- tutionstankegang. Det vil fremgå  af en kommende vejledning, at det er vigtigt at huske driftsudgifter til hjælp  e- midler. Det vil fremgå af  en kommende bekendtgø at individuelle tilbud særskilt skal takstfastsæ t- tes. 7. Høringssvar af  6. januar 2006 fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Tekniske bemærkninger.
8. Høringssvar  af 6. januar 2006 fra Rigsrevisionen Ingen bemærkninger. 9. Høringssvar af  6. januar 2006 fra De Samvirken- de Invalideorganisationer (DSI) For DSI er det vigtigt, at takstpolitikken ikke har negative konsekvenser for opretholdelse af tilstræ  k- keligt specialiserede tilbud til mennesker med handi- cap. En takst bør tage udgangspunkt i både   langsigtede basisomkostninger og en tillægstakst, der tager u  d- gangspunkt i den enkeltes behov for sæ  rlig hjælp. En takstpolitik som tager udgangspunkt i gennem- snitsberegninger er med til at fastholde institutions- tankegangen. DSI påpeger, at også udgifter, som er relateret til handicap skal medtages i takstfastsættelsen. Det er Socialministeriets opfattelse, at takstfor- slaget tværtimod har positive konsekvenser, idet det medvirker til at synliggøre omkostningerne ved tilbuddene og skabe sammenlignelighed mellem kommunale, regionale og private tilbud. Det vil fremgå af den kommende bekendtg ø at individuelle tilbud særskilt skal takstfastsæ t- tes. Det vil fremgå af en kommende vejledning, at det er vigtigt at huske driftsudgifter til hjælp  e- midler. 10. Høringssvar af  6. januar 2006 fra Beskæftige  l- sesministeriet Ingen bemærkninger. Høringss var af 6. januar 2006 fra KL Ingen bemærkninger 12. Høringssvar af  9. januar 2006 fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet Ingen bemærkninger