Til lovforslag nr. L 15 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den   12. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om   arbejdslø shedsforsikring m.v. (Udvidet adgang til overflytning, supplerende dagpenge, forenkling m.v.) [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjorth Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.    Beskæftigelsesministeren har stillet    ændringsfo  r- slag nr. 2 og Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfo  rslag nr. 1 og 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  5.  oktober  2005  og  var  til  1.  behandling  den  3.  november  2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Dispensation fra fristen for omdeling af betænkning Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2,  således  at  lovforslaget  kan  komme  til  2.  behandling  tid ligere  end  2  dage  efter  afgivelse  af  be- tænkning. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesminist e- ren sendte den 1. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del -  bilag 165 (folketingsåret 2004 - 05, 2. samling). Den 5. oktober 2005 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høring   s- svar og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: AK-Samvirke, Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedska sse og RestaurationsBranchens Forbund. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget ko  mmenteret de skriftlige henvendelser.
2 Deputationer Endvidere har AK-Samvirke og  Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedsk asse mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  11  spørgsmål  til    beskæftigelse  sministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 2 stille- de æ  ndringsforslag. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets,Det Radikales Venstres,   Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af  udvalget  udtaler  følgende:  Beskæftigelsesministeren  fremhæver  i den  skriftlige  fremsættelse    to overordnede mål med  lovforslaget: Fleksibilitet på arbejdsma rkedet gennem øg et konkurrence på a - kasseområdet, og forenkling i a -kassernes administration gennem regelforenklinger. Disse to målsætninger søges nået med en samling af ændringer, der gør lovforslaget til noget af et janushoved, hvoraf partierne kun kan forlige sig med den ene side. S, RV, SF og EL afviser forslaget om mulighed for at flytte a-kasse under ledighed. Hvis en ledig kan flytte a-kasse, når hun vil, bliver muligheden for længere, fagligt forankrede kontaktforløb hos a-kassen  i  forbindelse  med  jobsøgning  stærk   t  forringet.  Dette  er  et  punkt,  hvor  særligt  de  fagligt begrænsede  a  -kasser  har  en  vigtig  rolle  at  spille  i  beskæftigelsesindsatsen.  Det  vil  efter    partiernes mening  ikke  øge  fleksibiliteten  på  arbejdsmarkedet  at  ledige  kan  vælge  sig  ind  i  tværfa glige  a- kasser, som ikke har den fornødne faglige indsigt på arbejdsmarkedet. Konsekvensen af at svække de fagligt begræ  nsede a-kassers rolle vil derudover være en åbning for, at ledige vil kunne fjerne sig fra en mere på gående jobformidling. Med  hyppige  flytninger  vil  en  ledig  desuden  kunne  udnytte  forsinkelser  i  den  administrative kommunikation  mellem  a-kasser  og  AF  til  at  gemme  sig  fra  eventuelle  sanktioner  eller  krav  fra myndighederne. Som påp eget af ministeren selv i svaret på spørgsmål 2, kan det tage op til 4   uger at gennemføre en sådan flytning. I ste  det for øget fleksibilitet får man   en gruppe af ledige, der unddra- ger sig beskæftigelsesindsatsen kreativt. Både  forslagets  indhold  og  sagens  natur  favoriserer  de  tværfaglige  a   -kasser.  Her  vil  den  ledige have langt flere valgmuligheder, end blandt de fagligt afgrænsede a  -kasser. Med de fordele, hyppige flytninger  vil  kunne  have  for  de  mere  passive  ledige,  frygter  partierne  at  netop  dem,  som  måske allermest trænger til en a  -kasses vågne øje, vil være tilbøjelige ti l at flytte ofte, og det til a-kasser, der mangler det faglige indblik og netværk, der kunne opfange og igangsætte den ledige. I stedet for reelt øget  valgfrihed og konkurrence får man  en hældning i markedet mod de tværfaglige a -kasser, og igen en forringelse af kontakten til de ledige og formidlingsindsatsen fra a-kassernes side. S, RV, SF og EL afviser endvidere den del af lovforslaget, der skal give a-kasserne mulighed for at differentiere administrationsbidraget.  Som det også fre mgår af bemærkningerne    til lovforslaget, bygger administrationsbidraget på et princip om solidarisk betaling. Det mener vi, det skal fortsætte med at gøre. Typisk vil bidraget i første omgang blive fravalgt a  f dem, der ikke behøver de ikke lov- pligtige  aktiviteter  omkring  opkvalificering  og  jobformidling  –  de  stærke  ledige.  Regni ngen  vil
3 havne hos de svagere ledige, som måske netop har brug for disse aktiviteter, men nu ikke længere har råd. Også her vil  resultatet være at man svækker eller mister et redskab i beskæftigelsesindsa  tsen, da en yderligere konsekvens kan blive, at a-kasserne nedprioriterer disse aktiviteter. S, RV, SF og EL konstaterer med tilfredshed, at  beskæftigelsesministeren agter at udmønte re   g- lerne om øget gennemsigtighed på en måde, som for a   -kasserne er både f leksibel og hensigtsmæ  s- sig, idet medlemmerne årligt skal henvises til, hvor de kan indhente oplysni nger om ydelsesbidrag m.v. Der henvises til ministerens svar på spørgsmål 9. De  øvrige  dele  af  lovforslaget,  der  har  til  hensigt  at  forenkle  a -kassernes  administration,  hilser partierne velkommen. Så meget desto mere skuffende er det, at beskæftigelsesministeren ikke vil gå ind på en deling af lovforslaget. Dette er baggrunden for, at S, RV, SF og EL har stillet ændringsforslag om  , at de 2 ovenfor næv  n- te elementer udgår af lo vforslaget. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i b  etænkningen. Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (S, RV, SF og EL): 1) Nr. 2 udgår. [Ej overflytning af ledige medlemmer af a-kasse] Af    beskæftigelsesministeren,   tiltrådt af  et flertal (V, DF og KF): 2) Det under nr. 2 foreslåede  § 42, stk. 4, affattes sål edes: »Stk. 4. Overflytning efter stk. 3 kan ske med mindst 1 måneds varsel til udløbet af en udbet  a- lingsperiode i den hidtidige kasse.« [Ændring af overflytnings   tidspunktet for medlemmer uden erhvervsarbejde] Af    et mindretal (S, RV, SF og EL): 3) Nr. 5 udgår. [Ej differentieret administrationsbidrag] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1
4 Ændringsforslaget betyder, at det ikke bliver muligt for ledige medlemmer, at flytte til en    tværfa  g- lig a-kasse. Til nr. 2 Det  foreslås,  at  overflytningstidspunktet  ved  overflytning  af  medlemmer  uden  erhvervsarbejde ændres fra udløbet af en kontingentperiode til udløbet af en udbetalingsper iode. Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske fra a   -kasserne, som har anført, at det i lovforslaget foreslåede overflytningstidspunkt vil ligge inde i en udbetalingsperiode og dermed give administr a- tive problemer. Ændringsforslaget har endvidere den positive konsekvens for medlemmerne, at de kun skal afl   e- vere ydelseskort i den nye a-kasse fra overflytningstidspunktet, hvor de ved overflytning ved udlø- bet  af  en  kontingentperiode  både  skulle  aflevere  et  ydelse skort  til  den  hidtidige  og  til  den  nye  a- kasse for den udbetalingsperiode, hvor overflytningen sker. Æ   ndringsforslaget indebærer til gengæld, at der skal ske en regulering af kontingentindbetalingen til henholdsvis den hidtidige og nye a-kasse, fordi medlemmerne bliver overflyttet inde i en kontin- gentperiode. A-kasserne  foretrækker  denne  kontingentreguleri  ng  frem  for  den  øgede  administration  og  risiko for fejludbetalinger, som kan være forbundet med overflytning af ledige m  .v. midt i en udbetalings- periode. Ændringsforslaget  har  ingen  økonomiske  konsekvenser.  Ændringsforslaget  vil  medføre  admin i- strative lettelser for a-kasserne. Til nr. 3 Med  æ  ndringsforslaget  opretholdes  den  nugældende  ordning  med  samme  administrationsbidrag for alle medlemmer af den samme arbejdsløshedskasse. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.   Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted  (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Thomas Adelskov (S)   Kim Mortensen (S) nfmd.  Jytte Andersen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)   Lone Møller  (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 15 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæft igelsesministeren 2 Henvendelse af 21/9-05 fra Danske Sundhedsorganisationers Ar- bejdsløshedskasse 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 9/11-05 fra RestaurationsBranchens Forbund 6 Ændringsforslag fra beskæftigelsesminist eren 7 Henvendelse af 15/11-05 fra AK-Samvirke 8 1. udkast til betænkning 9 2. udkast til betænkning 10 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 15 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/9-05fra Danske Sun d- hedsorganisationers Arbejdsløshedskasse, til beskæftigelsesminist   e- ren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor lang tid det tager at gennemføre en flytning fra en a - kasse til en anden a-kasse, til beskæftigelsesministeren, og minist  e- rens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor det foreslåede § 43, stk. 3, kun giver ret til ove r- flytning til en tværfaglig kasse, til bes  kæftigelsesministeren, og min  i- sterens svar herpå 4 Spm. om ændringsforslag om deling af lovforslaget, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-05 fra Restaurations- Branchens Forbund, til beskæftig  elsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke administrative regler der tænkes fastsat, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-05 fra AK-Samvirke, til beskæftige  lsesministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om redegørelse for de juridiske konsekvenser, til beskæftige   l- sesministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvad der er den politiske hensigt i forbindelse med ud- møntningen af reglerne om øget gennemsigtighed, til be  skæftige  l-
6 sesministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om der planlægges samme type oplysningspligt overfor me  d- lemmer, til beskæft    gelsesministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om regeringen vil forpligte arbejdslø shedskasserne til at indgå i et yderligere samarbejde, til beskæftigelsesministeren, og m  inisterens svar herpå