Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 10 af
7. december 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
15).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes indhente oplysninger om der på andre områder,
planlægges samme type oplysningspligt overfor med lemmer, herunder
klienter m.v. eksempelvis inden for realkreditområdet, banker,
forsikringsselskaber, teleselskaber m.v. om gebyrer, administrative bidrag,
renter, takster m.v.
Svar:
Jeg synes, at det er positivt med så mange konstruktive forslag til, hvordan
forslaget om øget gennemsigtighed i a -kassesystemet kan udmøntes. Som det
også fremgår af mine tidligere svar, er udmøntningen af a -kassernes nærm e-
re informationspligt over for den enkelte borger om valgmulighederne endnu
under vurdering.
Det er vigtigt for mig at understrege, at arbejdsløshedsforsikringss ystemet er
indrettet således, at a -kasserne, som
er
private foreninger, udbetaler statslige
midler. Derfor er det min klare opfattelse, at varetagelse af oplysningspligt
og informationsportaler på andre områder, som f.eks. forsikrings - eller tele-
selskaber, ikke umiddelbart kan danne forbillede for udmøntning af den o p-
lysningspligt, vi her har med at gøre.
En løsning med informationer over nettet skal derfor gennemtænkes nøje, og
det skal sikres, at informationerne når ud til alle, også dem der ikke selv s ø-
ger informationer over nettet.
Jeg fornemmer en interesse om spørgsmålet fra flere sider, og jeg tager gerne
imod bidrag, som kan indgå i overvejelserne om den nærmere udmøntning.
December 2005
Vores sag
301-0011