Jeg havde ikke lige forventet den korte ordførertale fra Venstres ordfører.
Vi er fra Socialdemokratiets side enige i, at det er fornuftigt at samle reglerne for barseldagpenge og reglerne for fravær i forbindelse med barsel i én lov, og det er så det, der sker med det her lovforslag.
Det fremgår af bemærkningerne og af høringsnotatet fra ministeren, at der ikke med det her lovforslag er tilsigtet nogen realitetsændringer i retstilstanden. Regeringen vil vente med at komme frem med nogle mere substantielle diskussioner omkring barsellovgivningen, til der er foretaget en undersøgelse eller en evaluering af lovgivningen fra 2002.
Det ser vi meget frem til fra Socialdemokraternes side. Vi synes, at der er god grund til at se på, hvad erfaringerne har været med barsellovgivningen fra 2002, særlig hvad angår de ligestillingsmæssige konsekvenser af den barsellovgivning. Og det gælder især mændenes ret til barsel, hvilket vi kommer ind på senere i dag med B 66.
Selv om ministeren siger, at der ikke er tilsigtet nogen ændringer af retstilstanden, er der altså flere af høringssvarene, der påpeger, at der rent faktisk har sneget sig nogle ændringer ind i lovforslaget. Der har også været nogle rettelser efter høringsfasen, som det fremgår af høringsnotatet.
Men jeg synes, at der er nogle af kommentarerne i høringssvarene, der ikke bliver svaret klart på i høringsnotatet. Jeg skal ikke gå ind i de enkelte paragraffer nu, men bare sige, at vi i hvert fald har en række spørgsmål om, hvorvidt der sker nogle realitetsændringer, som vi vil stille under udvalgsbehandlingen. Det bør i hvert fald fremgå meget tydeligt, hvis man har tilsigtet realitetsændringer med det her lovforslag.
Så vil jeg også godt nævne dommen fra Østre Landsret, som nu er anket til Højesteret, om mulighederne for en fleksibel deling af barselorloven på enkelte dage. Der siger ministeren, at man neutralt har henvist til, at den dom vil man afvente, før der kommer en præcisering af reglerne. Der mener vi fra Socialdemokratiets side, at det kunne man lige så godt have præciseret nu.
Jeg går ud fra, at ministeren stadig holder fast i det, der var intentionen med den fleksibilitetsbestemmelse, nemlig at det skulle være muligt at dele barslen, som den her sag har handlet om. Men jeg kan så se, at det fremgår af AC's høringssvar, at regeringen i det første udkast havde skrevet, at fleksibiliteten forudsætter, at der tages passende hensyn til forholdene på arbejdspladsen.
Jeg vil godt have ministerens kommentar til, om det er sådan, regeringen mener at man skal tolke de her regler, for så synes jeg, det er dybt bekymrende. Det svarer slet ikke til det, der står på ligestillingsministerens hjemmeside, hvor det klart fremgår af den vejledning, der ligger der, at det skal være en mulighed at delbarsle på den måde.
Så vi synes, at det kunne have været fint, hvis man havde fået præciseret det i forbindelse med den her lovændring. Det håber jeg ministeren vil kommentere og også bekræfte, at intentionen er, at der skal være mulighed for den fleksibilitet, uden at det aftales med arbejdsgiveren.
Så vil jeg til sidst lige kommentere den korte høringsfrist. Der er flere, der nævner i høringssvarene, at man har fået det her tilsendt den 21. december og skulle svare den 10. januar. Det har i hvert fald nogle steder givet lidt problemer på grund af juletravlheden.
Men med de kommentarer kan vi støtte det her lovforslag, og så glæder vi os til at få en lidt mere substantiel diskussion af barsellovgivningen med B 66.