SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 1 af 8 Energistyrelsen, Amaliegade 44 1256 København K. att. Frederikke Lett Sendt pr. e-mail til: [email protected] [email protected]. Herrestrup, den 23 . februar 2006 . H Ø R I N G S   S V A R "Forslag til Lov om ændring af lov o  m elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsy- ning, lov om Energinet Danmark, lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, og lov om varmeforsyning, lov om planlægning og lov om kommunal udligning og generelle ti  l- skud til kommuner og amtskommuner". Vi skal på vegne af de danske energibrugere først knytte nogle generelle betragtninger til det ove  n- nævnte ændrings forslag. 1.    For de danske energibrugere gælder den generelle betragtning, at energi skal være så billig som muligt samtidig med, at forsyningssikkerheden tilgodeses. 2.    At de love, bekendtgørelser mv. der er på energiområdet   , skal være let  te at administrere. 3.    At brugerindflydelse skal være direkte, hermed mener vi, at vi ikke kan acceptere indirekte valg af brugerrepræsent  anter. 4.    At vi er uforstående overfor, at vi stadig har flere forskellige love og bekendtgørelser  , der i bund og grund dækker samme område. Vi mener, at den nuværende lovgivning på området er utidssvarende og slet ikke dækker energiområdet i dagens Danmark.    Mange af de nyere energiformer er f.eks. slet ikke omtalt i den nuværende lovgivning.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 2 af 8 5.    At den nuværende lovgivning ikke tager fornødent hensyn til den fremtidig   e energistruktur, og i visse tilfælde direkte er til hinder for en effektiv energiudnyttelse. 6.    At vi er uforstående overfor, at der overhovedet bliver fremsat forslag til ændring på et tid s- punkt hvor DONG fusionen, finanslovens lettelser på energiområdet endnu ikke er godkendt af EU. 7.    At der mangler retningslinier for hvilke regnskabsmæssige krav  , der er nødvendig for at et hvile -i- sig-selv regnskab er fyldestgørende. SDE foreslå  r, at regnskabet, uanset ejerforhold, skal overholde de bestemmelser, som er gældende i henhold til normal regnskabsaflægge lse overfor skattevæsnet,   bogføringslovens bestemme lser samt regler i henhold til aktie-, an- parts- og andelsselskaber. SDE mener, at regnskabet skal oplyse om sammenhængen mellem de forskellige grupper af brugere og de hertil hørende omkostninger, således at det tydeligt fremgår af regnskabet om en gruppe brugere betaler tilskud til en anden gruppe brugere. SDE mener, at det samme forhold skal gælde  , hvis virksomheden driver flere former for energiproduktion, således at omkostninger pr. produkt kan ses i forhold til indtjeningen. Til det fremsatte ændrings  forslag skal vi knytte følgende specifikke kommentarer: Ændringer af LBK 286 af 20/04/2005: § 9 a. En virksomhed, som producerer fjernvarme på et kraft -varme-værk eller på et fjernvarm   e- værk, som (på datoen for lovforslagets fremsættelse) var indrettet til kraft-varme-produktion, beta- ler ikke beløb til dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 3 og 4, for det e   l- forbrug, som medgår til at producere fjernvarme til forbrugere ved hjælp af elektricitet. Stk. 2. En egenproducent af elektricitet, som har indgået aftale med den systemansvarlige virk - somhed som nævnt i § 32, stk. 1, om at stille regulerings     og reservekapacitet til rådighed, betaler ikke beløb som nævnt i stk. 1 for det elforbrug, som medgår til at producere varme til ege t forbrug ved hjælp af elektricitet i perioder, hvor den systemansvarlige virksomhed har pålagt egenprod   u- centen at nedregulere sin levering af elektricitet til elforsyningsnettet. Stk. 3. Omkostninger til offentlige forpligtelser, som ikke dækkes som følg   e af bestemmelserne i stk. 1 og 2, opkræves med en forholdsmæssig andel på øvrige forbrugere efter de i § 8, stk. 3 og 4, nævnte principper. Stk. 4. Fritagelse for betaling af beløb til dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser kan betinges af, at et kraft-varme-produktionsanlæg opfylder nærmere angivne krav til elproduktionens andel af energiproduktionen. Stk. 5. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om afgrænsning af virksomheder og pr o- duktioner, som omfattes af stk. 1 og 2, om betingelser som nævnt i stk. 4 og om måling samt d   o- kumentation af elforbrug. 1.   SDE foreslår, at denne ændring udelades og erstattes af en tillægsbevilling via finan s- loven, da det set fra brugernes vinkel ikke er en brugeropgave at betale for subsidier til ressourcespild.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 3 af 8 2.   SDE foreslår ligeledes, at PSO -en afskaffes og erstattes med en direkte afgift, og at de udgifter, der i dag betales via PSO-en fremover fremgår af finansloven , således , at den skjulte statsstøtte kommer frem i lyset. SDE mener ikke , det er en direkte brugeropga- ve at yde tilskud til urentabel el-, varme- eller naturgasproduktion og distribution. 3.   SDE mener, at der overalt i forslaget hvor der står: ”  Transport- og energiministeren kan fastsætte regler” skal    kan erstattes med skal.SDE mener,   at ordet kan er for svag en formulering i en lovtekst, og hermed er med til at besværliggøre administrationen af loven. 4.   SDE mener at § 22 skal ændres således at energisparetiltag varetages af virksomheder der er uafhængige af energiproducerende virksomhe  der, for at undgå en interesseko n- flikt. Det er SDEs opfattelse, at loven læ  gger op til, at energiproducenterne selv skal varetage energispareopgaver, der samtidig begrænser deres egen produktion  , og her- med opstår der en intere ssekonflikt. 5.   SDE mener, at samtlige offentlige forpligtelser med hensyn til forsyningsvirksomheder skal finansieres over finansloven og ikke via opkrævning direkte hos brugerne. ”  Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan, såfremt det vurderes at være økonomisk mere re n- tabelt end at dække de i stk. 1 nævnte omkostninger, indgå aftale med den pågældende netvirkso m- hed om, at den systemansvarlige virksomhed afholder etableringsomkostningerne til at netforbinde det isolerede kollektive elforsyningsnet med det sammenhængende elforsyningss  ystem.” 6.   SDE mener, at stk. 3 bør ændres   ,så der kommer til at stå: ”Den systemansvarlig e virksomhed skal, såfremt det vurderes at være økonomisk m e- re rentabelt end selv at dække de i stk. 1 nævnte omkostninger, indgå aftale med den pågældende netvirks   omhed om, at den systemansvarlige virksomhed afholder etable- ringsomkostningerne til at netforbinde det isolerede kollektive elforsyningsnet med det sammenhængende elforsyningss  ystem.” ”§31. Den systemansvarlige virksomhed skal ved udførelsen af sine op gaver bidrage til at sikre, at der skabes de bedst mulige betingelser for konkurrence på markeder for produktion og handel med elektricitet, jf. § 1, stk. 2. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed kan stille vilkår for brugernes adgang til at benytte vir k- somhedens ydelser. Disse vilkår skal være objektive, ikkediskriminerende og offentligt    tilgængelige og kan vedrøre: 1) økonomiske forhold, herunder krav om sikkerhedsstillelse for udgifter eller risiko for udgifter, som den systemansvarlige virksomhed på tager sig på brugerens vegne, eller som er forbundne med brugen af den systemansvarlige virksomheds ydelser, 2) krav til indrapportering og formidling af data og andre informationer af relevans for den sy- stemansvarlige virksomheds arbejde, 3) forhold som bidrager til at sikre bedst mulig konkurrence for produktion og handel med elektrici- tet.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 4 af 8 Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan træffe afgørelse om, at brugere, som groft eller gen   - tagne gange tilsidesætter vilkår som nævnt i stk. 2, helt eller del vist udelukkes fra at gøre brug af den systemansvarlige virksomheds ydelser, indtil vilkåret opfyldes. Stk. 4. Afgørelser truffet af den systemansvarlige virksomhed efter denne bestemmelse kan ind - bringes for Energitilsynet.” 7.   SDE mener, at ordet kan i stk. 2. ”Den systemansvarlige virksomhed kan stille vilkår for brugernes adgang til at benytte virksomhedens ydelser”, bør erstattes med skal. SDE mener ikke det skal være op til den enkelte virksomhed om   at ville eller ikke vil stille krav til brugernes adgang til at benytte virksomhedens ydelser. § 40. Mindst to medlemmer af en netvirksomheds bestyrelse skal enten direkte eller via et repr æ- sentantskab vælges af forbrugerne i netvirksomhedens forsyningsområde. Stk. 2. Hvis netvirksomheden drives i aktieselskabsform, finder aktieselskabslovens § 59, stk. 1, og stk. 2, 2. pkt., ikke anvendelse. 8.   SDE mener, at brugerne i henhold til § 40 og § 41 skal sikres direkte repræsentation i netvirksomhedernes bestyrelse og ikke indirekte repræsentation via kommunalbest  yrel- ser eller lignende. Der er SDEs opfattelse, at der bør stilles krav om oprettelse af br u- gerforeninger ved samtlige netvirksomheder. 9.   SDE mener, at brugerne skal direkte repræsenteres i netvirksomhedernes bestyrelse uanset driftsform og uanset om netvirksomheden er koncernforbundet med en virk- somhed, der ejer anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp eller ej. § 53. Stk. 2. De kollektive elforsyningsvirksomheders vedtægter må ikke stride mod bestemmel serne i denne lov eller regler udstedt i medfør heraf. ” 10. SDE mener, at elforsyningsvirksomheders vedtægter skal godkendes af   Energitilsynet, og at Energitilsynet bliver pålagt at kontrollere , at vedtægterne ikke strider mod b  e- stemmelser i nogen lov for området. § 56. ” Denne bestemmelse omhandler elektricitet produceret på vindmøller bortset fra 1) vindmøller, som modtager pristillæg efter §§ 56 a   -56 c, 2) vindmøller, som modtager eller har modtaget pristillæg efter § 56 e og 3) elværksfinansierede vindmøller nettilsluttet senest den 31. decemb   er 1999. Stk. 2. Der udstedes VE-beviser for elektricitet fra vindmøller omfattet af stk. 1. Indtil VE -beviser udstedes, ydes i stedet et pristillæg på 10 øre pr. kWh. Der udstedes VE -beviser eller ydes pristillæg i 20 år fra nettilslutningstidspunktet.” 11. SDE mener, at samtlige tilskud der ydes til produktion af elektricitet skal ydes over fi- nansloven. SDE finder det betænkeligt, at der både ydes til   skud direkte over finanslo-
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 5 af 8 ven og indirekte via diverse tillæg på brugernes regninger   , så som PSO , miljøvenli g energi mv. ”Pristillæg m.v. til andre elproduktionsanlæg § 56 e. Denne bestemmelse omhandler pristillæg til elektricitet produceret på havvindmøllepar - ken Horns Rev 2, som er udbudt den 7. juli 2004 efter bestemmelserne i § 14, jf. §§ 27 f og 27 g. Stk. 2. Til elektricitet produceret på den i stk. 1 nævnte havvindmøllepark ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 59, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 51,8 øre pr. kWh. Hvis elproducenten skal betale en indfød  ningstarif ved overføring af elektriciteten til det overordnede elforsyningsnet, ydes tillige et pristillæg på op til 0,7 øre pr. kWh i døgngen - nemsnit. Stk. 3. De i stk. 2 nævnte pristillæg ydes for en elproduktion på 10 TWh, som er fremstillet i over - ensstemmelse med vilkårene i udbudet. Pristillæg ydes dog højest i 20 år fra tidspunktet for hav - vindmølleparkens nettilslutning. Stk. 4. Der udstedes ikke VE-bevis for elproduktion fra havvindmølleparken. Stk. 5. Hvis der ydes betaling som nævnt i § 27 g   for nedregulering af elproduktionen i den perio- de, hvori der ydes pristillæg efter stk. 2, medregnes en elproduktion svarende til det kompenserede produktionstab i den samlede elproduktion, hvortil der ydes pristillæg.” 12. SDE mener, at ovennævnte bestemmel  ser høre r hjemme i finansloven og derfor ikke skal fremgå af og betales via brugernes elregninger. SDE mener, at det er en statsopg a- ve at finansiere tilskud til energiproduktion, og at det derfor er statens opgave at sørge for, at tilskuddet er indenfor EU's rammer om statstilskud. Ændringer til LBK nr. 347 af 17/05/2005: 13. SDE mener, at det ville være formålstjenligt hvis § 1 i ovenstående lovbekendtgørelse blev overholdt. 14. SDE mener, at den mest samfundsmæssige og miljøvenlige anvendelse af energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand kun kan ske decentralt hvorved ledningstab undgås. Et ledningstab på 50 % eller derover er ikke unormalt i de fjer  n- varmerør der ligger i jorden. Ledningstabet er størst i de tyndtbefolkede områder   , der også er  belastet med urentable barmarksværker.   Et alternativ er, at yde ejendomme til- sluttet et barmarksværk  , tilskud til installering af varmepumper tilsluttet fjernvarmerø- rene, og fremover sende vandet rundt uden opvarmning i de perioder, hvor der ikke er behov for elproduktionen. En sådan løsning vil i disse perioder nedbringe ledningstabet væsentligt, samtidigt opnås en besparelse    af fossilbrændsel  . 15. SDE mener, at der overalt i lovbekendtgørelsen hvor der står: ” Transport   - og energi- ministeren kan”, skal kan e rstattes med skal, da det vil lette administrationen af loven. 16. SDE mener, at § 21 skal indeholde et stk. 7 med følgende ordlyd.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 6 af 8 Stk. 7. Energitilsynet skal ved modtagelse af anmeldelser om tariffer, omkostnings fordeling og andre betingelser undersøge o m disse er i strid med gældende lovgivning og eventuelle indgåede aftaler med varmebrugerne. Stk. 8. Energitilsynet skal ligeledes sammenholde omkostningsfordelingen med det regnskab som forsyningsvirksomheden har udarbejdet i henhold til de almindelige danske skattelove, bogføringsloven, aktieselskabs -, anpartsselskabs- og andelsselskabs loven, således at omkostninger , der er fjernvarmen uvedkommende, ikke medregnes ved fastsættelse af tarifferne. Dette   skal være   gælde  nde for samtlige fjernvarmeprodu- center og distributionsselskaber uanset ejerforhold. Stk. 9. Energitilsynet skal med fornøden omhu varetage de af Transport - og Energimi- nisteren pålagte opgaver . Herunder sikre, at indberetninger fra fjernvarmeproducenter er i overensstemmelse med de reelle fakta. Dette mener SDE ikke er tilfældet i dag. 17. SDE mener, at Energitilsynet med større omhu skal håndhæve § 23 g. også over for kommunalt ejede anlæg til fremføring af varmt vand. SDE mener ikke § 23 g. er o   p- fyldt når kommunen ikke kan aflægge e   t fuldstændigt regnskab for omtalte anlæg, men kun aflægger mangelfulde regnskaber  , hvori diverse beholdninger mv. er udeladt og samme selskab også varetager produktion af både el og fjernvarme  , samt i visse tilfæ  l- de også finansiering af stikledninger og br ugerinstallationer. 18. SDE mener, at brugerne skal sikres direkte indflydelse og flertal i bestyrelsen for et selskab, der ejer anlæg til fremføring af opvarmet vand. SDE mener ikke   , dette kan op- fyldes af folkevalgte kommunalpolitikere. Mange brugere har ikke indflydelse på va l- get af kommunalpolitikere, da de udgør en minimal del af kommunens indbyggere. SDE vil derfor foreslå at § 23 h.  ændres til  : ”§ 23 h. Flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i en virksomhed, der ejer et anlæg til fremføring af opvarmet  vand, skal vælges af de brugere, hvis ejendomme er tilsluttet virksomhedens anlæg. Stk. 2. Indflydelseskravet er kun opfyldt når valget til bestyrelsen forgår direkte eller jf. § 23 h. stk. 3. Stk. 3. En virksomhed, der ejer et anlæg til fremføring af    opvarmet vand, skal drage omsorg for, at der oprettes en forening for brugerne. Foreningens bestyrelse udpeger flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i virksomheden. Der er kun en stemme pr. til sluttet enhed. Stk. 4. Ved virksomheder, der er koncernforbundne med en netvirksomhed med bevil- ling i henhold til § 19 i lov om elforsyning, varetager bestyrelsen i virksomheden til fremfø 19. SDE mener, at det er sammenblanding af modstridende interesser, hvis varmebesparel- sesaktiviteter skal varetages af varmedistributionsvirksomhederne. SDE mener, at disse aktiviteter bedst bliver varetaget af et uafhængigt selskab oprettet til formålet. 20. SDE mener, at al energi og sparekrav skal angives i (K)Wh. Da brugen af forskellige måleenheder gør loven unødvendig svær at administrere og forstå.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 7 af 8 21. SDE mener, at § 29. 1) skal ændres  , så loven i sammenhæng fremmer den mest sa   m- fundsøkonomiske og miljøvenlige udnyttelse af energi til bygningsopvarmning og fo  r- syning af varmt vand. SDE foreslår følgende nye formulering af § 29. 1): ”Udfører aktiviteter med henblik på at fremme tilslutningen til fjernvarme hvor bere   g- ninger har påvist, at det er den mest samfundsøkonomiske og miljøvenlige udnyttelse af energi til bygningsopvarmning og forsyning med varmt vand.” Kommentar til ”almindelige bemærkninger: 22. SDE er forundret over, at vi ikke er blevet indbudt til at sidde i det koordinationsud- valg, der er nedsat i henhold til aftalen af 10. juni 2005. SDE finder det meget beklage- ligt, at den gruppe, der i sidste ende skal betale for besparelsesindsatsen ikke er repræ- senteret. 23. SDE ser gerne hele afgiftsområdet for energi omlagt,  så  afgiften afspejler de miljøko n- sekvenser, der er i forbindelse med hver enkelt energiform, således at de mest forur e- nende energiformer betaler den højeste afgift. 24. SDE mener, at kommunalt ejede forsyningsvirksomheder skal være totalt udskilt af det kommunale regnskab; skal drives i selskabsform og som sådan overholde de reg n- skabsmæssige love  , der er for aktie-, anparts- og andelsselskaber. 25. SDE mener, at valget af brugerrepræsentanter i forsyningsselskaber skal foregå ved d   i- rekte valg, samt efter de stemmeregler der er gældende for andelsselskaber, en stemme pr. bruger. 26. SDE mener, at der skal vær  e direkte brugerrepræsentation i bestyrelsen hos samtlige selskaber, der arbejder med energi og energiforsyning. 27. SDE mener, ikke der nødvendigvis er sammenhæng mellem statens købepligt til regi o- nale eltransmissionsnet og gasdistributionsnet og sikring af uafhængighed i den ove  r- ordnede infrastruktur. SDE mener, at det på et liberalistisk marked er betænkeligt med en statskontrolleret infrastruktur, og at brugerne er bedre tjent med en brugerstyret in- frastruktur. 28. SDE mener, at alle huse, der opfylder kravene til lavenergihuse, skal fritages for til- slutningspligt til fjernvarme eller naturgas. Dette skal også gælde for hus   e, der efter en ombygning, renovering opfylder kravene til lavenergihuse. Huse, der kan klassificeres som lavenergihuse, og som i forvejen er tilsluttet kollektiv fjernvarmeforsyning, skal på visse betingelser kunne fritages for forblivepligt til fjernvarmeforsyningen. 29. SDE mener, at der altid skal være selskabsmæssig adskillelse mellem de forskellige a k- tiviteter, ét selskab for fjernvarmeproduktion, ét selskab for fjernvarmedistribution, ét selskab for elproduktion mv.
SDE Sammenslutningen af Danske Elforbrugere. Formand: H. C. Schjerning Kærparken 1, DK  -9800 Hjørring Tlf.: +45 98 92 93 50, mail: [email protected] (www.elforbrugeren.dk) Side 8 af 8 Økonomiske og administrative konsekvenser. 30. SDE mener, at det er formålstjenligt at bruge samme måleenhed overalt i energilovgi  v- ningen, 7,5 PJ = 2,085TWh. 31. SDE mener, at når s taten på energibrugernes vegne indgår aftaler med producenter om pristillæg, skal disse tillæg finansieres over statskassen, finansloven og ikke opkræves direkte hos energibrugerne og føres uden om det parlamentariske opsyn. 32. SDE mener, at det er ressourcespild at anvende el til fjernvarmeproduktion, samt at denne løsning kan stoppe for en effektiv udnyttelse af energiressourcerne. 33. SDE mener, at den foreslåede fritagelse for PSO betaling af el til fjernvarmeproduktion ikke vil være neutral overfor de øvri   ge elbrugere. 34. SDE mener, at PSO skal afskaffes og erstattes af energiafgift som nævnt i punkt 4. 35. SDE er forundret over, at der ikke i konsekvensberegningerne er taget hensyn til kon- sekvenserne for forbrugerne. 36. Under vurdering af konsekvenser af lovforslaget står der under punkt økonomiske ko  n- sekvenser for erhvervslivet: ”Energispareaktiviteterne  – Positive økonomiske kons    e- kvenser for erhvervslivet…”. SDE mener, at dette ikke vil gælde for energisektoren, uden prisstigninger på energi. 37. Under samme punkt: ”Fritagelse for PSO -bidrag –  Forslaget ventes at føre til en mi n- dre stigning i elforbrug i perioder med stort udbud af elektricitet, hvilket må ventes at føre til svagt stigende elpriser”. SDE mener, at fritagelse for PSO  -bidrag vil føre til h ø- jere PSO-bidrag for øvrige elforbrugere. Det store udbud af elektricitet kommer  ofte fra vindmøller og anden elektricitet støtte  t over elforbrugernes PSO-bidrag, de svagt stigende elpriser kan højest tage toppen af stigningen i PSO -bidraget. Derudover skal der betales tilskud til de kraftvarmeværker  , der i samme periode ikke producerer elek- tricitet. 38. SDE mener, at de påtænkte ændringer i valg af forbrugerrepræsentanter er til stor skade for forbrugerne, at forbrugernes indflydelse hermed reduceres eller i de værste t  ilfælde forsvinder helt. SDE kan som forbrugerrepræsentant derfor ikke gå ind for de foreslå e- de ændringer. Vi henviser til vore tidligere bemærkninger i dette høringssvar. Med venlig hilsen Sammenslutningen af Danske Elforbrugere Boe Carslund-Sørensen H. C. Schjerning Bestyrelsesmedlem Formand for SDE