Brancheforeningen for Biogas Sekretariat: Landbrugsraadet Axeltorv 3, 1. 1609 København V Tlf. 3339 4267 Fax 3339 4141 E-mail: [email protected] www.biogasbranchen.dk 3. januar 2006 Energistyrelsen Amaliegade 44 1256 København K Att: Fredrikke Lett Vedr. udkast til forslag til Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om energi- net Danmark m.v. Hermed fremsendes bemærkninger til ovennævnte udkast til lov udsendt af E nergistyrelsen har den 7. december 2005 (J.  nr. 020210/20007-0008). Brancheforeningen for Biogas finder det er nødvendigt, at der foretages ændringer    i lov- komplekset, men finder i lyset af, at de gældende, forringede afregningsvilkår for biogaspr   o- duceret el har betydet, at udbygningen med nye biogasanlæg er gået i stå, at der er behov helt andre elementer end det her foreslåede . Biogas er et særdeles attraktivt klimainstrument, da anlæggene giver en billig reduktion i u d- slippet af drivhusgasser. Derfor bør udbygningen med biogasanlæg stimuleres. Udbygningen med nye anlæg har været meget behersket de senere år der er ikke bygget nye fællesanlæg siden 1997 og der blev kun bygget nye gårdanlæg i en kort periode fra 1999 til 2002 i kraft af en særlig pulje   til anlægstilskud. Stigningen i biogasproduktionen over de seneste 10 år er således primært sket som følge af en fortsat effektivisering, renovering og udbygning af eksisterende biogasanlæg. Med det forslag, der her stilles om, at elafregningen for biogas der produceres efter en udvidelse af eksisterende biogasanlæg  , skal ske på det niveau erfaringen har vist ikke er tilstrækkeligt til at etabl   ere nye anlæg  , risikeres, at lysten til at sikre en fortsat udvikling af eksisterende biogasanlæg forsvi  n- der. Der er tre væsentlig elementer, der skal til for at bryde stilstanden og i stedet skabe udvikling: For det første skal elafregningen for biogasproduceret el reguleres så den ikke udhules som følge af inflation, stigende priser på olie, lønninger m.v.    – ga   nske som det er tilfældet med el produceret på naturgasfyrede kraftvarmeværker. For det andet er det nødvendigt at forlænge perioden med en elafregning på niveau med den nuværende for eksisterende biogasanlæg (ca. 60 øre pr. kWh), således at den ikke r e-
duceres til 40 øre efter 10 år. For det tredje er det nødvendigt, at der sikres langsigtet afklarede rammevilkår således at der er mulighed for at få vurderet mulighederne for at etablere nye anlæg, foretage detai   l- projektering og etablering af anlæg uden d  er er risiko for, at det økonomiske grundlag smuldrer inden anlægget er i drift. Derfor bør tidsfristen 31. december 2008 i den gælde n- de lovteksts §57 stk. 4, 1) og §57b stk. 3, 1) fjernes, da den allerede nu vil blive en be- grænsende faktor. Økonomien i b  iogasanlæg er udhulet kraftigt gennem årene som følge af inflation, bortfald af anlægstilskud og indskrænkninger i adgang til at opnå lavtforrentede lån gennem kommun e- garantier. For en række eksisterende anlæg, som er etableret med gaslager med henblik på at tilpasse elproduktionen til døgnudsving i forbruget, er økonomien yderligere forringet da bi  o- gasfyrede kraftvarmeværker i modsætning til naturgasfyrede ikke kan benytte treledstariffen.   Derfor bør der igen åbnes op for, at biogasfyrede kraftvarmeværker også kan afregnes ud fra treledstariffen. Med henblik på at sikre en fleksibel lovgivning bør hjemmelen i §57 stk. 7 til at transport og energiministeren kan sænke elafregningsprisen ændres , så den også giver hjemmel til at hæve elafregningsprisen uden der kræves en lovændring. Brancheforeningen for Biogas skal derfor opfordre til, at der i forbindelse med den foreståe n- de lovændring fokuseres på at fremme en udbygning med biogasanlæg frem for yderligere at lægge hindringer i vejen. Med venlig hilsen Bruno Sander Nielsen