Høring om ændring af energilove Dansk  Industri  har  modtaget  høring  om  ændring  af  diverse  energilove samt lov om planlægning og lov om kommunal udligning og generelle til- skud til kommuner og amtskommuner. DI er positiv over for hovedparten af elementerne i lovforslaget. Der er i vid udstrækning tale om udmøntning af energipolitiske aftaler og præci- seringer i forhold til tidligere indgåede aftaler. Herudover er der tale om en  række  administrative  lempelser,  som  DI  forventer  vil  komme  energi- forbrugerne til gode gennem bedre service og lavere priser. En af de væsentlige ændringer i lov om elforsyningen er implementerin- gen  af  den  energipolitiske  aftale  om  energibesparelser  (§  22).  DI  er  som udgangspunkt modstander af opsætning af faste mål for energispareind- satsen på nationalt niveau såvel som på EU-niveau. Det skyldes, at faste mål  ikke  sikrer  en  omkostningseffektiv  realisering  af  energibesparelses- potentialet. Det har DI tidligere givet klart udtryk for. Med det udgangs- punkt ser DI alligevel energispareaftalen som en interessant nyskabelse i dansk energipolitik. Der indføres nu mere markedsbaserede instrumenter for  realisering  af  energibesparelser.  Det  åbner  nye  muligheder  for  at  få nye aktører og nye produkter ind på markedet for energieffektiviseringer. Det  er  vigtigt  for  DI, at  initiativerne  giver anledning  til  reelle  energibe- sparelser og dermed også CO2-besparelser. Selvom DI ikke mener, at pålæg om anvendelsen af bestemte brændsels- typer hører hjemme på et liberaliseret elmarked, finder DI det positivt, at der med ændringen af § 10 er fundet en løsning, som sikrer, at pålægget om anvendelse af biobrændsler kan overdrages til en anden elproducent. Lovændringen i § 27 m.fl implementerer rammebetingelserne for etable- ring af havvindmølleparken ved Horns Rev. DI har bemærket bestemmel- Energistyrelsen Att: Frederikke Lett Amaliegade 44 1256 København K 4. januar 2006
2 sen vedrørende ubalancer i driftsdøgnet. Der synes at være behov for en præcisering af formålet med denne bestemmelse i forhold til generelle be- stemmelser  vedrørende  håndtering  af  ubalancer  for  forbrug  og  produk- tion. DI er positiv over for fritagelsen for at betale PSO-bidrag for el anvendt til varmeproduktion (§ 9a). Det vil skabe grundlag for et mere velfungerende elmarked. DI mener således ikke, at der behov for en tidsbegrænsning af ordningen, da dette kun vil skabe investeringsusikkerhed. Energinet.dk tildeles nye beføjelser (§ 31), hvilket DI ser positivt på. Det er DI's forventning, at beføjelserne vil forbedre systemansvarets mulighe- der for at sikre velfungerende energimarkeder. DI mener generelt ikke, at procedurerne til valg i repræsentantskaber og bestyrelser bør reguleres i lovgivningen. I forhold til den ønskede fleksibi- litet i valgreglerne for virksomheder omfattende flere forsyningsarter, der ligger til grund for ændringen af § 44, er det vigtigt for DI, at varmefor- brugernes  stilling  ikke  forbedres  på  bekostning  af  elforbrugernes  mulig- hed for at opnå repræsentation. DI står naturligvis til rådighed for en uddybning af holdningerne tilken- degivet ovenfor. Med venlig hilsen Hans Erik Kristoffersen Chefkonsulent