Høringssvar på lovforslag om ændring af el -, naturgas,- og varmeforsyningslovene m.v. –  Elområdet Ved mail af 7. december 2005 har Energitilsynet modtaget Energistyrelsens -, naturgas-, og varmeforsyningslovene m.v. Energitilsynet finder den foreslåede ændring af sanktionsmulighederne i de tre energiforsyningslove positiv. Tilsynet støtter således, at der i disse love indføres en generel opsamlingsbestemmelse, der giver Energitilsynet en kompetence til at bruge tvangsbøder i situationer, hvor en bestemt handlemåde ønskes fre   mtvunget hos de virksomheder, som Energitilsynet regulerer. Energitilsynet skal videre bemærke, at der med lovændringerne de senere år er tilført Tilsynet nye opgaver, herunder senest til synet med Energinet.dks forskrifter, såvel de markedsmæssige som de mere tekniske, anmeldelserne af Energinet.dks samt transmissions- og netvirksomhedernes overvågningsprogrammer samt tilsynet med bra nchevejledninger. Energitilsynet noterer sig, at lovforslaget indebærer nye opgaver for Tilsynet. Særligt kan fre  mhæves: Kommuners og amtskommuners årlige indberetninger af uddelinger og vederlag ved afståelse af ejerandele i energivirksomheder, skal fremover tilrettelægges således, at alle kommuner og amtsko   mmuner skal indberette, og ikke blot de (10-15) kommuner og amtskommuner, der har haft uddelinger og vederlag, jf. elforsyningslovens § 37, varmeforsyningslovens § 23 i og naturgasforsyningslovens § 35. Som noget nyt skal Energitilsynet kontrollere, at der ikke overføres midler fra kommunale eller amtskommunale energivirksomheder (alle) til kommunale eller amtskommunale aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller   affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse,   jf. elforsyningslovens § 37 a, varmeforsyningslovens § 23 n. Som noget nyt skal Energitilsynet administrere EU's forordning om betingelserne for adgang til gastransmissionsnettet, jf. § 41 a i naturgasforsyningsloven. Endvidere skal Energitilsynet foreslå følgende præciseringer / supplementer til de enkelte love: Elforsyningsloven, § 1 i lovforslaget: Ad pkt. 3 (§ 6): Med forslaget til et nyt stk. 3 præciseres, at elleverandøren ikke må opkræves et g   ebyr ved leverandørskifte. Det bør yderligere præciseres, at gebyr ikke må opkræves for oplysning af aftagenummer, forbrugsprofiler, stamdata og andre lignende nødvendige oplysninger ved leverandørskift. Ad pkt.  29 og 30 (§§ 37 og 37 a)   Det bør præcise   res, at Energitilsynet ved kontrollen af kommuners og amtskommuners registreringer af uddelinger og
vederlag fra energiselskaber alene undersøger energiselskabernes regnskaber, og ikke i øvrigt skal foretage stikprøvekontrol af de kommunale og amtskommunal  e regnskaber. Energitilsynets faglige kompetence angår virksomheder inden for energisektoren. Tilsvarende gælder såvel varmeforsyningslovens som naturgasforsyningslovens tilsvarende regler. Ad pkt. 35 (§ 54): Med forslaget kan ministeren pålægge systeman   svaret at overtage forsyningspligtig virksomhed, såfremt den forsyningspligtige virksomhed anmelder betalingsstandsning eller bliver erklæret konkurs. Tilsynets henholdsvis kurators mulighed for at drive virksomheden videre sikres samtidig. Det bør præcise   res, hvilket ”Tilsyn” der har ansvaret i denne sammenhæng, idet det forudsættes, at der ikke tænkes på Energitilsynet. Af lovbemærkningerne fremgår, at i    tilfælde af  , at den systemansvarlige virksomhed midlertidigt overtager driften, skal priserne fastsæt  tes efter principperne i § 72, stk. 1-6, hvorved den systemansvarlige virksomhed får mulighed for at indregne nødvendige ekstraomkostninger i priserne.  Det foreslås, at det hér præ  ciseres som anført med kursiv, at det er  som udgangspunkt efter principperne i § 72, stk. 1-6, dog således at  den systemansvarlige virksomhed får mulighed for at indregne nødvendige ekstr aomkostninger i priserne. Ad § 82, stk. 5:  Energitilsynet skal føre tilsyn med og sikre gennemsigtighed på henholdsvis el- og naturgasmarkedet.Tilsynet har derfor udstedt/er ved at udstede bekendtgørelser til sikring af opfyldelsen af denne forpligtelse. I den sammenhæng har   der været   udtrykt tvivl om, Energitilsynet har hjemmel til at fastsætte regler om gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse  , som omfatter de kommercielle handelsselskaber. På den baggrund foreslås en præcis ering med det formål at gøre det helt og aldeles ubestrideligt, at handelsselskabe  rne også er omfattet af bestemmelserne. En fuldstændig præcisering på dette o mråde kunne væ  re en specifikation til § 82, stk. 5, 2. pkt., af at handelsvirksomheder også er omfattet, jf. lovens definitioner i § 5, stk. 1, nr. 4, f.eks. på følge  nde måde: ”..hvorledes sådanne forhold skal offentliggøres af virksomhederne, herunder også af elhandel svirksomhederne, og regler om fakturering og specificering af omkostninger over for modtagere af transport- og energiydelser. Naturgasforsyningsloven, § 2 i lovforslaget Ad pkt. 12 (§ 41 a): Som nævnt indledningsvis, skal Energitilsynet administrere EU's forordning om betingelserne for adgang til gastransmissionsnettet. Energitilsynet skal i denne forbindelse henvise til høringssvar af  3. april 2004 angående forordningen, herunder at  Tilsynet imødeser, at det præciseres nærmere, hvilke opgaver dette indebæ rer, eventuelt i den kommende bekendtgørelse om Tilsynets opgaver. Ad § 42 a: Som nævnt ovenfor i relation til elforsyningsloven, fører Energitilsynet tilsyn med og bidrager til at sikre gennemsigtighed på henholdsvis
el- og naturgasmarkedet. Det foreslås , at det også i lov om naturgasforsyning præciseres, at regler om gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse også omfatter de kommercielle handelsselskaber, f.eks. på følgende måde i § 42 a, stk. 3, 2. pkt.: ”, hvorledes sådanne forhold skal offentliggøres a   f selskaberne, herunder også gashandelsselskaberne, og regler om fakturering og specificering af omkostninger over for modtagere af transport- og energiydelser”. Med venlig hilsen Linda Aaberg Fuldmægtig Tlf. direkte 72268188 [email protected]